Dekkspørsmål: Hva er "cold tear"?
Fra : origo@earthling.net

Dato : 01-05-01 12:14

Er det noen som kan forklare begrepet "cold tear" nærmere. Jeg har hørt snak
om det i forbindelse med racing og skader på dekkene som følge av for lav
utendørstemperatur eller for kalde dekk ved start.. Jeg vet dig ikke helt
hvordan man kan konstatere om et dekk har skader som følge av dette eller
noe annet.
Bakgrunnen for min interesse er utseendet på mitt bakdekk etter 4-5 middels
hurtige runder på Ringen i påsken. Det var kun 3 grader utenfor, og dekkene
hadde problemer med å stå fast. Et bilde som viser bakdekket kan ses her:
http://video.motorcycle-dk.com/pics/supercorsa_rear.jpg
Dekket ser verre ut i virkeligheten enn man får inntrykk av på bildet.

--
JS

Fra : Rasmus Hauch

Dato : 01-05-01 12:31

Hej!
Jeg havde et Pilot sport dæk som revnede i dæksiden.
Jeg tror jeg viste dig det dengang jeg hentede dæk fra dig.
Kan det være noget af det samme?
Det bagdæk havde fået rigtig mange tæsk hvor jeg samtidig eksperimenterede
meget med dæktryk.
Det blev indsendt til Michelin men jeg har aldrig fået svar tilbage.

Fra : Rasmus Hauch

Dato : 01-05-01 12:33

"Rasmus Hauch" <rasmushauch@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget med dæktryk.
> Det blev indsendt til Michelin men jeg har aldrig fået svar tilbage.

Mvh
Rasmus ZX9R-C aka Kawaman(som ikke rigtigt kan få sin autosignatur til at
virke)

Fra : Johnnie

Dato : 01-05-01 13:25

Jørund,

har set dæk der var en del værre end dette, og der var konklusionen forkert
indstillet affjedring.
Send dog billedet ned til ham der Metzler fyren, og få samtidig settings for
dæktryk.

Johnnie

<origo@earthling.net> skrev i meldingsnyheter:9cm654$5sr$1@sunsite.dk...

Fra : origo@earthling.net

Dato : 01-05-01 14:12

"Johnnie" <johnnienielsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
forkert
> indstillet affjedring.
> Send dog billedet ned til ham der Metzler fyren, og få samtidig settings

Har mailet den tidligere tekniker hos Metzeler, men han er på reise p.t.
ifølge hans autoresponder.

Dekktrykket var korrekt, jeg kjørte med 2.1 foran og 1.9 bak, og dette er
korrekt ifølge opplysninger fra Metzeler og Pirelli.

Jeg tenkte også på det med avfjedringen, men tror ikke det er der problemet
ligger. Jeg benyttet meget høye gir for å bnelaste dekket minst mulig. Ser
på videoen at jeg kun har 4000rpm i sving hvor jeg på hutige runder ligger
over 7000. Belastningen på dekket var med andre ord meget lavere enn
normalt, men slitagen var høyere enn på runder hvor tiden er 30 sek lavere.

JS

JS

Fra : Johnnie

Dato : 01-05-01 16:01

Som nævnt siger Dæhne minimum 2,3 bagpå på Ringen.

Johnnie

<origo@earthling.net> skrev i
meldingsnyheter:DHyH6.5079$Iq.683453@news101.telia.com...

Fra : origo@earthling.net

Dato : 01-05-01 17:51

> Som nævnt siger Dæhne minimum 2,3 bagpå på Ringen.
Som nevnt hvor? Kommer helt an på hvilket dekk vi taler om. Her er litt
info jeg fikk fra Michael Frison i Köln for litt siden.

"Metzeler does the tire service for our race series Yes, same as Pirelli -
no difference, just different thread.
If you want to discuss it before you leave, call racing manager Tanja
Widmann. She sure has a technical contact for you to discuss Nordschleifen
tires (also read below). They still test a lot there. Pressure should be 2,1
front / 1,9 rear, regardless of the temperature and conditions. I found that
strange, but they confirmed it makes no difference and these pressures give
best results everytime.

Qwas (Jörg Schuller, bla. testkjører på GSX-R test i Motorrad) said that bad
suspension adjustment could be the reason, but if this wasn't a problem last
year something else is causing it. I've forwared the picture to him,
hopefully he will write his opinion tomorrow. Anyway, Tanja and the
technicians at Metzeler are the people you want do discuss this with. They
will be at the Ring when you arrive Friday, but remember to be there in good
time before the track is open for the public. They leave the at 4.

Meget mere vet jeg ikke p.t.. Jeg har ikke hatt tid til å ringe til denne
Tanja, men forventer jeg kan få et kvalifisert bud på Ringen i weekenden.
Blir spennende å høre hva de finner ut av.

JS

Fra : origo@earthling.net

Dato : 02-05-01 12:25

"Johnnie" <johnnienielsen@hotmail.com> wrote in message
> Som nævnt siger Dæhne minimum 2,3 bagpå på Ringen.
>
> Johnnie

Litt mere info, Johnnie

I dag fikk jeg snakket med en tekniker hos Metzeler i Tyskland. Jeg fikk
bekreftet Michaels opplysninger mht dekktrykk, det skal være 2.1 foran og
1.9 bakpå med både Metzeler og Pirelli SuperCorsa, og det spiller ingen
rolle om det kjøres på almindelig bane eller Ringen. Så langt så godt.

Jeg forklarte mitt "problem" med hensyn til bakdekket, og de var meget
interessert i å hjelpe med å finne en løsning. Jeg har sendt mitt bilde til
dem, og så har vi avtalt å møtes i Nürburg fredag, hvor de vil kikke på om
avfjedringen er årsaken til dette, om det skyldes en feil på dekket, feil
compound i forhold til temperatur eller noe helt tredje. Utrolig god service

JS

Fra : Rune Larsen

Dato : 03-05-01 16:23

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> avfjedringen er årsaken til dette, om det skyldes en feil på dekket, feil
> compound i forhold til temperatur eller noe helt tredje. Utrolig god

Jeg vil faktisk sige _fantastisk_ god service!
Enten har du gode talegaver eller også skal vi allesammen til at kigge efter
noget Metzeler halløj.

Lad os nu høre hvad i kommer frem til på det møde!

/Rune

Fra : origo@earthling.net

Dato : 13-05-01 23:15

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in message
> [...]
efter
> noget Metzeler halløj.
>
> Lad os nu høre hvad i kommer frem til på det møde!

Ja, det møte er nå overstått. Jeg fikk konstatert følgende:
Temperaturen var for lav til bruk av SuperCorsa, spesielt i SC2 (medium)
compound. Teknikeren fra Metzeler snakket om et "glass point", hvor
polymerene i gummiet begynner å fungere. Veitemperaturer under 10-15 grader
er for kaldt, dekket varmes opp innvendig, men overflaten kjøles ned av
asfalten, og gummiet rives opp. Fikk også en del andre tekniske
forklaringer, men kan dog ikke redegjøre for sammenhengen, det ble litt for
teknisk...

En gjennomgang av chassiet, som de gjorde sammen med en representant for WP
suspension, avslørte også at jeg hadde for meget ride height bak. Det ble
for mye vekt på fohjulet, hvilket medførte øket hjulspinn ut av kurver.
Hermed fikk dekket, som i forveien hadde problemer med å fungerer ordentlig,
enda vanskeligere betingelser. Etter diverse måling frem og tilbake, ble
fronten hevet 4mm, og bakenden senket 5mm. Det hjalp markant på dekkslitet,
men selv om det var varmere sist weekend (8 grader), var det ikke varmt nok
til at dekkene fungerte optimalt. Som plaster på såret, fikk jeg imidletid
kjøpe et nytt sett dekk for 400 kroner

Jeg kjørte forøvrig noen runder på en ny Fireblade med Bridgestone BT010
(video kommer i neste uke), og den hadde markant bedre grep. Metzeler
anbefalte da også bruk av gatedekk på Ringen ved disse temperaturer.
Forøvrig en kanon maskine, Bladen. Jeg kjørte en runde på 9 minutter uten på
noen måte å presse hardt. Det sier litt om hvor velkjørende den er. Den er
bare for dyr i DK, synes jeg.

JS

Fra : Rune Larsen

Dato : 14-05-01 10:00

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:9dn10l$808$1@sunsite.dk...
> asfalten, og gummiet rives opp. Fikk også en del andre tekniske
> forklaringer, men kan dog ikke redegjøre for sammenhengen, det ble litt
for
> teknisk...

Selvom noget af det går hen over hovedet, lærer man nok noget alligevel.
Fedt de gider tage sig tid til at hjælpe dig.

> [...]
> suspension, avslørte også at jeg hadde for meget ride height bak. Det ble
> for mye vekt på fohjulet, hvilket medførte øket hjulspinn ut av kurver.

Hvordan er de lige umiddelbart i stand til at afgøre det? Tidligere
erfaringer med R1'ere?

> til at dekkene fungerte optimalt. Som plaster på såret, fikk jeg imidletid
> kjøpe et nytt sett dekk for 400 kroner

Lækkert - så mangler du bare noget varmt vejr at bruge dem i

/Rune

Fra : origo@earthling.net

Dato : 14-05-01 12:17

> Hvordan er de lige umiddelbart i stand til at afgøre det? Tidligere
> erfaringer med R1'ere?
Tja, tildels, men nok også erfaring med hvor meget heving av bakenden
påvirker chassiet. De settings de kom frem til skulle på ingen måte
betraktes som det enste korrekte, men de mente at vi nå var på riktig vei -
og det hjalp ihvertfall på dekkslitet.

> Lækkert - så mangler du bare noget varmt vejr at bruge dem i
Hvilket vi jo har, omend det vel er tvilsomt hvor lenge

JS

Fra : Knud Jacobsen

Dato : 01-05-01 16:00

<origo@earthling.net> skrev i en nyhedsmeddelelse:9cm654$5sr$1@sunsite.dk...
> Er det noen som kan forklare begrepet "cold tear" nærmere.

Ikke mig!

Men en søgning på www.google.com på "cold tear+tire" gir masser af links -
bl.a. til denne forklaring:

Cold Cutting: High-horsepower or heavy bikes can tend to cold-tear tires
when ridden aggressively when the tire is cold. These "cuts" typically occur
at the tires edges and effect performance and life.

Knud Stange Jakobsen
TDM 850

Fra : Knud Jacobsen

Dato : 01-05-01 16:05

Knud Jacobsen <dagskolen@paradis.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cmj4h$m2k$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
occur
> at the tires edges and effect performance and life.

Hej igen

Glemte lige at spørge om din "bike" falder ind under kategorien
"high-horsepower" eller "heavy"

Knud

Fra : origo@earthling.net

Dato : 01-05-01 17:49

"Knud Jacobsen" <dagskolen@paradis.dk> wrote in message

> Glemte lige at spørge om din "bike" falder ind under kategorien
> "high-horsepower" eller "heavy"

Det er en R1, og selv om den ikke er voldsomt tung, så er jeg det

JS

Fra : Peter Sindrup

Dato : 01-05-01 16:49

Knud Jacobsen skrev i meddelelsen <9cmj4h$m2k$1@news.inet.tele.dk>...

> [...]
occur
>at the tires edges and effect performance and life.

Men beskrivelsen "cuts" passer meget godt med det vi ser på billedet,- gør
det ikke Jørund?

M.v.h.

--
Peter Sindrup
(remove dot com in E-mail address for reply)

Fra : origo@earthling.net

Dato : 01-05-01 17:56

"Peter Sindrup" <psindrup@netdesign.dk.com> wrote in message
> Men beskrivelsen "cuts" passer meget godt med det vi ser på billedet,- gør
> det ikke Jørund?

Jo, det må man si. Jeg tror det er det som har vært problemet. Dekkene har
formentlig ikke vært varme nok i forhold til den belastning de ble utsatt
for. Jeppe Degnbol kjørte imidlertid også påracedekk, og han hadde ikke de
samme symptomer. Men det var hans første tur der nede, og dermed kjørte han
helller ikke like hurtig, så det kan være årsaken.

JS

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 01-05-01 20:30

> [...]
han
> helller ikke like hurtig, så det kan være årsaken.

Han kører stadig på TL1000S? Du har ikke noget film med ham på Ringen?

Mvh
Steen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-05-01 19:33

"Steen S. Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> writes:

> han
>
> Han kører stadig på TL1000S? Du har ikke noget film med ham på Ringen?

Joda. http://www.pmc.dk/ og kig under "media".

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@exbit.dk> Opinions are mine...

Fra : origo@earthling.net

Dato : 02-05-01 12:42

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@exbit.dk> wrote in message
> Joda. http://www.pmc.dk/ og kig under "media".

Fedt, han har lagt dem ut der.

Sjovt nok, så er min runde "Lap 123" på www.motorcycle-dk.com/video, den
samme runde som Jeppes "Bedste runde på Nurburgring 10:46 TankCam - DivX
(54Mb)".

Kikker man på "Lap 123" på timecode 8:05 til 8:09, så ser man det samme som
på Jeppes video på timecode 9:00: Michaels Gixxer og min R1'er på venstre
side.

JS

Fra : origo@earthling.net

Dato : 01-05-01 19:40

"Steen S. Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> wrote in message
> Han kører stadig på TL1000S? Du har ikke noget film med ham på Ringen?

Ikke egentlig. Man kan såvidt se ham på "Lap 123" på
www.motorcycle-dk.com/video, timecode 8:05 til 8:09.

Men Jeppe filmet en hel del selv, og jeg tror nok han allerede har
konvertert en del til DivX. Prøv å send en mail til ham.

JS

Fra : origo@earthling.net

Dato : 01-05-01 17:36

> [...]
occur
> at the tires edges and effect performance and life.

Jeps, den fant jeg også selv, men det var også det eneste, både på Google og
Altavista.

JS