Connecte lokalt til min databse!
Fra : msc

Dato : 11-05-04 07:58

Jeg sidder på en Mac med OS X 10.3.3 installeret. Jeg har installeret
PHP og MySQL og tilgår MySQL'en vha af terminalen.

Jeg vil gerne arbejde lokalt på min maskine så jeg kan tjekke min side
uden at uploade til min FTP.

Jeg prøver at connecte til min database med dbhost: localhost, user:
root og password: ****** ,men jeg får denne fejlmeddelelse:

"Kunne ikke oprette forbindelse: Client does not support authentication
protocol requested by server; consider upgrading MySQL client"

Jeg kan sagtens redigere osv i min database i Terminalen, så MySQL er
installeret korrekt.

Hvad er der galt?

Hvis i vil se PHP'en kan jeg sagtens poste den.

/msc

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-05-04 18:05

In dk.edb.mac, spam@dotcph.dk wrote:

> Jeg sidder på en Mac med OS X 10.3.3 installeret. Jeg har installeret
> PHP og MySQL og tilgår MySQL'en vha af terminalen.

Hvilken version af MySQL og PHP har du installeret, og prøver du
tilfældigvis at installere PostNuke??

Disse kan måske give dig en idé om hvad der kunne være problemet:

<http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Old_client.html>
<http://shor.ter.dk/748058890>

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Data for intranet got routed through the
extranet and landed on the internet.

Fra : msc

Dato : 11-05-04 22:25

> Hvilken version af MySQL og PHP har du installeret, og prøver du
> tilfældigvis at installere PostNuke??

Jeg har installeret version 5.0.0-alpha. Nej, jeg er ikke ved at
installere PostNuke. Vil bare have muligheden for at teste min PHP og
MySQL lokalt istedet for at sidde og uploade hele tiden :)

Jeg har prøvet at fjerne version 5.0.0-alpha vha denne :
http://www.entropy.ch/software/macosx/mysql/remove-old-mysql.html

Jeg får fejlmeddelsen: "I was not able to find information about the old
package, cannot continue."

Når jeg så vil starte min MySQL med "mysql -u root -p", hvilket jeg
kunne før, så får jeg fejlen: "ERROR 2002: Can't connect to local MySQL
server through socket '/tmp/mysql.sock' (2)"

Hvordan fjerner jeg det hele så jeg kan installere på ny? Eller kan jeg
gøre et eller andet for at "redde" min installation?

/martin

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-05-04 10:15

> [...]

> installere PostNuke. Vil bare have muligheden for at teste min PHP og
> MySQL lokalt istedet for at sidde og uploade hele tiden :)

Det lyder også som en god idé. Jeg ville nok ikke have installeret en
alpha-build af MySQL, det er sådan lidt overkill med mindre du ligefrem
er bug-hunter (:

> [...]
> http://www.entropy.ch/software/macosx/mysql/remove-old-mysql.html

> Jeg får fejlmeddelsen: "I was not able to find information about the

Hans script tjekker /Library/Receipts for kvitteringer for tidligere
installationer, men den tjekker nok kun for ældre installationer af
ældre versioner af MySQL. Når det er en alpha-version du har installeret
kan den sikkert ikke finde den.

> Når jeg så vil starte min MySQL med "mysql -u root -p", hvilket jeg
> kunne før, så får jeg fejlen: "ERROR 2002: Can't connect to local MySQL
> server through socket '/tmp/mysql.sock' (2)"

Noget tyder på at du ikke har startet MySQL overhovedet. Prøv at skriv:

cd /usr/local/mysql <ret>
sudo echo <ret>
sudo ./bin/mysqld_safe &

Og prøv så at kør mysql -u root -p igen.

> Hvordan fjerner jeg det hele så jeg kan installere på ny? Eller kan jeg
> gøre et eller andet for at "redde" min installation?

Jeg ville blot installere en stable version af MySQL, f.eks. fra
mysql.com. Måske den kan rette op på det.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: wrong polarity of neutron flow

Fra : msc

Dato : 14-05-04 16:49

Jonas Voss wrote:

> [...]
>
> Jeg ville blot installere en stable version af MySQL, f.eks. fra
> mysql.com. Måske den kan rette op på det.

Nu har jeg fået installeret en version som skulle være stable. Men når
jeg prøver at connecte får jeg samme meddelelse igen.

"ERROR 2002 (HY000): Can't connect to local MySQL server through socket
'/tmp/mysql.sock' (2)"

Jeg har prøvet at få mysql serveren op at køre med

cd /usr/local/mysql <ret>
sudo echo <ret>
sudo ./bin/mysqld_safe &

men det vil den ikke, jeg får ovenstående fejl igen.

Jeg har derefter prøvet at checke "mysqladmin version" men der får jeg
en fejl meddelelse igen, nemlig:

"mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Can't connect to local MySQL server through socket
'/tmp/mysql.sock' (2)'
Check that mysqld is running and that the socket: '/tmp/mysql.sock' exists!"

Hvad gør jeg galt?? Er der ikke nogen der har en dansk manual til
opsætning af MySQL??

/msc

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-05-04 21:19

In dk.edb.mac, msc wrote:

> Jeg har prøvet at få mysql serveren op at køre med
>
> cd /usr/local/mysql <ret>
> sudo echo <ret>
> sudo ./bin/mysqld_safe &
>
> men det vil den ikke, jeg får ovenstående fejl igen.

Hvad skrives der i konsollen når du giver den de ovenstående
kommandoer?

"I went mad for a while,' said Ford, 'did me no end of good."

Fra : msc

Dato : 14-05-04 23:41

Jonas Voss wrote:

> Hvad skrives der i konsollen når du giver den de ovenstående
> kommandoer?

Her er resultatet af kommandoerne:

PB17:/usr/local/mysql rummenigge$ sudo ./bin/mysqld_safe &
[1] 728
PB17:/usr/local/mysql rummenigge$ Starting mysqld daemon with databases
from /usr/local/mysql/data
040515 00:38:48 mysqld ended

/msc

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-05-04 13:36

In dk.edb.mac, msc wrote:

> [...]
> [1] 728
> PB17:/usr/local/mysql rummenigge$ Starting mysqld daemon with databases

Har du tjekket rettighederne på /usr/local/mysql/data ? De skal, svjh
tilhøre mysql.

SCSI port:
Inferior grade of wine, e.g. Muscatel, Ripple, Mad Dog.

Fra : msc

Dato : 15-05-04 14:45

Jonas Voss wrote:

> Har du tjekket rettighederne på /usr/local/mysql/data ? De skal, svjh
> tilhøre mysql.

Såvidt jeg kan se tilhører de mysql, jeg har ihvertfald ingen adgang til
dem.

7msc

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-05-04 15:21

In dk.edb.mac, msc wrote:

> Såvidt jeg kan se tilhører de mysql, jeg har ihvertfald ingen adgang til
> dem.

Prøv at lav en ls -la på din /usr/local/mysql/data. Min ser således ud:

Zaphod:/usr/local/mysql/data root# ls -la
total 41040
drwxr-x--- 12 mysql mysql 408 15 May 16:18 .
drwxr-xr-x 18 root wheel 612 14 Dec 23:07 ..
-rw-rw---- 1 mysql mysql 5775 14 May 22:18 Zaphod.local.err
-rw-rw---- 1 mysql mysql 5 14 May 22:18 Zaphod.local.pid
-rw-rw---- 1 mysql mysql 25088 4 Feb 22:04
ib_arch_log_0000000000
-rw-rw---- 1 mysql mysql 5242880 14 May 22:18 ib_logfile0
-rw-rw---- 1 mysql mysql 5242880 4 Feb 22:04 ib_logfile1
-rw-rw---- 1 mysql mysql 10485760 14 May 22:18 ibdata1
drwxr-x--- 20 mysql mysql 680 4 Feb 21:54 mysql
drwx------ 11 mysql mysql 374 2 May 13:59 work

Minder den om din?

"One's never alone with a rubber duck."

Fra : msc

Dato : 15-05-04 17:08

Jonas Voss wrote:

> Prøv at lav en ls -la på din /usr/local/mysql/data. Min ser således ud:

Jeg kan ikke få lov til at lave en ls -la på min /usr/local/mysql/data

Jeg får en "-bash: cd: /usr/local/mysql/data: Permission denied" besked.

Men jeg kan lave en på min "/usr/local/mysql rummenigge$ ls -la"

Og her får jeg :

PB17:/usr/local/mysql rummenigge$ ls -la
total 72
drwxr-xr-x 18 root wheel 612 14 May 17:26 .
drwxr-xr-x 5 root wheel 170 14 May 17:26 ..
-rw-r--r-- 1 root wheel 19106 1 Dec 14:31 COPYING
-rw-r--r-- 1 root wheel 7399 1 Dec 14:31 INSTALL-BINARY
-rw-r--r-- 1 root wheel 1937 1 Dec 13:55 README
drwxr-xr-x 52 root wheel 1768 14 May 17:26 bin
-rwxr-xr-x 1 root wheel 801 1 Dec 14:55 configure
drwxr-x--- 8 mysql wheel 272 15 May 00:38 data
drwxr-xr-x 7 root wheel 238 14 May 17:26 docs
drwxr-xr-x 57 root wheel 1938 14 May 17:26 include
drwxr-xr-x 9 root wheel 306 14 May 17:26 lib
drwxr-xr-x 3 root wheel 102 14 May 17:26 man
drwxr-xr-x 9 root wheel 306 14 May 17:26 mysql-test
drwxr-xr-x 3 root wheel 102 14 May 17:26 scripts
drwxr-xr-x 3 root wheel 102 14 May 17:26 share
drwxr-xr-x 31 root wheel 1054 14 May 17:26 sql-bench
drwxr-xr-x 11 root wheel 374 14 May 17:26 support-files
drwxr-xr-x 21 root wheel 714 14 May 17:26 tests

Gør jeg noget forkert?

/msc

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-05-04 19:47

In dk.edb.mac, spam@dotcph.dk wrote:

> Gør jeg noget forkert?

Prøv med sudo foran din ls -la, så skulle du kunne se indholdet af
biblioteket.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Ionization from the air-conditioning

Fra : msc

Dato : 16-05-04 20:42

Jonas Voss wrote:

> Prøv med sudo foran din ls -la, så skulle du kunne se indholdet af
> biblioteket.

Jeg kan ikke få adgang til det, uanset hvad jeg skriver.

Kan du evt. skrive hele kommandoen til mig - så det ikke er mig der er
laver ged i den.

/msc

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-05-04 01:45

In dk.edb.mac, msc wrote:

> Kan du evt. skrive hele kommandoen til mig - så det ikke er mig der er
> laver ged i den.

sudo ls -la /usr/local/mysql/data

Indtast dit password når du bliver bedt om det.

"If there's anything more important than my ego,
I want it caught and shot now."

Fra : msc

Dato : 17-05-04 09:54

Jonas Voss wrote:
> sudo ls -la /usr/local/mysql/data
>
> Indtast dit password når du bliver bedt om det.

Tak for det ;)

Jeg kan se at det er her den er gal! Jeg får overhovedet ikke det samme
som dig.

Jeg får denne:

PB17 rummenigge$ sudo ls -la /usr/local/mysql/data
Password:
total 40968
drwxr-x--- 8 mysql wheel 272 15 May 00:38 .
drwxr-xr-x 18 root wheel 612 14 May 17:26 ..
-rw-rw---- 1 mysql wheel 2143 15 May 00:38 PB17.local.err
-rw-rw---- 1 mysql wheel 5242880 15 May 00:38 ib_logfile0
-rw-rw---- 1 mysql wheel 5242880 14 May 17:29 ib_logfile1
-rw-rw---- 1 mysql wheel 10485760 15 May 00:38 ibdata1
drwxr-x--- 2 mysql wheel 68 1 Dec 14:55 mysql
drwxr-x--- 2 mysql wheel 68 1 Dec 14:55 test

Hvordan får jeg den på rette spor?

/msc

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-05-04 11:48

In dk.edb.mac, msc wrote:

> [...]
> -rw-rw---- 1 mysql wheel 10485760 15 May 00:38 ibdata1
> drwxr-x--- 2 mysql wheel 68 1 Dec 14:55 mysql
> drwxr-x--- 2 mysql wheel 68 1 Dec 14:55 test

Du skriver:

sudo chown mysql:mysql /usr/local/mysql/data

og dernæst:

sudo chown mysql:mysql /usr/local/mysql/data/*

Så skulle rettighederne gerne være fikset. Prøv så at start MySQL som
du har prøvet tidligere.

Virtual memory: Something none of us has enough of.

Fra : msc

Dato : 17-05-04 12:46

Jonas Voss wrote:

> [...]
>
> sudo chown mysql:mysql /usr/local/mysql/data/*
>
> Så skulle rettighederne gerne være fikset. Prøv så at start MySQL som

Damn!! Jeg gør noget forkert.

Når jeg indtaster: sudo chown mysql:mysql /usr/local/mysql/data/*

får jeg "No such file or directory"

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-05-04 14:22

In dk.edb.mac, msc wrote:

> Damn!! Jeg gør noget forkert.
>
> Når jeg indtaster: sudo chown mysql:mysql /usr/local/mysql/data/*

Det var min fejl, der skulle have stået et -R efter chown, så linien
ser således ud:

sudo chown -R mysql:mysql /usr/local/mysql/data/*

            Reach out and grep someone.

Fra : msc

Dato : 17-05-04 15:31

Jonas Voss wrote:

> Det var min fejl, der skulle have stået et -R efter chown, så linien
> ser således ud:
>
> sudo chown -R mysql:mysql /usr/local/mysql/data/*

Jeg får stadig meddelelsen "No such file or directory"????

/msc

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-05-04 17:59

In dk.edb.mac, msc wrote:

> Jeg får stadig meddelelsen "No such file or directory"????

My bad, det er lang tid siden jeg har brugt den kommando kan jeg mærke
(:

Prøv med:

sudo chown -R mysql:mysql /usr/local/mysql/data/

i stedet. Den har jeg lige kørt selv, og det virkede.

"Time is an illusion. Lunchtime doubly so."

Fra : msc

Dato : 17-05-04 18:32

Jonas Voss wrote:

> Prøv med:
>
> sudo chown -R mysql:mysql /usr/local/mysql/data/
>
> i stedet. Den har jeg lige kørt selv, og det virkede.

Det ændrer desværre ikke ved rettighederne, jeg får stadig:

PB17:/usr/local/mysql rummenigge$ sudo ls -la /usr/local/mysql/data
total 40968
drwxr-x--- 8 mysql mysql 272 17 May 19:29 .
drwxr-xr-x 18 root wheel 612 14 May 17:26 ..
-rw-rw---- 1 mysql mysql 2849 17 May 19:29 PB17.local.err
-rw-rw---- 1 mysql mysql 5242880 17 May 19:29 ib_logfile0
-rw-rw---- 1 mysql mysql 5242880 14 May 17:29 ib_logfile1
-rw-rw---- 1 mysql mysql 10485760 15 May 00:38 ibdata1
drwxr-x--- 2 mysql mysql 68 1 Dec 14:55 mysql
drwxr-x--- 2 mysql mysql 68 1 Dec 14:55 test

Fra : Jonas Voss

Dato : 18-05-04 08:40

> [...]

> -rw-rw---- 1 mysql mysql 10485760 15 May 00:38 ibdata1
> drwxr-x--- 2 mysql mysql 68 1 Dec 14:55 mysql
> drwxr-x--- 2 mysql mysql 68 1 Dec 14:55 test

Jo, det har da ændret ved rettighederen. Før var rettighederne for dine
data/-filer mysql:wheel, nu er de mysql:mysql. Hvis det stadig ikke
virker er jeg løbet tør for ideer.

Desværre.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

Fra : msc

Dato : 18-05-04 09:21

Jonas Voss wrote:

> Jo, det har da ændret ved rettighederen. Før var rettighederne for dine
> data/-filer mysql:wheel, nu er de mysql:mysql. Hvis det stadig ikke
> virker er jeg løbet tør for ideer.
>
> Desværre.

Ok, tak for hjælpen indtil videre :)

Jeg kan nu connecte til mysql, men jeg kan ikke skrive sql commands -
altså oprette databaser + tabeller osv.???

Hvad satan er der nu galt??

/msc

Fra : Jonas Voss

Dato : 18-05-04 11:47

In dk.edb.mac, spam@dotcph.dk wrote:

> Jeg kan nu connecte til mysql, men jeg kan ikke skrive sql commands -
> altså oprette databaser + tabeller osv.???

> Hvad satan er der nu galt??

Det ville hjælpe lidt hvis du skrev dine kommandoer, og de fejlbeskeder
du får tilbage når udfører dem. Ellers er det lidt svært at hjælpe dig
yderligere.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: It must have been the lightning storm we
had (yesterday) (last week) (last month)

Fra : Niels Prins

Dato : 18-05-04 15:54

In article <c8ch2b$1bi2$1@news.cybercity.dk>, msc <spam@dotcph.dk>
wrote:

> Ok, tak for hjælpen indtil videre :)
>
> Jeg kan nu connecte til mysql, men jeg kan ikke skrive sql commands -
> altså oprette databaser + tabeller osv.???
>
> Hvad satan er der nu galt??

Jeg havde på et tidspkt. tilsvarende problem. Hvis du går ind på
http://www.entropy.ch/software/macosx/ og downloader og installerer igen efter de anvisninger der er på siden,
virker det ( eller rettere, - virkede det for mig.) Såvidt jeg husker er
der også anvisninger på løsning af problemer i stil med dine.

Niels

Fra : msc

Dato : 17-05-04 19:57

Jonas Voss wrote:

> [...]
>
> Prøv med:
>
> sudo chown -R mysql:mysql /usr/local/mysql/data/
>
> i stedet. Den har jeg lige kørt selv, og det virkede.

Jeg fik den til at køre og ændrede "ownership" for mysql vha af dette link:

http://forums.macosxhints.com/showthread.php?t=23222

/msc