Kontakt til Xerox printer
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-05-04 16:50

Når jeg har min Powerbook med på skolen, bliver den sat til en ledig
netværksledning. Så kan den næsten det hele - ligesom derhjemme. Den
finder uden videre skolens HP Color Laserjet, men ikke Xerox DC 470
(også kopimaskine). Jeg har dens IP-adresse, men jeg har ikke noget til
rubrikken Placering.
Jeg har installeret relevant software til Xeroxen.
Jeg logger ikke på det lokale netværk. kan det være det, der er
nødvendigt?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Terje Rydland

Dato : 10-05-04 18:55

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har installeret relevant software til Xeroxen.
> Jeg logger ikke på det lokale netværk. kan det være det, der er

CUPS er som default satt opp slik at Macen din ikke ser printere som har
en printspooler på et annet subnett, så hvis Xeroxen styres av en maskin
på et annet subnett enn der maskinen din er plugget inn vil ikke Macen
oppdage den skriveren.
Da må du "mekke" litt på cupsd.conf filen som ligger i /etc/cups/
katalogen slik at cups også leter på andre subnet.

Hvis det er dette som er problemet kan det løses som følger:

Endre linjene:

BrowseAllow 127.0.0.1
BrowseAllow @LOCAL
BrowseDeny All

i cupsd.conf til

#BrowseAllow 127.0.0.1
#BrowseAllow @LOCAL
#BrowseDeny All

(altså kommenter dem bort).

For å endre cupsd.conf må du gjøre en sudo (vanligre brukere har ikke
rettigheter til å endre den) og starte en teksteditor fra terminalen
(eller bruke BBEdit - den kan åpne skjulte filer og autentisere for
redigering).

Terje

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-05-04 21:31

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> [...]
> rettigheter til å endre den) og starte en teksteditor fra terminalen
> (eller bruke BBEdit - den kan åpne skjulte filer og autentisere for

Undskyld. Men hvad er CUPS?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Terje Rydland

Dato : 10-05-04 21:37

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Undskyld. Men hvad er CUPS?

Common Unix Printing System.
Systemet som styrer utskrift fra maskinen. Den vanlige standarden for
utskrift fra UNIX-baserte maskiner, og vel en av de åpne standardene som
Apple bruker i MacOS X.

Terje

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-05-04 18:59

Jeg har ændret emnet til noget mere dækkende. Situationen er:

PB G4 med Panther kommer ud på en skole med rent Windowsnetværk. Hvis
jeg uden yderligere foranstaltninger propper en ledning ind i G4, kan
jeg:

Komme på internet, få adgang til netværkets HP Laserjet, hente mail
(tdcadsl.dk) med Mail.

Jeg kan ikke:

få adgang til Xerox DC 470 (selvom jeg har hentet dens software og
oprettet dens IP-adresse), jeg kan ikke sende mail i Mail med min
tdcadsl-konto, jeg kan ikke kontakte det øvrige lokale netværk.

Jeg kan i Mail sende mail, hvis jeg skifter til min mac.com-konto (hvad
er forskellen?)

Hver lærer og elev på skolen har sin egen brugeridentitet med password
til netværket. Kan jeg - ved at logge ind med den identitet på Macen -
få adgang til netværket og IP-printeren?

Men når jeg logger ind på min Mac med en anden identitet, siger jeg jo
farvel til alt det særlige, som min brugeridentitet på min Mac ellers
giver adgang til. Eller kan man oprette en identitet, der forener de to
muligheder?

Hovedformålet vil være dels at kunne printe Mac-filer på Xeroxen, dels
at kunne flytte filer mellem min Mac og skolens server.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Jens

Dato : 10-05-04 19:43

> [...]

> oprettet dens IP-adresse), jeg kan ikke sende mail i Mail med min
> tdcadsl-konto, jeg kan ikke kontakte det øvrige lokale netværk.

TDC vil ikke stille den udgående mailserver (SMTP) til rådighed for
maskiner på andre net - og du er jo hjemmefra!

> Jeg kan i Mail sende mail, hvis jeg skifter til min mac.com-konto (hvad
> er forskellen?)

Din .mac-konto kan tilgås fra hele Internet.

> Hver lærer og elev på skolen har sin egen brugeridentitet med password
> til netværket. Kan jeg - ved at logge ind med den identitet på Macen -
> få adgang til netværket og IP-printeren?

I Finder kan du koble til en server. Dér kan du bruge dit
brugernavn/password til netværket.

> [...]
> farvel til alt det særlige, som min brugeridentitet på min Mac ellers
> giver adgang til. Eller kan man oprette en identitet, der forener de to

Du logger på din egen computer som du plejer - og logger derfra på
netværket (som beskrevet ovenstående).
--

/ Jens

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-05-04 21:29

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
> brugernavn/password til netværket.

> Du logger på din egen computer som du plejer - og logger derfra på

Tak. Jeg prøver i morgen.
Er ovenstående også forklaring på, at jeg ikke kan komme ind til
nærværende gruppe via MacSoup, når jeg er hjemmefra?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Jens

Dato : 10-05-04 21:56

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Er ovenstående også forklaring på, at jeg ikke kan komme ind til
> nærværende gruppe via MacSoup, når jeg er hjemmefra?

Du skal indstille en news-server, der accepterer tilslutning fra det
netværk, du forbinder igennem. Ligesom med mail
--

/ Jens

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-05-04 19:19

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Du skal indstille en news-server, der accepterer tilslutning fra det
> netværk, du forbinder igennem. Ligesom med mail

Hvad skal det så være for en?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Jens

Dato : 11-05-04 20:08

> Hvad skal det så være for en?

Det kan administratoren af netværket fortælle dig. Det afhænger af,
hvilken udbyder (TDC, Cybercity, whatever) dit netværk er hægtet på.
--

/ Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-05-04 20:41

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Det kan administratoren af netværket fortælle dig. Det afhænger af,
> hvilken udbyder (TDC, Cybercity, whatever) dit netværk er hægtet på.

Husk bare, at man ofte ikke bare kan skifte frem og tilbage mellem
news-servere. De har hver især deres eget system til nummerering af
indlæggene. Det giver MacSOUP problemer med at finde ud af, hvilke
indlæg der er så nye, at de skal hentes, og hvilke man allerede har
hentet. Jeg vil tro, andre programmer har de samme problemer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-05-04 15:00

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvad skal det så være for en?

CIS.DFN.DE

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 12-05-04 15:55

> CIS.DFN.DE

Som i dag hedder: news.individual.net for almindeligt dødelige (såvel
som udødelige). Mere om det her:
<http://news.cis.dfn.de/serversplit-en.html>

<http://news.individual.net/>

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-05-04 10:16

Ove Steen Smidt wrote:

> [...]
> (tdcadsl.dk) med Mail.
>
> Jeg kan ikke:
>
> få adgang til Xerox DC 470 (selvom jeg har hentet dens software og

Kan du pinge den printer?
prøv at lave en nmap på printeren? kan du forbinde dig til en åben port?

JonB

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-05-04 19:19

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Kan du pinge den printer?
> prøv at lave en nmap på printeren? kan du forbinde dig til en åben port?
>

> JonB

Uha. Så klog er jeg ikke, selv om jeeg har hørt ordet "pinge" før og set
nogen gøre det.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-05-04 20:25

> Uha. Så klog er jeg ikke, selv om jeeg har hørt ordet "pinge" før og set
> nogen gøre det.

Start Terminal.
Skriv "ping" og IP nummeret på printeren.

F.eks.:
ping 192.168.1.1

Begræns evt. antallet af pings ved at tilføje et c (for counts).

F.eks.
ping -c 3 192.168.1.1

Lær mere om ping ved at skrive:
man ping

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-05-04 16:39

> [...]
>
> F.eks.:
> ping 192.168.1.1
>
> Begræns evt. antallet af pings ved at tilføje et c (for counts).

Det vil jeg prøve. Hvis jeg har heldet med mig, vil printeren så sige
"Hallo, her er jeg" og selv oprette sin korrekte konfiguration?

Er det korrekt, at IP-adressen i Printerværktøj kommer til at stå i
kolonnen "Navn", hvor andre printere har deres navn stående?

Når jeg er i Printerværktøj, kan jeg ikke komme til at ændre i den
kolonne, hvor der står "Vært". Der kommer automatisk til at stå "Ove
Steen Smidts-computer". Og det passer da ikke på en computer, der står
ude i et netværk. Jeg kan se i Windowsmaskinernes kontrolpanel, at der
er en anden host-betegnelse.
"Konfigurer printer" er heller ikke tilgængelig i menuen. Men det
forudsætter måske, at printeren har et konfigurationsprogram.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-05-04 20:26

> Det vil jeg prøve. Hvis jeg har heldet med mig, vil printeren så sige
> "Hallo, her er jeg"

Nej, så meget menneskesprog gider den ikke

En ping til min printer ser således ud:
[gizmo] preben% ping -c 3 192.168.1.55
PING 192.168.1.55 (192.168.1.55): 56 data bytes
64 bytes from 192.168.1.55: icmp_seq=0 ttl=64 time=28.709 ms
64 bytes from 192.168.1.55: icmp_seq=1 ttl=64 time=9.617 ms
64 bytes from 192.168.1.55: icmp_seq=2 ttl=64 time=8.635 ms

--- 192.168.1.55 ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 8.635/15.653/28.709 ms
[gizmo] preben%

Som det ses, er der sendt 3 pakker data og modtaget 3.
Altså 0% tab af data.
Forbindelsen er i orden.

>og selv oprette sin korrekte konfiguration?

Ne, ping er bare at sende nogle datastumper og bede om at få dem retur.

> Er det korrekt, at IP-adressen i Printerværktøj kommer til at stå i
> kolonnen "Navn", hvor andre printere har deres navn stående?

Jeps.

> [...]
> "Konfigurer printer" er heller ikke tilgængelig i menuen. Men det
> forudsætter måske, at printeren har et konfigurationsprogram.

Resten tør jeg ikke udtale mig skråsikkert om.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-05-04 21:02

> [...]

> Steen Smidts-computer". Og det passer da ikke på en computer, der står
> ude i et netværk. Jeg kan se i Windowsmaskinernes kontrolpanel, at der

Det er fordi, du ikke har givet din computer et navn. Kald den et eller
andet chekket, men alligevel noget med Mac, så de andre bliver
misundelige. "Ove Steen Smidts Mac" f.eks.
Sidst jeg var i et netværk med min bærbare, var det mit password
som administrator, der blev brugt som computernavn, og som alle kunne
se. Hvordan det er sket, ved jeg ikke, men man skal åbenbart være lidt
påpasseligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-05-04 14:16

xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> [...]
>
> PB G4 med Panther kommer ud på en skole med rent Windowsnetværk. Hvis
> jeg uden yderligere foranstaltninger propper en ledning ind i G4, kan

Har du overvejet at spørge din lokale administrator til hjælps? Det
kan jo evt. tænkes, at han slet ikke er interesseret i at du skal på
netværket, og så bør du nok genoverveje, om det virkeligt er umagen
værd at hacke dig ind...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-05-04 16:39

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> [...]
> kan jo evt. tænkes, at han slet ikke er interesseret i at du skal på
> netværket, og så bør du nok genoverveje, om det virkeligt er umagen

Jojo. Hun synes da, det er sjovt. Og vi kiggede sammen på det i dag.

Det var pærenemt at komme på netværket. Og det gik hurtigt at overflytte
filer. Jeg producerer selv en del materialer som pdf og tager billeder
med digitalkamera, som skal ind på skolens server.
Det må være Windows, der forkludrer processen, når nogle pdf-er mister
deres fil-identitet på vejen. Så skal man ind i egenskaber og skrive pdf
bag navnet.
Og billeder, der kommer direkte fra mit digitalkamera og har ligget
uændret på min Mac, dem kan Windows ikke identificere, når man klikker
på dem. Vorhhere bevares.

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 13-05-04 22:31

Hej Ove

> [...]

> Det må være Windows, der forkludrer processen, når nogle pdf-er mister
> deres fil-identitet på vejen. Så skal man ind i egenskaber og skrive pdf

Jamen det er jo fordi windows slet ikke aner noget om, hvad filer er for
en slags, hvis de ikke har et efternavn ;-(

OSX lever sådan lidt en mellemverden, hvor den vist helst vil have
efternavne; men godt kan finde ud af det alligevel, og Mac OS 9 og ned
er helt royal og har slet ikke brug for efternavn (undskyld, jeg kunne
ikke lige dy mig i disse dage )

[snip]

/Seb
--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages