Drivhus året rundt.
Fra : Torben Pold Jensen

Dato : 01-05-01 10:59

Jeg har netop rejst et drivhus på 9,9m2 her i april måned.
Skal jeg anvende en form for varme, og i givet fald hvad?
Hvilke kulturer kan jeg med fordel selv dyrke?
Hvad kan huset bruges til i vintermånederne?
Har du nogle erfaringer eller kan du henvise til bøger eller steder på
nettet, der kan hjælpe mig.

Venlig hilsen Torben Pold

Fra : havesider.dk

Dato : 01-05-01 15:39

"Torben Pold Jensen" <Torben-pold@wanadoo.dk> skrev i en
meddelelse news:9cm1fj$ufq$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Hvad kan huset bruges til i vintermånederne?
> Har du nogle erfaringer eller kan du henvise til bøger eller

Der er en hel del sider på www.havesider.dk hvor der er omtale af
Drivhuse m.m.
Du kan bl.a. se under "Dyrkning og formering":
Drivhus-indretning, Drivhus-typer, Eksotiske frugter, Jorden i
drivhuset, Vinterbeskyttelse i drivhuset, Væksthusklima,

med venlig hilsen
Leif Johansen
--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-05-01 19:25

On Tue, 1 May 2001 11:58:59 +0200, "Torben Pold Jensen"
<Torben-pold@wanadoo.dk> wrote:

>Jeg har netop rejst et drivhus på 9,9m2 her i april måned.
>Skal jeg anvende en form for varme, og i givet fald hvad?
>Hvilke kulturer kan jeg med fordel selv dyrke?

Tomater. Når tomater for lov at modne rigtigt inden de bliver høstet
smager de tusind gange bedre end dem fra brugsen. Imho.

>Hvad kan huset bruges til i vintermånederne?

Overvintring af planter i potter f.eks.

>Har du nogle erfaringer eller kan du henvise til bøger eller steder på
>nettet, der kan hjælpe mig.

Bogen Drivhuset af Helge Petersen er rigtig god. Den er vist fra
Politikens forlag.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 01-05-01 20:59

I 1997 byggede jeg et drivhus på 29 kvm. og vil nedenfor viderbringe lidt om
mine drivhuserfaringer :

Torben Pold Jensen <Torben-pold@wanadoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cm1fj$ufq$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har netop rejst et drivhus på 9,9m2 her i april måned.
> Skal jeg anvende en form for varme, og i givet fald hvad?

Varme tilfører jeg fra slutningen af marts til starten af maj, ifa. en
petroleumsvarmer, der kan holde divhuset frostfrit i de nætter, hvor der er
optræk til nattefrost. 30. marts udplantede jeg mine tomatplanter og
overdækkede dem med plastik. Med petroleumsvarme og plastikoverdækning er de
sikret mod nattefrosten, der også kan forekomme i maj måned. I 1998
experimenterede jeg med held med halmvarme. Halmvarme laver jeg med
halmballer, et læs møg, et lag kompost og et lag spagnum - herefter tilføres
halmen vand - meget vand i rigelige mængder. I løbet af en uge begynder
halmen at "brænde sammen" og i mit tilfælde havde jeg jordvarme på 25
grader. Halmballevarme har dog den ulempe, at det kræver meget arbejde.

> Hvilke kulturer kan jeg med fordel selv dyrke?

Jeg dyrker tomat, agurk, peber, chilli, iceberg salat, vindruer, tulipan,
liljer og planteformering i mit drivhus.

> Hvad kan huset bruges til i vintermånederne?

Efteråret var mildt, så jeg høstede den sidste peberfrugt d. 1. december.
Fra december til februar klargører jeg huset - skifter glas ud, vasker huset
i sæbevand og gør jorden klar til foråret. I flamingokasser har jeg
tulipaner og liljer stående i drivhuset, så d. 10. marts klippede jeg den
første buket liljer.

> Har du nogle erfaringer eller kan du henvise til bøger eller steder på
> nettet, der kan hjælpe mig.

Politikens havebøger har ofte hjulpet mig, når jeg var i tvivl om noget. Men
denne nyhedsgruppe har også givet mig svar på mange spørgsmål.

Håber du kan bruge svaret,
mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-05-01 23:07

On Tue, 1 May 2001 21:58:47 +0200, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybewrcity.dk> wrote:

> [...]
>overdækkede dem med plastik. Med petroleumsvarme og plastikoverdækning er de
>sikret mod nattefrosten, der også kan forekomme i maj måned. I 1998

Har du nogen anelse om hvad det koster at varme huset op i den periode
med petroliumsvarmeren?
Er der termostat på den varmer? Og hvor kan man købe petrolium?

Jeg har nemlig et par gange overvejet lidt ekstra varme til drivhuset,
men det er aldrig blevet til noget bl.a. fordi jeg bilder mig ind at
det er en dyr fornøjelse.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 03-05-01 15:04

> Har du nogen anelse om hvad det koster at varme huset op i den periode
> med petroliumsvarmeren?
> Er der termostat på den varmer? Og hvor kan man købe petrolium?

Jeg købte en petroleumsvarmer i det lokale byggemarked. Den beregnet til at
opvarme et 6 kvm. drivhus til 10 - 15 grader - mit drivhus er 29 kvm og mit
behov er at hæve temperaturen 3 - 5 grader, hvilket der ikke har været nogen
problemer med. Der er ikke nogen termostat. Jeg har brugt den ca. 8 nætter i
år, hvilket har kostet ca. 1,5 liter petroleum. Petroleum køber jeg på
byggemarkedet. Uden at have registreret mine omkostninger nøjagtigt, så vil
jeg påstå at jeg har brugt mindre end 20 kroner for at holde drivhuset
frostfrit i april måned.

mvh. Klaus