Processoropgradering til G4 agp fra OWC?
Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 05-05-04 17:47

Jeg er på nippet til at købe en hurtigere processor til min G4/400 agp,
og har netop set på OWC's (www.macsales.com) udvalg. En 1,1 GHz G4
processor koster $ 300 (~1900 kr) - og det er jo fristende.

Er der nogle der har erfaringer med at handle hos OWC - hvor lang er
leveringstiden fx. for lagervarer?

Hvordan forholder det sig med told og moms når man handler i USA?

mvh Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-05-04 20:49

Hej Jesper

Jesper Møller-Fink wrote:

> Jeg er på nippet til at købe en hurtigere processor til min G4/400
> agp, og har netop set på OWC's (www.macsales.com) udvalg. En 1,1 GHz
> G4 processor koster $ 300 (~1900 kr) - og det er jo fristende.

Det forstår jeg godt, - Er det den her, du har kig på?

"OWC Mercury Extreme G4/1.0-1.1GHz Processor Upgrade w/2MB SDR L3 Cache
for PowerMac G4 AGP Graphics(Sawtooth), Gigabit Ethernet, Digital Audio,
& QuickSilver. New, 3yr Warranty, 30 Day 100% Money-Back Guarantee!
(OWCME41000L2S) $299,99"

- men hvorfor 'nøjes' du med en 1.1ghz, når du kan få en PowerLogix
PowerForce 100 1,2 til lidt mere - $75USd..?

"PowerLogix PowerForce7457 G4/1.2GHz Processor Upgrade with 2MB L3
Cache. For all PowerMac G4 AGP Graphics/Sawtooth & Gigabit Ethernet
Models. 2yr PowerLogix Warranty. (PLGG4745710AB) $375,00."

Hvis det er Mercury processorerne, du har kig på, kan det være (næsten)
hvad som helst - GigaDesign, Sonnet, ADS eller PowerLogix. - Det eneste,
man kan være 100% sikker på, er, at kvaliteten er i orden! - Men med en
ægte PowerLogix, véd man dog lidt mere om, hvad man får...

Den G3/900, jeg sidder ved endnu, er netop en G3/400 'El Capitan', der
er opg. med en PowerLogix PowerForce G3/900 mhz processor. Den er
fabelagtig hurtig og meget, meget stabil. - Men den skulle lige 'køres
til' igennem ca. en uge, hvor jeg satte den ned i processorens mhz og
trinvis kørte den op på max. Siden da har den bare kørt og kørt uden
problemer.

> Er der nogle der har erfaringer med at handle hos OWC - hvor lang er
> leveringstiden fx. for lagervarer?

Jeg har handlet med dem nu gennem ca. 4 år, og har aldrig haft én eneste
anke at sætte mod dem. Tværtimod har jeg altid fået en meget fin og
sober behandling - både ved skriftlig og telefonisk henvendelse, hvis
der er noget, jeg har været i tvivl om mht. en bestilling.

> Hvordan forholder det sig med told og moms når man handler i USA?

OWC bruger som deres foretrukne forsendelsesmetode FedEX, men man kan
vælge andre 'bude'. Normalt har jeg altid selv brugt DHL, da de har
ordnet alt mht. fortoldning og moms, da jeg er momsreg., men det gør
FedEx nu også, hvis man er privatkunde, mens man som erhvervskunde selv
skal indsende papirerne til Told&Skat ang. moms betalingen.

Den normale leveringstid med FedEx er 7 hverdage, og varen leveres lige
til døren.

Det, du også lige skal tænke på, er, at OWCs priser er netto ab lager -
altså helt uden afgifter, så når det skal hertil, skal der betales moms
+ evt. told. Det er ikke altid, jeg er kommet til at betale told, men
altid moms'en, - og det skøre er, at der også skal betales moms af
fragtgebyret..

Hvis du vil købe en processor derovre, bør du også lige kigge på deres
RAM priser til G4'eren, de er noget billigere, hvis du vælger Mercury
RAM. Mercury RAM'en er fortrinsvis RAM fra Texas Instruments med
livsvarigt garanti - "Lifetime Warranty" - så altså ikke noget med den
danske '2-års regel', og på processorerne er der min. 3 års garanti.

Det, du bør gøre, er at tilmelde dig deres ugentlige nyhedsbrev, så får
du yderligere rabat på de ting, du bestiller derovre. - Jeg fik således
yderligere $25 dollars rabat på min 900mhz processor.

Så du kan trygt handle dér!

- Og lad være med at lytte til alle dem, der hele tiden vil fraråde at
opgradere en 'så gammel computer'. - Hvis du skal ud og købe dig en
brugt tilsvarende, skal du min. slippe omkring 9-10.0000kr.. Din G4/400
handles i dag til en pris mellem 3000 og 4000kr. alt afhængig af dens
konfiguration, - og hvor kan man købe en PowerMac G4/1,2/1,2ghz for
under 7000kr.? ...Det kan man bare ikke!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 05-05-04 23:05

Hej Erik Richard,

mange tak for svaret!

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> for PowerMac G4 AGP Graphics(Sawtooth), Gigabit Ethernet, Digital Audio,
> & QuickSilver. New, 3yr Warranty, 30 Day 100% Money-Back Guarantee!

Ja, bla. Eller også den på 867-1000 mhz til $270.

> - men hvorfor 'nøjes' du med en 1.1ghz, når du kan få en PowerLogix
> PowerForce 100 1,2 til lidt mere - $75USd..?

Ét sted skal man jo stoppe - og sålænge der kun er SU at leve af, er jeg
nødt til at holde lidt igen

> [...]
> sober behandling - både ved skriftlig og telefonisk henvendelse, hvis
> der er noget, jeg har været i tvivl om mht. en bestilling.

Ok, det lyder jo godt!

> [...]
> FedEx nu også, hvis man er privatkunde, mens man som erhvervskunde selv
> skal indsende papirerne til Told&Skat ang. moms betalingen.

Så jeg kan i hvert fald regne med 25% oveni prisen. Hvad er toldsatsen i
øvrigt på?

> Den normale leveringstid med FedEx er 7 hverdage, og varen leveres lige
> til døren.

Det lyder fint!

> [...]
> konfiguration, - og hvor kan man købe en PowerMac G4/1,2/1,2ghz for
> under 7000kr.? ...Det kan man bare ikke!

Ja, jeg er også nået frem til den konklusion, at det lige akkurat kan
betale sig at opgradere min G4. Den har godt 800 mb ram, 120 gb
harddisk, radeon 8500 grafik, airport osv. Så jeg vælger nok at bruge et
par tusinde på en processoropgradering - og venter et års tid endnu med
at udskifte min iBook ...

mvh Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-05-04 00:45

Hej Jesper

Jesper Møller-Fink wrote:

> Hej Erik Richard,
>
> mange tak for svaret!

> Ja, bla. Eller også den på 867-1000 mhz til $270.

Du skal lige være opmærksom på, at grunden til variationen i mhz på den,
er, at det er afhængig af, hvilken maskine, den sættes i, så det har
umiddelbart ikke noget med 'overclocking' at gøre. Men de fleste af
'Extreme' serien kan dog overclockes en del med gode resultater. På en
maskine, hvor den vil køre 867mhz, vil du kunne overclocke den til
933mhz og stadig bevare max. stabilitet.

> Ét sted skal man jo stoppe - og sålænge der kun er SU at leve af, er
> jeg nødt til at holde lidt igen

Det er rigtig, men jeg tænkte nu her mest på kvalitetsgarantien...

> Ok, det lyder jo godt!

> Så jeg kan i hvert fald regne med 25% oveni prisen. Hvad er toldsatsen
> i øvrigt på?

Det kan jeg ikke huske på stående fod, men jeg mener, det ligger omkring
1% højst 2%, - det er ihvertfald ikke mange kroner... - Og jeg har endda
flere gange været ude for, at der slet ikke er opkrævet told..

Til gengæld skal du regne med, at FedEx tager et gebyr for at klarere
tingene for dig, når du importerer som privat - ikke momsreg. køber, -
svjh. er det 150kr..

> [...]
> harddisk, radeon 8500 grafik, airport osv. Så jeg vælger nok at bruge
> et par tusinde på en processoropgradering - og venter et års tid endnu

Når den er så godt 'bestykket' i forvejen, så vil det næsten være synd
ikke at gøre det. - Den G4/1,4ghz, jeg har købt, er også en opgraderet
maskine med lige knap 900mb RAM, et Radeon 8500 gfx kort og så godt nok
'kun' 100mb harddiske - 2x HD og med panteren præinstalleret, så det
skal jeg nok blive tilfreds med....

Og jeg tror godt, jeg kan love dig, at du også vil blive yderst tilfreds
med din, - man kan næsten sige, at der kommer lidt mere 'smæk på' ved en
del tunge processer...