/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
OSX installation på mange maskiner
Fra : ct


Dato : 05-05-04 14:20

Kan man med OSX lave en standardinstallation med alle nødvendige programmer,
for derefter at massekopiere denne disk og bruge disse diske i de andre
maskiner på netværket, for at undgå at skulle installere alt fra bunden på
alle maskiner?

Noget i stil med Ghost på PC ?

På system 9 er det jo ikke noget problem rent manuelt at kopiere, men OSX er
vel noget anderledes ? Tænker på unikt ID (SID) eller lign??

Claus





 
 
Preben Bødker Nielse~ (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 05-05-04 15:20

ct <clausFJERN@kjerkegaard.dk> wrote:

> Kan man med OSX lave en standardinstallation med alle nødvendige programmer,
> for derefter at massekopiere denne disk og bruge disse diske i de andre
> maskiner på netværket, for at undgå at skulle installere alt fra bunden på
> alle maskiner?
>
> Noget i stil med Ghost på PC ?

Kig på Carbon Copy Cloner.
<http://www.bombich.com/software/ccc.html>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM prebenbodker

Peter Kiil (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 05-05-04 15:31

ct - clausFJERN@kjerkegaard.dk on 05/05/04 15:20 wrote:

> Kan man med OSX lave en standardinstallation med alle nødvendige programmer,
> for derefter at massekopiere denne disk og bruge disse diske i de andre
> maskiner på netværket, for at undgå at skulle installere alt fra bunden på
> alle maskiner?
>
> Noget i stil med Ghost på PC ?
>
> På system 9 er det jo ikke noget problem rent manuelt at kopiere, men OSX er
> vel noget anderledes ? Tænker på unikt ID (SID) eller lign??

Det er en triviel affære med Carbon Copy Cloner. Sæt en maskine op med alt
det software du skal have installeret, og lav et image med Carbon Copy
Cloner. Husk at gå ind i preferences og sætte kryds i 'Prepare for ASR'. Når
dit image er færdigt kan du boote på en 10.3 installations cd, og derfra
bruge Disk Utility til at lægge imaget tilbage på dine maskiner. Det er en
god ide at lave imaget på den nyeste maskine du har adgang til.

--
/peter

http://spacerent.dk - Webhosting fra 39,-/md.


Henrik (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 05-05-04 17:06

On 05/05/04 16:31, in article BCBEC74A.9800E0B3%spam@kiil.net, "Peter Kiil"
<spam@kiil.net> wrote:

> ct - clausFJERN@kjerkegaard.dk on 05/05/04 15:20 wrote:
>
>> Kan man med OSX lave en standardinstallation med alle nødvendige programmer,
>> for derefter at massekopiere denne disk og bruge disse diske i de andre
>> maskiner på netværket, for at undgå at skulle installere alt fra bunden på
>> alle maskiner?
>>
>> Noget i stil med Ghost på PC ?
>>
>> På system 9 er det jo ikke noget problem rent manuelt at kopiere, men OSX er
>> vel noget anderledes ? Tænker på unikt ID (SID) eller lign??
>
> Det er en triviel affære med Carbon Copy Cloner. Sæt en maskine op med alt
> det software du skal have installeret, og lav et image med Carbon Copy
> Cloner. Husk at gå ind i preferences og sætte kryds i 'Prepare for ASR'. Når
> dit image er færdigt kan du boote på en 10.3 installations cd, og derfra
> bruge Disk Utility til at lægge imaget tilbage på dine maskiner. Det er en
> god ide at lave imaget på den nyeste maskine du har adgang til.

Hvorfor ikke nøjes med diskværktøj i 10.3 og brug gendan, som så lægger et
spejl på en valgt disk.

Mhv.

Henrik


Peter Kiil (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 05-05-04 19:02

Henrik - homeedit@jobber.dk on 05/05/04 18:06 wrote:

>> Det er en triviel affære med Carbon Copy Cloner. Sæt en maskine op med alt
>> det software du skal have installeret, og lav et image med Carbon Copy
>> Cloner. Husk at gå ind i preferences og sætte kryds i 'Prepare for ASR'. Når
>> dit image er færdigt kan du boote på en 10.3 installations cd, og derfra
>> bruge Disk Utility til at lægge imaget tilbage på dine maskiner. Det er en
>> god ide at lave imaget på den nyeste maskine du har adgang til.
>
> Hvorfor ikke nøjes med diskværktøj i 10.3 og brug gendan, som så lægger et
> spejl på en valgt disk.

Det er vel også det jeg skriver?
--
/peter

http://spacerent.dk - Webhosting fra 39,-/md.


Søren Theilgaard (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Søren Theilgaard


Dato : 05-05-04 20:02

On 2004-05-05 20:02:02 +0200, Peter Kiil <spam@kiil.net> said:

> Henrik - homeedit@jobber.dk on 05/05/04 18:06 wrote:
>
>>> Det er en triviel affære med Carbon Copy Cloner. Sæt en maskine op med alt
>>> det software du skal have installeret, og lav et image med Carbon Copy
>>> Cloner. Husk at gå ind i preferences og sætte kryds i 'Prepare for ASR'. Når
>>> dit image er færdigt kan du boote på en 10.3 installations cd, og derfra
>>> bruge Disk Utility til at lægge imaget tilbage på dine maskiner. Det er en
>>> god ide at lave imaget på den nyeste maskine du har adgang til.
>>
>> Hvorfor ikke nøjes med diskværktøj i 10.3 og brug gendan, som så lægger et
>> spejl på en valgt disk.
>
> Det er vel også det jeg skriver?

Ja, udover at du nævner CCC, som er overflødig nu hvor Diskværktøj
(Disk Utility) kan gøre det samme i 10.3.

--
Søren Theilgaard
IT Consultant, M.Sc.Eng

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Remove NOSPAM from address if replying directly to me.


ct (05-05-2004)
Kommentar
Fra : ct


Dato : 05-05-04 21:22

....nu hvor Diskværktøj
> (Disk Utility) kan gøre det samme i 10.3.


Virker dette også når Mac' erne er forskellige G4'ere (400, 733, 800, 1Ghz
osv)

claus



Peter Kiil (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 05-05-04 22:06

ct - clausFJERN@kjerkegaard.dk on 05/05/04 22:21 wrote:

> Virker dette også når Mac' erne er forskellige G4'ere (400, 733, 800, 1Ghz
> osv)

Ja.

--
/peter

http://spacerent.dk - Webhosting fra 39,-/md.


Morten (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 05-05-04 21:44

Søren Theilgaard <st@theilgaardnospam.dk> wrote:

> Ja, udover at du nævner CCC, som er overflødig nu hvor Diskværktøj
> (Disk Utility) kan gøre det samme i 10.3.

Disk Utility's front end til ASR kan desværre ikke lave images med
block-copy optionen. Block-copy images er forygende hurtige at kopiere
ind på en disk.

Såvidt jeg husker tog det noget i retning af 6 minutter med et
4GB Jaguar image på en ordinær 400MHz G4. Det tager lidt længere at
generere disse images men hvis man bruger ét image til flere maskiner
er det besværedet værd.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408891
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste