On 2004-05-05 15:16:35 +0200, "ct" <clausFJERN@kjerkegaard.dk> said:
> jeg har en maskine med en nyinstalleret OSX 10.3.3, der driller.
>
> Maskinen er installeret på en 'ren' disk, systemet er opgraderet, og der er
> installeret AdmitMac 1.1.1 og Cumulus Client 6.02, ikke andet
>
> Maskinen har virkeet fint et par uger, men nu vil den pludseligt ikke starte
> op. Jeg får normal opstart frem til loginvinduet, hvorefter jeg logger på -
> herefter hænger maskinen med skrivebordsbaggrunden, uret, den lille
> højttaler og US flaget i øverste højre hjørne, men ikke den grå bar der skal
> være bag disse i toppen, eller andet på skrivebordet.
Det er altså menubjælken du mangler?
> Jeg har logget ind som local admin, domænebruger, kørt sikker start, kørt
> norton disk repair (8.0), flået alt unødvendigt hardware ud af maskinen, sat
> disken over i en anden (tilsvarende) mac, med samme resultat. Jeg vil derfor
> spå at det er rent softwaremæssigt at problemet ligger - men hvor ??
Heldigvis skriver du "tilsvarende" Mac, for hvis det var en anden
model, kunne du risikere at få endnu værre fejl her, da systemet cacher
specielle ting vedr. Mac'en hardwarekonfiguration.
> er der nogen af jer der har gode ideer, eller har oplevet noget lignende
> ????
Jeg har en idé, se nedenfor...
> Fejlen er opstået før, sidste gang ominstallerede jeg maskinen (det er en
> testmaskine) Da jeg skal opgradere alle maskinerne her i firmaet er
> ominstallering ikke en option, jeg er nødt til have fundet fejlen, ellers
> tør jeg simpelthen ikke tage chancen med produktionsmaskinerne
Hvis det er noget du har oplevet før, så vil jeg anbefale dig at tænke
tilbage, for at finde ud af hvad du har gjort ved maskinen, så du ikke
gentager hændelsen igen.
Fejlsøgning:
Det første du skal gøre at at finde ud af om fejlen ligger i systemet,
eller hos brugeren, for det kan meget vel være en dårlig
indstillingsfil hos denne bruger.
Opret en ny bruger, hvis du kan, og se om den virker.
Hvis den gør, så er problemet hos den dårlige bruger, hvis det heller
ikke virker, så skyldes det noget i systemet.
Umiddelbart vil jeg anbefale at slette cache-filer. Cache-filer er
nogle der bliver oprettet og opdateret automatisk med det formål, at
hvia systemet næste gang skal regne et eller andet ud, så kan den nok
hurtigere hente resultatet i cachen. Der kan slettes med grov hånd i
cache-filerne, da de bare bliver oprettet automatisk igen (om end med
dårligere performance til følge sålænge disse skal opbygges igen).
Der ligger cache-filer 3 steder (bemærk at "Library" nedenfor kan hedde
"Bibliotek" på din msakine hvis du bruger danske indstillinger):
/System/Library/Caches/
/Library/Caches/
~/Library/Caches/
Sidstnævnte er cache-filerne hos den bruger hvor problemet er. Slet
dem, og genstart, for at se hvad der sker.
De andre cache-filer kan forsøges slettes herefter (kræver
administratorpassword), men det hjælper ikke noget hvis ikke ny-bruger
testen viste at det var et problem generelt for alle brugere.
Evt. kan main hente programmet Maintain (find det på
http://www.versiontracker.com), som kan slette disse cache-filer ved
tryk på en knap.
--
Søren Theilgaard
IT Consultant, M.Sc.Eng
Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk
Remove NOSPAM from address if replying directly to me.