10.3.3 bootproblemer
Fra : ct

Dato : 05-05-04 14:17

jeg har en maskine med en nyinstalleret OSX 10.3.3, der driller.

Maskinen er installeret på en 'ren' disk, systemet er opgraderet, og der er
installeret AdmitMac 1.1.1 og Cumulus Client 6.02, ikke andet

Maskinen har virkeet fint et par uger, men nu vil den pludseligt ikke starte
op. Jeg får normal opstart frem til loginvinduet, hvorefter jeg logger på -
herefter hænger maskinen med skrivebordsbaggrunden, uret, den lille
højttaler og US flaget i øverste højre hjørne, men ikke den grå bar der skal
være bag disse i toppen, eller andet på skrivebordet.

Jeg har logget ind som local admin, domænebruger, kørt sikker start, kørt
norton disk repair (8.0), flået alt unødvendigt hardware ud af maskinen, sat
disken over i en anden (tilsvarende) mac, med samme resultat. Jeg vil derfor
spå at det er rent softwaremæssigt at problemet ligger - men hvor ??

er der nogen af jer der har gode ideer, eller har oplevet noget lignende
????

Fejlen er opstået før, sidste gang ominstallerede jeg maskinen (det er en
testmaskine) Da jeg skal opgradere alle maskinerne her i firmaet er
ominstallering ikke en option, jeg er nødt til have fundet fejlen, ellers
tør jeg simpelthen ikke tage chancen med produktionsmaskinerne

(desperate) Claus

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-05-04 15:24

ct <clausFJERN@kjerkegaard.dk> wrote:

> jeg har en maskine med en nyinstalleret OSX 10.3.3, der driller.

Du har været igennem:

1. Diskværktøj: Reparer disktilladelser.
2. Start op fra CD. Diskværktøj: Kontroller/reparer disk

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : ct

Dato : 05-05-04 19:16

> Du har været igennem:
>
> 1. Diskværktøj: Reparer disktilladelser.
> 2. Start op fra CD. Diskværktøj: Kontroller/reparer disk

Uhm, nej, kun Norton Utilities tilsvarende........vil prøve de her også.....

Claus

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 05-05-04 20:05

On 2004-05-05 20:15:49 +0200, "ct" <clausFJERN@kjerkegaard.dk> said:

> Uhm, nej, kun Norton Utilities tilsvarende........vil prøve de her også.....
>
> Claus

Blot for at være sikker. Norton Utilities er død til Mac, den udvikles
ikke mere. Apples værktøjer er faktisk glimrende, og kan gøre det
væsentligste af hvad Norton kan.
--
Søren Theilgaard
IT Consultant, M.Sc.Eng

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Remove NOSPAM from address if replying directly to me.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-05-04 16:51

ct <clausFJERN@kjerkegaard.dk> wrote:

> Jeg har logget ind som local admin, dom?nebruger, k?rt sikker start, k?rt
> norton disk repair (8.0), fl?et alt un?dvendigt hardware ud af maskinen, sat
> disken over i en anden (tilsvarende) mac, med samme resultat. Jeg vil derfor
> sp? at det er rent softwarem?ssigt at problemet ligger - men hvor ??
>
> er der nogen af jer der har gode ideer, eller har oplevet noget lignende
> ????

Har du forsøgt at oprette en ny bruger? Har du slået root til, for så
kan du logge ind som root.

Hvis du er ferm i terminalen kunne du jo også prøve at logge ind i
console eller i single-user mode og prøve at omdøbe Bibliotek/Library
mappen for den bruger du prøver at logge ind som. Hvis der ligger
dumme ting heri, vil problemerne forsvinde og så må du ellers til at
tænke dig om for at finde synderen, eller benytte den nye
Library-mappe, som bliver oprettet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : ct

Dato : 05-05-04 19:21

> Har du forsøgt at oprette en ny bruger? Har du slået root til, for så
> kan du logge ind som root.

Aner det ikke Er for ny i OSX til at have snuset til terminalen. Hvordan
starter jeg op i den når jeg ikke kan starte systemet? Er der et sted hvor
jeg kan læse om kommandoerne, eller kan du hjælpe mig der (eller er det for
omfattende?).

Det sjove er at AdmitMac gemmer brugermappen på netværksdrevet, mens den
lokale admin jo er på det lokale drev, og begge brugere laver samme stunt
ved boot.

Måske man skal til at læse sig til lidt termanal-færdigheder.....

Claus

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-05-04 21:19

> Aner det ikke Er for ny i OSX til at have snuset til terminalen. Hvordan
> starter jeg op i den n?r jeg ikke kan starte systemet? Er der et sted hvor
> jeg kan l?se om kommandoerne, eller kan du hj?lpe mig der (eller er det for
> omfattende?).

Jeg vil helst ikke tage ansvaret for at rode dig ud i noget, hvor du
lige pludselig får lavet ged i det

Vi må lige se om du får løst problemet på andre måder. Hvis du kan
komme til at oprette en ny bruger, vil det heller ikke være nødvendigt
med ovenstående.

> Det sjove er at AdmitMac gemmer brugermappen p? netv?rksdrevet, mens den
> lokale admin jo er p? det lokale drev, og begge brugere laver samme stunt
> ved boot.

Ja, det kunne jo tyde på, at det er noget i systemet, men så må det
være AdmitMac, for systemet dør ikke bare sådan.

> M?ske man skal til at l?se sig til lidt termanal-f?rdigheder.....

Det skader aldrig!

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 05-05-04 20:23

On 2004-05-05 15:16:35 +0200, "ct" <clausFJERN@kjerkegaard.dk> said:

> [...]
> højttaler og US flaget i øverste højre hjørne, men ikke den grå bar der skal
> være bag disse i toppen, eller andet på skrivebordet.

Det er altså menubjælken du mangler?

> [...]
> disken over i en anden (tilsvarende) mac, med samme resultat. Jeg vil derfor
> spå at det er rent softwaremæssigt at problemet ligger - men hvor ??

Heldigvis skriver du "tilsvarende" Mac, for hvis det var en anden
model, kunne du risikere at få endnu værre fejl her, da systemet cacher
specielle ting vedr. Mac'en hardwarekonfiguration.

> er der nogen af jer der har gode ideer, eller har oplevet noget lignende
> ????

Jeg har en idé, se nedenfor...

> [...]
> ominstallering ikke en option, jeg er nødt til have fundet fejlen, ellers
> tør jeg simpelthen ikke tage chancen med produktionsmaskinerne

Hvis det er noget du har oplevet før, så vil jeg anbefale dig at tænke
tilbage, for at finde ud af hvad du har gjort ved maskinen, så du ikke
gentager hændelsen igen.

Fejlsøgning:

Det første du skal gøre at at finde ud af om fejlen ligger i systemet,
eller hos brugeren, for det kan meget vel være en dårlig
indstillingsfil hos denne bruger.

Opret en ny bruger, hvis du kan, og se om den virker.

Hvis den gør, så er problemet hos den dårlige bruger, hvis det heller
ikke virker, så skyldes det noget i systemet.

Umiddelbart vil jeg anbefale at slette cache-filer. Cache-filer er
nogle der bliver oprettet og opdateret automatisk med det formål, at
hvia systemet næste gang skal regne et eller andet ud, så kan den nok
hurtigere hente resultatet i cachen. Der kan slettes med grov hånd i
cache-filerne, da de bare bliver oprettet automatisk igen (om end med
dårligere performance til følge sålænge disse skal opbygges igen).

Der ligger cache-filer 3 steder (bemærk at "Library" nedenfor kan hedde
"Bibliotek" på din msakine hvis du bruger danske indstillinger):

/System/Library/Caches/
/Library/Caches/
~/Library/Caches/

Sidstnævnte er cache-filerne hos den bruger hvor problemet er. Slet
dem, og genstart, for at se hvad der sker.

De andre cache-filer kan forsøges slettes herefter (kræver
administratorpassword), men det hjælper ikke noget hvis ikke ny-bruger
testen viste at det var et problem generelt for alle brugere.

Evt. kan main hente programmet Maintain (find det på
http://www.versiontracker.com), som kan slette disse cache-filer ved
tryk på en knap.