Hjælp til Applescript
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-05-04 19:34

Hejsa,

Jeg har brug for et Applescript som kan overføre data fra Apple's Mail
til iCal.

Det skal være muligt at definere titlen på aftalen, samt et start- og
sluttidspunkt. Scriptet bliver aktiveret ved en regel i Mail, som
reagerer på mailens emne eller modtageradresse, men det er noget jeg
selv kan klare

Det vil kræve at mailen bliver struktureret på en bestemt måde, men
det er jo bare noget, man skal overholde. Titlen på aftalen vil
indeholde kolon ":", men jeg ved ikke om det vil gøre det mere
besværligt.

Jeg har købt mig en Applescript-bog fra Oreilly, men jeg vil sikkert
skulle bruge mange dage/uger på at lære nok til at kunne udføre
ovenstående. Er der nogen der vil forbarme sig over mig og brygge
noget sammen?

Det skal bruges til mit AlchemyTV kort, da det synkroniserer sine
optagelser med iCal. Jeg vil derfor gerne kunne sende en mail udefra,
som sætter en planlagt optagelse ind i iCal, så den ryger ind i
AlchemyTV.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Sebastian

Dato : 04-05-04 22:00

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg har brug for et Applescript som kan overføre data fra Apple's Mail
> til iCal.
Har hverken det ene eller det andet program og derfor ikke noget
kendskab til deres dictionaries.

> Det vil kræve at mailen bliver struktureret på en bestemt måde, men
> det er jo bare noget, man skal overholde.
ikke nødvendigvis. Du kan fx. lede efter afsnit der begynder med et
nøgleord (f.x. "start"). Men det er en god ide at skrive mailen i en
fast struktur.

> Titlen på aftalen vil
> indeholde kolon ":", men jeg ved ikke om det vil gøre det mere
> besværligt.
Næppe, da du nok vil håndtere det som variable i string format. Kolon
giver kun problemer hvis et string skal bruges som filnavn.

> Jeg har købt mig en Applescript-bog fra Oreilly, men jeg vil sikkert
> skulle bruge mange dage/uger på at lære nok til at kunne udføre
> ovenstående.
Hvis du ikke er vant til at scripte, sikkert.

> Er der nogen der vil forbarme sig over mig og brygge
> noget sammen?
Som sagt har jeg ikke nogle af de der programmer, men jeg vil da godt
kigge på nogle udkast du har. Kom bare an. Jeg synes at der bliver
scriptet alt for lidt i den her verden.

Jeg har lige bedt iTunes og Finder til at sortere filer fra andre kilder
til de rigtige mapper (altså efter den systematik iTunes anvender når
man ripper). Glimrende, så er der orden på ftp serveren. (jeg bruger en
gammel PowerBook 5300 som ftp server - man vil vist også høre sin musik
når man ikke er hjemme)

hilsen
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-05-04 00:17

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> Har hverken det ene eller det andet program og derfor ikke noget
> kendskab til deres dictionaries.

De burde da ligge på din harddisk, hvis du altså kører OS X.

> ikke nødvendigvis. Du kan fx. lede efter afsnit der begynder med et
> nøgleord (f.x. "start"). Men det er en god ide at skrive mailen i en
> fast struktur.

Den vil helt sikkert blive i en fast struktur, da jeg jo kan have den
liggende som en skabelon, der blot skal udfyldes.

> Næppe, da du nok vil håndtere det som variable i string format. Kolon
> giver kun problemer hvis et string skal bruges som filnavn.

Det vil ikke være tilfældet her.

> Hvis du ikke er vant til at scripte, sikkert.

Jeg skal selvfølgelig lære det selv, men man lærer også meget ved at
lure på andres arbejde.

> Som sagt har jeg ikke nogle af de der programmer, men jeg vil da godt
> kigge på nogle udkast du har. Kom bare an. Jeg synes at der bliver
> scriptet alt for lidt i den her verden.

Jeg har intet nu, for når jeg kigger på de ovennævntes programmers
biblioteker, så er der vildt meget og jeg ved ikke helt hvad jeg skal
kigge efter.

Scriptet skal "helt enkelt" snuppe titel samt start- og slut-tidspunkt
fra mailen der får Mail til at starte scriptet, og så lave en aftale i
iChat med disse data. Det virker ikke som noget der vil være særligt
svært, hvis man blot ved hvordan det skal skrives...

> [...]
> man ripper). Glimrende, så er der orden på ftp serveren. (jeg bruger en
> gammel PowerBook 5300 som ftp server - man vil vist også høre sin musik

Ja, det kunne være ret smart at opbevare sine mp3-filer på serveren
istedet for klienten, således at de kan nås udefra.

Fra : Sebastian

Dato : 06-05-04 13:14

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> De burde da ligge på din harddisk, hvis du altså kører OS X.
Tja og det gør jeg nemlig ikke. (Grunden er: noget programmel vi bruger
meget - Finale - først udkom i starten af 2004 som OS X version. Jeg
køber ikke nogen version x.0 (ved Linuxware er en version 1.0 noget
andet) )

> Den vil helt sikkert blive i en fast struktur, da jeg jo kan have den
> liggende som en skabelon, der blot skal udfyldes.

dine email burde ca. være i den stil:
subject i email header: "TV program"
i body:
start: 24.12.2005 18:00
slut: 24.12.2005 18:30
TVstation: 34
showView#: 123456789012
name: nissemandens bande del 348973

så starter du med Mail dit Applescript (de kalder det vist "regel" eller
"rule") hver gang der kommer en email hvis subject er "TV program" .

så skal vi lige have meddelsen:

tell application "mail"
set mailbody to body of message xy as string -- hvor mailbody er en
string og message xy hvor der bliver kørt det script på (læs i Mails
dictionary hvordan du finder den)
end tell

-- Nu har vi den, så skal der tælles anslag og sættes 2 variabler i
datoformat ud af det.
set messagecount to count of messagebody -- vi skal lige ved hvor lang
meddelses er
set udsendelseStart to current date - så er vist sikkert på at det er i
datumsformat og at den er der.

-- nu ænder du starten
set the day of udsendelsesStart to (character 8 through 9 of mailbody)
set month of udsendelsesStart to (character 11 through 12 of mailbody)
-- og så videre til...
set udsendelsesNavn to character (125 through messagecount of mailbody)

-- om det er 125 er rent gætværk, tæl selv
-- til sidst har du forhåbentlig 2 variabler i format dato
-- og 2 stringvaribler med udsendelsens navn og TVstation

tell application "iCal"
make new appointment with properties (start: udsendelsesStart, end:
udsendelsesSlut, body: TVstation: & " " & udsendelsesNavn)
-- altså hvordan man skriver det rigtigt, står i iCals dictionary
-- du skal selvfølgelig formattere aftalen i en form at dit TV
programmel kan læse det.

Hvor svært kan det være?
Men det er principielt noget lort med de der tider. Tænk at en eller
kongelig højhed slår en fis - så rykker hele sendefladen. Showview
systemet er der bare bedre. Kan dit AlchemyTV ikke klare det?

> Jeg skal selvfølgelig lære det selv, men man lærer også meget ved at
> lure på andres arbejde.
Så har du i hvert fald lidt at lure
Du finder sikkert masser af scripts til Mail der udlæser en email og
masser af scripts der laver nye aftaler iCal, på nettet.

> Jeg har intet nu, for når jeg kigger på de ovennævntes programmers
> biblioteker, så er der vildt meget og jeg ved ikke helt hvad jeg skal
> kigge efter.
Det er heller ikke der du skal starte. Start med at lave et flowdiagram
(gerne med papir og blyant). Det er ikke så vildt i dette tilfælde, da
der ikke er nogen forgreninger, det er jo bare lige ud af landevejen.

> Ja, det kunne være ret smart at opbevare sine mp3-filer på serveren
> istedet for klienten, således at de kan nås udefra.
Det går sku fint, bortset fra at en PowerBook 5300 ikke lige har en
performance jeg ønsker mig, når jeg skal navigere rundt i min musik. Men
med 70 kbit/s er der nok båndbredte til mp3 streaming.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-05-04 02:40

> [...]
>
> så starter du med Mail dit Applescript (de kalder det vist "regel" eller
> "rule") hver gang der kommer en email hvis subject er "TV program" .

[snip]

> Hvor svært kan det være?

Hæ hæ...

Ja, nu må vi se. Jeg vil bestemt bruge ovennævnte som udgangspunkt,
men der er vist et par ting, som skal ændres.

> Men det er principielt noget lort med de der tider. Tænk at en eller
> kongelig højhed slår en fis - så rykker hele sendefladen. Showview
> systemet er der bare bedre. Kan dit AlchemyTV ikke klare det?

Nej, desværre ikke. Jeg ved ikke om det er fordi, at programmet
udvikles i et land hvor Showview ikke bruges? Det kræver vel også at
tuneren understøtter det og hvis tekst-tv er et krav, så kan det også
være problemet, for kortet eller softwaren understøtter ikke tekst-tv.

> Så har du i hvert fald lidt at lure
> Du finder sikkert masser af scripts til Mail der udlæser en email og
> masser af scripts der laver nye aftaler iCal, på nettet.

Jeg har fundet flere scripts der tager ting ud af mail og ud af iCal.
Jeg har endda fundet scripts der kan tage Exchange møde-indkaldelser
fra Mail og tilføje dem iCal. Jeg har også fundet scripts der tilføjer
aftaler i iCal, men når ens erfaring med Applescript er næsten lig
nul, så kan det være svært at modificere dem.

> Det er heller ikke der du skal starte. Start med at lave et flowdiagram
> (gerne med papir og blyant). Det er ikke så vildt i dette tilfælde, da
> der ikke er nogen forgreninger, det er jo bare lige ud af landevejen.

Det er nemlig ret simpelt, så derfor ville jeg gerne have konstrueret
scriptet inden for en overskuelig tidsramme, og ikke vente på at mine
evner blev gode nok

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-05-04 09:20

> [...]

> optagelser med iCal. Jeg vil derfor gerne kunne sende en mail udefra,
> som sætter en planlagt optagelse ind i iCal, så den ryger ind i

Den nemme: Hvis det er en mac du sidder på når du er udefra, kan du
iSynce dine mac' er over .mac. Alternativt kan du abonnere på en
kalender du kan redigere udefra.

Den besværlige: Hvis du vil sende noget brugbart vil jeg starte med at
sende .ics dokumenter til mail, så skal du kun scripte dig ud i at åbne
en vedhæftetningen.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-05-04 12:16

> Den nemme: Hvis det er en mac du sidder på når du er udefra, kan du
> iSynce dine mac' er over .mac. Alternativt kan du abonnere på en
> kalender du kan redigere udefra.

Det skal helst kunne klares via min mobiltelefon eller en PDA.

> Den besværlige: Hvis du vil sende noget brugbart vil jeg starte med at
> sende .ics dokumenter til mail, så skal du kun scripte dig ud i at åbne
> en vedhæftetningen.

Det skal jeg lige kigge på, men det kræver også lidt avanceret
teknologi (ikke min mobil!), men PDA'en kan måske klare det.