Andet multimedie
bentjuul 3670
hvad er det for et format?
Fra : pepss

Dato : 14-05-04 07:47

Hejsa NG

jeg har lavede et layout til et visitkort jeg skal havde et trykkeri til at
trykke men de skriver at formatet skal leveres i CMYK og i en opløsning på
300dpi.
mine spørgsmål er så hvad er CMYK?
hvordan finder jeg ud af vilken opløgsing det har?
kan jeg bruge det visitkort jeg har lavede i et program der heder DesignPro
2000?

på forhånd tak

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : The Grif

Dato : 14-05-04 08:14

"pepss" <olefriis@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan finder jeg ud af vilken opløgsing det har?
> kan jeg bruge det visitkort jeg har lavede i et program der heder

Hej pepss lidt info
CMYK. Cyan, magenta, yellow og sort. (K for blacK eller Key color)
Trykkes billeder på papir anvendes pulverformede eller flydende kemiske
trykfarver i en procentvis blanding indbyrdes.
Derfor arbejdes med CMYK i %. D.v.s. en farve som består af 100% Cyan, 30%
Magenta, 0% Gul og 20 % Sort vil blive til en mørkeblå farve tilsvarende som
hvis man selv blandede maling i disse forhold.

Du kan læse mere på

http://www.kier.dk/index.htm

--
Mvh..
<<< Lasse The Grif >>>

Ved mail fjern ”_GOLF_RULES_”

Fra : KNL DtP

Dato : 14-05-04 08:21

"pepss" <olefriis@privat.dk> skrev i en meddelelse

> mine spørgsmål er så hvad er CMYK?

CMYK er den farvemodel, der bruges til trykning. Den kaldes også for
firefarvetryk og CMYK står for Cyan (lyseblå-agtig) Magenta (pink-agtig)
Yellow (gul) Key (sort). Til skærmbrug bruger man RGB farvemodellen, men den
kan altså ikke bruges direkte i en trykkemaskine - derfor beder dit trykkeri
dig om at aflevere dit job som CMYK.

> hvordan finder jeg ud af vilken opløgsing det har?

Hvis dit visitkort kun indeholder tekst skrevet med almindelige bostaver
(altså ikke noget effekt-halløj fra Photoshop) og clipart grafik, så har
opløsningen ingen betydning. Det er kun i det øjeblik du har et foto med i
tryksagen, at du skal være opmærksom på, at der er "nok" pixels. I dette
tilfælde oplyser trykkeriet, at der skal være 300 pixels pr. tomme (PPI). Dvs.
at et standart visitkort på 54 x 85 mm skal være cirka 640 x 1000 pixels.

> kan jeg bruge det visitkort jeg har lavede i et program der heder DesignPro
> 2000?

Kender ikke programmet, men prøv og hør dit trykkeri efter hvilke programmer
de modtager filer fra.

MVH

Kristian

Fra : pepss

Dato : 14-05-04 13:18

"KNL DtP" skrev
"pepss" skrev

takker for svaret begge 2!

> [...]
den
> kan altså ikke bruges direkte i en trykkemaskine - derfor beder dit

jamen det lyder jo fornoftig nok! fines der et gratis program til at lave
det om?

Fra : hcma

Dato : 14-05-04 21:08

> [...]
> trykkeri
>
> jamen det lyder jo fornoftig nok! fines der et gratis program til at lave

Nej det gør der ikke. Avery DesignPro2000 er beregnet til at udskrive på
egen printer eller hos Avery.
Så konklusionen er at det ikke kan lade sig gøre at aflevere en *zdp fil til
trykkeriet.
m v h
hc