Hvad hedder dette insekt?
Fra : Brian A.

Dato : 13-05-04 23:12

Hej

På svalegangen i 2.sals højde så jeg her til aften dette insekt. Det er
mellem 2 til 2.5cm langt, godt og vel 1cm bred.
Maven: http://home1.stofanet.dk/axelgaard/dyr.jpg
Ryggen: http://home1.stofanet.dk/axelgaard/dyr2.jpg
Er det en slags kakkelak eller en bille. Jeg synes det ligner lidt en
"scarabe", hvad den så end hedder på dansk :)
Håber nogen kan hjælpe?

Fra : dpl

Dato : 14-05-04 07:30

Hej Brian
Du er på sporet, det er ganske rigtigt en bille fra Scarabaeidae
familien, det er nemlig en almindelig Oldenborre *smil*.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Brian A.

Dato : 14-05-04 18:22

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Brian
> Du er på sporet, det er ganske rigtigt en bille fra Scarabaeidae
> familien, det er nemlig en almindelig Oldenborre *smil*.

Okay! Tak. Det var faktisk vores kat der fandt den :) Han fik lidt tid til
at gå med at lege lidt med den, da han så begyndte at ville æde den stoppede
jeg ham. Han er fed nok i forvejen :)

Fra : dpl

Dato : 14-05-04 18:12

Brian A. wrote:
> [...]
> at gå med at lege lidt med den, da han så begyndte at ville æde den stoppede

Ja, vi finder dem også ofte rundt omkring, med benene i vejret, og
lettere gennemtygget. Vores katte synes de er meget fascinerende, men
jeg tror ikke de gider spise dem.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-05-04 20:02

"Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det en slags kakkelak eller en bille. Jeg synes det ligner lidt en
> "scarabe", hvad den så end hedder på dansk :)

Med den ret korte haletap er det sikkert den sortrandede
Oldenborre ( Melolontha hippocastani).
Den er lidt mindre end den alm. Oldenborre. Forbryst og ben enten
sorte eller brune. Fortil er dækvingernes kan sort/brune.
Den optræder hyppigst i Jylland.
På billederne er det dog lidt svært at skelne farverne.
Denne Oldenborre kan i visse egne have op til 5 års
udviklingstid - og larverne kan godt finde på at æde nåle.

Per A. Hansen

Fra : dpl

Dato : 15-05-04 09:29

Per A. Hansen wrote:
> [...]
> Denne Oldenborre kan i visse egne have op til 5 års
> udviklingstid - og larverne kan godt finde på at æde nåle.

Hej Per, tror du ikke haletappen blot er bøjet lidt ind under
bagkroppen? Jeg synes stadig den er for lang.

Men lidt spændende... hvor bor du Brian? Ja ikke for at snage, men
sortrandet oldenborre er kun fundet ret få steder i DK de sidste 40 år.

http://www.koleopterologie.de/gallery/fhl08/melolontha-hippocastani-foto-forst.html
http://www.koleopterologie.de/gallery/fhl08/melolontha-melolontha-foto-rodenkirchen.html

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-05-04 09:38

> Hej Per, tror du ikke haletappen blot er bøjet lidt ind under
> bagkroppen? Jeg synes stadig den er for lang.

Det er lidt usikkert at bestemme arten efter et billede - både hvad angår
farver
og størrelse.
Din forklaring på den lidt for korte haletap er meget sandsynlig.
Desværre er farverne ikke så gode som dem på dine links.

Per A. Hansen