så kom der liv i peugøjten!
Fra : Ken Sørensen

Dato : 13-05-04 19:51

som I nok husker......peugeot elyseo - skidtet ville ikke køre og så
videre....

vi fik så liv i den, med et tændrør med glødetal 9, i stedet for 7 som den
kørte med.....??? ren tilfælde med et brugt fra en gammel puch.

nu sidder der så en 9'er i og idag begyndte den at sprutte....pssstt, og
flop....... ligeså snart den kom i tomgang og man prøvede at give gas, og nu
vil lortet kraft edeme ikke køre igen!

der sidder 70 ccm cyl på.......

hvad gør jeg? jeg er ved at blive !""!""!"!#"¤¤!!!!:(:( :(

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 13-05-04 21:38

"Ken Sørensen" <ken_s123@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil lortet kraft edeme ikke køre igen!
>
> der sidder 70 ccm cyl på.......
>
> hvad gør jeg? jeg er ved at blive !""!""!"!#"¤¤!!!!:(:( :(

Riv topstykket af og se om der er brændt hul i toppen af stemplet.
Hvis du bruger en forkert "glødeværdi" sker dette...

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Mythos

Dato : 13-05-04 22:26

> [...]
> vil lortet kraft edeme ikke køre igen!
>
> der sidder 70 ccm cyl på.......
>
> hvad gør jeg? jeg er ved at blive !""!""!"!#"¤¤!!!!:(:( :(

Min kom også med lyde i den stil du beskriver, der var der stempel og
stempelringe der var gået sig en tur, så det er nok ikke helt ved siden af
det Hans-Jacob skriver.

Kim Larsen

Fra : Ken Sørensen

Dato : 14-05-04 13:21

"Mythos" <mythoss_43@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Min kom også med lyde i den stil du beskriver, der var der stempel og
> stempelringe der var gået sig en tur, så det er nok ikke helt ved siden af

nu har jeg fået tjekket det hele igennem og der er ikke noget at se .
starteren sidder ikke på, ved ikke om det har nogen indflydelse.
når jeg kører topfart så hugger den helt vildt, og hvis jeg så tænder for
lyset så dør den bare OMGÅENDE, puster og sprutter, slukker man så for lyset
igen, kører den hostedende og hakkende videre!
altså ser det nu ud somom at det er noget med elektronikken- startspærre
måske som spolerer det hele?!?!?

Fra : Hekto

Dato : 14-05-04 13:39

Ken Sørensen wrote:
> [...]
> igen, kører den hostedende og hakkende videre!
> altså ser det nu ud somom at det er noget med elektronikken- startspærre

Eller bare en kortslutning eller en dårlig forbindelse i et stik. ???

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Preuthun

Dato : 14-05-04 19:26

> [...]
> igen, kører den hostedende og hakkende videre!
> altså ser det nu ud somom at det er noget med elektronikken- startspærre

Hej Ken.
Det du der beskriver har jeg også oplevet på en knallert med magnettænding.
Altså den type med tændspole, platiner, kondensator og lysspole under
svinghjulet.
Så den fik sig en tur med nyt korrekt tændrør, nye platiner og kondensator.
Det hjalp ikke. Så en frisk tændspole med frisk højspændingskabel. Det hjalp
heller ikke. Så en frisk lysspole (selvom det lyder ulogisk). Stadig det
samme problem. Så var der svinghjulet tilbage. I svinghjulet sidder
magneterne og resten af det magnetiske kredsløb, der iøvrigt også udgøres af
de to jernankre fra hhv. tændspolen og lysspolen. Førsøg: På med alt det
gamle og nyt svinghjul med gode magneter. Så kom den til at køre perfekt.
Det jeg lærte var altså også, at checke det magnetiske kredsløb, når der er
tændingsproblemer. Det har givet pote ialt 3 gange.
Jeg skal lige tilføje at magneterne kan tage skade af for høj temperatur
(fx. hvis man sætter en flamme på for at løsne svinghjulet fra konusen)
eller hvis man kommer til at sætte strøm på enten tændspolens primær
viklinger, eller på lysspolen.

Alt det moderne krims - krams med startspærre osv. kender jeg desværre ikke
konkret, men jeg kan meget let forestille mig, at fejlen også kan stamme
derfra. Hvis du ønsker at checke den mulighed, vil jeg foreslå at du
forsøgsvis lige bypass'er det først, hvis muligt.

God fornøjelse.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Ken Sørensen

Dato : 15-05-04 09:49

"Preuthun" <preuthun@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derfra. Hvis du ønsker at checke den mulighed, vil jeg foreslå at du
> forsøgsvis lige bypass'er det først, hvis muligt.

Okey...lyder spændende! Det vil jeg prøve at se på, men hvordan mener du jeg
kan tjekke et magnetisk kredsløb ved at bypasse? det forstår jeg ikke.......

/Ken

Fra : Preuthun

Dato : 15-05-04 20:44

> [...]
jeg
> kan tjekke et magnetisk kredsløb ved at bypasse? det forstår jeg

Hej Ken.
At bypass'e betyder at køre udenom. Det er ikke det magnetiske kredsløb som
checkes på den måde. Det er komponenten/systemet du bypass'er som checkes.
Som nævnt tidligere er jeg dig svar skyldig mht. moderne elektronisk
krims-krams, så jeg kan ikke rådgive konkret om, hvordan du skal trække
ledningerne mm. Det vil jeg overlade til nogle af eksperterne her i gruppen.
Men, hvis du selv har ledningsdiagrammet over din maskine, er du allerede
godt hjulpet.

Vedr. check af det magnetiske kredsløb
Første gang jeg indså, at det kunne være det magnetiske kredsløb, som var
problemet, fandt jeg ud af det på den kedelige måde med, at udskifte dele
indtil tændingen blev ordentlig igen. En anden gang, hvor problemet var det
magnetiske kredsløb var det en kammerats Velo Vap, som skulle tunes til race
i Holland. Så for at reducere vægt fra maskinen blev lysspolen fjernet.
Tændrøret gav fine gnister, men når det blev monteret og skulle arbejde i et
højkomprimeret brændkammer, så ville det intet. På med lysspolen igen, og
det magnetiske kredsløb var genetableret. Og "raceren" kom straks igang
igen. (Den blev faktisk ret sej, men det er en anden historie). I visse
tilfælde kan man komme ud for at luftgabet mellem svinghjulet og polerne på
spolekernerne er rigeligt store. Det er fx. når der er monteret noget
uoriginalt, og skruehullerne er blevet boret op. Men det skal passe sammen,
ellers virker systemet ikke optimalt.
Efterhånden har jeg fået et vist gefüll, så når jeg sætter en skruetrækker
på magneterne kan jeg nogenlunde mærke om de er for "slappe". Men det
hjælper jo ikke dig, her og nu. Imidlertid kan du måske bruge dette:
Svinghjulet sættes løst på (uden halvmåne), så krumtappen ikke følger med
når svinghjulet drejes. Nu skal det være muligt at føle god modstand mod
rotation udelukkende fra magneterne.

Det er dejligt at se, at du ikke gir' op så let, så på med vanten igen.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Hekto

Dato : 15-05-04 20:15

Preuthun wrote:

> [...]
> derfra. Hvis du ønsker at checke den mulighed, vil jeg foreslå at du
> forsøgsvis lige bypass'er det først, hvis muligt.

Med al respekt, så er det ikke liiige sådan at pøjgot'en fungerer.

Der er to spoler. En til lys, og en til at lade.
Tændingen kører direkte på batteriet, via CDI'en. Tændspolen er separat,
og får leveret en forholdsvis høj spænding, direkte fra CDI'en der
styres af en magnetisk pick-up på svinghjulet.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : RpR

Dato : 15-05-04 20:41

> [...]
> og får leveret en forholdsvis høj spænding, direkte fra CDI'en der
> styres af en magnetisk pick-up på svinghjulet.

Hm, så motoren dur ikke skulle batteriet svigte / aflade? Hvor upraktisk.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Preuthun

Dato : 15-05-04 21:08

RpR SKREV:
> Hm, så motoren dur ikke skulle batteriet svigte / aflade? Hvor upraktisk.

Hejsa.
Fino. Så blev jeg opdateret med lidt ny viden.

Men hvad skal Ken gøre?
Lave systematisk fejlfinding på tændingsanlægget alene, eller på hele
elsystemet?
Hvordan gør han det på dèn maskine? Hvilke fejl kan give de symptomer han
har beskrevet?
Kan det være fordi lyset (fejlagtigt?) er tilsluttet batteriet istedet for
til lysspolen?

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Hekto

Dato : 15-05-04 22:13

Preuthun wrote:

> [...]
> har beskrevet?
> Kan det være fordi lyset (fejlagtigt?) er tilsluttet batteriet istedet for

Forlygten og baglygten kører på lysspolen, og derfor på vekselstrøm.
Blink- og bremselys m.m. kører på jeævnstrøm fra batteriet.

Ken har prøvet forskellige fejlmuligheder af.
CDI'en kan ikke helt udelukkes; men det mere sansynlige er en dårlig
forbindelse i et stik, eller måske en kortslutning et sted hvor
isolationen er gnavet af et kabel.
Så umuddelbar hdder det af med div. plastik, og så skille alle stik og
rense dem m. f.eks. WD40, og så skille og samle dem nogle gange så man
er sikker på ordentlig forbindelse.

- vil jeg tro!?

Fra : Preuthun

Dato : 16-05-04 07:36

HEKTO SKREV:
> [...]
> Så umuddelbar hdder det af med div. plastik, og så skille alle stik og
> rense dem m. f.eks. WD40, og så skille og samle dem nogle gange så man

Hej Ken.
Hekto har ret. Alle forbindelser skal naturligvis være iorden. Og nul
kortslutninger.
Gør først som han anbefaler.
Hvis problemet stadig eksisterer, og du har et multimeter kan du prøve at
måle spændinger forskellige steder i elnettet. Hvis elnettet er iorden må
spændingen over batteriets poler fx. ikke falde, når du tænder lyset, men
gerne en lille smule når du træder på bremselyset, og i takt med blinklyset.
Har den iøvrigt de samme symptomer med at sætte ud når du aktiverer
bremselys og blinklys?
Jeg kommer lige i tanker noget især vigtigt i køretøjer med batterisystemer:
STELFORBINDELSEN. Den kan du checke ved at måle spænding mellem de
ledninger/steder som burde føre stel og fx. batteriets stel pol. Du skulle
helst måle 0 volt. Hvis mere, er stelforbindelsen ikke OK og skal
selvfølgelig etableres.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : RpR

Dato : 14-05-04 15:56

> hvad gør jeg? jeg er ved at blive !""!""!"!#"¤¤!!!!:(:( :(

Fordi din (svjh) rimeligt lovlige motor SLET ikke kan brænde et 9'er rent.
Købt et nyt 7'er og brug det.
Sætter du tændrør med højere varmetal i så kokser de til og gnisten har
svært ved at springe mellem elektroderne.

Du kan måske som nødløsning prøve at gøre elektrodeafstanden mindre på
tændrøret.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 16-05-04 09:29

On Thu, 13 May 2004 20:50:49 +0200, "Ken Sørensen"
<ken_s123@hotmail.com> wrote:

> [...]
>vil lortet kraft edeme ikke køre igen!
>
>der sidder 70 ccm cyl på.......
>
>hvad gør jeg? jeg er ved at blive !""!""!"!#"¤¤!!!!:(:( :(

Nu er jeg kommet lidt sent ind i tråden, men jeg har netop købt en
Elystar med elektronisk indsprøjtning, og det er der vel også på
Elyseoen???

Jeg fik at vide, at hvis jeg skulle få brug for at tage tændrøret af,
så skulle jeg først mærke det af med en tusch-streg, så jeg bagefter
kunen sætte det på igen i samme position.
Forklaringen var at hvis elektoden sad i en forkert stilling så ville
den ikke brænde al benzinen ordentlig af.

Jeg ved ikke om det kan hjælpe...?

/Knud

Fra : RpR

Dato : 16-05-04 13:36

> Forklaringen var at hvis elektoden sad i en forkert stilling så ville
> den ikke brænde al benzinen ordentlig af.

Har jeg godtnok aldrig hørt om endnu

Fra : Knud Berggreen

Dato : 16-05-04 19:44

On Sun, 16 May 2004 14:36:09 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.dk> wrote:

>Har jeg godtnok aldrig hørt om endnu

Jeg syntes godt nok også at det lød underligt, da jeg ville forvente
at al benzin i kammeret ville futte af, men det var en udtalelse fra
scootermekanikeren hos forhandleren og da jeg er motormongol skal jeg
ikke stille mig op og betvivle hans udsagn.

/Knud

Fra : Preuthun

Dato : 16-05-04 23:06

> [...]
> scootermekanikeren hos forhandleren og da jeg er motormongol skal jeg
> ikke stille mig op og betvivle hans udsagn.

Hejsa.
Jeg kender en fyr der sendte en Karl Smart afsted til knallert pusheren
efter noget krumtapforstærker på spraydåse. Efter at have prøvet flere
steder vendte Hr. Smart tilbage uden sin krumtapforstærker.

Så er der også denneher fra min egen ungdom oppe i det nordvestlige Jylland:
Offeret var en nytilflyttet københavnerdreng. Vi var alle klar over at det
kunne være godt at hakke og geare en knallert. Det havde vores tilflytter
også hørt, og ville gerne have det gjort på sin Honda. Så vi forklarede ham
det kunne ikke nytte, at hakke i stemplet på en firtakter. Det forstod han
godt til vores undren. Vi fortsatte forklaringen om at på sådanne kunne man
istedet slå to fluer med ét smæk ved at hakke nogle tænder af det bageste
kædehjul. Heldigvis var han ikke så dum som vi troede, så den eneste skade
der skete, var på vore egne fordomme.

Vedr. tændrørets vinkeldrejning:
Jeg er bange for at Knuds pusher er lidt af en lurifax. Næste gang han
begynder på noget lignende, så spørg ham om han lige har været hos bageren
efter Kejsersnitter eller ædt kørnerprikker, så er han klar over at du har
luret ham.
Men pas på alligevel, når du tilspænder et tændrør i et letmetal topstykke,
ikke at spænde alt for djævelsk hårdt. Det er ikke nødvendigt, og man
risikerer at gevindet kværnes.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Knud Berggreen

Dato : 17-05-04 19:09

On Mon, 17 May 2004 00:06:17 +0200, "Preuthun" <preuthun@email.dk>
wrote:

>Jeg er bange for at Knuds pusher er lidt af en lurifax. Næste gang han

Der er noget der kan tyde på det. Han påstod også at jeg ikke kunne
bruge samme salgs olie (halvsyntetisk) på min nye peugøjt som jeg
havde brugt på den gamle. Det forstod jeg heller ikke, men sagde
heller ikke noget. Jeg har så efterfølgende tjekket i manualen og
konstateret at der står at jeg netop skal bruge halvsyntetisk olie.

Mit problem er så om han virkelig er en lurifaks. Jeg formoder dog
ikke at jeg kan ødelægge noget hvis jeg skulle følge hans udsagn og
købe en fuldsyntetisk olie, men jeg ville under alle omstændigheder
have konfronteret ham med manualens skrift inden jeg købte noget
andet.

Det irriterer mig bare lidt, for jeg valgte netop en MC-forretning da
jeg mente at der var bedre muligheder for reparationer på når det
passede mig, idet jeg har været ude for at den nærliggende
Peugøjtforhandler ikke altid kunne opfylde det idet de kun har en
person som er motorcykelmekaniker.
Så hvis han ikke er en lurifax kunne min tiltro til hans evner jo
begynde at vakle med det resultat at jeg fremover gik til
Peugøjtforhandleren istedet for MC-forhandleren...

/Knud

Fra : Preuthun

Dato : 17-05-04 22:12

> [...]
> begynde at vakle med det resultat at jeg fremover gik til
> Peugøjtforhandleren istedet for MC-forhandleren...

Hej Knud.
Du gør rigtigt i at læse manualen. Tænk på forhandlerens motiv; at tjene
mest muligt. Det er der intet galt i, men det er nu bedst, hvis det foregår
på en seriøs måde.

Mvh.
Jan Preuthun