Hvilken gasflaske
Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-05-04 13:47

Jeg skal have anskaffet en ekstra gasflaske til mit udekøkken - jeg er træt
af bøvlet med slanger og fordeler til flasken i gaskassen og for fedtet til
at investere i et gasudtag på CV'en (man er vel vendelbo!).
Så derfor er en ekstra flaske og regulator nok det rigtige.
Og så har jeg tænkt mig frem til, at det kunne være smart at få en flaske,
der kan fyldes også i det store udland. Så derfor er det indlysende valg -
en 5 kg.s af de smarte fiberflasker udelukket - fylde/bytte-mulighederne er
ganske simpelt for begrænsede.

Så spørgsmålet til eksperterne her i gruppen er:
Hvilken type skal jeg vælge, jeg kan se, at der i den blå avis tilbydes:
- letvægts aluflasker
- blå Gaz flasker
- EU blå gasflaske 3kg. (er det samme som ovenstående?)
- 2 kgs blå gasflaske
når jeg nu så gerne ville kunne ombytte dem i det meste af Europa.

Jeg er forvirret

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-04 17:53

> [...]
> - 2 kgs blå gasflaske
> når jeg nu så gerne ville kunne ombytte dem i det meste af Europa.

Der findes næsten ligeså mange forskellige gasflasker/tilslutninger som der
er lande. De blå CampingGaz kan dog byttes næsten overalt, men prisen er
også derefter. Mit gæt er at det nok er den dyreste løsning.
Mit bedste forslag:
Køb 2 ens 11 kg. flasker (eller bare en ekstra, du har nok 1 i forvejen)
Brug den ene ude og den anden inde, du kan bytte rundt på dem hvis den ene
bliver brugt hurtigere end den anden. Du skal lave meget mad, eller have en
meget lang ferie, hvis du skal nå at brugge 22 kg. gas. Hvis det er
tilfældet, og du har plads nok, så kan du investere i en ekstra 3.
reserveflaske.

Mvh. Per Olsen.

Fra : Sten Bo

Dato : 14-05-04 06:30

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> - 2 kgs blå gasflaske
> når jeg nu så gerne ville kunne ombytte dem i det meste af Europa.

Hej Jan

Nu er der forskel på fylde eller bytte - Men for blå (campingas) er
bytteprisen næsten ens for 2 eller 3 kg flasker. Den lokale gasmand
Espergærde - pastår at ku fylde det meste, selv russiske eller hvis der
kommer en kineser skal han nok få lavet en studs der passer. Leverer
også til fiskere - større stationære anlæg og lystsejlere. Men han tar
altså listeprisen for at fylde på de kendte opgaver og så er der ingen
fidus i at fedte med småportioner. Hans tid er vel også den samme.

Point - finder du på det med blå flasker skal du ta 3 kgs. Og pas på
den blå svenske primus flaske, andet gevind. Nordiske campister kan
sikkert fortælle hvad der går nordpå - da vi med CC og campinggaz løb
tør i Norge, og ikke ku se andet end nogle norske røde Hydroflasker. Et
enkelt sted (tank) havde letvægtsflasker, men til svimlende pris.

Gr er tidligere kommet med adr. på billige fydldesteder på vejen
sydover og f.eks. i Spanien - er der nogen der har gemt adr? - og det
smarte var så at ha en konverter til den indlysende flaske - så den ku
fyldes alle steder. (benzintanken?) men de hænger vist ikke på
træerne - og endelig skal man vel ikke kimse af at få en frisk efterset
og trykprøvet flaske.

Som et tankespring kan man i øjeblikket få et 2 pladers "elkomfur" i
Fakta for 198 - jeg tror såment ikke at der er tungere end gasflaske og
gaskomfur tilsammen. Og vi har da 230-40 volt over det meste af Europa.
Gasbranchen er lidt træls. Selvfølgelig er det ikke mobilt, men skal du
kun bruge sagen på pladserne er det måske nok.

Tomme jern flasker koster en 50er på loppemarkeder her i byen. Også de
11 kgs.

Hilsen Sten Bo

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-05-04 07:49

"Sten Bo" <skrivtilgoss@stofanet.dk> wrote in message
> [...]

> Europa. Gasbranchen er lidt træls. Selvfølgelig er det ikke mobilt,
> men skal du kun bruge sagen på pladserne er det måske nok.

Problemet er, at nogle af de pladser, jeg besøger i Italien, ikke giver
mulighed for at trække mere end 3 A fra stikkontakten - og det giver jo ikke
mange muligheder for udekomfuret

Men mon ikke min konklusion i virkeligheden må være, at man i manglen på
gode standarder (hvor er EU?) nok hellere må indstille sig på at slæbe
gassen med hjemmefra. Så det ender jo nok med en 5kgs. letvægtsflaske fra
BP.

Tak for indsparket!

Fra : Sten Bo

Dato : 14-05-04 08:15

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> på gode standarder (hvor er EU?) nok hellere må indstille sig på at
> slæbe gassen med hjemmefra. Så det ender jo nok med en 5kgs.

Kik på

http://www.scienceteam.dk/index.php?menu_id=114&page_id=60&link_id=0

sten

Fra : Sten Bo

Dato : 14-05-04 08:30

Sten Bo wrote:
> Jan Bøgh wrote:
og det

> Kik på
>
> http://www.scienceteam.dk/index.php?menu_id=114&page_id=60&link_id=0

Eller http://www.solardome.co.za/solarstove.htm

og http://www.kohala.net/abundance/power/solarstove/

Hva med en primus

og i Norge sælger de udhulede brændestykker med parafintænding - Ild fra
hullet midt op gennem brændeklodsen 5-6 timer.

Fra : Søren

Dato : 14-05-04 11:56

> [...]
> gode standarder (hvor er EU?) nok hellere må indstille sig på at slæbe
> gassen med hjemmefra. Så det ender jo nok med en 5kgs. letvægtsflaske fra

Letvægt flasken koster godt 500 kr. Jeg mener du kan få monteret et gastik
for lige godt en tusse !!
Det er selvfølgelig lidt dyrere men så har du også den ekstra plads i
gaskassen og 5kg mindre vægt på CV
Men hvis du vintercampere er det selvfølgelig rart at have to
letvægtflasker.