Andet multimedie
bentjuul 3670
Ramme farve med transparent gif.
Fra : Peter Anskjær

Dato : 13-05-04 10:09

Hej NG
Jeg har lavet en gif i 3*3px som er ternet med henholdsvis gennemsigtig og
#00B0F0. Denne gif bruger jeg som baggrund, men der bliver den selvfølgeligt
noget lysere end #00B0F0. Jeg vil derfor høre om man kan bruge en anden
farve så den transparante gif som baggrund kommer til at ligne #00B0F0. Jeg
ved slet ikke om det er muligt, men hvis det er, så er der måske en smart
måde at finde den anden farve på i stedet for trial and error.

Mvh
Peter

Fra : hcma

Dato : 13-05-04 13:45

"Peter Anskjær" <m@ybe.not> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved slet ikke om det er muligt, men hvis det er, så er der måske en smart
> måde at finde den anden farve på i stedet for trial and error.

Har du et upload vi kan se ?
HC

Fra : Peter Anskjær

Dato : 13-05-04 14:11

"hcma" <hcma@has.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter Anskjær" <m@ybe.not> skrev i en meddelelse
> >
> Har du et upload vi kan se ?
> HC

Ja, www.nskjaer.dk/k der vil jeg gerne have at man kan se skyerne igennem
den blå bar foroven, jeg har gjort det med footeren, men kun lokalt. Med
footeren var det jo ikke noget problem fordi background for body også er
hvid, men hvis jeg gør det med headeren vil man jo kunne se det hvide
igennem eftersom hveranden pixel er gennemsigtig, farven bliver derved meget
lys. Man kan se skyerne igennem som man skal kunne, men farven bliver jo
bare for lys. Jeg har forsøgt med nogle forskellige farver uden held. Tænkte
at man enten pga erfaring kan ramme en nogenlunde farve eller man kan
udregne det ud fra hex-værdierne. Sidste mulighed er selvfølgeligt at det
ikke kan lade sig gøre eller man skal være ekstremt heldig for bare at komme
i nærheden.
Det jeg godt kunne bruge er en farvekode som gør at hvis hver anden pixel er
hvid og hver anden er den farve (i tern) kommer det ret tæt på farven
#00b0f0 af udseende.

Mvh
Peter

Fra : Jakob Højlev Jørgens~

Dato : 13-05-04 15:20

> [...]

er
> hvid og hver anden er den farve (i tern) kommer det ret tæt på farven

Hvis det er ok, at effekten kun virker i nyere browsere, kan du i stedet
anvende opacity-filteret i css-filen i din html-kode. Se fx
http://www.domedia.org/oveklykken/css-transparency.php

/Jakob Højlev Jørgensen
http://bugtaling.dk

Fra : Peter Anskjær

Dato : 13-05-04 17:16

"Jakob Højlev Jørgensen" <jakobhjfjerndette@tiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:40a38419$0$28840$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> [...]
>
> Hvis det er ok, at effekten kun virker i nyere browsere, kan du i stedet
> anvende opacity-filteret i css-filen i din html-kode. Se fx

Det er det vel sådan set, men jeg så da helst at det virkede i alle
browsere. Så længe det validerer og blot ignoreres i browsere der ikke kan
tolke det er det fint. Men desværre er effekten ikke den jeg leder efter.
Det er ligesom der bliver lagt et filter ind over hele div'en med borders og
det hele, det er sådan set også rimeligt. Men jeg vil jo gerne have en div
der ligner den der allerede er, det eneste er bare at skyerne skal kunne ses
igennem den hvis det kan lade sig gøre. Så jeg leder mest af alt efter en
mørkere blå der i tern med hvid og den farve viser den lyse farve. Farver
ændrer sig jo meget når de blandes i terner, så jeg tænker at hvid og en
anden farve kan komme til at ligne #00B0F0.

Mvh
Peter

Fra : hcma

Dato : 13-05-04 20:03

> [...]
er
> hvid og hver anden er den farve (i tern) kommer det ret tæt på farven

Hvad med at lave en gradient som fader til transp. ?
HC

Fra : Peter Anskjær

Dato : 18-05-04 22:34

> Hvad med at lave en gradient som fader til transp. ?
> HC

Nu har jeg forsøgt, det fungerer ikke rigtigt synes jeg, gradienten bliver
lidt for tydelig. Som sagt ville jeg helst have haft det hele var
transparent hvor man så kun kunne se det ude i siden, men hvor farven
lignede #00B0F0 over det hele. Men det ser ikke ud til at det kan lade sig
gøre, så indtil videre holder jeg det som det er med blå hele vejen.

Mvh
Peter

Fra : Peter Anskjaer

Dato : 13-05-04 22:04