Powerpoint
Fra : Jes Knudsen

Dato : 13-05-04 09:34

Hej Allesammen

Jeg har et problem i powerpoint som jeg ikke selv kan løse.

Jeg har oprettet en autofigur hvori jeg har placeret en tekstboks.

Jeg har grupperet dem.

Når jeg laver autofiguren større forbliver størrelsen på tekst boksen
den samme. Mit spørgsmål går på hvorledes jeg låser størrelsen på
tekstboksen sammen med størrelsen på autofiguren således når jeg
trækker den ene større følger den anden automatisk med.

Mvh

jes

Fra : Jan Kronsell

Dato : 13-05-04 11:22

"Jes Knudsen" <jes_knudsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tekstboksen sammen med størrelsen på autofiguren således når jeg
> trækker den ene større følger den anden automatisk med.

Hvilken type autofigur taler vi om? Når jeg prver med forskellige
autofigurer som jeg grupperer med tekstbokse, ændres tekstboksens størrelse
automatisk sammmen med autofigurens størrelse. Teksten i boksen ændrer
selvfølgelig ikke størrelse, men jeg går ud fra, at det er selve boksens
størrelse, du mener?

Jan

Fra : Jes Knudsen

Dato : 17-05-04 08:46

Hej

Det er netop det der er problemet idet teksten skal også skifte størrelse.

Jeg vil gerne bevare forholdet imellem størrelsen på autofiguren og teksten.

Er det muligt ?

Mvh

Jes

Fra : Jes Knudsen

Dato : 17-05-04 08:46

Hej

Det er lige det der er problemet idet jeg vil bevare forholdet imellem
figurens størrelse og tekstens størrelse. Dvs teksten skal også skifte
størrelse ift til figuren.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 17-05-04 10:47

> Hej
>
> Det er lige det der er problemet idet jeg vil bevare forholdet imellem
> figurens størrelse og tekstens størrelse. Dvs teksten skal også skifte
> størrelse ift til figuren.

Problemet er, at tekstens størrelse ikke har noget med tekstboksens
størrelse at gøre. Tekstens størrelse defineres af den valgte
punktstørrelse. Tekstboksen er et grafisk objekt, som du kan ændre størrelse
via en menu eller ved at trække i den med musen. Teksten i boksen er derimod
ikke et grafisk objekt, så her efr du simpelhen nødt til at markere teksten
og så ændre skriftstørrelsen, på sædvanlig vis. Alternativt må du markere
din gruppe (autofigur og tekstboks), kopiere den til et tagneprogram, gemme
det hele som et samlet grafisk objekt, og så indsætte det i PP igen - denen
gang som grafik.

Jan

Fra : Jes Knudsen

Dato : 18-05-04 11:54

Hej

Okay. Tak for svaret.

Selvom det ikke er en optimal løsning kan den da bruges.

Mvh

Jes

Fra : Chr L

Dato : 21-05-04 12:38

Jeg har en alternativ (bedre...?) løsning:

Efter at du har grupperet, vælger du copy (ctrl-c), sletter gruppen
(autofigur +tekstboks) og sætter herefter ind med:

-> Rediger - Indsæt speciel - Billede (udvidet metafil)

Det virker, men jeg ved ikke hvorfor....

Venlig hilsen

Chr L