septitank
Fra : Jesper G.

Dato : 12-05-04 21:31

hej jeg har lidt problemer med afløbet.

vandet synker kun meget langsomt i mit toilet, og der er fri adgang i
septitanken.
mit spørgsmål er:

1: må man hælde kloakrens eller andet i lokummet for at løsne det.

2: kan i anbefale et sted at købe et ordentligt bånd jeg kan køre igennem
toilettet for at løsne det

pft

jesper

Fra : anders majland

Dato : 12-05-04 22:10

> 2: kan i anbefale et sted at købe et ordentligt bånd jeg kan køre
> igennem toilettet for at løsne det

Prøv at høre en VVS'er om du kan leje en motordrevet afløbsrenser. Jeg
har haft lånt en ordenlig motherf**ker - og det var noget der virkede.
Det er mere end et år siden og inden da kæmpede jeg en brav kamp med en
lille fra silvan og kemisk afløbsrens

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : //zlgge

Dato : 13-05-04 01:48

"Jesper G." <pimpf@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> septitanken.
> mit spørgsmål er:
>
> 1: må man hælde kloakrens eller andet i lokummet for at løsne det.

Det er en meget dårlig ide, så er du sikker på at dræbe de mikroorganismer
der holder tanken igang.
Prøv istedet at rense flydelaget op fra tanken og sørg for at udmundingen af
røret er rent, det er nok at pirke lidt rundt med en frisk gren i det. Tag
derefter og tap en stor spand vand og hæld den i tønden samtidigt med at der
trækkes ud. Det ekstra vand er tit nok til at få hul igennem.

Du kan få et "proff" rensebånd i enhver rigtig tømmerhandel. Man kan også få
en dyse til at sætte på vandslangen til at jave i for at spule røret rent.
Men nummer et er at få en kloarkrenser til at spule røret med højtryk - det
koster desværre også en del at få slamsuger+traktor+førre på besøg...
Endelig kan der være sket det at der er groet en trærod tværs igennem røret,
der kan kloarkrenseren også få hul, med en rørskære (tror jeg det hedder),
det er noget med roterende kæder der fræser røret rent indvendig.

Mvh
//zigge

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-05-04 14:32

> [...]
> septitanken.
> mit spørgsmål er:
>
> 1: må man hælde kloakrens eller andet i lokummet for at løsne det.

Nej - rumfanget er for stort.

Septiktanke virker ikke som i gamle dage, hvor bakterierne kunne
nedbryde de organiske stoffer. Det skyldes bl.a. af der i skyllemidler er
tilsat bakteriedræbende stoffer. Derfor må du nok regne med at den
skal tømmes med jævne mellemrum.
Hvis du er tilsluttet en rensningsanlæg vil det bedste noh være at
blænde selve septictanken af, som kommunen gjorde her for en del
år siden.

Per A. Hansen

Fra : SB

Dato : 15-05-04 00:41

> [...]
>
> 1: må man hælde kloakrens eller andet i lokummet for at løsne det.
>
> 2: kan i anbefale et sted at købe et ordentligt bånd jeg kan køre igennem

I de her tider med meget vand, sker det ofte at septictankene ikke kan komme
af med drænvandet, kig efter om dit afløb ikke står under vand.

Ellers er det ofte i dit T stykke ind mod huset det går galt, det kan du
rode hul i med en pind (som en anden også skrev)

Søren

ps.
Den man skærer rødder med hedder en rodskærer
Og man kan få en slamsuger på en lastbil, ofte billiger, da de ikke har så
lang transport tid (ca. 500 kr.)