Filmland (Open range og House of sand...)
Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 12-05-04 21:11

Hej

Har lige set filmland. Den kommende danske dukkefilm Strings ser da
interessant ud. Men det jeg egentlig reagerede på er filmlands anmeldelser.
Jeg synes de begynder at være lidt hen i vejret. F.eks. så fik Open Range
kun 2 ud af 6, det kan godt være at OR ikke er noget mesterværk, men jeg
synes faktisk at det var en habil western, det er jeg vel ikke ene om.

Så er der The House of Sand and Fog, har godt nok ikke set den endnu, men en
masse her har rost den, og den kunne filmland bestemt heller ikke lide.

Det er lidt ærgeligt at man ikke længere kan finde et sted at læse
anmeldelser, som man kan stole på. Det gamle Bogart var sagen, godt nok var
jeg ikke altid enig, men udfra karaktererne og udfra det Ole sagde om
filmene, kunne jeg næsten altid vurderer om der var noget at komme efter for
mig. Men det er slut nu

Mvh. Brian

Fra : David Konrad

Dato : 12-05-04 20:20

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@mail1.stofanet.dkREMOVETHIS> wrote in
message news:40a276a8$0$28840$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> jeg ikke altid enig, men udfra karaktererne og udfra det Ole sagde om
> filmene, kunne jeg næsten altid vurderer om der var noget at komme efter

Fuldstændig enig. Jeg savner Michelsens ord :"...Og nu skal vi til et
mesterværk!"

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 12-05-04 20:24

In news:40a276a8$0$28840$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
Brian, Rikke & Kristian <brauner@mail1.stofanet.dkREMOVETHIS> typed:
> Hej

Hej Brian

Gider du ikke lige stille dit ur.

Mikkel

Fra : Martin Sommer

Dato : 12-05-04 20:53

> Hej Brian
>
> Gider du ikke lige stille dit ur.
>
> Mikkel

Jeg tror det er tidszonen/sommertid der skal stilles.

--
Mvh. Martin Sommer

Fra : Gromit

Dato : 12-05-04 21:26

Ja, nu er den da hel gal med Filmland! Kun 2 pile til Open Range & House of
Sand and Fog?!!!

Har begge på DVD, og synes at de begge fortjener mindst 4 pile. Open Range
var rigtig god. Den har alt det som som en Western historie skal indeholde.
Og så spiller de sgu godt, især Robert Duval.

House of Sand and Fog går imod strømmen, idet den ikke vælger side... som
alle andre film gør. Men den leverer varen i form af en god historie og
godt skuespil fra Ben Kingsley og Jennifer Connelly.

D´herrer fra Filmland har ikke meget forstand på film. Så er det sgu godt,
at Filmland lukker ved årets udgang.

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@mail1.stofanet.dkREMOVETHIS> skrev i en
meddelelse news:40a276a8$0$28840$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Kim2000

Dato : 12-05-04 21:33

> D´herrer fra Filmland har ikke meget forstand på film. Så er det sgu
godt,
> at Filmland lukker ved årets udgang.

Jeg er meget ofte enig med ham gutten, men det er egentlig ikke så vigtig,
men det er til gengæld vigtigt at der kommer et magasin om film på en public
service kanal, så vi kan være nogenlunde sikker på, at anmelderen ikke er
købt og betalt af et selskab med økonomisk interesse i filmen.

Da jeg selv var anmelder på en lokalavis, var der fx morsomt nok aldrig
plads til dårlige anmeldelser, mens der altid blev fundet plads til de
gode - avisen tog hensyn til den lokale bio.

Hvis fx Nordisk film sponsorer et filmprogram på TV3 (eller guderne forbyde
det TVDanmark), hvordan man så føle sig sikker på, at der ikke tages særlige
hensyn til film fra Nordisk Film.

mvh
Kim

Fra : Gromit

Dato : 12-05-04 21:48

Nu er det selvfølgelig ikke alle, der er enige med Filmlands anmeldelser.
Men jeg synes simpelthen er de skyder mere og mere skævt. Og det er jeg
ikke ene om at mene.

Ærlig talt, der er ikke ret mange filmanmeldere der er "købt" af branchen.
Det er heldigvis kun i USA.

Filmland lukker ved årets udgang, ganske enkelt fordi programfladen bliver
lavet helt om. Jeg foreslog DR, at de skulle sætte to filmanmelder over for
hinanden i stedet for, idet det giver en langt mere nuanceret kritisk
anmeldelse. Samtidig vil det være mere underholdende. Det koncept har
desværre aldrig været afprøvet herhjemme, men Sverige har gjort det med stor
succes. Lad os håbe, at DR vil gøre brug af min ide.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 17-05-04 13:25

Gromit skrev:

> Nu er det selvfølgelig ikke alle, der er enige med Filmlands
> anmeldelser. Men jeg synes simpelthen er de skyder mere og mere
> skævt. Og det er jeg ikke ene om at mene.

Skyder skævt i forhold til hvad? Deres egen subjektive mening? Eller
din?

> [...]
> bliver lavet helt om. Jeg foreslog DR, at de skulle sætte to
> filmanmelder over for hinanden i stedet for, idet det giver en langt

Det er et godt (men gammelt) koncept, som jeg heller ikke forstår, ikke
er blevet afprøvet i Danmark endnu. Søren Høy havde en overgang danske
instruktører/skuespillere i studiet, som 'hjalp' med at kommentere
filmene, men det lykkedes ikke rigtigt, fordi gæsterne fremstod som dybt
uvidende. Jeg tænker her på Lasse Spang Olsen og Paprika Steen.

> Lad os håbe, at DR vil gøre brug af min ide.

Ja, 'din' ide.

--
Mvh. Peter

Fra : Gromit

Dato : 19-05-04 14:32

Jeg synes Filmland skyder skævt i forhold til deres egen subjektive
vurdering. Selvfølgelig er de i deres gode ret til, at give både Open Range
& House of Sand and Fog to pile.

Men deres begrundelse for de to pile er meget tyndbenet. Jeg ved ikke hvad
de havde forventet. Men begge film er kvalitetsmæssig set berettiget til
mindst fire pile, hvis man sammenligner, hvad der ellers får fire pile.

Personligt synes jeg, at en film som Van Helsing er langt mere kvalificeret
til to pile end de fire pile den fik af Filmland, som andre anmeldere i
øvrigt ikke brød sig meget om, ud fra Scope at dømme.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 17-05-04 13:30

Kim2000 skrev:

> Hvis fx Nordisk film sponsorer et filmprogram på TV3 (eller guderne
> forbyde det TVDanmark), hvordan man så føle sig sikker på, at der
> ikke tages særlige hensyn til film fra Nordisk Film.

Nordisk Film er sandsynligvis vældigt interesseret i at sponsere et
filmmagasin på tv. Men reglerne forhindrer virksomheder i at sponsere
tv-programmer, de har økonomisk interesse i. I hvert fald de engelske
ITC-regler, som TV3 rangerer under. Jeg kan ikke huske, om noget
lignende gælder for DR og TV 2.

Men derudover vil ingen anmelder med respekt for sig selv (og anmeldere
er opslugt af respekt for sig selv) lade sig diktere af noget
filmselskab. Og filmselskabernes presseafdelinger er dybt professionelle
og respekterer disse vilkår.

--
Mvh. Peter

Fra : Per

Dato : 12-05-04 21:48

> [...]
en
> masse her har rost den, og den kunne filmland bestemt heller ikke lide.

De to film var da nogle af de bedste i hele 2003!

Fra : Peter Heide

Dato : 13-05-04 00:09

The House of Sand and Fog

Kan da kun gi' Filmland ret i at det var noget forfærdeligt
opskruet lort. Den bliver gangtrisset taget af plakaten meget
hurtigt.

Open Range er da en forfærdelig tørvetriller western. Gad
ikke engang se den færdig. 2/6 er fuldt fortjent !

Ærgeligt at Filmland lukker.

Fra : Gromit

Dato : 13-05-04 08:09

Heldigvis gav Henrik Palle fra Politiken dem begge 5/6 stjerner. Se, han
har da i det mindste forstand på hvad gode film skal indeholde. Filmland er
en gang selvhøjtidlig bras.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 13-05-04 15:57

"Gromit" <stfa@webspeed.dk> wrote in message
> Heldigvis gav Henrik Palle fra Politiken dem begge 5/6 stjerner. Se, han
> har da i det mindste forstand på hvad gode film skal indeholde. Filmland
er
> en gang selvhøjtidlig bras.

En filmanmelder bliver jo i sagens natur nødt til at være subjektiv. Bare
fordi du er mere enig med en end en anden betyder det ikke nødvendigvis at
han er "bedre". Mere brugbar for dig måske nok.

/Jacob

--
"You think he didn't know the 8 points and how to end a life with a super
quickness?"

Fra : Per Andersen

Dato : 13-05-04 15:54

beklager - jeg er enig med dig