Indsendelse af skatteoplysninger. Virksomh~
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-05-04 20:11

Kære NG

Nu er det jo den tid på året at vi skal til at sende vores skatte
opgørelse ind til Told Og Skat.

Selve virksomhedsordningen ser da meget ok ud da den bevrker at man ikke
beskattes så hårdt sålænge at man ikke tager penge ud af virksomheden.

Dog skal man holde styr på hvor mange penge man har taget ud. Er det
virkeligt så svært at holde styr på.

Ville da mene at så fremt at det ikke fremgår af regnskabet at der ikke
er hævet til privatforbug at så skal det hele bare beskattes efter den
der erhverskattesats og så er det det.

Og hvis man så hæver til privatforbrug jamen så fremgår det også af
regnskabet og så er det det der skal svares personskat af.

Eller er det mig der der glemmer nogle detaljer i det der hedder
virksomhedsordningen?.

Og hvis det er bedre at kører efter den alm skatteregel, hvornår ville
det så være fordelagtigt at skifte til virksomhedsordningen.

På forhånd tak for hjælpen og mange tak på forhånd.
Flemming Jacobsen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 12-05-04 21:01

> [...]
> beskattes så hårdt sålænge at man ikke tager penge ud af virksomheden.
>
> Dog skal man holde styr på hvor mange penge man har taget ud. Er det

Man skal føre et bogholderi, hvor der ikke kan skabes tvivl om, hvad der er
privat og hvad der er erhverv. Der er dog ingen krav om, at der skal være en
specifik virksomhedsbankkonto, men et bogholderi og styr på tingene er
påkrævet, ligsom man primo skal opgøre en indskudskonto, kapitalafkastkonto
mv. Men det behøver ikke at være svært, hvis man bare holder styr på det og
har en smule forstand på bogføring.

> Ville da mene at så fremt at det ikke fremgår af regnskabet at der ikke
> er hævet til privatforbug at så skal det hele bare beskattes efter den
> der erhverskattesats og så er det det.

Her skal vi så lige passe på og holde tungen lige i munden...

.... såfremt at det IKKE fremgår.... at der IKKE er hævet...

Det må vel være, at hvis det FREMGÅR af regnskabet, at der IKKE er hævet, så
er det 30% virksomhedsskat.

Man skal også have in mente at for at få fuld udbytte af
virksomhedsordningen, er der elementer som "hensat til senere faktisk
hævning," "kapitalafkast," mv. samt at renteudgifter kan trækkes fra i
personlig indkomst.

"Hensat til senere faktisk hævning vil sige, at hvis du kun har hævet et
lille beløb i indkomståret, så kan man med fordel lave en "fiktiv hævning på
forskud" op til topskattegrænsen, som så kan hæves som førsteprioritet i
næste indkomstår til lav beskatning.

Kapitalafkast bevirker, at man kan flytte noget af sin indkomst fra
personlig indkomst til kapitalindkomst, som har en lavere skatteværdi.

Renterne gør det modsatte - store renteudgifter er fordelagtige i VSO, da de
kan trækkes fra den personlige indkomst

> [...]
>
> Og hvis det er bedre at kører efter den alm skatteregel, hvornår ville
> det så være fordelagtigt at skifte til virksomhedsordningen.

VSO er fordelagtigt, hvis man har store renteudgifter, som så kan trækkes
fra i den personlige indkomst.

Derudover skal indkomsten helst være af en vis størrelse, da fordelen viser
sig, ved at man kan udskyde / undgå topskatten.

Desuden er det fordelagtigt med VSO, hvis indkomsten / virksomhedsresultatet
ikke er stabil, så man kan arbejde med resultatudjævning. Altså gemme et
stort overskud til beskatning til et indkomstår med lille overskud.

Håber, at det var hjælp nok.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 13-05-04 01:23

On Wed, 12 May 2004 22:00:31 +0200, "Michael Sørensen"
<webmaster_m-s@stofanet.DANMARK.> wrote:

> [...]
>mv. Men det behøver ikke at være svært, hvis man bare holder styr på det og

Nu har jeg godtnokhaft erhversøkonomi i skolen men her må jeg lige på
stående fod melde pas

Indskudskonto= Penge man ahr indskudt i firmaet i løbet af året?
Kapitalafkastskonto=?

> [...]
>ikke er stabil, så man kan arbejde med resultatudjævning. Altså gemme et
>stort overskud til beskatning til et indkomstår med lille overskud.

Jo tak, så min konklusion må nok blive at mindre private virksomheder
ikke har ret meget at bruge VSO til og specielt ikke mig da min pt kun
skal køres som en hobby virksomhed.
Flemming Jacobsen