Weber grill !
Fra : Torben

Dato : 12-05-04 20:01

Hej gruppe,

nu må jeg overgive mig og købe en Weber kuglegrill. Min 99-kroners
kuglegrill fra Føtex er blevet for lille til min voksende appetit

Mit valg skal stå mellem to modeller:

One Touch Silver 57 cm. Pris ca. 1.399.-
One Touch Gold 57 cm. Pris ca. 1.899.-

Den eneste forskel, som jeg ser det, er at der Gold modellen har lukket
askefang samt grillrist til påfyldning. Men spørgsmålet er, om det er de
sidste 500 kroner værd ?

Hvad siger i ? Hvilken model ville i vælge ?

mvh & på forhånd tak !
Torben

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-05-04 20:12

"Torben" <usenet_mail@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad siger i ? Hvilken model ville i vælge ?

Jeg har gennem de sidste 10 år været så irriteret over den der
"asketallerken", at jeg godt vil give 500 kr. for at blive fri for askedrys
over den halve terrasse, hver gang jeg flytter grillen.
Forudsat at det andet virker altså

Hilsen Inger

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 12-05-04 20:13

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> "asketallerken", at jeg godt vil give 500 kr. for at blive fri for
> askedrys over den halve terrasse, hver gang jeg flytter grillen.

Det virker, jeg har ikke fortrudt at jeg brugte de sidste kr.

Ebbe.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-05-04 20:36

"Ebbe Rasmussen" <mia-ebbeups@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det virker, jeg har ikke fortrudt at jeg brugte de sidste kr.

Tak for oplysningen.
Det vil jeg huske, når min aldrende weber skal skiftes.

Hilsen Inger

Fra : SB

Dato : 12-05-04 21:10

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
askedrys
> over den halve terrasse, hver gang jeg flytter grillen.

Det er altså meningen at man skal fylde vand i den skål, så asken ikke
flyver rundt på hele terassen
Har nu selv den med askefanget i, og vil ikke undvære det, hvis jeg engang
skulle have en ny

Søren

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-05-04 21:25

"SB" <sfb(slet-dette)@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Det er altså meningen at man skal fylde vand i den skål, så asken ikke
> flyver rundt på hele terassen

Altså, MIN er nærmere en flad tallerken end en skål, så i stedet for, at
asken drysser, bliver det vist i stedet vælling, der er spildt
- men det lyder da godt, hvis den er blevet mere rummelig i tidens løb. Min
finmotorik kan i hvert fald ikke klare at bugsere "dyret", holde på det 3.
stativ-ben, der truer med at gå sine egne veje, holde på låget, og så også
holde styr på søgang i askebægret!

Hilsen Inger

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 13-05-04 09:42

> [...]
askedrys
> over den halve terrasse, hver gang jeg flytter grillen.

Du kan altså købe en lukket askeskuffe og eftermontere på din silver. Den
koster ca 2-300
Vi bestilte vores i Råd & Dåd i køge, den kom ca. 2 uger efter.
Men ifølge en flink sælger fra Weber bør alle Weber forhandlere kunne levere
"reservedele"
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Martin Christiansen

Dato : 13-05-04 15:38

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> koster ca 2-300

> Men ifølge en flink sælger fra Weber bør alle Weber forhandlere kunne

Har lige bestilt en askeskuffe hos Inspiration til min 47 cm grill.
Den koster 299,75....
Så må vi se om den passer på min 2 år gamle 47 cm silver...?

---

Fra : Mark Schiller

Dato : 12-05-04 21:30

Wed, 12 May 2004 21:01:20 +0200, berigede "Torben"
<usenet_mail@yahoo.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvad siger i ? Hvilken model ville i vælge ?

   One Touch Gold 57 cm. Pris ca. 1.899.-

/Mark

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-05-04 22:46

> Hvad siger i ? Hvilken model ville i vælge ?

Nå ja, det er måske klippet lidt voldsomt, men jeg vil ALDRIG nogen sinde
give over 1800 kr for en grill, der bare er en ovn i forklædning.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-04 23:01

> Nå ja, det er måske klippet lidt voldsomt, men jeg vil ALDRIG nogen sinde
> give over 1800 kr for en grill, der bare er en ovn i forklædning.
>
> Mvh Maria

Jeg vil gerne holde med dig i at det er mange penge for en grill, men en ovn
i forklædning er jeg ikke helt enig med dig i.
Jeg har selv en "compact" (også en Weber) på 57 cm. med flad asketallerken
og jeg er sikker på at min mad er ligeså god som de andres. Den kan købes
for ca. 600,- afhængig af tilbudskatalogerne.
Man behøver jo heller ikke drysse aske over hele terrassen, man kan jo bare
tømme "tallerkenen"

Mvh. Per Olsen

Fra : Jan Holm

Dato : 12-05-04 23:14

Weber = Pokemon for voksne

Mvh
Jan Holm

Fra : Jesper Hansen

Dato : 13-05-04 07:19

On Thu, 13 May 2004 00:13:43 +0200, "Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA>
wrote:

>Weber = Pokemon for voksne

Præcis

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 13-05-04 09:48

Jesper Hansen" <lismoes@_fjern_dette_mail.dk> skrev i en meddelelse

> Præcis
>
> Med venlig hilsen
> Jesper Hansen
Det er det værste vrøvl jeg har hørt i lang tid!
Det kommer tydeligvis fra en der ikke kender weber og mulighederne i en
kuglegrill.
Jeg siger ikke at Weber er det endegyldige svar, der findes sikkert mange
billige kuglegrill som er gode, men weber har bare et godt navn og er en god
kvalitet.
Jeg skal ALDRIG have anden kuglegrill end Weber.

Fra : Jan Holm

Dato : 13-05-04 22:14

Thomas Nørgaard wrote:
>>> Weber = Pokemon for voksne

> Det er det værste vrøvl jeg har hørt i lang tid!
> Det kommer tydeligvis fra en der ikke kender weber og mulighederne i
> en kuglegrill.

Du ved godt hvad pokemon er ? Tegneserie med tilhørende
gadgets. Børn bliver sindsyge af det skidt, samler og samler
skal have det hele.

Det samme sker for dem der bliver smittet med Weber syge.
Naboerne over hækken (baseret på oplæg af en god kollega)

A: Jeg har lige fået den nye weber silver
B: Nå jeg har ellers lige købt en weber gold
A: Har du som jeg så fået weber starteren med
B: Nej jeg fik weber forklæde og weber bestik til 12
A: Der valgte jeg så en weber grillhandske
B: Den havde jeg i forvejen
A: Jeg havde så weber grill tangen, rustfri selvfølgelig
B: Vi er ellers igang med at omlægge lån i huset
så vi kan få et weber cover til grillen og alle kogebøgerne
A: Vi har også tænkt på den løsning for at få weber
termometer, weber lighteren, weber dryp pande, lys
til håndtaget på grillen og den der nye weber fryser, for ikke
at glemme weber grill udstyrsholderen, weber wok og
et weber spækbræt

Og det fantastiske er at kun folk der ikke har weber kan
se det sjove i det, dem med weber sidder og savler.

Mvh
Jan Holm - en af dem der syntes weber folket er sjove

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 14-05-04 01:09

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> skrev i en meddelelse

> [...]
> se det sjove i det, dem med weber sidder og savler.
>
> Mvh
> Jan Holm - en af dem der syntes weber folket er sjove

Jo, jeg kender godt pokemon. Jeg opfatter det som noget ubrugeligt bras
Og selvom jeg er "Weber mand" har jeg kun en grill starter og en lågholder
fra weber.
Min holder til "værktøj" købte jeg for 20 kr. i Silvan (den ligner præcist
en fra weber) og mit grill overtræk er fra Jem og Fix. Tidligere brugte jeg
også de billige grill startere, men de er lige små nok når man skal tænde
mange kul. Min rensebørste kostede 15 Kr. i silvan.
Jeg har 2 sæt "værktøj" et fra Jem og Fix og et fra Bodum (Som kæresten
købte billigt)
Der er dog nogle enkelte ting fra Weber som jeg gerne vil have. Men det må
jo komme efterhånden som det bliver jul og fødselsdag.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-05-04 07:36

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> wrote in message
> [...]
> til håndtaget på grillen og den der nye weber fryser, for ikke
> at glemme weber grill udstyrsholderen, weber wok og

Du glemte pandelygten

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Mark Schiller

Dato : 14-05-04 09:01

Thu, 13 May 2004 23:13:51 +0200, berigede "Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA>
dk.fritid.hus-og-have med:

> [...]
>til håndtaget på grillen og den der nye weber fryser, for ikke
>at glemme weber grill udstyrsholderen, weber wok og

[Humor on]

Man kan kun få "lys til håndtaget på grillen" til en Weber Gas Grill og
til denne kan man ikke få en "weber wok" ....................

[Humor off]

/Mark

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-05-04 14:37

> Det kommer tydeligvis fra en der ikke kender weber og mulighederne i en
> kuglegrill.

Jeg kender WEBER, jeg kender mulighederne, og jo, det er bare en ovn i
forklædning. Enhver idiot kan lave mad på sådan en.

> [...]
god
> kvalitet.
> Jeg skal ALDRIG have anden kuglegrill end Weber.

Hvad skal man med en kuglegrill, når man skal stege bøffer, pølser,
kotelletter, fisk, lave brød? Det kræver en rigtig grill.

Mvh Maria

Fra : Mark Schiller

Dato : 14-05-04 19:56

Fri, 14 May 2004 15:36:46 +0200, berigede "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg kender WEBER, jeg kender mulighederne, og jo, det er bare en ovn i
>forklædning. Enhver idiot kan lave mad på sådan en.

............................... okay, så er jeg åbenbart idiot!

>Hvad skal man med en kuglegrill, når man skal stege bøffer, pølser,
>kotelletter, fisk, lave brød? Det kræver en rigtig grill.

Og hvad er en rigtig grill så?

/Mark

Fra : SB

Dato : 15-05-04 00:37

> Hvad skal man med en kuglegrill, når man skal stege bøffer, pølser,
> kotelletter, fisk, lave brød? Det kræver en rigtig grill.
>
> Mvh Maria

Hvis du kun bil bruge den til at grille en pølse/kottelet en varm sommerdag,
så snup du bare Aldis til 99 kr. og for 25 kr. mere får du sikkert
overtrækket med til den

Formoder også du kører i en billig bil, en af dem til under 100K. og har
forsikringer i Fair
For hvorfor ofre mere på bilen, man skal jo kun fra a til b.

Jeg har personlig valgt at satse på kvalitet og at kunne bruge den til mere
end en tørstegt pølse (her tænker jeg altså på grillen) en juli dag.
Gider i denne forbindelse ikke nævne hvilken bil jeg kører i, så fortsætter
snakken nok om det

Som sagt, tvivler jeg på jeg ville blive pokkers populær hvis jeg griller og
ryger fisk, og kylling inde i køkkenet
Og en flæskesteg på en grill, er bedre end en fra en ovn.
I en ovn kommer der tør luft igennem, som trækker en del af den naturlig
fugtighed i kødet ud
modsat en grill der står udendørs, hvor luften er anderledes fugtig, der vil
man ikke have den samme vandring af væske fra kødet og ud i luften. (Henrys
lov)
Har man engang lavet en steg på en grill, og samtidig med en i en ovn, ja så
vil man tydeligt kunne smage forskel.

Men selvfølgelig, enhver kan ødelægge maden både i ovn og i grill, og så
smager det sikkert lige kedeligt begge dele

/Søren

Fra : Johnt

Dato : 12-05-04 23:39

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gerne holde med dig i at det er mange penge for en grill, men en
ovn
> i forklædning er jeg ikke helt enig med dig i.

En rigtig grill har støbejernsrist, en stålrist som der er på en weber har
ikke noget med en rigtig grill at gøre.

Hilsen

Johnt

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 13-05-04 09:53

<snip>

> En rigtig grill har støbejernsrist, en stålrist som der er på en weber har
> ikke noget med en rigtig grill at gøre.
>
> Hilsen
>
> Johnt

UENIG!
Det er ikke risten der laver smagen i kødet i en kuglegrill, det er røgen og
kullene.
Det er meget muligt at en støbejernsrist er god, men sådan en kan man bare
købe til weberen hvis man vil.
Til åben grill vil jeg også foretrække en støbejernsrist, for den giver
bedre udnyttelse af varmen, og en mere ensartet fordeling af varmen i det
man steger.
Der er nogle der påstår at weber gas grill skulle være fantastisk, fordi den
har flavorizer stænger. Jeg har dog ikke prøvet lige den type gasgrill. Men
de andre gasgrill jeg har prøvet var ikke noget at råbe hurra for i
sammenligning med weberen. Eneste fordel jeg kan se er at de er nemme at
starte.

Fra : SB

Dato : 13-05-04 19:27

> [...]
> de andre gasgrill jeg har prøvet var ikke noget at råbe hurra for i
> sammenligning med weberen. Eneste fordel jeg kan se er at de er nemme at

Nu er det jo så smart at man kan købe en støbejernsrist til en weber, hvad
jeg har gjort.
Maden får en anden smag på den, enig i det, men nu også rart med den
almindelige rist når småting skal på dyret

Kender ikke nogen grille, man kan lave alt fra flæstesteg til at bage
rugbrød påm bortset fra weber

Dermed ikke sagt de ikke findes

Søren

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 14-05-04 01:10

> [...]
> Men
>

> Nu er det jo så smart at man kan købe en støbejernsrist til en weber, hvad
<snip>

Som jeg også skrev....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-04 01:16

On Thu, 13 May 2004 20:27:28 +0200, SB wrote:

> Kender ikke nogen grille, man kan lave alt fra flæstesteg til at bage
> rugbrød påm bortset fra weber

Tænk - og jeg som troede, at det, at grille var en varm sommerdag med
gutterne, kolde øl og store pølser...

Bage brød hører sq ikke en grill til...

Bevares, en Weber er fed.. at se på (oser kvalitet), men jeg er sikker
på, at mine pøler bliver ligeså gode på min 99,- Dancook grill som på
en Weber til 2000,-....

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-05-04 07:26

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev i en meddelelse

> Bevares, en Weber er fed.. at se på (oser kvalitet), men jeg er sikker
> på, at mine pøler bliver ligeså gode på min 99,- Dancook grill som på
> en Weber til 2000,-....

Det gør de ganske givet *S*

Men kuglegrillens lyksaligheder handler jo heller ikke om at grille pølser.

Prøv at grille en and, en kylling, en lammesteg, en oksesteg på din Dancook
grill til 99,- kr og se, om de bliver lige så gode som i kuglegrillen. *S*

Mvh. Lisbeth (som IKKE har en weber)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-04 09:44

On Mon, 17 May 2004 08:26:28 +0200, Lisbeth Jacobsen wrote:

> Det gør de ganske givet *S*

Herligt

> Men kuglegrillens lyksaligheder handler jo heller ikke om at grille
> pølser.

Hmm jeg har altid grillet det jeg forbinder med grill, dvs. bøffer,
pølser, bagt kartoffel og flutes.

> Prøv at grille en and, en kylling, en lammesteg, en oksesteg på din
> Dancook grill til 99,- kr og se, om de bliver lige så gode som i
> kuglegrillen. *S*

Se det kunne jeg så aldrig finde på, at bøvle med en aften hvor
gæsterne sidder og venter på maden... det har jeg et komfur til!

> Mvh. Lisbeth (som IKKE har en weber)

Det er vist først nu det er gået op for mig, hvorfor folk priser en
Weber som det ultimative... pga. man kan bage og stege stege. Det er bare
ikke det jeg skal bruge en grill til.

Men klogere blev jeg da

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 13-05-04 09:59

> [...]
> for ca. 600,- afhængig af tilbudskatalogerne.
> Man behøver jo heller ikke drysse aske over hele terrassen, man kan jo

Ifølge Weber er deres compact ikke lige så god til indirekte stegning som
deres "almindelige" kuglegrill, fordi stegen ligger tættere på kullene. Om
det passer ved jeg ikke...

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-04 23:59

> [...]
> deres "almindelige" kuglegrill, fordi stegen ligger tættere på kullene. Om

Det ved jeg heller ikke, jeg har jo ikke prøvet den anden.
Men jeg har nu aldrig haft problemer med den, kødet bliver hverken tørt
eller brændt og så er den rigtig rigtig god til pizza (lægges på en
bagesten, flise el. lign. og med indirekte varme)
MEN der var desværre ikke plads til 2 ænder juleaften, de var nu også store,
så den ene kom i ovnen og blev ikke nær så god...

Per.

Fra : //zlgge

Dato : 13-05-04 01:40

> Nå ja, det er måske klippet lidt voldsomt, men jeg vil ALDRIG nogen sinde
> give over 1800 kr for en grill, der bare er en ovn i forklædning.

Det kommer jo an på hvor meget man griller. Hvis man smækker låget på når
man er færdig med at grille og lukker for luften så kullene dør ud, kan man
"redde" mellem en tredjedel og halvdelen af kullene til næste grillning. For
bare at nævne en fordel ved kuglegrill. og de billige til 100-150 Kr man kan
få er det aveste lo... kvalitetsmæssigt.
Men hvis der er nogen der kender andre alternativer, der er billigere end
Weber, vil jeg da gerne høre om det?

Mvh
//zigge

Fra : Thïngmand

Dato : 13-05-04 07:42

> Men hvis der er nogen der kender andre alternativer, der er billigere end
> Weber, vil jeg da gerne høre om det?

Der er masser af udemærkede alternativer, men den lavere pris bliver ædt op
i længden, da ingen holder så længe som weberen - jeg har set weber grille
der har stået udendørs året rundt og efter en aftørring med en våd klud,
skinner emaljen, som var den ny...

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 13-05-04 10:04

> Nå ja, det er måske klippet lidt voldsomt, men jeg vil ALDRIG nogen sinde
> give over 1800 kr for en grill, der bare er en ovn i forklædning.
>
> Mvh Maria

Siden du svarer så "bastant" går jeg udfra at du faktisk har en kuglegrill,
ellers må jeg afskrive det som "manglende kendskab til kuglegrillens
principper"
Jeg troede også en gang at kuglegrill var "noget opreklameret fis" men efter
at have købt en Weber er jeg overbevist Kuglegrill fanatiker!
Hvis du har en ovn der kan nå de temperaturer og give den mængde "røg" fra
sig vil jeg gerne vide hvilken ovn du har eller anbefale at du ringer efter
en hvidevare service mand

Fra : Mark Schiller

Dato : 13-05-04 15:25

Thu, 13 May 2004 11:03:34 +0200, berigede "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg troede også en gang at kuglegrill var "noget opreklameret fis" men efter
>at have købt en Weber er jeg overbevist Kuglegrill fanatiker!

Jeg var også tidligere på tvivlerholdet - men med et forbrug på 60kg
grillkul siden medio oktober (2004), så kan jeg vist ikke længere kaldes
tvivler

Vi havde tidligere en lille no-name 40cm ting, som holdt i området af 1½
sæson - det var den der satte hele mit kugle-trip i gang Den
kostede 200 bobs og var fin nok til, at afprøve principperne og finde ud
af, om det var noget for os - og det var det

/Mark

Fra : SB

Dato : 13-05-04 19:30

> [...]
> Hvis du har en ovn der kan nå de temperaturer og give den mængde "røg" fra
> sig vil jeg gerne vide hvilken ovn du har eller anbefale at du ringer

vil i hvert fald ikke bryde mig om at lavet grillet og røget ørrede ude i
"konens" ovn i køkkenet

/S

Fra : Mark Schiller

Dato : 14-05-04 09:04

Thu, 13 May 2004 20:29:38 +0200, berigede "SB"
<sfb(slet-dette)@privat.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>vil i hvert fald ikke bryde mig om at lavet grillet og røget ørrede ude i
>"konens" ovn i køkkenet

Er det ikke snarere et spørgsmål om, om du overlever?

/Mark

PS
Der findes faktisk en glimrende artikel på nettet om, hvordan man kan
røge i en almindelig ovn - altså bare lige for, at smide lidt seriøst i
denne posting

Fra : //zlgge

Dato : 17-05-04 01:00

"Mark Schiller" <ms@definitivt.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der findes faktisk en glimrende artikel på nettet om, hvordan man kan
> røge i en almindelig ovn - altså bare lige for, at smide lidt seriøst i

Kan du ikke komme med et link?

Mvh
//zigge

(der ikke endnu har en Weber 57 Gold

Fra : Mark Schiller

Dato : 17-05-04 19:38

Mon, 17 May 2004 02:00:26 +0200, berigede "//zlgge"
<ziggeFORMEGET@privat.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Kan du ikke komme med et link?

Here goes:

   http://www.fuglebjerggaard.dk/C.artikl2002/Roeget%20laks.htm

>(der ikke endnu har en Weber 57 Gold

Giv tid, så kommer den - for 341 døgn siden stoppede jeg med at ryge
og har siden da sparet pengene op, det betød at jeg den 14 oktober
2003 kunne køre ud og hente min weber .............. det var på flere
måder en stor dag

/Mark

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-05-04 14:45

> Siden du svarer så "bastant" går jeg udfra at du faktisk har en
kuglegrill,
> ellers må jeg afskrive det som "manglende kendskab til kuglegrillens
> principper"

Jeg kender ikke alene til kuglegrillens principper, jeg har også brugt
Weber, og den er ikke pengene værd - en ovn i for klædning tilsat grillsmag.
Ja, den kan bage brød, stege flæskesteg, roastbeef osv, men skal man have et
par bøffer, en pølse og brød til, så er den spild af penge.

> Hvis du har en ovn der kan nå de temperaturer og give den mængde "røg" fra
> sig vil jeg gerne vide hvilken ovn du har eller anbefale at du ringer
efter
> en hvidevare service mand

Envher ovn kan nå de 200 grader, som det meste kød og brød bages/steges ved,
og så er der kun "røgen" til forskel - det giver jeg ikke 1800 kr for. Men
det kræver selvfølgelig at man kan lave ordentlig mad på en grill i
forvejen.

Mvh Maria

Fra : Mark Schiller

Dato : 13-05-04 15:28

Wed, 12 May 2004 23:45:56 +0200, berigede "Maria Frederiksen"
> [...]

>Nå ja, det er måske klippet lidt voldsomt, men jeg vil ALDRIG nogen sinde
>give over 1800 kr for en grill, der bare er en ovn i forklædning.

Mja, en flytbar ovn med friskluftforsyning og indbygget generator

[Humor off]

I min bog kan man kalde en kuglegrill hvad man lyster - tro blot ikke,
at resultatet er det samme som i ovnen

/Mark

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 13-05-04 21:13

> I min bog kan man kalde en kuglegrill hvad man lyster - tro blot ikke,
> at resultatet er det samme som i ovnen

Nej resultatet i en weber er langt bedre i end i ovnen .

Mvh.
Mette

Fra : Mark Schiller

Dato : 14-05-04 09:06

Thu, 13 May 2004 22:12:30 +0200, berigede "Mette Nylander Sørup"
<bio_freak1@hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Nej resultatet i en weber er langt bedre i end i ovnen .

Yeps, det er bedre end super

/Mark

Fra : Thïngmand

Dato : 13-05-04 07:45

> Den eneste forskel, som jeg ser det, er at der Gold modellen har lukket
> askefang samt grillrist til påfyldning. Men spørgsmålet er, om det er de
> sidste 500 kroner værd ?

Risten er også bedre og med størrer grilareal - jeg kan dog kun anbefale en
lågholder, da man bliver iretteret over at skulle ligge låget på jorden,
hver gang men ikke lige har en hånd fri...

Topklassen er selvfølgelig
http://www.net-shoppen.dk/product.asp?product=142 - (trækker man lågholder
og kulbakker fra prisen er forskellen ikke så stor) har man først haft en
med bord, kan man ikke indvære det. Det kan fixes med et havebord ved siden
af, men det bliver aldrig det samme

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Ole Jensen

Dato : 13-05-04 08:31

Thïngmand wrote:

> [...]
> lågholder, da man bliver iretteret over at skulle ligge låget på jorden,
> hver gang men ikke lige har en hånd fri...

Hvor de i øvrigt har One Touch Gold 57
på tilbud til 1.699,-

http://net-shoppen.dk/product.asp?product=163&page=1

mvh
Ole-J

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 13-05-04 10:06

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse
<snip>
> jeg kan dog kun anbefale en
> lågholder, da man bliver iretteret over at skulle ligge låget på jorden,
> hver gang men ikke lige har en hånd fri...

<snip>
Hvad er der galt med den krog der er monteret i låget på weberen, så man kan
hænge låget på siden af grillen?
Men du har ret en Slide-A-Side er dejlig at have

Fra : Thïngmand

Dato : 14-05-04 07:49

> Hvad er der galt med den krog der er monteret i låget på weberen, så man
kan
> hænge låget på siden af grillen?

Det er vel også en lågholder - jeg sagde jo ikke noget om det skulle være
Webers

> Men du har ret en Slide-A-Side er dejlig at have

jeps!

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Mark Schiller

Dato : 13-05-04 15:22

Thu, 13 May 2004 08:44:37 +0200, berigede "Thïngmand"
<michael@thingmand.invalid> dk.fritid.hus-og-have med:

>Topklassen er selvfølgelig
>http://www.net-shoppen.dk/product.asp?product=142

Så er: http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=15&produkt=1856 endnu
mere topklasse

/Mark

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 13-05-04 09:56

"Torben" <usenet_mail@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
<snip>
Vi burde næsten overveje at oprette

dk.fritid.hus-og-have.GRILL

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 13-05-04 20:21

On Thu, 13 May 2004 10:56:25 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

>Vi burde næsten overveje at oprette
>
>dk.fritid.hus-og-have.GRILL

Så vil jeg også være med

Vi har en Gold og er glade for den.

Men eh vi har faktisk endnu ikke prøvet at bruge den som andet end
alm. grill (avav ikke slå ) Og så var det jeg ligesom håbede på, at
tråden her henad vejen ville udvikle sig i retning af anbefaling af
mad (og fremgangsmåde), som man absolut må have prøvet at lave i sin
Weber, selvom det jo ikke er en mad-ng. Men det var måske alligevel
lidt interessant for valg af grill, at få indblik i anvendelsen...

Det ville ihvertfald glæde mig her på tærsklen til grill-sæsonen.

Med Weber hilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 14-05-04 01:16

<snip>

> Det ville ihvertfald glæde mig her på tærsklen til grill-sæsonen.
>
> Med Weber hilsen
> Dorte
<snip>
Velkommen i "klubben"
Lige en lille rettelse: Når man har weber er der ikke nogen grill sæson, man
bruger den hele året. Selv juleaften er den i brug her i huset, en
flæskesteg i en weber smager bedre end en ovnstegt
Men før du har prøvet at lave en steg i weberen har du nok ikke oplevet hvad
en weber kan.
Mit råd er at købe enten "Webers Store Grill kogebog" eller Jan Glæsels
"Brug låget" Især den sidste er rigtig god for nybegyndere da den beskriver
en masse praktiske ting vedr. brug af kuglegrill.

Fra : Mark Schiller

Dato : 14-05-04 09:13

Fri, 14 May 2004 02:16:07 +0200, berigede "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Men før du har prøvet at lave en steg i weberen har du nok ikke oplevet hvad
>en weber kan.

Well, kylling kan også gøre det - min oplevelser er, at kylling i
ekstrem grad bevarer saftigheden i en Kuglegrill(tm) i forhold til en
ovnlavet en af slagsen

Kylling er måske også lidt "lettere" at gå til - man kunne lave "kylling
på dåse" eller måske "kylling i cola" (smager vanvittigt godt og slet
ikke af cola) eller blot smide en parteret kylling på indirekte

>Mit råd er at købe enten "Webers Store Grill kogebog" eller Jan Glæsels
>"Brug låget" Især den sidste er rigtig god for nybegyndere da den beskriver
>en masse praktiske ting vedr. brug af kuglegrill.

Webers kogebog er vist på tilbud i nogle af de større supermarkeder for
tiden ........................ "Brug Låget I" er en rigtig rigtig god
introduktionsbog til kuglegrillens fortræffeligheder, "Brug Låget II" er
i mit univers ikke lige så god som I'eren - men det er nok blot fordi,
der går lidt for meget "glaserede kirsbær" og "fransk anretning" i den
til min smag

/Mark

Fra : //zlgge

Dato : 17-05-04 01:04

> [...]
beskriver
> en masse praktiske ting vedr. brug af kuglegrill.

Der må jeg nu sige at den eneste grund til at jeg belenrede svigerfar med
Brug låget, var at der var celofan omkring bogen så man ikke kunne se hvad
der stod i den før den var købt. Jeg ville mene at der burde være væsentlig
bedre kogebøger om emnet. Måske skulle man prøve Webers store... ?

Mvh
//zigge

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 18-05-04 16:27

"//zlgge" <ziggeFORMEGET@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
væsentlig
> bedre kogebøger om emnet. Måske skulle man prøve Webers store... ?

Vi har også webers store, og den er da god. Men den mangler det mere
tekniske (efter min mening)

Fra : Søren Hindsholm

Dato : 18-05-04 20:53

Jeg har samlet nogle opskrifter på www.hindsholm.dk

weber.com er også rigtig god, og de har en service så man får en
opskrift hver uge. På den måde har jeg fået mange gode.

/Hindsholm

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-05-04 09:46

"Torben" <usenet_mail@yahoo.dk> wrote in message
> Hvad siger i ? Hvilken model ville i vælge ?

One Touch Gold 57 cm.

Så lige en efterlysning, hvor kan man for tiden købe Heat Beads
http://hjem.tele2adsl.dk/wolff/grill/briket.jpg billigst, de er ikke på
tilbufdi Metro trods deres Australian Days

Fra : Torben

Dato : 15-05-04 09:27

> [...]
> kuglegrill fra Føtex er blevet for lille til min voksende appetit
>
> Mit valg skal stå mellem to modeller:
>
> One Touch Silver 57 cm. Pris ca. 1.399.-

Hej igen, og tak for de mange gåde råd - det lader til at jeg har startet en
mindre religionskrig

I torsdags købte jeg en "One Touch Platinum" ud fra den betragtning, at jeg
nok ville fortryde det hvis jeg ikke købte den store model. Jeg fik grillen
til lidt over 2.000 kroner inkl. Weber grillstarter og Weber grillbakker. Så
det mener jeg er et godt køb !?!

Da jeg samlede den fornemmede jeg tydeligt den absolut gode kvalitet - det
er sku bare en lækker grill der skulle indvies til "bryllups-middagen" i
aftes. Jeg lavede Kylling på øldåse, bagte kartofler(nye, uuuhm), steaks,
pølser og flutes. Resultatet var helt i top. Jeg har aldrig før fået en så
mør kylling (er det måske øllets skyld ?)

Jeg er 100% sikker på at jeg ikke fortryder købet, jeg kan dog godt blive
lidt skræmt ved tanken om sommerens brikette-budget

Nå, jeg har lige et par spørgsmål:

1. Hvor varmt bliver det inde i grillen - det har jo lidt betydning for hvor
lang tid de forskellige retter skal have ?
2. Hvilken grill-kogebog skal jeg købe ? Netto har "Webers store
grillkogebog" til 85 kroner

mvh & på forhånd tak !
Torben

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 15-05-04 10:38

<snip>

> [...]
hvor
> lang tid de forskellige retter skal have ?
> 2. Hvilken grill-kogebog skal jeg købe ? Netto har "Webers store

Ang. varmen. Du kan styre den ved at regulere det nederste spjæld. Med tiden
lærer du hvor varmt det skal være for at opnå et godt resultat.
Husk du kan slukke grillen og derved genbruge kullene.
Men et vigtigt råd: Brug KUN gode briketter, de billige fra tanktationen er
ikke pengene værd. Personligt bruger vi kun Weber, heat beeds, quickglow
o.lign. Du skal op på en brændværdi på ca 30.000 for at de er værd at bruge.
Kogebog: Køb bare webers bog, den er jo billig og giver god inspiration. Men
jeg vil anbefale at købe "Brug låget 1" den giver mange gode råd om brug af
weberen.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 15-05-04 12:51

Thomas Nørgaard wrote:
> Husk du kan slukke grillen og derved genbruge kullene.

Enig, det virker helt suverænt

> Men et vigtigt råd: Brug KUN gode briketter, de billige fra
> tanktationen er ikke pengene værd. Personligt bruger vi kun Weber,
> heat beeds, quickglow o.lign.

Det fandt jeg også hurtigt ud af
Jeg tror iøvrigt slet ikke at de "dyrere" grillbriketter er dyrere i brug,
snarere tværtimod

Vi har en Weber Compact 57cm.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : SB

Dato : 15-05-04 11:19

> [...]

hvor
> lang tid de forskellige retter skal have ?
> 2. Hvilken grill-kogebog skal jeg købe ? Netto har "Webers store

Tillykke med dyret, tvivler på du vil fortryde det
For en lille 100 kr. seddel kan man få et termometer man kan montere i
låget.
Det giver et indtryk af varmen, lidt efter om spidsen sidder over kullene
eller imellem dem, når man bruger den indirekte måde.
Man kan styre varmen med spjældene, til en vis grad, ellers er det bare at
lægge færre kul på og efterfylde, hvis man har en steg der skal stege ved
lav temp. over længere tid.

jeg kan få min op på ca. 300 grader, rigtig godt ved pizza, som jeg har til
at ligge på nogen klinker jeg har skåret til.
ved færre kul og lukket lidt for bundspjældet kan jeg også få den til at
køre på omkring de 100 grader.

noget man lærer hen af vejen, der er masser af muligheder i den.

Søren

Fra : Quatalis

Dato : 17-05-04 04:03

[snip]
> [...]
> køre på omkring de 100 grader.
>
> noget man lærer hen af vejen, der er masser af muligheder i den.

Hvilken type klinker (tykkelse, materiale?) og hvordan skærer man dem til?
Skal de dække hele risten eller kun en del?

Det lyder spændende med alle disse opskrifter, kunne I ikke poste et par af
jeres yndlingsopskrifter? Jeg ville da gerne høre hvordan man laver and,
kylling og ryger fisk i den.

Mvh. Qua

Fra : S.B.

Dato : 19-05-04 20:28

> [...]
af
> jeres yndlingsopskrifter? Jeg ville da gerne høre hvordan man laver and,

Det er såmend nogle almindelige kedelige brune gulvfliser (klinker) jeg har
valgt. er vel en 5 mm. tykke
Hele risten er ikke dækket, de er alle firkantet og har bare skåret lidt af
i hjørnerne for at der kunne ligge 4 af dem på den

Nogen siger man skal lukke øverste spjæld ½ - 3/4 i, muligvis det hjælper,
jeg har sommetider glemt det og synes ikke der er den store forskel

lad kaklerne vare godt op inden du smider pizzaen på, sådan ca en 15 - 20
minutter
og spred kullende over hele bunden, altså brug den direkte metode

Søren

Fra : Mark Schiller

Dato : 19-05-04 21:59

Wed, 19 May 2004 21:28:11 +0200, berigede "S.B." <sfb(delete)@privat.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>lad kaklerne vare godt op inden du smider pizzaen på, sådan ca en 15 - 20
>minutter
>og spred kullende over hele bunden, altså brug den direkte metode

Okay, den metode plejer at give mig "sort pizza"(tm)

Jeg bruger som regel "rund indirekte" og giver pizzaen i området af 7-10
minutter ...............

/Mark

PS
Er der nogen der ved, hvor man kan finde et gammeldags gasblus til
"ingen penge" (tm)? Det ville da være smart, at kunne lave saucen ved
grillen også

Fra : S.B.

Dato : 20-05-04 06:22

> [...]
> Er der nogen der ved, hvor man kan finde et gammeldags gasblus til
> "ingen penge" (tm)? Det ville da være smart, at kunne lave saucen ved

Okay, plejer at ligge den på noget bagepapir, (glemte jeg vist at skrive)
kan være det er derfor jeg ikke får en sort bund på min.

Et gasblus kan du formodetlig købe ved enhver camping forhandler, de bliver
jo brugt ved dem der ligger i telt/combicamp.
Har set et helt bord med 2 blus til omkring 600 kr. så kan et enkelt uden
bord vist ikke koste alverden

Søren

Fra : [BitSeN]

Dato : 23-05-04 20:09

On Sat, 15 May 2004 10:26:49 +0200, "Torben" <usenet_mail@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>til lidt over 2.000 kroner inkl. Weber grillstarter og Weber grillbakker. Så

Hej Torben,
det er lige sådan en jeg er ude efter....

Hvor har du købt den, og er det en 57 cm ?

Måtte du "prutte" for at få den til den pris, normal udsalg for 57 er
så vidt jeg ved 28-2900 ?

mvh
Brian

Fra : Biker Mike

Dato : 19-05-04 16:48

Jeg ved ikke om mit svar ligner noget andet steds i tråden jeg må indrømme
at den er alt for lang til at jeg gider følge den, men, jeg har altid købt
de billige Dan grill og egentligt været ganske udmærket tilfreds med dem
bortset fra at kullene slukker når låget lægges på, her sidste år fyldte
fruen så rundt, og hun ønskede sig en Weber de luxe med lukket aske opsamler
og jeg bliver desværre nød til at indrømme at den er meget bedre end de
billige grill som vi altid har købt, nu kan vi ex holde liv i kullene med
låget på, tømme asken ned i beholderen udefra, og jeg syntes også at
afstanden til kullene er bedre afmålt på den end de andre, så om den er de
1800 kr værd ved jeg ikke, men jeg ret glad for den og har tænkt mig at
passe en del mere på den end de andre så jeg forhåbentligt får glæde af den
i mange år endnu.

Bare min mening.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen