PCPlus
Fra : Ralph

Dato : 12-05-04 20:04

Regnskabsprogram, nogen der kender til dette gamle program?

Vores bogholder - som tilfældigvis også har aktiemajoritet i firmaet -
sværger til dette program fra ca. 1985.

Nu har han fået en ny printer - brother 5140 - og så skal opsætningen laves
om, det har jeg så gjort, MEN den rykker linierne ca. 1/20 linie for hver
udskrift, så når der er udskrevet 10 fakturaer med 2 kopier, så er al tekst
rykket ca. een linie op, kan løses ved at trykke på "slet udskriftsjob"(på
printeren) ved hver udskrift, men det er ikke optimalt.

Sidelængde står til 79, ved lavere deles siden op i 2, har ikke prøvet
højere.

Nogen ideer?

Det HAR fungeret med hans anden Brotherprinter 9180, men da den dels er
langsom, og dels kører som fax, så skal han skifte papir hver gang han skal
bogføre, så er den heller ikke optimal

--
venligst
Ralph

Fra : Michael Sørensen

Dato : 12-05-04 20:36

> Regnskabsprogram, nogen der kender til dette gamle program?
>
> Vores bogholder - som tilfældigvis også har aktiemajoritet i firmaet -
> sværger til dette program fra ca. 1985.

Jeg vil bare sige tak for, at det ikke er mig.

Jeg har indtil videre kun haft en kunde, der har leveret materiale ind fra
dette program (både udskrifter og en CD-Rom med bogføringsmateriale). Og det
var ikke til at holde hoved og hale i. Nu ved jeg ikke, om der er gevaldigt
forskel på versionerne af programmerne, men udskrifterne var ikke ret smarte
i den model, som vi modtog. Især hvad angår momsen - specielt mht. manuel
ført moms og der var desuden hverken sidetal eller overskrifter / kontonumre
og -navne på hver enkelt side.

Hvordan programmet er i dagligdagen og til selve bogføringen vil jeg
retfærdigvis sige, at jeg ikke kan snakke med om.

Fra : Ralph

Dato : 12-05-04 21:21

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@stofanet.DANMARK.> skrev i en meddelelse
> [...]
> dette program (både udskrifter og en CD-Rom med bogføringsmateriale). Og

Du lyder som om du er revisor?

Lad os antage du havde en kunde - os - som har 3-4000 debiteringer pr. år,
omsætning på 8-9 mill. 2 ansatte, 3 medejere (som der skal laves
selvangivelse for).

Hvor meget ville vi spare (ikke kroner %) hvis vi gik fra PcPlus til C5?

Hvad koster Dataløn pa? Hvad koster det at få banken til at ordne lønninger
(igen 5 faste lønninger + ca. 5 "løsarbejdere" + ca. 5 løsløsarbejder
(hjemmejob på akkord ca. een lønudbetaling pr.måned)

--
venligst
Ralph

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-05-04 23:11

On Wed, 12 May 2004 21:04:29 +0200, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

>Regnskabsprogram, nogen der kender til dette gamle program?

Ja, bruger det selv - stadig. Overvejer dog stærkt Summasumarum som
skulle bygge på de samme principper.

>Vores bogholder - som tilfældigvis også har aktiemajoritet i firmaet -
>sværger til dette program fra ca. 1985.

Det er også et godt program, og det opfylder stadig mine krav.
Det er let at bruge og hurtigt at bogføre i.
Vi var mange der var kede af at udviklingen på programmet stoppede.

> [...]
>rykket ca. een linie op, kan løses ved at trykke på "slet udskriftsjob"(på
>printeren) ved hver udskrift, men det er ikke optimalt.

Nej, og det er ikke let at have med at gøre når det er et DOS-program.
Jeg går ikke ud fra at du har mulighed for at justere noget med
linieafstand på selve printeren, for det er sikkert det der skal til.

>Sidelængde står til 79, ved lavere deles siden op i 2, har ikke prøvet
>højere.
>
>Nogen ideer?

Problemet er at den arbejder med linier og ikke blot sender en
sideskiftkommando når den skifter side. Jeg ved ikke om man kan sætte
en sideskiftkommando ind i selve printerkonfigurationsfilen i PCPlus.
Det er den fil der hedder PCPLUS.PRN
LineFeed-karakteren har ASCII-værdi 10 eller Hex-værdi H
Måske kan en Ctrl-J bruges.

Nu er det jo ikke lige sagen at pille i den fil, så tag for guds skyld
en kopi inden du piller.

>Det HAR fungeret med hans anden Brotherprinter 9180, men da den dels er
>langsom, og dels kører som fax, så skal han skifte papir hver gang han skal
>bogføre, så er den heller ikke optimal

Måske skulle han bare bytte om på dem? Når han kan køre med et
DOS-program kan han vel også køre med en langsom printer

--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Ralph

Dato : 12-05-04 23:20

topqoute for een gangs skyld, der er for meget guld, så vil ikke skære.

Mange tak for svar, skal prøve imorgen, flere muligheder. Dog ikke den med
at bytte printer, der er fax i den gamle, IKKE i den nye.

--
venligst
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-04 00:16

> [...]
>
> Det HAR fungeret med hans anden Brotherprinter 9180, men da den dels er
> langsom, og dels kører som fax, så skal han skifte papir hver gang han

Kan det ikke skyldes, at det ene format måles i " og det andet i cm?

Hvis udskriftsgeneratoren er baseret på escape koder til en matrixprinter,
vil der blive et problem med skew fra linie til anden, og det skal tilpasses
(systemet skal snydes) ved ændringer af papirlængde og max antal linier.
Hvis den nye printer er en inkjet eller lign., kan det være svært at få fat
i escapekoderne, men det kan lade sig gøre. Man må blot være forberedt på,
at de er uhyggeligt lange, da både font og farvevalg styres derved. Der skal
naturligvis kun bruges escapekoder for de funktioner, programmet kan
håndtere.

Jeg havde problemet med en HP OfficeJet, men efter en meget ihærdig og dyb
indtrængen i HP's hjemmesider fandt jeg så endelig en, hvor der ud over
escapekoderne stod, at man frarådede at tampe ved det. Men det sidste vidste
jeg ikke før jeg var færdig. Havde jeg på forhånd vidst, at det ikke kunne
lade sig gøre, havde jeg naturligvis aldrig gjort det. Det virker
stadig.
Karsten H. Jensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-05-04 10:46

> Regnskabsprogram, nogen der kender til dette gamle program?
>
> Vores bogholder - som tilfældigvis også har aktiemajoritet i firmaet -
> sværger til dette program fra ca. 1985.

Uha, et gammelt DOS program, der ikke er supporteret/opdateret i rigtig
mange år

Jeg har selv brugt PC-Plus i mange år, men skiftede til SummaSummarum for et
par år siden (http://www.summarum.dk).
Der er skelet til PC-plus i forbindelse med udviklingen af SummaSummarum, så
det er lige så let at anvende for os, der ikke har bogføring som erhverv.
Er din bogholder, som mange andre, glad for PC-Plus, tror jeg også han blive
glad for SummaSummarum.