Fagforening og A-kasse?
Fra : Jan Eliasen

Dato : 12-05-04 07:59

Hejsa

Jeg overvejer at skifte fagforening, og har modtaget amteriale om den
fagforening jeg ønsker at melde mig ind i.

Desværre ser jeg til min rædsel, at der i deres vedtægter står, at
hvis man er medlem af denne fagforening SKAL man også være medlem af
en bestemt A-kasse. Der er en ekstra linie i paragraffen, hvori der
står: "hvor særlige forhold taler derfor, kan hovedbestyrelsen fritage
et medlem for denne forpligtelse".

Men jeg mener at have hørt at det slet ikke er lovligt? Noget med at
der SKAL skelnes mellem fagforening og A-kasse og at de slet ikke må
kræve den slags?

Nogen tanker?

--
Eliasen Jr.

Fra : Søren

Dato : 12-05-04 09:08

> Men jeg mener at have hørt at det slet ikke er lovligt? Noget med at
> der SKAL skelnes mellem fagforening og A-kasse og at de slet ikke må
> kræve den slags?

Det er heller ikke lovligt. HK forsøgte det samme for nogle år tilbage (gad
vide om de nogensinde er stoppet med at forsøge det), og fik dengang også at
vide at det ikke var lovligt.

A-kasse og fagforening er 2 seperate ting, og man kan ikke tvinges til
hverken at være medlem af en bestemt (eller nogen) fagforening for at være i
A-kasse, eller omvendt.

--
Søren

Fra : Jan Eliasen

Dato : 12-05-04 11:22

On Wed, 12 May 2004 10:07:57 +0200, "Søren" <soren@ingenmail.dk>
wrote:

> [...]
>hverken at være medlem af en bestemt (eller nogen) fagforening for at være i
Jeg takker for dit svar - men leder efter noget konkret.

Jeg kan ikke gå til min eventuelt nye fagforening med den besked at
der er en i en nyhedsgruppe der har sagt at der var nogle andre der
prøvede det og det måtte de ikke.

Så love, paragraffer eller andet ville være rart.

På forhånd tak

--
Eliasen Jr.