/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Skallerkål /skvadderkål - KILL KILL
Fra : Peter Theglev


Dato : 12-05-04 07:36

Hejsa

Ja, jeg har lige fået hus og have og mine bede er overtaget af den onde
kål (skvaller eller skadder?).

Hvordan i alverden får man det væk?

Er der gode husråd, der virker?

RoundUp er udelukket, da bedene jo også består af smukke blomster og
andre gevækster.


/Peter


 
 
Torben R. Sørensen (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Torben R. Sørensen


Dato : 12-05-04 08:23


"Peter Theglev" <123@123.dk> skrev i en meddelelse
news:40a1c5e1$0$743$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hejsa
>
> Ja, jeg har lige fået hus og have og mine bede er overtaget af den onde
> kål (skvaller eller skadder?).
>
> Hvordan i alverden får man det væk?
>
> Er der gode husråd, der virker?
>
> RoundUp er udelukket, da bedene jo også består af smukke blomster og
> andre gevækster.
>
>
> /Peter

Hej
Jeg har ikke noget bud på hvordan du kommer dem til livs på en overkommelig
måde. Får er en mulighed, men de raserer nok også resten af haven

Det hedder forøvrigt Skvalderkål

Torben



Gunnar (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Gunnar


Dato : 12-05-04 09:18

> >
> > RoundUp er udelukket, da bedene jo også består af smukke blomster og
> > andre gevækster.
> >
Så er der kun hakkejernet tilbage og meget energi. Enhver plante går ud hvis
det grønne kan holdes væk.
Jeg ville nok alligevel overveje Round Up de værste steder. Prøv nogle
felter og skærm af så det kun er bladene fra skvalderkålen der rammes,der er
ingen virkning gennem jord, det opsuges gennem bladene og går derefter ned i
rod systemet, men der går mindst 10 - 14 dage før der kan ses virkning.
Gunnar



Preben Andersen (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Preben Andersen


Dato : 12-05-04 09:28


"Peter Theglev" <123@123.dk> wrote in message
news:40a1c5e1$0$743$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hejsa
>
> Ja, jeg har lige fået hus og have og mine bede er overtaget af den onde
> kål (skvaller eller skadder?).
>
> Hvordan i alverden får man det væk?
>
> Er der gode husråd, der virker?
>
> RoundUp er udelukket, da bedene jo også består af smukke blomster og
> andre gevækster.

Du kan evt. pensle bladene med en Roundup opløsning. På den måde kan du
måske undgå at ramme dine blomster. Hvis du ikke vil det er der kun 2
muligheder tilbage: 1) Grav hele lortet op og fjern alle skvalderkålens
rodstumper (det er umuligt), eller 2) Lær at leve med din skvalderkål.

mvh
Preben



Dorte Sahl (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Dorte Sahl


Dato : 12-05-04 09:47


<snip>
> >
> > Hvordan i alverden får man det væk?
> >
> > Er der gode husråd, der virker?
> >
> > RoundUp er udelukket, da bedene jo også består af smukke blomster og
> > andre gevækster.
>
> Du kan evt. pensle bladene med en Roundup opløsning. På den måde kan du
> måske undgå at ramme dine blomster. Hvis du ikke vil det er der kun 2
> muligheder tilbage: 1) Grav hele lortet op og fjern alle skvalderkålens
> rodstumper (det er umuligt), eller 2) Lær at leve med din skvalderkål.
>
> mvh
> Preben
>
Hejsa

Jeg har et bed som det du beskriver, og jeg har i 2 år forsøgt med den
strategi der hedder
"fjern-alt-det-grønne-så-må-de-dø-af-udmattelse-tilsidst". MEN problemet er
at de er sgu mere stædige end jeg er. Og der skal bare en smule
uopmærksomhed til, så strutter bladene op igen og rødderne bliver forsynet
med ny energi til slaget.

I weekenden forsøgte jeg med Prebens metode - pensling af bladene.
Den letteste måde at ramme de enkelte blade, er at tage et par gummihandsker
på, lave en Round up opløsning og så tage en klud og "tørre" de enkelte
blade med en godt opvredet Roundup-klud.. Men sørg for at kluden ikke rammer
andre blade end netop skvalderkålen.

Jeg venter spændt på at se resultatet om en-to ugers tid

Knus Dorte




Peter Schroeder (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Schroeder


Dato : 12-05-04 09:37


"Peter Theglev" skrev
> RoundUp er udelukket, da bedene jo også består af smukke blomster og
> andre gevækster.

En ven har fortalt mig at han tager en
bomuldshandske, med en gummihandske
indenunder, på, når han myrder skvalderkål.
Lidt koncentreret Round-Up på bomuldshandsken
og så tuller han rundt og rører kun på selv
skvalderkålen. På den måde skulle det ikke
beskadige andre ting i bedet.
Jeg har ikke selv prøvet skal lige siges. Jeg
har gudskelov ingen skalderkål selv, selvom naboen
tilsyneladende foretrækker det fremfor græs...
--

Med venlig hilsen

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply


Uffe Holst (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Holst


Dato : 12-05-04 09:47


In an article of 11 May 2000 Peter Theglev wrote:

> Ja, jeg har lige fået hus og have og mine bede er overtaget af den onde
> kål (skvaller eller skadder?).
>
> Hvordan i alverden får man det væk?

Spiser det.

--
Uffe Holst

Bo Br (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Bo Br


Dato : 12-05-04 11:22


"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:U3.Q3.IV2RAkRGXabefrc.NR@post6.tele.dk...
>
> In an article of 11 May 2000 Peter Theglev wrote:
>
> > Ja, jeg har lige fået hus og have og mine bede er overtaget af den onde
> > kål (skvaller eller skadder?).
> >
> > Hvordan i alverden får man det væk?



Grav de planter op du gerne vil beholde, plant dem et andet sted et stykke
tid.
Så sprøjt til området er skvalder frit, så er det tilbage med planterne.
Det er et stort arbejde, men det er nok det der skal til. skvalderkål bliver
ved og ved og ved ;o(

Bo Br



Preben Andersen (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Preben Andersen


Dato : 12-05-04 12:20


"Bo Br" <fjern "NOSPAM"dbobrNOSPAM@pc.dk> wrote in message
news:40a1f8f9$0$426$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Grav de planter op du gerne vil beholde, plant dem et andet sted et stykke
> tid.
> Så sprøjt til området er skvalder frit, så er det tilbage med planterne.

Det er sjældent muligt at fjerne alle rodstumper, skvalderkål holder sig jo
ikke for sig selv, men gror derimod gerne ind i andre planters rødder. Når
man planter planterne tilbage igen, planter man også skvalderkålen tilbage


mvh
Preben



Inger Pedersen (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 12-05-04 13:31


"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Det er sjældent muligt at fjerne alle rodstumper, skvalderkål holder sig
jo
> ikke for sig selv, men gror derimod gerne ind i andre planters rødder. Når
> man planter planterne tilbage igen, planter man også skvalderkålen tilbage

Enig.
Hvis først stauder og andet har "levet sammen med" skvalderkål, er det alt
eller intet.
Enten rydder man bedet totalt - og så kan man så græs i det eller holde det
plantefrit med hakkejern eller round up sommeren over.
Eller også lærer man at leve med svalderkålen og sætte pris på de
kvaliteter, den - også - har.

Hilsen Inger



Mars (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Mars


Dato : 12-05-04 15:20

Afsæt 2 timer og pensl med round... en god stærk blanding i en kop og brug
en lille pensel


"Peter Theglev" <123@123.dk> skrev i en meddelelse
news:40a1c5e1$0$743$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hejsa
>
> Ja, jeg har lige fået hus og have og mine bede er overtaget af den onde
> kål (skvaller eller skadder?).
>
> Hvordan i alverden får man det væk?
>
> Er der gode husråd, der virker?
>
> RoundUp er udelukket, da bedene jo også består af smukke blomster og
> andre gevækster.
>
>
> /Peter
>



Thomas Nørgaard (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Nørgaard


Dato : 13-05-04 10:14

"Mars" <no@name.com> skrev i en meddelelse
news:40a232b0$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Afsæt 2 timer og pensl med round... en god stærk blanding i en kop og brug
> en lille pensel
>
>
<snip>
Kemikalier og andre ukrudtbekæmpelsesmidler skal altid bruges i de
opløsninger producenten foreskriver!
Det er ulovligt ikke at gøre det, for ikke at tale om miliøsvineri.
--
Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
________________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®



Jørgen (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 12-05-04 16:47

Prøv med round up i en have sprøjte . Brug en lidt kraftig stråle (ikke
forstøvning). kun lidt tryk på.
en dag hvor det ikke blæser.
Der er en stor rodnet, så det er ikke nødvendig at gå helt ind til pryd
planterne.

Gentag igen til foråret.

Jeg har renset min hæk på den måde

Jørgen
"Peter Theglev" <123@123.dk> skrev i en meddelelse
news:40a1c5e1$0$743$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hejsa
>
> Ja, jeg har lige fået hus og have og mine bede er overtaget af den onde
> kål (skvaller eller skadder?).
>
> Hvordan i alverden får man det væk?
>
> Er der gode husråd, der virker?
>
> RoundUp er udelukket, da bedene jo også består af smukke blomster og
> andre gevækster.
>
>
> /Peter
>



AnlægsgartnerJohn (12-05-2004)
Kommentar
Fra : AnlægsgartnerJohn


Dato : 12-05-04 17:58

Min erfaring siger mig, at "herbitox" har en langt bedre effekt på
skvalderkål end roundup...
Men at bruge nogen af disse gifte i koncentreret form vil jeg ikke lige
tilråde... Planten kan kun optage en hvis mængde og hvor forsvinder resten
så hen?
Jeg ville nok luge, altså plukke alle grønne blade/stængler af skvalderkålen
og for størst effekt skal det gøres mellem første og fjerde kimblad folder
sig ud. På den måde "drænes rødderne for kraft og saft, men som nævnt
tidligere... Bliver de meget større end det(3-6 cm) Da er fotosyntesen, så
godt igang, at rødderne er godt på vej til, at brede sig...
Jeg har med held plantet skovjordbær mellem mine stauder, når jeg så om en
lille måneds tid har "plukket de resterende skvalderkål, ja så skygger
skovjordbæren 80% væk...

Men held og lykke med projektet!

Mvh. AnlægsgartnerJohn...
"Jørgen" <js3@c.dk> skrev i en meddelelse
news:40a24757$0$474$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Prøv med round up i en have sprøjte . Brug en lidt kraftig stråle (ikke
> forstøvning). kun lidt tryk på.
> en dag hvor det ikke blæser.
> Der er en stor rodnet, så det er ikke nødvendig at gå helt ind til pryd
> planterne.
>
> Gentag igen til foråret.
>
> Jeg har renset min hæk på den måde
>
> Jørgen
> "Peter Theglev" <123@123.dk> skrev i en meddelelse
> news:40a1c5e1$0$743$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Hejsa
> >
> > Ja, jeg har lige fået hus og have og mine bede er overtaget af den onde
> > kål (skvaller eller skadder?).
> >
> > Hvordan i alverden får man det væk?
> >
> > Er der gode husråd, der virker?
> >
> > RoundUp er udelukket, da bedene jo også består af smukke blomster og
> > andre gevækster.
> >
> >
> > /Peter
> >
>
>



jfo (13-05-2004)
Kommentar
Fra : jfo


Dato : 13-05-04 12:55

> Jeg har med held plantet skovjordbær mellem mine stauder, når jeg så om en
> lille måneds tid har "plukket de resterende skvalderkål, ja så skygger
> skovjordbæren 80% væk...
>

Jeg har en plan om at massakrere skvalderkålstropperne under mine buske med
round-up for derefter
at plante en eller anden plante der kan tage pladsen fra skalderkålen og
blive der.

Pga. skyggen under buskene skal det være en plante der trives også i skygge.

Er skovjordbær sådan en plante eller er der andre bud?

-JFO



Inger Pedersen (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 13-05-04 15:58


"jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>
> Pga. skyggen under buskene skal det være en plante der trives også i
skygge.
>
> Er skovjordbær sådan en plante eller er der andre bud?

Jeg tvivler, når det er i skygge.
For mig ville hasselurt være det bedste bud - men om de reelt kan klare
skvalderkålen, er usikkert.

Men gør forsøget - og rapporter gerne tilbage!

Hilsen Inger



Mads Lie Jensen (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 13-05-04 21:07

On Thu, 13 May 2004 16:58:09 +0200, "Inger Pedersen"
<inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>> Pga. skyggen under buskene skal det være en plante der trives også i
>skygge.
>>
>> Er skovjordbær sådan en plante eller er der andre bud?
>
>Jeg tvivler, når det er i skygge.
>For mig ville hasselurt være det bedste bud - men om de reelt kan klare
>skvalderkålen, er usikkert.

Hosta ville nok være et bedre bud - en af de større hosta-sorter.
Hasselurt er formentlig for lav til effektivt at kunne holde skvalderkål
væk.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk
Kig også ind på http://hjoerringnyplanteskole.dk/

Jørn Vind (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Jørn Vind


Dato : 12-05-04 17:56

Hej Peter - der er to effektive måder at komme af med skvalderkål på:

1. Grave alle planter op, gennemgrave bedene og få alle rødder op. Det er
lange hvide rødder som forgrener sig alle steder hen. Når du har fået det
hele op, kan du næste år plante i bedene igen

eller

2. Start med med hånden at rive alle blade af skvalderkålene. Efterfølgende
går du ud i haven hver dag og hvergang du ser et nyt blad skyde op, så river
du det af. Gør du det gennem et par måneder, er der ingen blade der kan
transportere sollys til rødderne, og planterne går ud.

Selvom du ikke ønsker at bruge roundup, kunne du jo med en lille sprøjte -
en sådan som du har brugt til rengøringsmiddel - sprøjte isoleret på
skvalderkålbladene. Det har sin effekt.

Mvh

Jørn Vind



"Peter Theglev" <123@123.dk> skrev i en meddelelse
news:40a1c5e1$0$743$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hejsa
>
> Ja, jeg har lige fået hus og have og mine bede er overtaget af den onde
> kål (skvaller eller skadder?).
>
> Hvordan i alverden får man det væk?
>
> Er der gode husråd, der virker?
>
> RoundUp er udelukket, da bedene jo også består af smukke blomster og
> andre gevækster.
>
>
> /Peter
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408882
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste