Rykkerskrivelser
Fra : Mikkel

Dato : 11-05-04 18:18

Hejsa,

Jeg har en lille tvist kørende med et firma.

Firmaet mener, at jeg har indgået en abonnementsordning med dem. Jeg skriver
til dem, og gør opmærksom på at jeg ikke mener at have indgået en
abonnementsordning med dem. Jeg opsiger samtidig samtlige mine engagementer
med firmaet i dette brev.

Firmaet skriver retur, at de afviser min påstand omkring
abonnementsordningen med en generel henvisning til deres
forretningsbetingelser, samt afviser at jeg har opsagt mine engagementer med
dem, også med henvisning til nogle formkrav i deres forretningsbetingelser.

Jeg skriver til firmaet, pr. anbefalet brev, at jeg ikke kan læse i deres
forretningsbetingelser, at jeg skulle have indgået en abonnementsordning med
dem, samt at de formkrav som de henviser til, hverken er til stede i deres
nuværende forretningsbetingelser, eller var til stede da jeg købte min
ydelse af dem. Endvidere skriver jeg, at jeg derfor stadig ser mine
engagementer med dem som værende opsagte. Jeg vedlægger en kopi af deres
forretningsbetingelser som de så ud dengang, samt en kopi af
bestillingssiden og gøre opmærksom på, at man slet ikke blev gjort opmærksom
på deres forretningsbetingelser dengang. Endvidere beder jeg dem om at pege
ud,
hvilke steder i betingelserne de præcist henviser til.

Jeg modtager ikke et svar.

Tiden går (1½) måned, og jeg modtager en opkrævning på en fornyelse i
henhold til abonnementsordningen. Jeg ignorerer opkrævningen. Jeg modtager
en rykker, hvilket jeg også ignorerer. Jeg modtager derefter en rykker fra
en inkasso-virksomhed, med trussel om inkasso efter 10 dage osv.

Mit spørgsmål er: Er det lovligt for en virksomhed at sende
opkrævning/rykkere på en fordring, som jeg nægter at skylde? Og nægter jeg
rent faktisk at skylde dem noget, i kraft af at jeg nægter at acceptere
deres afvisning af min opsigelse mine engagementer med virksomheden, eller
burde jeg have reageret på fakturaen eller rykkeren?

Håber det er klart hvad jeg spørger efter.

Mvh,

Mikkel

Fra : Peter G C

Dato : 11-05-04 19:28

"Mikkel" <palle_ib@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> en rykker, hvilket jeg også ignorerer. Jeg modtager derefter en rykker fra
> en inkasso-virksomhed, med trussel om inkasso efter 10 dage osv.

Du skal ikke ignorere en rykker.

> Mit spørgsmål er: Er det lovligt for en virksomhed at sende
> opkrævning/rykkere på en fordring, som jeg nægter at skylde?

Ja, det er jo ikke sikkert at du har ret i din antagelse.

> [...]
> deres afvisning af min opsigelse mine engagementer med virksomheden, eller
> burde jeg have reageret på fakturaen eller rykkeren?

Du burde for din egen skyld have reageret på rykkeren.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-05-04 19:37

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> "Mikkel" <palle_ib@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du burde for din egen skyld have reageret på rykkeren.>

Jamen, er det ikke det han netop har gjort ved udførligt at skrive et
anbefalet brev til firmaet om forholdene?
Jeg skal ikke bestride du har ret, men det er da vældig interessant det her:
hvis man skriver at man ikke kan erkende at man skylder firmaet noget, og de
så blot sender en regning til (som i EBs reklamefilm), hvor står man så
henne som kunde? Kan de vedblive at sende en regning gang på gang, som man
så skal reagere på igen og igen? Det vil jo nærme sig chikane?

--
ahw

Fra : Peter G C

Dato : 11-05-04 19:45

"Arne H. Wilstrup" <nn@nogen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jamen, er det ikke det han netop har gjort ved udførligt at skrive et
> anbefalet brev til firmaet om forholdene?

Jo i første omgang. Men firmaet er jo ikke enig kan man jo se af forløbet.

> [...]
> henne som kunde? Kan de vedblive at sende en regning gang på gang, som man
> så skal reagere på igen og igen? Det vil jo nærme sig chikane?

Der er ikke så meget jura i det her - men det er altså nemmere for kreditor
at se, hvad man mener når man reagerer. Særligt når sagen overgår til
inkasso er det en god ide at reagere.

Og den form for chikane du omtaler er næppe realistisk i praksis.

Jeg sidder med inkasso til hver dag.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mikkel

Dato : 11-05-04 19:54

> Der er ikke så meget jura i det her - men det er altså nemmere for
kreditor
> at se, hvad man mener når man reagerer. Særligt når sagen overgår til
> inkasso er det en god ide at reagere.
I mit tilfælde, er det jo rykkeren fra inkassofirmaet, jeg reagerer på.
Sagen er endnu ikke overgået til incasso. Bør jeg også reagere til det
firma, som mener jeg skylder dem penge? Jeg har opfattet det som om, at
inkassofirmaet repræsenterer sin kunde ved rykkerskrivelsen, og det er
tilstrækkeligt at gøre indsigelser til inkassofirmaet?

Mvh,

Mikkel

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-05-04 21:13

Scripsit "Mikkel" <palle_ib@hotmail.com>

> I mit tilfælde, er det jo rykkeren fra inkassofirmaet, jeg reagerer på.
> Sagen er endnu ikke overgået til incasso.

Hvordan kan du have fået en rykker fra et inkassofirma, hvis den endnu
ikke er blevet sendt til et inkassofirma?

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Mikkel

Dato : 11-05-04 21:25

> Hvordan kan du have fået en rykker fra et inkassofirma, hvis den endnu
> ikke er blevet sendt til et inkassofirma?

Fordi firmaet har hyret et inkasso-firma til at skrive den sidste rykker,
før den ryger til inkasso? At noget ryger til inkasso, betyder jo at der
bliver iværksat nogle tiltag for rent faktisk at få kradset pengene ind.
Stævning osv.

/Mikkel

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-05-04 21:34

Scripsit "Mikkel" <palle_ib@hotmail.com>
[og han citerer mig, men uden kildeangivelse. FY!]

> Fordi firmaet har hyret et inkasso-firma til at skrive den sidste rykker,
> før den ryger til inkasso?

I så fald er sagen også sendt til inkasso. Hvordan skulle det hyrede
inkassofirma ellers vide hvem de skulle sende rykkeren til?

> At noget ryger til inkasso, betyder jo at der bliver iværksat nogle
> tiltag for rent faktisk at få kradset pengene ind.

Ja. I dette tilfælde består første tiltag øjensynligt i at sende en rykker.

--
Henning Makholm "... popping pussies into pies
Wouldn't do in my shop

Fra : Mikkel

Dato : 11-05-04 22:19

> Ja. I dette tilfælde består første tiltag øjensynligt i at sende en
rykker.

Ok. I brevet fra inkassofirmaet står blot: "... har indbetalingen ikke
fundet sted inden for ovennævnte tidsfrist, vil sagen bliver overdraget til
inkasso, med yderligere omkostninger..."

Så jeg regnede med, at man skelnede mellem rykkerskrivelser og inkasso.

Mvh,

Mikkel

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-05-04 02:53

> [...]

> fundet sted inden for ovennævnte tidsfrist, vil sagen bliver overdraget til
> inkasso, med yderligere omkostninger..."

Det lyder som om inkassofirmaet selv er lidt forvirret.

Den relevante del af sætningen er "med yderligere omkostninger". Efter
et nøjere bestemt antal rykkere og varsler kan kreditor (medmindre det
viser sig at kravet aldrig har bestået) gøre skyldner ansvarlig for
yderligere inddrivelsesomkosninger.

Dét punkt kaldes sædvanligvis at kravet er "sendt til inkasso", men
jeg stillede mig med vilje dum ad, fordi jeg mener at den sprogbrug er
upræcis og misvisende.

--
Henning Makholm "We can hope that this serious deficiency will be
remedied in the final version of BibTeX, 1.0, which is

Fra : Peter G C

Dato : 12-05-04 18:55

> [...]
til
> inkasso, med yderligere omkostninger..."

Det er meget vigtigt.

> Så jeg regnede med, at man skelnede mellem rykkerskrivelser og inkasso.

Det gør man også.

Kreditor kan kun få inkassoomkostninger, hvis man har advaret herom. Det
står i enten inkassoloven eller renteloven.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mikkel

Dato : 11-05-04 19:47

> Ja, det er jo ikke sikkert at du har ret i din antagelse.

Næ, det kan du have ret i. Så vi kan fortsætte i en uendelighed med dette
her? Jeg sender et brev, hvori jeg angiver mine sysnpunkter. De ignorerer
mine skriverier og sender tingene til inkasso, hver gang vi runder en
(påstået) abonnementsperiodes fornyelse, hvilket sker tre gange om året? Jeg
skriver til inkaso-bureauet og hører heller aldrig noget derfra, før næste
abonnementsperiodes betaling skal falde? Det kan blive lidt trættende i
længden.

> Du burde for din egen skyld have reageret på rykkeren.

Tja. Men nu har jeg fået rykker nummer to, og har reageret på den. Om det er
rykker et eller rykker to jeg reagerer på, er for mig at se ligegyldigt, for
hvad angår min stilling rent retsmæssigt? Det er ikke de store beløb det
drejer sig om, hverken hovedstolen eller gebyrerne.

Fra : Peter G C

Dato : 11-05-04 19:56

> [...]

for
> hvad angår min stilling rent retsmæssigt?

Ja, det betyder ikke så meget - enig.

Men skriv til dem og så må de jo tage stilling til om der skal stævnes eller
ej.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mikkel

Dato : 11-05-04 20:11

> Men skriv til dem og så må de jo tage stilling til om der skal stævnes
eller
> ej.

Det har jeg gjort flere gange. Til firmaet, for at bestride deres antagelse
om både en abonnementsbinding, samt bestride deres formkrav til en
opsigelse. Og til inkassovirksomheden, for at bestride firmaets krav, og
bede om en korrekt opgørelse. Men der er kun kommet et svar retur en enkelt
gang fra firmaet, med en generisk henvisning til deres
forretningsbetingelser, samt en opgørelse der var fuld af fejl. Fejl, som
jeg endda havde gjort opmærksom på i et tidligere brev (det samme produkt
faktureret flere gange osv). Det der undrer mig, er at de ikke gider svare
på mine henvendelser.

Jeg vil lige indskyde, at det ikke drejer sig om det store beløb. Hver gang
drejer det sig om et par hundrede kroner. Men det er mere gået hen og blevet
en principsag.

Første gang jeg skrev til inkassovirksomheden, og nægtede at skylde noget,
var i januar '04. Hvor længe kan jeg forvente der går, før jeg hører nærmere
om, hvorvidt de har tænkt sig at tage det videre eller ej? Jeg ved godt, at
du ikke kan svare på den pågældende virksomheds vegne, men er der en kotume?

Mvh,

Mikkel

Fra : Jonathan Stein

Dato : 11-05-04 23:51

Mikkel wrote:

> [...]
> du ikke kan svare på den pågældende virksomheds vegne, men er der en kotume?

Hvis inkasso-firmaet dropper sagen, er det ikke sikkert, de ulejliger
sig med at give dig besked! (Selv om de bør).

Der er ganske faste regler for inkasso-firmaet, og hvis du bestrider
kravet, må de ikke fortsætte opkrævningen uden at undersøge dine
indsigelser. Derfor er det meget vigtigt, at du har bevis på, at du har
givet inkasso-firmaet besked om indsigelsen.

Fortsætter inkasso-firmaet alligevel opkrævningen, klager du til
Rigspolitichefen.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Peter G C

Dato : 12-05-04 18:56

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> givet inkasso-firmaet besked om indsigelsen.
>
> Fortsætter inkasso-firmaet alligevel opkrævningen, klager du til

Det, du beskriver, var rigtigt indtil Højesterets afgørelse om, at man gerne
må tage en bestridt fordring til inkasso.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-05-04 21:44

Peter G C wrote:

> Det, du beskriver, var rigtigt indtil Højesterets afgørelse om, at man gerne
> må tage en bestridt fordring til inkasso.

Inkasso-firmaet skal stadig undersøge indsigelsen og forklare hvorfor
man evt. afviser den.
- Men sidste sætning burde have lydt: "Fortsætter inkasso-firmaet
alligevel opkrævningen _uden_at_reagere_på_indsigelsen_, klager du til