Træbeklædning på træbeklædning!
Fra : Andersen

Dato : 11-05-04 17:45

Hej NG

Vi skal have ny beklædning på sommerhuset. Lige nu sidder der
blokhusbrædder vandretliggende. Vi vil gerne have profilbrædder 19 x
125 tryk m. fer/not lodret stående. Kan/må man beholde de eksisterende
blokhusbrædder på huset, også fastgøre de lodretstående profilbrædder
ovenpå ? Det ville jo være tosset at fjerne de gamle brædder hvis det
er unødvendigt. Og....hvordan sætter i profilbrædder fast. Sømmer eller
skruer i brædderne fast. og evt. hvor gøres dette. I fer/not samlingen
eller midt på brædtet. Håber vi kan få nogle gode svar og råd. de
venligste hilsner

Fam. Andersen

Fra : //zlgge

Dato : 11-05-04 19:11

"Andersen" <s.a@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skruer i brædderne fast. og evt. hvor gøres dette. I fer/not samlingen
> eller midt på brædtet. Håber vi kan få nogle gode svar og råd. de

De brædder der sidder på nu er sømmet i en række lodrette lægter henad
huset. Når du skal sætte de nye beklædningsbrædder på laver du en række
vandrette lægter der rettes op og sømmes på over de gamle lægter sådan at
der er et søm der kommer ind og får fat i den underste lægte. De nye brædder
har dermed et solidt grundlag at ligge på.
For ikke at få risiko for at lave indeslutninger der kan give kondensvand på
indersiden af beklædningen, vil jeg foreslå at du saver hakker med ca 1
meters mellemrum i lægterne, ca 1x1 cm i alle lægterne når de er sat op. Det
vil sikre en god cirkulation under den nye beklædning.

Mvh
//zigge

Fra : Andersen

Dato : 11-05-04 20:05

klip
> [...]
> saver hakker med ca 1 meters mellemrum i lægterne, ca 1x1 cm i alle
> lægterne når de er sat op. Det vil sikre en god cirkulation under den

Hej Zigge

Hmm.....ja den med kondens er jo nok så vigtig. Jeg har siddet og tænk
over om det ikke er bedst, at fjerne den gamle beklædning alligevel.
Det er jo godt nok ekstra arbejde, men kondens er jo roden til alt ondt.
Godt nok nævner du den med 1x1 cm`s hak i lægterne, men jeg frygter
stadig kondens. Jeg vil meget kraftigt overveje, at fjerne den gamle
beklædning, og montere profilbrædderne vandret som blokhusbrædderne er
nu.

Fam Andersen