Påkørsel bagfra
Fra : Ninja

Dato : 11-05-04 15:22

Jeg har en ven der under sit arbejde som elmontør, med høj hastighed blev
påkørt bagfra, med det resultat at han har fået piskesmæld og kraftige
rygsmerter der resulterede i en lang sygemelding og som i sidste ende
kostede ham jobbet. Der er nu gået mere end et år og han har stadigvæk
ikke fået erstatning og der er stadigvæk ikke sket noget i sagen med
hensyn til erstatning osv. Mine spørgsmål er så, hvad han har krav på
af erstatning og fra hvem? hans gamle arbejdsplads forsikring? ( Og er
det en arbejdsskade?), Den der påkørte hams forsikring? hans eget?. Hvis
det er en arbejdsskade er arbejdsstyrelsen så involveret? Hvor længe kan
han risikere at vente på en evt. erstatning? Han har nu taget kontakt
til en advokat der vil se på sagen.

Fra : Ole Jansen

Dato : 11-05-04 16:43

Ninja wrote:
> [...]
> arbejdsstyrelsen så involveret? Hvor længe kan han risikere at vente
> på en evt. erstatning? Han har nu taget kontakt til en advokat der

Endelig opgørelse over erstatningens størrelse kan først ske når tilstanden
er stationær. Altså når der ikke lægeligt, genoptræning m.m. kan gøres mere.
Først på det tidspunkt kan der fastsættes en eventuel mengrad og
arbejdsevnetab, hvorefter erstatningens størrelse beregnes.

Men hvis alt tyder på at der bliver en mengrad eller arbejdsevnetab, så er
der mulighed for at få udbetalt et àcontobeløb.

Der kan komme erstatning fra arbejdsskadeforsikringen, modpartens
ansvarsforsikring (nedsægges dog når der også udbetales fra arbejdsskade).
Har din ven egen heltidsulykkesforsikring kan der også komme erstatning
derfra.

Hilsen
Dorte

Fra : Ninja

Dato : 11-05-04 17:37

"Ole Jansen" <Ole.Jansen@privat.INVALID> wrote in

> [...]
> ansvarsforsikring (nedsægges dog når der også udbetales fra
> arbejdsskade). Har din ven egen heltidsulykkesforsikring kan der også

Mange tak for svarene Dorte!

Fra : MAndersen

Dato : 11-05-04 18:23

"Ole Jansen" <Ole.Jansen@privat.INVALID> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der kan komme erstatning fra arbejdsskadeforsikringen, modpartens
> ansvarsforsikring (nedsægges dog når der også udbetales fra arbejdsskade).

Næsten rigtigt. Ansvarsforsikringen nedlægges ikke, idet den difference der
er mellem arbejdsskadeforsikringen og ansvarsforsikringen bliver udbetalt.
Det er f.eks. svie og smerte og tabt arbejdsfortjeneste. Tabt
arbejdsfortjeneste lyder til at kan blive på et større beløb.

Evt. difference mellem menerstatning på arbejdsskade og ansvarsforsikring
bliver også udbetalt.

mvh
MAndersen

Fra : Padre

Dato : 11-05-04 18:36

> Jeg har en ven der under sit arbejde som elmontør, med høj hastighed blev
> påkørt bagfra, med det resultat at han har fået piskesmæld og kraftige

Sagen er forhåbentlig blevet anmeldt til Arbejdsskadestyrelsen ?

Der er nemlig en 1-årig frist for anmeldelsen hertil jf § 36 i den
dagældende arbejdsskadesikringslov. Overskridelse af fristen kan medføre
bortfald af krav på ydelser efter loven.

Padre

Fra : MAndersen

Dato : 11-05-04 21:06

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dagældende arbejdsskadesikringslov. Overskridelse af fristen kan medføre
> bortfald af krav på ydelser efter loven.

Det er sikkert rigtigt, men falder den så ikke tilbage på arbejdsgiveren,
som jo har pligt til at anmelde arbejdsskader straks?

mvh
MAndersen

Fra : Padre

Dato : 11-05-04 22:40

> Det er sikkert rigtigt, men falder den så ikke tilbage på arbejdsgiveren,
> som jo har pligt til at anmelde arbejdsskader straks?

Pligten til at anmelde arbejdsskader til Arbejdsskadestyrelsen (ask) er ikke
absolut, der er råderum for skøn, så at sige. Jeg er ikke bekendt med, at
der er retspraksis om arbejdsgivers erstatningsansvar i tilfælde, hvor en
arbejdsskade ikke er blevet anmeldt til ask, men man må formode, at
arbejdsgiver efter omstændighederne kan blive erstatningspligtig

Se gammel lovs § 31 stk 1 og 2, § 32, stk. 1

§ 31. En arbejdsskade, der antages at kunne begrunde krav på ydelser efter
loven, skal anmeldes snarest muligt og senest 9 dage efter skadens
indtræden.
Stk. 2. En arbejdsskade, der ikke er anmeldt efter stk. 1, og som har
medført, at tilskadekomne endnu ikke på 5-ugers-dagen for skadens indtræden
kan genoptage sædvanligt arbejde i fuldt omfang, skal anmeldes senest 9 dage
herefter.

§ 32. Anmeldelsespligten påhviler den sikringspligtige arbejdsgiver, for så
vidt angår ulykker.

Har skaden medført varigt mén eller tab af erhvervsevne, skal den anmeldes.
Har den medført sygemelding på 5 uger og over, skal den anmeldes. Hvis
arbejdsgiver ikke har viden om, at der er varigt mén og/eller tab af
erhvervsevne, og skaden ikke har medført 5 ugers sygemelding, er det vel et
spørgsmål, om han ifalder ansvar.

Padre

Fra : Else Holm

Dato : 12-05-04 08:32

> [...]
<snip>

Som lønmodtager/elmontør er han formentlig medlem af en fagforening.
Jeg vil foreslå ham at rette henvendelse til den.

--
Else