Returret ved internethandel
Fra : Tobias Nielsen

Dato : 11-05-04 10:08

Hejsa

Hvis jeg bestiller en computerskærm via internettet og betaler denne online
med et kreditkort, for efterfølgende at afhente den i forretningen, vil
dette så komme ind under "Internethandel", og derved give mig de 14 dages
returret som man her har krav på?

På forhånd tak

Tobias Nielsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-04 10:50

Tobias Nielsen skrev:

> [...]
>med et kreditkort, for efterfølgende at afhente den i forretningen, vil
>dette så komme ind under "Internethandel", og derved give mig de 14 dages

Ja, det vil være fjernhandel - som internethandel er en del af -
fordi aftalen indgås 'fjernt', og det er afgørende. Hvordan der
overdrages vare og betaling er ligegyldigt i den forbindelse. Men
man kan muligvis risikere at butikken ikke er klar over det
forhold, så det skal man måske lige få på det rene.

--
Bertel

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 11-05-04 11:33

> [...]
> man kan muligvis risikere at butikken ikke er klar over det
> forhold, så det skal man måske lige få på det rene.

Tak for svaret :)

Hilsen Tobias

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 11-05-04 13:43

Spørgsmål grundet nysgerighed..
Er det virkelig sandt at det stadig er et fjernsalg? Jeg tænker på
Forbrugeraftalelovens §10:

§ 10. Som fjernsalg betegnes aftale om salg af varer, ifølge hvilken varen
skal sendes til køberen, når sælgeren i katalog, brochure, annoncer eller
ved andet læsbart medie har tilbudt at sende varen efter bestilling afgivet
pr. telefon, brev eller andet læsbart medie og køberen har afgivet
bestilling på denne måde. Reglerne om fjernsalg finder tilsvarende
anvendelse ved bestilling af varer, tegning af abonnement eller forsikring
afgivet under eller i forbindelse med den erhvervsdrivendes telefoniske
henvendelse til forbrugeren uden dennes forudgående anmodning
Stk. 2. Ved fjernsalg kan køberen træde tilbage fra aftalen i
overensstemmelse med §§ 11-13 (fortrydelsesret).
<snip stk3>

Skal dette ikke tolkes som om at det er et krav at varen sendes?

Min nysgerighed er grundet erfaringer med et par internet-butikker der
nægtede at anerkende fortrydelsesretten ved afhentede varer der var bestilt
over nettet.

Hilsen Thomas

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-05-04 14:13

"Thomas Nielsen" <loftager@nospm.nielsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Spørgsmål grundet nysgerighed..
> Er det virkelig sandt at det stadig er et fjernsalg? Jeg tænker på
> Forbrugeraftalelovens §10:

Jeg tror, du har fat i en gammel udgave af loven. I den nu gældende udgave
er definitionen således:

§ 10 a. Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer, om tjenesteydelser
eller om løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen
1) indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at parterne mødes, og
2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den
erhvervsdrivende.

To betingelser skal altså være opfyldt:
Formen på kommunikationen, og
at forretningen driver en systematiseret form for fjernsalg. En engangns
foreteelse, hvor de pr. telefon lover at skaffe en vare hjem, er altså ikke
fjernsalg.

/Per

Fra : ha

Dato : 11-05-04 15:37

Hvis jeg må komme med et tillægsspørgsmål, hvordan er det
så på onlineauktioner, QXL, Lauritz.com o.s.v. ?
Hvis jeg sætter noget til salg der, kan køberen så også fortryde
selvom han har opnået hammerslag.

/ha

Fra : Mads Vestergaard

Dato : 11-05-04 17:55

> Hvis jeg må komme med et tillægsspørgsmål, hvordan er det
> så på onlineauktioner, QXL, Lauritz.com o.s.v. ?
> Hvis jeg sætter noget til salg der, kan køberen så også fortryde
> selvom han har opnået hammerslag.

Her

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-239.html

Mads Vestergaard

Fra : ha

Dato : 11-05-04 18:43

Mads Vestergaard wrote:
> Her
> http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-239.html

Takker, men hvordan skal en køber kunne vide, hvem
der er sælger. Det står jo ingen steder om det er en
privat eller et firma der sælger tingen. Se f.eks. på
http://www.lauritz.com/forside.asp

/ha

Fra : David T. Metz

Dato : 11-05-04 20:01

Mads Vestergaard wrote:

> http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-239.html

Såvidt jeg kan se er det svar forældet. En erhvervsdrivende (fx
antikvitetshandler) der sætter noget til salg på fx Lauritz.com driver ikke
systemet for fjernhandel. Derfor er nr 2 i §10 jf. Per Christoffersens svar
ikke opfyldt og derfor er der ikke tale om fjernsalg i lovens forstand og
derfor er der ikke fortrydelsesret.

David

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-04 20:16

David T. Metz skrev:

>Såvidt jeg kan se er det svar forældet. En erhvervsdrivende (fx
>antikvitetshandler) der sætter noget til salg på fx Lauritz.com driver ikke
>systemet for fjernhandel.

Så alle firmaer skal altså bare køre auktioner, så kan de omgå
returretten? Hvorfor har de dog ikke tænkt på det noget før?

Den holder ikke. Jeg tror at lovens hensigt er at undtage
handlende der er blevet overtalt til at yde en speciel service,
fra kravet om returret. At sende varer til auktion er at drive et
system.

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 11-05-04 20:30

<KLIP>

> [...]
> handlende der er blevet overtalt til at yde en speciel service,
> fra kravet om returret. At sende varer til auktion er at drive et

Det samme gælder for returretten hensigten var at beskytte forbrugeren idet
han jo ikke kunne tage og føle på vejen inden han fik den, men det kan han
jo Tobias Nielsen spm.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-04 20:52

TGD skrev:

>Det samme gælder for returretten hensigten var at beskytte forbrugeren idet
>han jo ikke kunne tage og føle på vejen inden han fik den, men det kan han
>jo Tobias Nielsen spm.

Ja, inden han får varen kan han, men han kan ikke inden han køber
den. Du overser at varen er købt før den bliver overdraget.
Aftalen indgås uden at køber har mulighed for at bese varen, og
normalt når en aftale er indgået, så kan man ikke løbe fra den.
Derfor er der netop lavet en undtagelse fra den regel i loven om
fjernhandel.

Hvis du f.eks. laver en færdig aftale i telefonen med en privat
om at du skal købe hans brugte computer, så kan du *ikke* dagen
efter når du henter den, fortryde handelen - medmindre du
udtrykkeligt betinger dig at aftalen ikke kan sluttes før du har
beset varen.

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 12-05-04 13:32

<KLIP>

> [...]
> normalt når en aftale er indgået, så kan man ikke løbe fra den.
> Derfor er der netop lavet en undtagelse fra den regel i loven om

Nu må pengene jo ikke trækkes før varen er leveret, et køb er vel betinget
af at der er betalt og/eller leveret - ikke ?
Ligeså vælger man "normalt" hvordan levering skal fortages, post, kurer
afhentning etc.
Jeg tror bare at han vil få meget svært ved at få sin14 dages returret, hvis
han har ret til den.

Nu gælder loven jo ikke privat handel.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-04 18:26

TGD skrev:

>Nu må pengene jo ikke trækkes før varen er leveret, et køb er vel betinget
>af at der er betalt og/eller leveret - ikke ?

Jeg ved ikke om "køb" er juridisk defineret. "Aftale" er, og det
er som sagt dens indgåelse der er afgørende.

>Ligeså vælger man "normalt" hvordan levering skal fortages, post, kurer
>afhentning etc.

Det er ligegyldigt for returretten.

>Jeg tror bare at han vil få meget svært ved at få sin14 dages returret, hvis
>han har ret til den.

Det er et praktisk problem, ikke et juridisk. Men jeg deler din
opfattelse.

>Nu gælder loven jo ikke privat handel.

Nej, men jeg skulle også kun bruge det for at illustrere at en
aftale er bindende.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 12-05-04 08:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> Så alle firmaer skal altså bare køre auktioner, så kan de omgå
> returretten? Hvorfor har de dog ikke tænkt på det noget før?

Nej. Jeg hæfter mig ved hvem der driver systemet - ikke at det er en
auktion. Men ellers er det sikkert rigtigt at min udlægning ikke holder hvis
den erhvervsdrivende gør det systematisk.

Det kunne jo fx være en virksomhed der solgte et parti ph-lamper fordi de
skiftede kontorinventar. I det tilfælde tror jeg ikke der er
fortrydelsesret, men det er ikke helt simpelt.

David

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-04 08:57

David T. Metz skrev:

>Det kunne jo fx være en virksomhed der solgte et parti ph-lamper fordi de
>skiftede kontorinventar. I det tilfælde tror jeg ikke der er
>fortrydelsesret, men det er ikke helt simpelt.

Vi er enige om at dit eksempel ikke er lige til at vurdere. Det
var din bemærkning om at der aldrig kunne være returret ved
auktioner, jeg opponerede imod.

--
Bertel

Fra : ha

Dato : 12-05-04 09:41

Bertel Lund Hansen wrote:
> Vi er enige om at dit eksempel ikke er lige til at vurdere. Det
> var din bemærkning om at der aldrig kunne være returret ved
> auktioner, jeg opponerede imod.

Må jeg så ikke lige supplere spørgsmålet:
Jeg er privatmand.
Jeg har f.eks. sat noget til salg gennem www.Lautitz.com,
Auktionen er udløbet med hammerslag.
Køberen (også privat) mener der er fortrydelsesret.
www.lauritz.com står det i betingelserne, at der IKKE er.

/ha

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-04 10:48

ha skrev:

>Må jeg så ikke lige supplere spørgsmålet:

Ja da.

>Jeg er privatmand.
>Jeg har f.eks. sat noget til salg gennem www.Lautitz.com,

Så er der som udgangspunkt ingen returret. Det kan man aftale,
men det skal i så fald gøres specifikt.

> Auktionen er udløbet med hammerslag.
>Køberen (også privat) mener der er fortrydelsesret.
>På www.lauritz.com står det i betingelserne, at der IKKE er.

Hvis det er rigtigt, er der ikke mere at diskutere. Så er der
ingen returret. Hvis der ikke står noget som helst på lauritz.com
om returret, er der *heller ikke* returret ved privat salg.

Det ville kun være tilfældet hvis det var sat som en betingelse
af lauritz.com eller hvis sælger selv havde sørget for at der
skulle stå ved hans vare at den blev solgt med returret.

Den lov der ved fjernhandel sikrer returretten for forbrugere
hedder "Lov om visse forbrugeraftaler". Allerede titlen fortæller
at den ikke har at gøre med handel mellem private. Det gør den
første paragraf også:

§ 1.   Loven finder anvendelse på forbrugeraftaler og på
   erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på indgåelse
   af sådanne aftaler.

Du kan bede køber om at henvise til den paragraf som han mener
sikrer ham returret. Sådan en kan han nemlig ikke finde.

--
Bertel

Fra : ha

Dato : 12-05-04 10:53

Bertel Lund Hansen wrote:

Tak for udførligt svar.

/ha

Fra : David T. Metz

Dato : 12-05-04 16:19

Bertel Lund Hansen wrote:
> din bemærkning om at der aldrig kunne være returret ved
> auktioner, jeg opponerede imod.

For lige at få det på det rene: Det skrev jeg ikke!

David

Fra : Fly Christensen

Dato : 11-05-04 20:24

On Tue, 11 May 2004 21:00:35 +0200, "David T. Metz"
<dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote:

> [...]
>ikke opfyldt og derfor er der ikke tale om fjernsalg i lovens forstand og

Hvis det kun drejer sig om en enkelt artikel, og det kun er den ene, kan
du have ret. Såsnart der er sat flere artikler til salg, er der dog tale
om fjernhandel. Artiklerne behøver ikke var sat til salg på samme
tidspunkt.

Fly