Nedslag jordforurening
Fra : Ole Pedersen

Dato : 10-05-04 22:41

Lige set at vor nabos grund har fået følgende anmærkning "Nedslag jordforurening" på 2003
ejendomsvurdering der har været offentliggjort siden 15.4.04 på
Http://www.vurdering.toldskat.dk

På 2002 er der ingen anmærkning om "Nedslag ..... Jeg spurgte nabo om "Nedslag .....
svar: Det kender han ikke noget til, at hans grund pludselig
har fået anmærkning "Nedslag ..... skal lige siges at der er tale om beløb på over
400.000 kr svarende til 25 pct af grundværdien !

Vi står over for at skulle sælge vores hus om 1 år og den anmærkning kan give bagslag for
os, når nabo har jordforurening, så har vi den anden nabo
det også, ville en kommende køber tænke ?

Hvad kan jeg gøre ?

vh OP

Fra : complex-fjernes-@pc.~

Dato : 11-05-04 01:22

On Mon, 10 May 2004 23:40:44 +0200, "Ole Pedersen" <Ole@Pedersen.dk>
wrote:

> [...]
>os, når nabo har jordforurening, så har vi den anden nabo
>det også, ville en kommende køber tænke ?

Lade være med at snakke om det, hvis der ikke står noget om din grund.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-04 06:28

complex-fjernes-@pc.dk skrev:

>Lade være med at snakke om det, hvis der ikke står noget om din grund.

Det vil være ulovligt at fortie en relevant oplysning for køber
om noget man sælger, og det kan blive dyrt hvis køber senere
opdager det og konstaterer at sælger vidste det før salget.

--
Bertel

Fra : Rune Wold

Dato : 11-05-04 07:28

Bertel Lund Hansen wrote:

[klip]

> Det vil være ulovligt at fortie en relevant oplysning for køber
> om noget man sælger,

Der vil i hvert fald *ikke* være tale om noget strafbart, hvis han
*ikke* sagde noget om nabogrundens anmærkning. Og jeg tvivler også på om
fortielsen overhovedet kan være en mangel, eftersom caveat emptor reglen
(køberens undersøgelsespligt) har langt større betydning ved køb og salg
af fast ejendom.
Men hvis der udfærdiges tilstandsrapport, så vil det vel alligevel komme
frem i lyset?

/Rune Wold

Fra : Diesell

Dato : 11-05-04 16:34

"Rune Wold" <uuu@uuu.dk> skrev

> Men hvis der udfærdiges tilstandsrapport, så vil det vel alligevel komme
> frem i lyset?

Tilstandsrapporten afdækker ikke forhold udenfor bygningerne, f.eks.
forurening.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Diesell

Dato : 11-05-04 16:35

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev

> Det vil være ulovligt at fortie en relevant oplysning for køber
> om noget man sælger............

Er det en relevant oplysning?

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Søren

Dato : 12-05-04 10:48

> Det vil være ulovligt at fortie en relevant oplysning for køber
> om noget man sælger, og det kan blive dyrt hvis køber senere
> opdager det og konstaterer at sælger vidste det før salget.

Hvad sælger ved om naboens grund kan da dårligt være relevant.

--
Søren

Fra : Peder Porse

Dato : 11-05-04 06:20

Der gives normalt et nedslag i grundværdien, når amtet registrerer
(matrikelnoterer) en grund på videnniveau 2, en kendt forurening.

Det sker efter høring af ejeren og en beskrivelse af forureningen og de
anvendelseskonsekvenser den har.

Med mindre der er sket en fejl tror jeg ganske enkelt ikke din nabo er
så uvidende som der refereres.

Et nedslag på 400.000 er meget højt og det giver man ikke ved dørene hos
vurderingsmyndighederne skal jeg hilse og sige.

Men du kan jo spørge hos den tekniske forvaltning hos det amt, du bor i.

Hvis der ingen registrering er på din grund er du ikke forpligtet til at
oplyse noget.

Forureningen på nabogrunden kan jo være meget koncentreret, har der
f.eks. ligget et rensei eller en forkromningsvirksomhed og andte af den
type der en gang?

pp