Overskride 90-dages graense i USA
Fra : Jesper Christiansen

Dato : 10-05-04 19:13

Hejsa!

Det er et lidt spoejst spoergsmaal jeg kommer med her, haaber jeg kan
finde nogen som har proevet det - eller som konkret og med sikkerhed
ved hvad der sker.

Mit spoergsmaal er, jeg befinder mig lige nu i Californien. Jeg er
kommet ind paa "den groenne blanket" dvs. uden visum, og maa derfor
opholde mig i USA i max 90 dage. Datoen for min hjemrejse vil derfor
vaere i naeste uge. Mit spoergsmaal lyder, hvis jeg overskrider den
graense med smaa 14 dage, hvad vil der saa ske?! Vil jeg blive udvist
paa stedet, eller hvordan forholder det sig? Har nemlig taenkt paa at
blive, og aendre min billet til 1. juni.. Men vil det goere at jeg
bliver udvist i 7 aar - for det har jeg ikke saa meget lyst til?!

Undskyld det dumme spoergsmaal! Men det kunne vaere der var nogen der
havde proevet det paa egen krop, og derfor ville vaere behjaelpelige!

Til alle jer der har svaret mig foer: Tusind tak for en gang geniale
svar, som har gjort mine 3 maaneder i USA uforglemmelige!! :)

- Jesper

Fra : Morgan Jones

Dato : 10-05-04 19:24

> Til alle jer der har svaret mig foer: Tusind tak for en gang geniale
> svar, som har gjort mine 3 maaneder i USA uforglemmelige!! :)

Jeg kender ikke de præcise regler, men jeg kunne forestille mig et resultat
i stil med dette ->

Scenarie A. "Fanget før udrejse"
- Tilbageholdelse (dvs tremmely)
- Ud på først mulige fly (dvs. ekstra omkostning)
- Deportation
- Variabled udelukkelse fra indrejse (mener de gamle regler 5 år, men mon
ikke Homeland Security folkene har ændret dette?)

Scenarie B. "Lufthavnen på vej ud"
- Tilbageholdelse + "interview"

Good luck,

Morgan

Fra : Jens Christian Mikke~

Dato : 10-05-04 19:25

"Jesper Christiansen" <raze@ostenfeld.dk> skrev i en meddelelse
> Mit spoergsmaal lyder, hvis jeg overskrider den
> graense med smaa 14 dage, hvad vil der saa ske?! Vil jeg blive udvist
> paa stedet, eller hvordan forholder det sig?

Du vil sandsynligvis få meget svært ved at komme ind i landet næste gang.
Det kan bestemt ikke anbefales. Hvis du er så glad for at være der, har du
så virkeligt lyst til at risikere at du aldrig kan komme tilbage?

Du kan ikke komme ind på den grønne I94-W waiver, hvis du tidligere har
overtådt visum-bestemmelserne, du skal med sikkerhed have et rigtigt visum.

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 10-05-04 20:39

Hej Jesper.
Der har netop i nogle af de danske medier været fokus på netop dette område,
d.v.s. at et nyt elektronisk register i USA gør, at de "fanger" alle der
også tidligere har overskredet opholdstilladelsen i , ved indrejsen, og
efterfølgende nægtes de indrejse, og returneres til der hvor de kom fra !
Dette uanset hvem du er, hvor du er fra, og evt. selv om du tidligere har
fået indrejsetilladelse i USA.Af artiklen fremgik det, at dette sker med
mellemrum, og at det formodes at være gældende så længe, at terrorismen
viser sit ansigt i den vestlige verden.
Hvis du, som jeg selv, holder af at rejse i ISA, så tror jeg, at du gør
klogt i at overholde reglerne, og sikre dig selv en ny mulighed for
indrejse.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : chr

Dato : 10-05-04 20:51

"Jesper Christiansen" <raze@ostenfeld.dk> wrote in message
> [...]
>
> Til alle jer der har svaret mig foer: Tusind tak for en gang geniale
> svar, som har gjort mine 3 maaneder i USA uforglemmelige!! :)

USA har indført NUL TOLERANCE på dette område, selv folk som for mange år
siden har overskredet denne grænse vil blive sat på flyet hjem, man skal
kontakte den Amerikanske Ambassade FØR man tager afsted...hvis jeg var dig
ville jeg selv gøre opmærksom på dette til myndighederne før du tager
afsted, så du ikke risikere at blive spærret inde, og først komme afsted med
et andet fly+plus en regning...

kort sagt...you are in a world of hurt...

Chr.

Fra : Jesper Christiansen

Dato : 11-05-04 16:41

Hejsa alle!

Tusind tak for jeres svar. Det var som jeg frygtede lidt umuligt - og
ekstra regning har jeg ikke lyst til oven paa 3 maaneder herovre! :)

Lader til jeg bare maa tage billetten hjem senest den 19. maj.. :)

Med venligste hilsener
Jesper Christiansen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-05-04 17:18

"Jesper Christiansen"
> [...]
> ekstra regning har jeg ikke lyst til oven paa 3 maaneder herovre! :)
>
> Lader til jeg bare maa tage billetten hjem senest den 19. maj.. :)

Kan du ikke bare tage en smut over grænsen og tilbage igen..? -max-

Fra : Bj|rn Christian T|rr~

Dato : 11-05-04 17:27

";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote:
: Kan du ikke bare tage en smut over grænsen og tilbage igen..? -max-

Næh. Det er jo et vanlig triks andre steder i verden, men i USA finnes
det spesifikke forskrifter som sier at "Visa Waiver"-personer, altså
for eksempel vest-europeiske turister som får visumet sitt ved
ankomst til USA, IKKE får fornyet visum bare ved å reise inn i
Mexico, Canada eller de mange øystatene i Karibien. Faktisk er man
ikke engang garantert å få slippe inn i landet igjen om man
forsøker på det, selv om man eventuelt har dager igjen på sitt
90-dagersvisum ... Det er opp til den enkelte grensevakt å tillate
det.

Det billigste alternativet jeg kan tenke meg for en slik
"visumforlengelse" er å ta Icelandair til Reykjavik, være der
i noen dager, helst minst 3, og så fly tilbake til USA igjen.
Men det blir ikke spesielt billig, det heller

Bjørn

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 11-05-04 20:13

Jeg kan berette, at da jeg sidste år i marts var i New York med konen og
ungerne, lejede vi en bil og kørte op til Niagara Falls.
Jeg havde læst at det var flottest fra den Canadiske side, og uden at tænke,
kørte vi over grænsen, og overnattede på et hotel på den canadiske side.
Da vi næste dage skulle tilbage blev vi nægtet indrejse i USA, og først
efter en timelang svedetur i Immigrationens venteværelse, forbarmede de sig
over os og lod os vende tilbage, måske fordi vi havde børn med, og virkede
lidt dumme
Men vi lærte lektien !
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : chr

Dato : 11-05-04 21:50

"Niels Hejnfelt" <niels@VIPhejnfelt.dk> wrote in message
> [...]
sig
> over os og lod os vende tilbage, måske fordi vi havde børn med, og virkede

HA HA..min kollegas pas sad fast i det rørpost system der fragter pas frem
og tilbage...

Chr.

Fra : Henrik Hansen

Dato : 11-05-04 19:58

Jesper Christiansen skriver:

> [...]
> ekstra regning har jeg ikke lyst til oven paa 3 maaneder herovre! :)
>
> Lader til jeg bare maa tage billetten hjem senest den 19. maj.. :)

Husk nu at i USA er 90 dage = 90 dage, og ikke 3 måneder - den er der
flere der er blevet fanget på.

/Henrik

Fra : Jesper Christiansen

Dato : 12-05-04 17:16

Henrik Hansen <henrhans@post2.tele.dk> wrote in message news:<40A1221A.E6DE3BA1@post2.tele.dk>...
> Jesper Christiansen skriver:

> Husk nu at i USA er 90 dage = 90 dage, og ikke 3 måneder - den er der
> flere der er blevet fanget på.
>
> /Henrik

Tak til Henrik! :)
Det lagde jeg nemlig ogsaa godt maerke til da jeg rejste ind, men i
mit pas stemplede de 19. maj.. Saa det er jo den sidste dag hvor jeg
kan rejse ud.

Men tak alligevel fordi du gjorde mig opmaerksom paa det! :)

Jeg var herovre i en maaned i januar, rejste hjem den 7. februar og
kom tilbage igen den 19. februar. Da jeg kommer ind, kigger de godt
nok noget, spoerger hvad jeg skal lave osv.

Han spoerger saa hvad jeg arbejder med, og jeg svarer herovre eller
derhjemme? Han siger saa derhjemme, og jeg forklarer ham at jeg er
studerende.. Hmm.. Hvad jeg saa arbejdede med herovre (USA)? Saa
svarede jeg saa at jeg ikke arbejdede med noget, for det maatte jeg
ikke.. Og saa var det ellers bare: "Welcome to the United States of
America" .. Han saetter saa et kryds paa min toldseddel som jeg skal
aflevere.. Jeg bliver derefter hevet ind af en betjent, der aabner min
i forvejen alt for overpakkede kuffert, og tager alle ting ud og
undersoeger det hele.. Da han er faerdig efter 10 min siger saa han
saa, at nu skulle jeg bare skynde mig at faa mine ting tilbage i
kufferten, og saa kunne jeg ellers fortsaette..

Med venligste hilsener
Jesper Christiansen