20 kr. og 200 kr. erindringsmønter
Fra : Hans J. Jensen

Dato : 10-05-04 18:27

I anledningen af Kronprinsens og Mary Donaldsons bryllup udsender
Nationalbanken to erindringsmønter - en på 20 kr. og en på 200 kr. Hvordan
er reglerne for at bruge sådanne mønter som betalingsmiddel i f.eks.
forretninger? Skal forretninger modtage mønterne hvis man ønsker at bruge
dem til at købe en vare med, eller kan de nægte det?

Mvh
Hans

Fra : Karl Viggo

Dato : 10-05-04 18:43

Det er mønter og betalingsmiddel på linje med alle andre danske
(cirkulerende) betalingsmidler - så ja du kan betale med dem - og jeg kan
ikke se nogen grund til at butikkerne skulle afvise dem. Tværtimod - de må
forventes at have en samlerværdi, som overstiger pålydende.

Viggo

---

Fra : Søren

Dato : 11-05-04 09:05

> Tværtimod - de må
> forventes at have en samlerværdi, som overstiger pålydende.

Det er så nok ikke så sandsynligt før om en 20-30 år.

Langt de fleste der køber disse mønter køber dem nok med øje for at gemme
dem til en dag de er mange penge værd. Der bliver slået 1,2 mio. eksemplarer
af 20-eren og , 200-kronen slås i 125.000 eksemplarer. Det kommer til at
tage rigtig lang tid før så mange eksemplarer er sjældne nok til at
væsentligt indbringe mere end deres pålydende.

Man så det med et kongelig porcelæn stel præget med københavn, der blev
lavet for en 10-15 år siden. Det er rent faktik mindre værd nu (inflation
osv) end prisen var for det da det blev købt. Alene fordi alle folk købte
det som en invistering, og det derfor aldrig er blevet sjældent.

--
Søren

Fra : TGD

Dato : 11-05-04 16:11

"Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> tage rigtig lang tid før så mange eksemplarer er sjældne nok til at
> væsentligt indbringe mere end deres pålydende.

OT.

200 kr. mønten er allerede nu mere værd end de 200 kr.

<KLIP>