Bradepandekage med halve æbler?
Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 10-05-04 18:28

Hej Gruppe

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med en opskrift, på en kage, der
skal bages i stor bradepande og med halve æbler.

Jeg har engang for længe siden smagt en kage med den beskrivelse. Jeg er
ikke sikker på om der var noget ovenpå æblerne.

Er der nogen der kender opskriften? Eller en opskrift på en lign kage?
--
Venlig hilsen
Pernille Lauridsen

If a man says something in a forest and there are no women around to hear
him, is he still wrong?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-05-04 18:32

"Pernille Lauridsen" <pl@praxis-it.nospam> writes:

> [...]
>
> Jeg har engang for længe siden smagt en kage med den beskrivelse. Jeg er
> ikke sikker på om der var noget ovenpå æblerne.

Jeps, den kan jeg godt huske. Eller i hvert fald noget lignende. Den
var rigtig god. Jeg skal lige have fat i min mor, så skal jeg poste
vores opskrift.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-05-04 14:25

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:

> Jeps, den kan jeg godt huske. Eller i hvert fald noget lignende. Den
> var rigtig god. Jeg skal lige have fat i min mor, så skal jeg poste
> vores opskrift.

Her er så vores æblekage.

2 æg
225 g sukker
2 dl fløde
250 g mel
2 tsk bagepulver
4-5 æbler
1 spsk sukker
1/2 tsk kanel
1 spsk margarine

Æg og sukker piskes, fløden blandes i. Mel og bagepulver blandes og
blandes i. Dejen kommes i en passende form. Æblerne skæres i både og
stikkes i dejen og drysses med kanel og sukker. Margarinen smeltes og
dryppes over. 75 minutter ved 175 grader.

Det er en af min barndoms favoritkager.

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 10-05-04 22:07

Pernille Lauridsen wrote:
> Jeg har engang for længe siden smagt en kage med den beskrivelse. Jeg
> er ikke sikker på om der var noget ovenpå æblerne.
>
> Er der nogen der kender opskriften? Eller en opskrift på en lign kage?

En lignende kage fra bogen "Æblekager fra den gamle skole" er

Heidis søndagskage

125 g smør
150 g sukker
300 g mel
2 æg
4 skefulde mælk
Saft af 1 citron
røres sammen og lægges i en springform. 10 æbler skrælles, halveres og
ridses og lægges på dejen, strøes med puddersukker og bages ca. 3/4 time
ved 180 grader. Nydes med flødeskum til.

M.v.h
Niels

Fra : Nette

Dato : 11-05-04 06:11

"Pernille Lauridsen" skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kender opskriften? Eller en opskrift på en lign kage?

Kan det mon være "Galopkage med æbler", du tænker på??
Det er en meget gammel opskrift.

Dej:
125 g. margarine,
125 g. sukker,
1 brev vanille,
3 æg,
250 gram mel,
½ brev bagepulver ( 3 tsk),
2 spsk mælk.

Pynt:
4 æbler,
1 spsk flormelis

Margarine, sukker, vanille og æg røres sammen. Mel sigtes med bagepulver og
tilsættes skiftevis med mællen. Dejen fyldes i en smurt springform. Æblerne
skrælles og skæres i både, som lægges ovenpå kagen. Den bages ca. 45 min.
ved 200 grader og drysses med flormelis inden servering.

Nette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-05-04 19:06

"Pernille Lauridsen" <pl@praxis-it.nospam> skrev i en meddelelse

> Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med en opskrift, på en kage, der
> skal bages i stor bradepande og med halve æbler.

Nemt nok...

Her i huset kalder vi den Mormors Æblekage.
Vi bruger en almindelig sandkageopskrift - breder dejen ud i en stor,
firkantet form, så der er cirka 2-3 cm dej.

Så stikker vi æblebåde i. Og de er forinden rystet i en plasticpose i en
blanding af sukker og godt med kanel. Der skal stikkes lige så mange æbler
i, som muligt.

Serveres gerne med flødeskum, creme fraiche eller is.

Du kan finde en opskrift her der ligner vores, men hvor der også er brugt
hakket chokolade. Det
plejer vi ikke at gøre, men det er sikkert godt:
http://www.tomschokolade.dk/recipe.asp?id=1470

Her er en helt anden version:
http://www.anjasopskrifter.dk/showRecipe.asp?recipeID=1280

Mvh. Lisbeth