Når det knager ... ?
Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 10-05-04 18:08

På vores første tur med ny (brugt) bil foran campingvognen, en Hobby med
standardmonteret slingrekobling, oplevede vi høje knagelyde fra
kuglekoblingen.

Hvad kan det skyldes?

Min egen teori er at det skyldes forskel i diameteren på kuglehovedet? Hvis
det ér det der er årsagen, kan vi så håbe på at knageriet forsvinder når
tingene er "slidt" sammen?

--

Med hilsen
Erik - Odense

Fra : HC

Dato : 10-05-04 19:04

> På vores første tur med ny (brugt) bil foran campingvognen, en Hobby med
> standardmonteret slingrekobling, oplevede vi høje knagelyde fra
> kuglekoblingen.
>
> Hvad kan det skyldes?

En stablisator har det med at knage og det er ganske normalt det høres
især når man svinger i lav fart.

Mvh Hans

Fra : Johnny

Dato : 10-05-04 19:41

"Erik M. Nielsen" <406stopspam@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> På vores første tur med ny (brugt) bil foran campingvognen, en Hobby med
> standardmonteret slingrekobling, oplevede vi høje knagelyde fra
> kuglekoblingen.
>
> Hvad kan det skyldes?

Sørg for at din kugle er ren og tør og fri for rust. Så stopper knageriet.

Du kan evt. bruge et fint sandpapir til at rense kugle med, der hvor
bremseklodserne går på.

Johnny

Fra : Per H

Dato : 10-05-04 20:10

On Mon, 10 May 2004 19:07:54 +0200, "Erik M. Nielsen"
> [...]

>På vores første tur med ny (brugt) bil foran campingvognen, en Hobby med
>standardmonteret slingrekobling, oplevede vi høje knagelyde fra

der er noget med at der absolut ikke må være fedtstof på guglen, når
der er slingerkobling på.

Det skal være rent som en nyvasket barnerøv.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Nielsen

Dato : 10-05-04 23:57

Put nogle dråber opvaskemiddel på - det fjernede knageriet totalt fra mit
træk !
- og slingrebremsen virker stadig !

hilsen Nielsen

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 12-05-04 12:54

"Nielsen" <dunk@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Put nogle dråber opvaskemiddel på - det fjernede knageriet totalt fra mit
> træk !
> - og slingrebremsen virker stadig !

Hej

Det kan jeg ikke anbefale, da sæben vel er lige så fedtet som olie, så det
er vel at slække på sikkerhedden !!!

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : phk

Dato : 13-05-04 12:08

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:c7t37q$2sbi$2@news.dansketelecom.com...
> "Nielsen" <dunk@privat.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej
>
> Det kan jeg ikke anbefale, da sæben vel er lige så fedtet som olie, så det
> er vel at slække på sikkerhedden !!!

Jeg vasker mine fingre i opvaskemiddel en gang imellem - og jeg kan love dig
for olien er væk bagefter.

--
Per, Esbjerg

Fra : HC

Dato : 13-05-04 17:16

> Jeg vasker mine fingre i opvaskemiddel en gang imellem - og jeg kan love
dig
> for olien er væk bagefter.

Sæben er feddet indtil der kommer vand på....

Mvh Hans

Fra : phk

Dato : 13-05-04 18:11

"HC" <h@ns.dk> skrev i en meddelelse

> dig
> >

> Sæben er feddet indtil der kommer vand på....

Åh ja ... den del af rådet tog jeg som givet - at der kom vand på bagefter
:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Steen Larsen

Dato : 13-05-04 18:19

> Jeg vasker mine fingre i opvaskemiddel en gang imellem - og jeg kan
love dig
> for olien er væk bagefter.

Hej Per

Du vasker vel opvaskemidlet af med vand, prøv en gang at gnide
fingrene mod hinnanden uden vand de glider som smurt i olie, ligeså
med stabilisatoeren.

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen
Hyundai Santa Fe CRDI 4WD

Fra : Nielsen

Dato : 17-05-04 23:59

> Det kan jeg ikke anbefale, da sæben vel er lige så fedtet som olie, så det
> er vel at slække på sikkerhedden !!!

Jeg skal ikke lige kunne redegøre for den nærmere kemi, men man må ikke
bruge fedt på kuglen, når man har stabilisator.
Vores CV knagede afsindigt, så fik rådet af en erfaren campist. Og knageriet
forsvandt totalt, og stabilisatoren virker stadig !
Et par dråber opvaskemiddel - og selvfølgelig ikke vand - så vasker man jo
det hele af og får kun en ren kugle, der stadig kan knage !

hilsen Nielsen