Syltede rabarber
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-05-04 17:11

Hej

Jeg har lige været hjemme i mors have og hente rabarber. Nu kunne jeg
godt tænke mig at prøve at sylte dem. Men det kan jeg altså ikke lige
selv klare.

Er der nogen der har en god opskrift på syltede rabarber i stykker,
altså stykker på omkring 5 cm. Eller skal de koges helt ud som til
kompot?

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 10-05-04 21:20

> Er der nogen der har en god opskrift på syltede rabarber i stykker,
> altså stykker på omkring 5 cm. Eller skal de koges helt ud som til
> kompot?

Prøv at se om du kan opspore Politiken fra i lørdags. I tillægget "Mad og
vin" var der en masse opskrifter med rabarber - og så vidt jeg husker også
noget i stil med det du efterlyser....men hvis du har nok af rabarber kan
jeg varmt anbefale nedenstående, som jeg prøvede at lave sidste sommer (og
nej, jeg kan desværre ikke angive nogle mål, for det foregik efter "lidt af
det og lidt af det"-princippet )

snit rabarberne i ca. 1 cm stykker, bland dem med en god sjat rørsukker og
groft knuste digestive-kiks, mok det hele op i en bradepande, dæk det med
marengsmasse og giv det hele en tyve minutters tid i ovnen. Spises straks
det kommer ud af ovnen, ellers når marengsmassen at blive blød pga væde fra
rabarberne. Mums, mums.

HIlsen Mads

Fra : Nette

Dato : 11-05-04 06:05

"Trine Kornum Christiansen" skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har en god opskrift på syltede rabarber i stykker,
> altså stykker på omkring 5 cm. Eller skal de koges helt ud som til
> kompot?

Har du prøvet med rabarbermarmelade? Jeg havde ikke før sidste år, og mums
det smager fortrindeligt.
Sig til, hvis du vil have en opskrift.

Nette

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 11-05-04 15:28

"Nette" <nettesnetpost@hotmailsletdette.com> skrev i en meddelelse
> Sig til, hvis du vil have en opskrift.

Jamen jeg vil da i hvert fald gerne sige til: til!

Hilsen Mads

Fra : Nette

Dato : 13-05-04 09:21

"Mads Thorning Pedersen" skrev i en meddelelse
> Jamen jeg vil da i hvert fald gerne sige til: til!

Jamen den kommer så her

1½ kg. rabarber, 750 gram sukker, 3 tsk. rød melatin, 1 tsk vanille.

Rabarberne skylles, flækkes og snittes fint. De lægges lagvis med sukkeret i
en gryde og henstår til de safter. Gryden bringes langsomt i kog og koges
stille i ti minutter. Melatin og 2 spsk ekstra sukker blandes godt og
drysses i gryden under omrøring. Vanille og evt. atamon tilsættes og
marmeladen fyldes i atamonskyllede glas, der straks lukkes til.

Nette