... Om at skille en dør ad...
Fra : René

Dato : 10-05-04 16:25

Hej NG

I vores hus er der en havestue, model 1916, hvor døren er trukket så skævt
at sprosserne i vinduerne gør een søsyg af at kigge derpå.
Nu er jeg kommet på den tanke at skille denne gamle fyldningsdør med 9 stk
glas og tynde sprosser ad for at få den til at se nogenlunde "sødygtig" ud.
Forestiller mig at smøre den ind i brun sæbe for at få malingen af - men
hvad med limen? Hvad opløser den gamle lim der har holdt fyldninger,
sprosser mv. sammen?

På forhånd tak ...
René

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-05-04 22:27

René wrote:
> men hvad med limen? Hvad opløser den gamle lim der har
> holdt fyldninger, sprosser mv. sammen?

Hvis døren er +50 år, er den sandsynligvis limet med brun snedkerlim, der
blev lavet på udtræk fra knogler. Den lim kan blødgøres med varme.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : René

Dato : 12-05-04 17:31

Tak, jeg prøver med min varmepistol, og håber det virker ellers er det måske
sprit der skal til?

René

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-05-04 23:12

René wrote:
> Tak, jeg prøver med min varmepistol, og håber det virker ellers er
> det måske sprit der skal til?

Jeg tror ikke, benlim er opløselig i sprit. I andre sammenhænge kan vand
bruges.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin