momsregnskab
Fra : Therese Kelstrup

Dato : 10-05-04 16:26

Hvis jeg har solgt en vare d. 28/3 og modtager betalingen d. 5/4 får jeg
følgende problem:
Jeg har fået at vide, at en indbetaling skal registreres i regnskabet på
betalingsdagen (d. 5/3). Samtidig har jeg læst herinde, at salgsmomsen skal
betales fra leveringsdagen. I eks. d. 28/3. Hvordan gør man det i Summa. Der
registrerer den jo automatisk S25 på bogføringsdatoen. Skal jeg til at lave
to regnskaber?

--
Therese Kelstrup
Elverdalsvej 82

Fra : Therese Kelstrup

Dato : 10-05-04 18:52

Et spørgsmål mere.

Når jeg har betalt moms for 1. kvartal og begynder at bogføre 2. kvartal,
bliver momsen ikke 0-stillet i Summa (Selvfølgelig). Er der et sted i
programmet, hvor jeg til slutningen af 2. kvartal kan aflæse momsen for kun
dette kvartal?

--
Therese Kelstrup
Elverdalsvej 82

Fra : Michael Sørensen

Dato : 10-05-04 19:41

> [...]
> bliver momsen ikke 0-stillet i Summa (Selvfølgelig). Er der et sted i
> programmet, hvor jeg til slutningen af 2. kvartal kan aflæse momsen for

Jeg kender ikke Summa, men går ud fra, at du kan skrive en balance ud for en
given periode. I de fleste systemer kan man eksempelvis have en periode
kolonne og en år-til-dato kolonne i sin balanceudskrifter. Her kan man så
lave en periode, der kører fra 1/4-30/6, hvor tallene fra denne momsperiode
så fremgår. Men husk, at det altid er momstilsvaret fra år-til-dato, som er
det skyldige beløb i praksis.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-04 20:07

On Mon, 10 May 2004 19:51:34 +0200, "Therese Kelstrup"
<therese42@elverdalenSLET.dk> wrote:

> [...]
>bliver momsen ikke 0-stillet i Summa (Selvfølgelig). Er der et sted i
>programmet, hvor jeg til slutningen af 2. kvartal kan aflæse momsen for kun

Ja. Du kan under Rapporter / Momsangivelse indsætte nøjagtigt de
datoer du vil.

/karsten
www.alsit.dk

Fra : Michael Sørensen

Dato : 10-05-04 19:39

> [...]
Der
> registrerer den jo automatisk S25 på bogføringsdatoen. Skal jeg til at

På fakturaen er fakturadatoen (her d. 28/3). på denne dato bogføres
varesalget med modkonto som fx debitor (afhængig af system og om der er
debitor / kreditormodul osv. er fremangsmåden lidt forskellig, men
"meningen" med det hele er det samme). Der bliver beregnet moms heraf.

Når betalingen finder sted bliver debitorkontoen (igen afhængig af system
mv) krediteret og banken / kasse mv. bliver debiteret. Der føres ingen moms
af denne transaktion.

/Michael Sørensen
8700 Horsens