Opdrift i våddragt...?
Fra : Shsj

Dato : 10-05-04 10:06

Hej hej

Jeg holder meget af at snorkle rundt i de danske vande - og har i den
forbindelse købt en våddragt (...3 mm. neopren, med lange arme og ben). Men,
er der ikke temmelig meget opdrift i en sådan? - bør jeg anskaffe mig et par
vægte, hvis jeg også vil dykke ned og rode i bunden? - Findes der på nettet
en "standart oversigt", der oplyser om opdrift i forskellige typer af
dragter; lange/korte ærmer, 2 mm., 3 mm. osv.?

Og lige et sidste spørgsmål:
Ved hvilken vandtemperatur er det, efter jeres erfaring, passende at hoppe i
bølgen med en langærmet/benet 3 mm. neopren våddragt?

Mvh.
Shsj

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 10-05-04 11:10

Din opdrift afhænger af flere ting.

Hvor tyk er din våd dragt
Hvor stor er du selv
Hvor stor er saltholdigheden (du skal f.eks. bruge op til 50% mere bly i
rødehavet en i dk)

Der er derfor kun en vej at gå, og det er at prøve dig frem, men er hurtigt
bud kunne vel være mellem 2 og 4 kg. Start med lidt vægt og tilføje så vægt,
ellers kan det godt gå galt :)

Mht. vandtemperatur er det vel også bare at prøve sig frem da det er meget
forskelligt fra person til person. Jeg ville dog vente lidt før jeg gik ud
og dykkede i dk med en 3mm dragt

/Marten

Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 10-05-04 15:32

Hej
Jeg vil nok kigge efter noget ankelbly idet når du få din våddragt på vil
dine ben "svæve" og det bliver svære at bruge dine finner.
Hvis du bruger ca 1/2kg på vær ben og så 1-2kg om livet tro jeg det går fint
prøv dig frem. Jeg bruger alt ca 10kg 7 om livet og 2x1.5kg anklebly men
det er også i en 7mm to delt dragt
Husk på at hvis du dykker dybt 10m+ bliver det en del mere krævne at svømme
op igen idet det luft i dine lunger/drægt bliver komprimeret.

Mvh K.L.Rasmussen

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 10-05-04 15:34

scripsit "Shsj"

> [...]
Men,
> er der ikke temmelig meget opdrift i en sådan?

Der er ikke mere opdrift i en 3mm våddragt, end at du kan komme til bunds.
Men det er naturligvis lettere med lidt bly, hvis du gider. Et kilo eller to
afhængigt af, hvor meget spæk du har. Jeg snorkler selv i sådan en
surferdragt og gider oftest ikke slæbe bly med, kun hvis der er tale om
længere jagtture om natten med lygter . . .

> Ved hvilken vandtemperatur er det, efter jeres erfaring, passende at hoppe
> bølgen med en langærmet/benet 3 mm. neopren våddragt?

Jeg er sateme fristet i øjeblikket, hvor jeg op til flere gange dagligt
nedsænker spækket i Øresund med det formål at afgive varm kropstemperatur
til Sundet og samtidig tilvænne mit legeme til den noget koldere væren. Har
dog besluttet at ente til jeg ikke længere får sådan en satans hovedpine af
det kolde vand. Det var vist 14 grader, da vi for alvor kom i gang sidste
år.

Tjek temperaturer her.
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/strandvejr.htm

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-04 17:28

Med en 3mm våddragt vil ca. 2-3kg ofte være passende for en person omkring
80 kg. Anvend et blybælte med elastisk rem. Du skal afpasse vægten således
at du med fyldte lunger har opdrift indtil ca. 5-10 meters dybde. (Du skal
altså først begynde at synke ved ca. 5-10 meters dybde. Man kan også
formulere det anderledes og sige at du skal være "neutral" på ca. 5-10
meters dybde.

Dette testes lettes ved at dykke ned langs et tov og holde fast på fx. 5
meters dybde. Når du slipper tovet må du ikke begynde at synke.

Prøv derefter på 10 meter. Her skal du synke når du slipper tovet.

Det vil nok være en dårlig oplevelse med en 3mm våddragt hvis vandet er
meget koldere end 17-18 grader.

Mvh.
Jesper Juul Pedersen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-05-04 17:32

"Jesper Juul Pedersen" <spam> skrev i en meddelelse
> altså først begynde at synke ved ca. 5-10 meters dybde. Man kan også
> formulere det anderledes og sige at du skal være "neutral" på ca. 5-10
> meters dybde.

Hvorfor skal man være neutral på 5-10m dybde og ikke i overfladen?

Fra : Lars K.

Dato : 11-05-04 07:05

In article <409faf17$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
jluttichau@hotmail.com says...

> "Jesper Juul Pedersen" <spam> skrev i en meddelelse
>
> Hvorfor skal man være neutral på 5-10m dybde og ikke i overfladen?

Så vil du jo synke på 5-10 m og skal derfor svømme op igen! Det bliver
man trær at :)

--
Lars - 9000 Østbyen
Mit legerum :) http://www.evt.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-05-04 07:14

"Lars K." <lkj@person.dk> skrev i en meddelelse
> Så vil du jo synke på 5-10 m og skal derfor svømme op igen! Det bliver
> man trær at :)

Bliver man ikke lige så træt af at skulle svømme ned fordi man er positiv i
overfladen?

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-05-04 07:22

> Bliver man ikke lige så træt af at skulle svømme ned fordi man er positiv
> overfladen?

Når man snorkle dykker er det praktisk at det ikke er for tungt at komme op
igen.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-05-04 08:29

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> wrote in message
> "Lars K." <lkj@person.dk> skrev i en meddelelse
>
> Bliver man ikke lige så træt af at skulle svømme ned fordi man er positiv
> overfladen?

Hvad vil du helst ?

Være sikker på du kommer op, eller være sikker på du kommer ned ?

Hvis du har neutral opdrift i overfladen, får du negativ opdrift på nogle
meters dybde, så når du svømmer rundt på 10 meter, og måske er træt skal du
kæmpe for at komme op, med risiko for at drukne.

--
Best regards
Søren Reinke

Fra : Timo J

Dato : 11-05-04 09:32

Tæt på Søren R.

Hvis du som ny/halvny snorkeldykker går lidt i panik - stor bølge, brandmand
i hovede ect ect... og befinder dig nettop under overfladen og er neutral i
overfladen - så synker dykkeren jo allerede der - og får dykkeren ikke styr
på tingene meget hurtigt, så drukner han...... At være neutral eller negativ
i overfladen er kun noget meget erfarne dykkere skal rode med og at give et
således råd til en ny kan være meget farligt.........

--
Venligst / Best Regards

Timo Jattu

Scandinavian Diving Import
WWW.S-D-I.DK
WWW.SPEARFISHING.DK - WWW.FREEDIVING.DK
WWW.UW-RUGBY.DK - WWW.SCUBADIVER:DK

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-05-04 09:46

"Timo J" <Timo*Remove*@s-d-i.dk> wrote in message
> [...]
et
> således råd til en ny kan være meget farligt.........

Ja netop, det er bedre at kæmpe for at komme ned end for at komme op.

Hilsen
Søren R.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-05-04 12:35

> [...]
du
> kæmpe for at komme op, med risiko for at drukne.

Når i snorkeldykker, bruger i så ikke de her snorkelveste? Grunden til at
jeg undre mig er fordi når jeg er sydpå har jeg jo kun badebukser på og er
derfor neutral i overfladen, men jeg bliver selvfølglig ikke specielt meget
tungere på de der 10 - 12 m.

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-05-04 13:48

> [...]
> jeg undre mig er fordi når jeg er sydpå har jeg jo kun badebukser på og er
> derfor neutral i overfladen, men jeg bliver selvfølglig ikke specielt

Jonas prøv lige at se spørgsmålet denne tråd startede med:

--
[...]

Manden bruger altså våddragt når han snorkler, så derfor skal man tænke på
den mindre opdrift sådanne en har når man dykker ned.

Dine badebuksers opdrift ændres nok ikke det helt vilde

Hilsen
Søren Reinke

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-05-04 14:00

> Manden bruger altså våddragt når han snorkler, så derfor skal man tænke på
> den mindre opdrift sådanne en har når man dykker ned.
>
> Dine badebuksers opdrift ændres nok ikke det helt vilde

Nej det er jeg klar over, min pointe er at hvis du bruger en snorkelvest så
kan du få opdrift fra 10m når du har brug for det og dermed kan du være
neutral i overfladen ligesom når du bare dykker rundt i dine badebukser?

Fra : Allan

Dato : 11-05-04 14:21

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg undre mig er fordi når jeg er sydpå har jeg jo kun badebukser på og er
> derfor neutral i overfladen, men jeg bliver selvfølglig ikke specielt

Antager vi at du fylder dine lunger med luft og din vitalkapacitet +
skadeligt rum er 6,5 L, vil du miste 3,25 kg opdrift på 10m vand. Har du
dragt på mister du lidt mere, ca. 1 kg afhængigt af dragten.

Med en korrekt jack-knife (eller hvordan det nu staves) vil du ikke bruge
mange kræfter på at overvinde opdriften i overfladen. Det er i mine øjne
bedre at være afballanceret (måske en lille smule positiv) på bunden end at
have negativ opdrift på bunden. Får man en shallow water blackout er der
større chance for at blive opdaget/fundet i overfladen end på bunden.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-05-04 14:43

"Allan" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Antager vi at du fylder dine lunger med luft og din vitalkapacitet +
> skadeligt rum er 6,5 L, vil du miste 3,25 kg opdrift på 10m vand. Har du
> dragt på mister du lidt mere, ca. 1 kg afhængigt af dragten.

Mener du ikke total kapacitet + skadeligt rum er 6,5? og da jeg ikke kan
trykke det skadelig rum (antaget 0,5L) sammen vil det sige at jeg mister ca.
3kg. Men det ændre ikke på at jeg de gange jeg har dykket så dybdt stadig
har følt det som om jeg var neutral, måske lidt positiv.

> [...]
> have negativ opdrift på bunden. Får man en shallow water blackout er der
> større chance for at blive opdaget/fundet i overfladen end på bunden.

Ja jeg ved det ikke, jeg tænker at nogle fridykker kunne fortælle hvad de
gør, men det har de måske allerede gjort?

Fra : Allan

Dato : 11-05-04 15:35

> Mener du ikke total kapacitet + skadeligt rum er 6,5?

Jo - selvfølgelig, en tanketorsk

> og da jeg ikke kan
> trykke det skadelig rum (antaget 0,5L) sammen vil det sige at jeg mister
ca.
> 3kg.

Nej du mister stadig 3,25 kg, da det skadelige rum er i forbindelse med det
"kombrimerbare rum" (lungerne), dvs. trykket er 2 Bar i både lunger og
skadeligt rum.

> Men det ændre ikke på at jeg de gange jeg har dykket så dybdt stadig
> har følt det som om jeg var neutral, måske lidt positiv.

Så har du haft positiv opdrift i overfladen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-05-04 16:50

> Nej du mister stadig 3,25 kg, da det skadelige rum er i forbindelse med
det
> "kombrimerbare rum" (lungerne), dvs. trykket er 2 Bar i både lunger og
> skadeligt rum.

Ja det er rigtig, det er ved max. dybden det er relevant.

> Så har du haft positiv opdrift i overfladen

Ja det har jeg nok, men jeg skulle også bruge kraft på at holde mig nede,
det var jo det jeg syntes var irreterende.

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-04 20:29

> Hvorfor skal man være neutral på 5-10m dybde og ikke i overfladen?

Shallow water blackout indtræffer sjældent på dybder som er større end ca. 5
meter. Derfor skal der være opdrift indtil ca. 5 meters dybde. Hvis du
besvimer på vej op ryger du automatisk op til overfladen, hvor din makker
har mulighed for at redde dig (masken af, pust luft i ansigtet,
indblæsninger mm.). Bare det at masken tages af får ofte en besvimet
fridykker til at genvinde bevidstheden, men kun hvis der handles hurtigt
(inden får måske max. 30 sekunder)

Det er intet praktisk problem at kæmpe imod denne beskedne opdrift ved
neddykning.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-05-04 14:05

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> writes:

> [...]
> kan du få opdrift fra 10m når du har brug for det og dermed kan du være
> neutral i overfladen ligesom når du bare dykker rundt i dine badebukser?

Er det så ikke bare en alm. bcd vest med en 0.4L flaske man skal
bruge? måske lidt overkill med mulighed for at spænde en flaske bagpå,
men de laves vel også uden "rygskjold"?

Kunne egentlig godt forestille mig at det var et fornuftigt
sikkerhedsaspekt. Så kan man jo bare fyre luft i vesten hvis der
opstår en situation på 10m og man bare skal op. Og i overfladen kan
man nøjes med at puste den op med munden, og har dermed rigelig
positiv opdrift indtil man vil ned igen.

/Thomas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-05-04 14:34

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.!nval!d> skrev i en meddelelse
> Er det så ikke bare en alm. bcd vest med en 0.4L flaske man skal
> bruge? måske lidt overkill med mulighed for at spænde en flaske bagpå,

don't know, jeg har bare set billeder af de der junior folk der har dem på..

Fra : Shsj

Dato : 11-05-04 08:43

Tak for alle de nuancerede og brugbare svar.

Jeg tror jeg invisterer i et bælte, og derfra prøver mig frem derfra.
....Jeg kan (næsten) SLET ikke vente på at sæsonen kommer i gang.

Mvh.
Shsj

Fra : Shsj

Dato : 11-05-04 09:16

Tak for alle de nuancerede og brugbare svar.

Jeg tror jeg investerer i et bælte, og prøver mig frem derfra.

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-04 20:30

> Jeg tror jeg investerer i et bælte, og prøver mig frem derfra.

Vælg et med elastisk rem.