Udstykning af stor grund ved salg
Fra : jones_net

Dato : 10-05-04 09:57

Hejsa

Vi har kig på et hus med en 3000kvm stor grund. Jeg er lige blevet
gjort opmærksom på, at hvis vi køber huset med hele grunden, så vil vi
blive beskattet i tilfælde af senere salg, da grunden kan udstykkes
til 2 grunde.

Hvor meget betyder det for os, hvis vi f.eks. sælger om 10 år? Er det
noget vi skal bekymre os om, eller er det bare en lille detalje?

Jeg har hørt at det hedder ejendomsavancebeskatningsloven, men jeg kan
ikke rigtigt finde noget om den på alm. dansk...

/J

Fra : bme

Dato : 10-05-04 10:58

> [...]
> gjort opmærksom på, at hvis vi køber huset med hele grunden, så vil vi
> blive beskattet i tilfælde af senere salg, da grunden kan udstykkes

I vil kun blive beskattet såfremt i har en stor værditilskrivning, dvs.
sælger i huset til den tilnærmelsesvise samme pris, har i jo ikke haft noget
avance, og derfor ingen beskatning.

Der er nogle spidsfindige regler for hvordan det beløb i evt. vil blive
beskattet af beregnes. Som udgangspunkt er det salgsværdi minus købsværdi &
fradrag. Fradragene er komplicerede, og afhængig af jeres situation. spørg
told&skat hvis i er i tvivl.
Fradragene tager også højde for den almindelige ejendomsværdistigning, så i
skal nok have en del i værdistigning over de f.eks 10år, hvis i skal
risikere at blive beskattet.

> Hvor meget betyder det for os, hvis vi f.eks. sælger om 10 år? Er det
> noget vi skal bekymre os om, eller er det bare en lille detalje?

vil i have huset, så køb det. I er forresten fritaget for
ejendomsavancebeskatning, hvis kommunen ikke vil tillade udstykning af huset
i to grunde.

> Jeg har hørt at det hedder ejendomsavancebeskatningsloven, men jeg kan
> ikke rigtigt finde noget om den på alm. dansk...

du er vel bekendt med selve loven, den hedder LBK nr 693 af 20/08/2002 og
kan findes på retsinfo.dk

/bo