|
| Fejlagtig pris i internetbutik Fra : Steen Hansen |
Dato : 09-05-04 22:05 |
|
Hejsa.
Hvis man, på en hjemmeside med en internetbutik, falder over hvad der
åbenlyst er en "trykfejl", så man derved kan bestille en vare til en
brøkdel af den oprindelige pris, og gennemføre ordren og betalingen
med sit Visa-kort, handler man så i ond tro? Eller fanger bordet? Der
står at butikken tager forbehold for trykfejl, men holder den i det
lange løb? Efter bestilling modtager man øjeblikkeligt en
ordrebekræftelse pr. mail.
På forhånd mange tak.
Mvh.
Steen
| |
Bertel Lund Hansen (09-05-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-05-04 22:15 |
|
Steen Hansen skrev:
>Hvis man, på en hjemmeside med en internetbutik, falder over hvad der
>åbenlyst er en "trykfejl", så man derved kan bestille en vare til en
>brøkdel af den oprindelige pris, og gennemføre ordren og betalingen
>med sit Visa-kort, handler man så i ond tro?
Ja.
>Eller fanger bordet?
Nej.
>Der står at butikken tager forbehold for trykfejl
Det er overflødigt.
>men holder den i det lange løb?
Ja.
>Efter bestilling modtager man øjeblikkeligt en ordrebekræftelse pr. mail.
Den er måske lidt mere speget, men jeg tror ikke det gør nogen forskel.
Aftaleloven siger:
§ 32. Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved fejlskrift eller
anden fejltagelse fra hans side har fået et andet indhold end
tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem
erklæringen er afgivet, indså eller burde indse, at der forelå en
fejltagelse.
Paragraffen er i kraft selv om man ikke tager forbehold for trykfejl.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Steen Hansen (09-05-2004)
| Kommentar Fra : Steen Hansen |
Dato : 09-05-04 22:20 |
|
>>Efter bestilling modtager man øjeblikkeligt en ordrebekræftelse pr. mail.
>
>Den er måske lidt mere speget, men jeg tror ikke det gør nogen forskel.
Okay, det gik så også lige op for mig at man først modtager en
informationsmail "og siden hen en ordrebekræftigelse når vores
personale har gennemgået og accepteret ordren", så der er sikkert ikke
noget at hente der.
>Aftaleloven siger:
>
>§ 32. Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved fejlskrift eller
> anden fejltagelse fra hans side har fået et andet indhold end
> tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem
> erklæringen er afgivet, indså eller burde indse, at der forelå en
> fejltagelse.
>
>Paragraffen er i kraft selv om man ikke tager forbehold for trykfejl.
Ja, det er jo soleklart. Hmm, jamen, mange tak for hurtigt svar så :)
Mvh.
Steen
| |
Ukendt (10-05-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-05-04 10:18 |
|
"Steen Hansen" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:jv7t905bsk2u4s4nq9j6v1sj6aqu9hg4ta@4ax.com...
> >>Efter bestilling modtager man øjeblikkeligt en ordrebekræftelse pr.
mail.
> >
> >Den er måske lidt mere speget, men jeg tror ikke det gør nogen forskel.
>
> Okay, det gik så også lige op for mig at man først modtager en
> informationsmail "og siden hen en ordrebekræftigelse når vores
> personale har gennemgået og accepteret ordren", så der er sikkert ikke
> noget at hente der.
>
Det er sådan set også ligegyldigt hvad de kalder den, handlen er
gyldig såfremt man er i god tro. At det så kan blive svært at
få sine varer hvis butikken har solgt dem for billigt er en anden sag.
MVH CP
| |
Per Christoffersen (10-05-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 10-05-04 10:29 |
|
"Claus P." <clausplougmann at get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:409f48e7$0$180$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Okay, det gik så også lige op for mig at man først modtager en
> > informationsmail "og siden hen en ordrebekræftigelse når vores
> > personale har gennemgået og accepteret ordren", så der er sikkert ikke
> > noget at hente der.
> >
> Det er sådan set også ligegyldigt hvad de kalder den, handlen er
> gyldig såfremt man er i god tro. At det så kan blive svært at
> få sine varer hvis butikken har solgt dem for billigt er en anden sag.
Det er ikke ligegyldigt, hvordan sælger sætter sit handelssystem op.
Man kan godt sætte et system op, hvor handlen kun er gennemført, når sælger
har godkendt og accepteret købers ordre.
Det er en finere juridisk skelnen der skal til, - nemlig om sælgers
hjemmeside er et tilbud, eller en opfordring til køber om at afgive tilbud.
Det må være sælger, der skal klargøre, hvorledes man har tænkt sig at gribe
sagen an, og det skal gøres på en facon der tydeliggør det for køber evt.
bestillinger er gennemført.
Derudover kan sælger godt frigøres fra en handel, hvis det er åbenlyst, at
der er tale om en fejl (feks i prisen). Det er ikke nødvendigt, at den
åbenlyse fejl skal være opdaget af køber (som muligvis handler på et område
som vedkommende ikke har erfaring i).
Ved forbrugerkøb, vil det i første omgang kunne være Forbrugerklagenævnet
der skal tage stilling til sagen. Ved øvrige køb er den eneste mulighed en
domstolsafgørelse.
/Per
| |
Bertel Lund Hansen (10-05-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 10-05-04 10:30 |
|
"Claus P." <clausplougmann at get2net.dk> skrev:
>Det er sådan set også ligegyldigt hvad de kalder den, handlen er
>gyldig såfremt man er i god tro.
Jo, men nu talte vi jo netop om at man var i ond tro. Og glem
ikke at god tro forudsætter at man ikke *burde* have indset at
der forelå en fejl.
Måske læser jeg forkert, men dit svar lyder som om du mener at
sælger er forpligtet blot køber ikke er klar over at der er en
fejl. Sådan forholder det sig ikke.
>At det så kan blive svært at få sine varer hvis butikken har
>solgt dem for billigt er en anden sag.
Ja.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Karina og Christian (09-05-2004)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 09-05-04 22:17 |
|
"Steen Hansen" <no@mail.com> wrote in message
news:js6t90ttmvvh81reuttq31erdefipo6nsv@4ax.com...
[klip]
> Hvis man, på en hjemmeside med en internetbutik, falder over hvad der
> åbenlyst er en "trykfejl",
> handler man så i ond tro?
Du har selv givet svaret. Når du *åbenlyst* ved, der er tale om en trykfejl,
så kan du naturligvis ikke være i god tro.
Når man taler om god/ond tro, så er det altså ikke nok bare at stoppe op ved
det. Man må fortsætte tankerækken og gøre sig en forestilling om, *hvad* det
er, man skal være i henholdsvis god/ond tro om i det konkrete tilfælde.
Med venlig hilsen
Karina
| |
Pepsi (11-05-2004)
| Kommentar Fra : Pepsi |
Dato : 11-05-04 22:47 |
|
Steen Hansen wrote:
> Hejsa.
>
> Hvis man, på en hjemmeside med en internetbutik, falder over hvad der
> åbenlyst er en "trykfejl", så man derved kan bestille en vare til en
> brøkdel af den oprindelige pris, og gennemføre ordren og betalingen
> med sit Visa-kort, handler man så i ond tro? Eller fanger bordet? Der
> står at butikken tager forbehold for trykfejl, men holder den i det
> lange løb? Efter bestilling modtager man øjeblikkeligt en
> ordrebekræftelse pr. mail.
>
> På forhånd mange tak.
>
> Mvh.
> Steen
Jeg kan supplere med følgende:
For en 4-5 måneder siden havde El-giganten en fejl på deres hjemmeside
som bevirkede at en Playstation 2 var prissat til kr. 0,-
Der blev naturligvis lagt over 1000 bestillinger på varen, og alle
modtog en ordrebekræftelse som ved et normalt køb.
Ingen fik dog leveret produktet til kr. 0,- og alle der klagede
til forbrugerorganisationer fik den besked at de havde handlet
i ond tro, fordi det måtte være indlysende at der var tale om en fejl.
Der var også en artikel i EkstraBladet med et tudefjæs som følte sig
snydt og bedraget fordi han ikke fik de 5-10 stks Playstation han
havde bestilt til den meget fordelagtige pris...
~ Pepsi
| |
|
|