Hvorfor er vi pessimistiske overfor Korean~
Fra : Kim Jespersen

Dato : 09-05-04 17:31

Jeg har interesseret mig noget for Koreanerne siden de blev introduceret
og jeg må lige sige at jeg intet har med Kia Motors at gøre.
Men Kia Motors introducerer lige nu Picanto og de har en introduktion
til sommer af Kia Cerato som afløser for Shuma.

Bilen har fornuftige dimensioner, lidt over Golf klassen og er spækket
med udstyr som kørecomputer og alt i el. Den Skulle køre over 15 km./l.
på de dyre dråber og så er udseendet måske konservativ, men ikke på en
grim måde. Man er ikke tvunget til at vælge mellem en model længere, der
er en fornuftig bredde i programmet (motor, udstyr og døre).
Ok man kan som regel kun vælge en eller to udstyrsmodeller, men der
mangler ikke noget i den "skrabede" udgave.
Cerato skulle introduceres til omkring 170.000,- kroner hvilket er ca.
15.000,- mere end Shuma. Herregud jeg kan stadig ikke få en Punto med
tilsvarende udstyr og så er bilen "en anelse" større. For slet ikke at
tale om i forhold til prisen på en VW.

Fortæl mig lige igen hvorfor en Koreaner ikke er en seriøs konkurrent
til de noget dyrere mærker? Indlæg her i gruppen viser jo, at der kan
være store problemer med f.eks. en langt dyrere Mondeo.

Er det prestige ved, at betale for meget for en bil i forhold til
alternativet eller hvad?
Hvorfor er en Koreaner bare ikke god nok? Kan vi ikke lide logoet?
Ruster den? Hvad er det?

For de penge man sparer kunne man vel undervognsbehandle den, sørge for
at få den i metallak (jeg har en ide om at metallak hjælper på
rustproblemer pga. det ekstra lag klar lak).
Hvis det er dækkene, så kan jeg da bare hive dem af og smide et sæt
Michelin på.

Selv med undervognsbehandling, nye dæk, eventuelle alu og metallak vil
prisen aldrig komme i nærheden af alternativet.

http://www.kia-cerato.com/

Ja, jeg syntes den er fin. Hvis jeg skal have spritny bil, så har den
min opmærksomhed.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-05-04 18:01

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> skrev i en meddelelse

> Ruster den? Hvad er det?
>
> For de penge man sparer kunne man vel undervognsbehandle den, sørge for
> at få den i metallak (jeg har en ide om at metallak hjælper på
> rustproblemer pga. det ekstra lag klar lak).

Da jeg sidst havde kik på en NY bil, prøvede jeg Kia, som i Motor havde fået
god omtale takketvære prisen. Men jeg fandt visse svagheder ang.den
generelle kvalitet og RUST i konstruktionen, og en beh. ville allerhøjest
LAPPE på dem . Hvordan de er i dag ved jeg ikke, men hvis jeg skulle have
"ny" ville jeg prøve igen .

Fra : Sune

Dato : 09-05-04 19:22

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> generelle kvalitet og RUST i konstruktionen, og en beh. ville allerhøjest
> LAPPE på dem . Hvordan de er i dag ved jeg ikke, men hvis jeg skulle

Jeg har kørt Kia Clarus i 3 år (90.000 km) og været utrolig glad for den.
Den begyndte at ruste kraftigt i bagklappen, men blev lavet på garantien
pga. at bagruden ikke var sat ordentlig i. Motorhjelmen havde jeg ikke
bemærket noget på, men de sagde selv, at flere af dem havde problemer med
dette, så den skiftede de uden opfordring.
Bilen var dog alt for blødt afjedret, så den sejlede når man skiftede
vognbane med 110 km/t. Dette blev klaret ved at skifte de bagerste fjedre,
og det gav straks en hel anden kørsel. Det kostede mig 2.500,- kr.
Vi får altid en fair behandling på værkstedet, og regningerne er aldrig
voldsomme.

Min Peugeot 406 bliver måske skiftet til Kia Cerator (diesel) når den kommer
til landet. Men lad os nu se den først

Forresten er Kia ved at bygge ny fabrik i Slovakiet.

--
Vh Sune
Yamaha xj600, Honda vf500FIIf (til salg)

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-04 18:25

> Fortæl mig lige igen hvorfor en Koreaner ikke er en seriøs konkurrent
> til de noget dyrere mærker? Indlæg her i gruppen viser jo, at der kan
> være store problemer med f.eks. en langt dyrere Mondeo.

Hvis man ikke vil save i den gren man selv sidder på, så gør man klogt i at
støtte "lokalt" også.
Mange biler er der ikke den vildt store forskel på når det kommer til
stykket, og det BETYDER faktisk noget om man køber en bil fra (vest)EU eller
Fjernøsten. Man kan være ganske sikker på at hvis ALLE støttede kinesere og
koreanere så ville vores levestandard langsom men konstant blive forringet.

Men heldigvis er der mange i EU som HAR regnet det ud, især de lande som
selv har desideret bilproduktion.

Kan da godt være at en koreansk bil er 40.000 Kr (25%) billigere men hvis
man kun gik efter prisen så har vores levefod slet ikke nogen
eksistensberettigelse. Så i bund og grund bestemmer vi selv hvordan vi vil
have det på sigt

--
Tom

Fra : Thomas

Dato : 09-05-04 18:37

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
og
> koreanere så ville vores levestandard langsom men konstant blive

hej

Skal vi over i den diskussion, skal vi jo også til at tjekke hvilke danske
produkter, der evt. bliver lavet i fjernøsten. Jeg ser ikke forskel på at
købe et Koreansk mærke eller købe danske varer, der helt eller delvist
bliver lavet i Korea ( eller Kina som der er det helt store for tiden).
Ingen af delene hjælper på Danmarks økonomi. Det er bare min holdning

Mvh

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-04 18:55

> [...]
> bliver lavet i Korea ( eller Kina som der er det helt store for tiden).
> Ingen af delene hjælper på Danmarks økonomi. Det er bare min holdning

(heldigvis) er det ikke alle i EU der tænker sådan.
Vi vil ALDRIG i vesteuropa kunne komme ned på de priser som de kan lave en
bil for i de lande som giver deres medarbejdere < 10 Kr / time (ikke engang
ved at automatisere).
Det ville være et ganske seriøst problem hvis FOR meget blev lavet i
fjernøsten, isæt af de dyre ting.

--
Tom

Fra : Kim Jespersen

Dato : 09-05-04 18:53

Tom wrote:

> [...]
> koreanere så ville vores levestandard langsom men konstant blive forringet.

Nu skriver du faktisk om noget helt andet end bilerne, men lade os da
endeligt tage en samfundsøkonomisk diskussion af situationen, for
teorien om de komparative fordele og absolutte fordele siger at, et land
skal producere hvor dette land har en relativ fordel, hvorimod landet
skal importere varer fra et andet land, hvor dette land har en relativ
fordel.

Som eksempel har Danmark en relativ fordel ved at producere vindmøller
og eksportere dem til verden og Korea har en relativ fordel i produktion
af biler og eksportere disse til verden.
Hele verdens økonomi kan ses som ét resultat og én balance og ved at
producere varer dyrere end nødvendigt, skal forbrugeren betale mere for
varen og dermed er vores købekraft og samlede levestandard forringet.

Så fasthold du blot, at vi ved at købe Europæiske biler hæver vores
levestandard, for det gør vi ikke.
Derimod så sænker vi den ved ikke at udnytte de relative fordele som vi
har og importere varer hvor andre lande har en relativ fordel.
Dit syn på hvorfor vi skal købe Europæisk er forkert og burde rettes.

> Men heldigvis er der mange i EU som HAR regnet det ud, især de lande som
> selv har desideret bilproduktion.

Så fortæl mig ideen i at disse producenter forsøger at finde fordele i
produktionen ved f.eks. at flytte produktionen til lavtlønslande.

> [...]
> man kun gik efter prisen så har vores levefod slet ikke nogen
> eksistensberettigelse. Så i bund og grund bestemmer vi selv hvordan vi vil

Forkert!! Prisen afhænger af en række variable og jo større fordele i
disse variable for et land i forhold til de samme variable for et andet
lande, jo større relativ fordel for landet.
Ved at udnytte den relative fordel hæver vi vore levestandard, men ja vi
bestemmer selv hvor hvordan vi vil have det. Ved at være
protektionistiske sænker vi levestandarden i verdensøkonomien og dermed
for os selv.

Du er for snævertsynet.

mvh
Kim

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-04 19:25

> Nu skriver du faktisk om noget helt andet end bilerne,

Det er nu en hentydning til bilerne.

> Hele verdens økonomi kan ses som ét resultat og én balance og ved at
> producere varer dyrere end nødvendigt, skal forbrugeren betale mere for
> varen og dermed er vores købekraft og samlede levestandard forringet.

Ja jeg siger jo heller ikke at INGEN må købe Kia
Men hvis ALLE kun gik efter prisen så havde vi ikke nogen bilproduktion i
vesteuropa og så ville vi næppe kunne have den levefod selv i danmark som vi
har i dag. Men da tyskerne, franskmænd osv. også laver ok biler så går
heldigvis ikke ALLE efter prisen alene.

> Så fasthold du blot, at vi ved at købe Europæiske biler hæver vores
> levestandard, for det gør vi ikke.

Vi er ikke enige.
Jeg siger ikke det er et "enten eller" men vi er altså også nød til at tage
ansvar for vores situation og ikke kun overlade til politikere at løse
problemerne.

> Dit syn på hvorfor vi skal købe Europæisk er forkert og burde rettes.

Forkert??
Det er netop det som er de FRIE markedskræfter at man har frihed til at
vælge det man synes er rigtigt. Hvis det er forkert så er vi tilbage til
planøkonomien som kørte under kommunismen.
Jeg skriver at vi skal støtte os "selv" når nu de ting vi sælger er fuldt ud
konkurrencedygtige lige pånær prisen. At nogen ikke vil gøre det står dem jo
frit.

> Så fortæl mig ideen i at disse producenter forsøger at finde fordele i
> produktionen ved f.eks. at flytte produktionen til lavtlønslande.

Det er jo ikke et "enten eller" men en ballancegang så vi også har
produktion her.
Hvis vi KUN fokuserede på prisen så kunne vi flytte hele skidtet til kina
hvor folk endda er bedre uddannet end her

>. Ved at være
> protektionistiske sænker vi levestandarden i verdensøkonomien og dermed
> for os selv.

Jeg taler ikke om at vi skal gøre som Japanerne hvor europærene stort set
ikke kan få en fod til jorden. Men vi er om man kan li' det eller ej også
"nød til" hjælpe os selv lidt.
Ellers kunne vi lige så godt lade alle polakker komme her og arbejde til 10
Kr/ time hvis vi ville have tingene billigt.
I dette tilfælde kunne vi få repareret bilen billigt men ville måske have
70% arbejdsløse.

> Du er for snævertsynet.

Jeg tager min del af ansvaret for at vi har det godt

--
Tom

Fra : Kim Jespersen

Dato : 09-05-04 19:37

> [...]
> ansvar for vores situation og ikke kun overlade til politikere at løse

Vi behøver heller ikke være enige, for du har slet ikke ret og det er
ikke et politisk problem, men et økonomisk. Så lad du økonomerne om det

> [...]
> konkurrencedygtige lige pånær prisen. At nogen ikke vil gøre det står dem jo

Du forstår dig vist ikke på økonomi, så undlad at udtale dig på området

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-04 19:52

> Vi behøver heller ikke være enige, for du har slet ikke ret og det er
> ikke et politisk problem, men et økonomisk. Så lad du økonomerne om det

Det ligger bare ikke til mig at fralægge mig alt ansvar

> Du forstår dig vist ikke på økonomi, så undlad at udtale dig på området

Beklager at jeg ikke vil opfylde dit ønske.
Du kan (desværre) ikke få mig til at klappe i bare fordi jeg ikke er enig
med dig.
(mine forudsætninger for at kunne udtale mig om økonomi, fejler ikke noget)

--
Tom

Fra : Kim Jespersen

Dato : 09-05-04 19:58

> [...]
> med dig.
> (mine forudsætninger for at kunne udtale mig om økonomi, fejler ikke noget)

Jeg vil ikke have dig til at klappe i. Jeg vil have dig til at forholde
dig til samfundsforhold, hvis du vil udtale dig om dem.
Det du indtil nu har skrevet er forkert og derfor må det lede mig til at
tro at du har ingen eller utrolig ringe forudsætninger for at udtale dig
om det.
En HG giver dig desværre ingen forudsætninger på området

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-04 20:10

> Jeg vil ikke have dig til at klappe i. Jeg vil have dig til at forholde
> dig til samfundsforhold, hvis du vil udtale dig om dem.

Der er intet galt i det jeg har skrevet.
Det er ikke kun politikere eller økonomer der har ansvaret for at vi har det
vi har.
Jeg har netop folholdt mig til det at vi har en bilproduktion her i EU som
er dyrere end i korea.

> [...]
> om det.
> En HG giver dig desværre ingen forudsætninger på området

Hvad så med en MSc og 19 år i en international virksomhed som i høj grad har
både lokal og international produktion?

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-05-04 20:28

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Hvad så med en MSc og 19 år i en international virksomhed som i høj grad har
>både lokal og international produktion?

Det gør dig nok ikke automagisk medlem af den organisation der hedder
"VI"

Manden burde sgu' rette subject !

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-04 20:39

Fra : alexbo

Dato : 09-05-04 19:13

"Tom" skrev

> Hvis man ikke vil save i den gren man selv sidder på, så gør man klogt i
at
> støtte "lokalt" også.

Men hvad er så lokalt?

Skal vi bruge vores lokale værksted uanset pris, for derved at støtte det
lokale erhvervsliv, hvilket jo gavner kommunen og derved os.
Eller skal vi køre over i nabokommunen og støtte den, men til gengæld få
bilen rep. bedre og billigere.

Er det godt nok hvis vi handler i vores eget amt, for derved at støtte
dette.
Skal vi i det mindste handle i DK, og undlade at foreslå nabolandene som
indkøbssteder.
Hvilket jo er en del brugt i denne NG.

Eller er det godt nok hvis vi handler i EU.
Hvorfor ikke udstrække lokalt til hele kloden og gavne alle mennesker, der
er jo ingen der får gavn af at noget bliver fremstillet for dyrt, bare fordi
det er naboen der laver det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-04 19:33

> Men hvad er så lokalt?

Jeg synes du skal det op med dig selv.

> [...]
> lokale erhvervsliv, hvilket jo gavner kommunen og derved os.
> Eller skal vi køre over i nabokommunen og støtte den, men til gengæld få

Man vælger selv. Men jeg ville nødig køre til Polen hver gang jeg skulle
have bilen repareret

Som et svar på alt hvad du har skrevet så tror jeg også du skal være glad
for at politikerne/fagforeningerne har valgt at begrænse tilstrømningen af
billigt arbejdskraft.
Det ville selvfølgelig være lækkert at kunne køre hen til et dansk værksted
med nogle polske mekanikere og så kun skulle betale 30 kr / time, men hvor
sundt det vil være på lidt længere sigt kan man så spørge sig selv.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 09-05-04 20:01

"Tom" skrev

> [...]
> med nogle polske mekanikere og så kun skulle betale 30 kr / time, men hvor
> sundt det vil være på lidt længere sigt kan man så spørge sig selv.

Jeg finder nu heller ikke en værkstedstimepris på 700 kr. ret sund.
Mange danske værksteder har flere kontordamer, EDB maskiner, kaffeautomater,
showrooms, end de har mekanikere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-04 20:18

> [...]
>
> Jeg finder nu heller ikke en værkstedstimepris på 700 kr. ret sund.
> Mange danske værksteder har flere kontordamer, EDB maskiner,

Du kan være forvisset om at de priser også på et eller andet tidspunkt
kommer under pres.
Jeg kunne f.eks opleve sidst jeg købte Fiesta'en, at forhandleren (Ford) var
nærmest ved at være ligeglad med om folk selv servicere deres biler, så han
rådede mig bare til at gemme kviteringer på olien m.m. og selv skrive det i
servicebogen. Virkede som om at han HAR erkendt at kunderne ikke gider
betale 700 Kr pr. time for at få skiftet vindusviskere, chekcet lufttryk og
efterfyldt sprinklervæske.

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-05-04 20:44

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg finder nu heller ikke en værkstedstimepris på 700 kr. ret sund.
> Mange danske værksteder har flere kontordamer, EDB maskiner,

Nej men samfundspolitisk sundere end den først skitserede timepris som helt
klart står i skærende kontrast til resten af det danske samfunds opbygning.

Selv en australsk pige som har været her i 4 år har et bedre afklaret
forhold til vore omkostninger i hverdagen (set for en time siden på TV2) end
vi andre indfødte, som selv har været med til at opbygge samfundet vi lever
i, lidt tankevækkende ikke!!

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-05-04 21:03

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev :

> [...]
>vi andre indfødte, som selv har været med til at opbygge samfundet vi lever

Især da hun fortalte at efter skat, havde man jo stort set det samme
tilbage, men det var ok at betale skat, og så resten var "gratis"

(En række rigtige charmetrolde iøvrigt ;)

Fra : alexbo

Dato : 09-05-04 21:05

"Hans L. Jørgensen" skrev

> Nej men samfundspolitisk sundere end den først skitserede timepris som
helt
> klart står i skærende kontrast til resten af det danske samfunds
opbygning.
En sådan timepris ville jo heller ikke være aktuel, selv om polakkerne havde
penge med hjemmefra, kunne værkstedet jo ikke få dækket omkostningerne ved
den pris.
Jeg opfattede det som en overdrivelse for at hjælpe på forståelsen.

> [...]
end
> vi andre indfødte, som selv har været med til at opbygge samfundet vi

Nu ved jeg ikke hvad hun har sagt, men alting ser nemmere ud set udefra..

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-05-04 20:37

> [...]
> med nogle polske mekanikere og så kun skulle betale 30 kr / time, men hvor
> sundt det vil være på lidt længere sigt kan man så spørge sig selv.

Jeg har i denne tråd fulgt din indstilling til andre samfund i den "lille"
globale verden vi lever i.

Din holdning Tom, er simpelthen så kortsynet, ja nærmende sig egoisme i en
uhørt grad, jeg vælger dog at tro du udtaler dig i simpel uvidenhed eller
måske manglende omtanke.

Hvad hvis vi ikke kunne sælge de ca. 20 mio. grise vore landmænd til
udlandet, og efterfølgende produktforædling. For ikke at tale om verdens
største vindmølleproduktion. Ja selv til din elskede østbil produceres der
mange dele her i landet f.eks. vandkøler, oliekøler, intercooler,
bremsebelægninger og en masse højteknologi i produktionsøjemed bliver også
udviklet og i nogen udstrækning lavet her i Danmark.

Jeg stopper lige her og trækker vejret, jeg var ligeved at komme op at
ringe..

Fortsat god aften.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-05-04 21:06

> [...]

>uhørt grad, jeg vælger dog at tro du udtaler dig i simpel uvidenhed eller

Inden du helt kammer over, så fortæl lige hvad du "bøvser" over - jeg
kan ikke helt lige følge dig i hvor du mener Tom leger egoist

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-04 21:12

> Inden du helt kammer over, så fortæl lige hvad du "bøvser" over - jeg
> kan ikke helt lige følge dig i hvor du mener Tom leger egoist

Pyha var ved at være bange for at INGEN forstod det jeg har skrevet

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-05-04 21:23

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Pyha var ved at være bange for at INGEN forstod det jeg har skrevet

Det har vi da ingen problemer med ;)

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-04 21:07

> [...]
> uhørt grad, jeg vælger dog at tro du udtaler dig i simpel uvidenhed eller

Enten udtrykker jeg mig dårligt eller ..........
Ved ikke om jeg skal slå Caps Lock til.
Jeg prøver (suk) at forlare at det også (OGSÅ) skal tages hensyn til til
"egen" bilproduktion.

Det er det heller ikke tilfældigt at politiet i sverige kører mange Volvo og
SAAB og lign i andre lande.

Jeg prøver at fortælle at man ikke KUN kan være prisfikseret. Man kommer da
heller ikke med sin egen mad på en restaurant fordi det er billigere.
Det er en ballancegang hvor man både vælger at købe lokalt og
internationalt.
Vi har i danmark en timeløn på ca 110 Kr pr time (ren lønudgift) og i kina
10 Kr. Så ALT produktion burde flyttes til udlandet hvis man ALENE fokuserer
på prisen.

> [...]
> bremsebelægninger og en masse højteknologi i produktionsøjemed bliver også
> udviklet og i nogen udstrækning lavet her i Danmark.

Jeg siger jo IKKE at EU skal lukke for alt import, jeg prøver (måske
forgæves) at sige at hvis vi har en vare (bil) som ikke er markant
dårligere/bedre end den fra fjernøsten så KUNNE det måske være en idé at
tænke på hvem det gavner at købe den koreanske.

Jeg forstår så udmærket at hvis vi bringer velstand til korea så har de også
råd til at købe vores varer, men det kræver altså at vi stadig har noget som
helst at sælge/produktion. Vi vil ALDRIG kunne konkurrere mod 10 Kr pr time
om vi automatiserer nok så meget. At vi går og tror at alt vidensbaseret er
noget vi kan bibeholde bliver også manet til jorden af OECD som klart
dokumenterer at i eks. kina m.m går man 10 timer på universitetet hver dag
mod 7 * 45 min i danmark.
Så de bremseskiver kan også laves billigere andre steder.

Jeg prøver at forklare at man ikke skal lave protektionisme af sine egne
varer, men hvis vi æder amerikanske kø'er, kører koreanske biler, flytter
vores call-centre til rusland, flytter vindmølleproduktionen til kina, laver
vores IT fra indien osv osv. så kan vi stort set kun gå og klippe hinanden
og så bliver der ikke råd til at købe biler mere

--
Tom

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-05-04 22:28

> [...]
> man kun gik efter prisen så har vores levefod slet ikke nogen
> eksistensberettigelse. Så i bund og grund bestemmer vi selv hvordan vi vil

Så sort/hvidt er det vel næppe for der bliver produceret EU biler uden for
EU og fjernøstlige biler inden for EU. Ifølge denne opgørelse
http://www.dinside.no/php/art.php?id=87108 er eksempelvis Daewoo, SAAB og
Opel ejet af samme biks som i øvrigt er amerikansk.

Med venlig hilsen Kim

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-05-04 18:33

Kim Jespersen <kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> skrev :

>Fortæl mig lige igen hvorfor en Koreaner ikke er en seriøs konkurrent
>til de noget dyrere mærker?

Der er vist ikke ret mange svar på det - eneste svar jeg kan komme på
er måske en tvivlsom gensalgsværdi.

>Indlæg her i gruppen viser jo, at der kan være store problemer med
>f.eks. en langt dyrere Mondeo.

Nu lider Mondeo'ern ikke ligefrem af "store problemer" - men point
taken.

Jeg har f.eks prøvet en Kia Magentis, der i mine øjne er en bil i
Mondeo klassen - og jeg blev dælme temmeligt overrasket over
Magentis'en. Positivt på mange punkter, men den faldt lidt gennem i
selve kørslen - undervognen er sgu' antik ~ slatten som en våd karklud

>Er det prestige ved, at betale for meget for en bil i forhold til
>alternativet eller hvad?

Det er jo noget ævl - Koreanerne er vist mest i sin egen klasse, jvfr.
Mondeo versus Magentis, jeg havde nu ikke noget mod at anskaffe en
Magentis, hvis jeg manglede en bil i den størrelse.

Mange folk køber bil, for at have den et par år, og så skifte ud, for
dem betyder gensalgsværdien nu engang en hel den - os andre, der kører
lortet helt ned, er ligeglade

>Hvorfor er en Koreaner bare ikke god nok?

Hvem siger det ? Hvis du finder den passende til dit behov, så er
den jo netop god nok (til dig, som køber)

>Kan vi ikke lide logoet?

Hvem er vi ?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-05-04 18:33

On Sun, 09 May 2004 19:33:07 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Der er vist ikke ret mange svar på det - eneste svar jeg kan komme på
>er måske en tvivlsom gensalgsværdi.

Dén er der _slet_ ingen problemer med mere:
www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=652673&page=1

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-05-04 18:40

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Dén er der _slet_ ingen problemer med mere:
>www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=652673&page=1

Harhh harhhh harhhh ...... ** host **

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-05-04 18:44

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Dén er der _slet_ ingen problemer med mere:
>www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=652673&page=1

citat fra mail til firmaet :

Hejsa

Hvor meget ekstra-udstyr har i egentligt proppet i den bil, siden
prisen er steget 100 tusind ?

se vedhæftet billede

-Jan

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-05-04 18:41

On Sun, 09 May 2004 19:44:14 +0200, jan@stevns.net wrote:

>citat fra mail til firmaet :
>Hejsa
>Hvor meget ekstra-udstyr har i egentligt proppet i den bil, siden
>prisen er steget 100 tusind ?
>se vedhæftet billede
>-Jan

ROFL

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-05-04 18:48

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>ROFL

Mon ikke - har du set listen på muligt ekstra-udstyr ?

http://kiamotors.dk/bestilling/model_eksudstyr.php?27

Den er sgu' en US bil værdig

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-05-04 18:46

On Sun, 09 May 2004 19:47:31 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Mon ikke - har du set listen på muligt ekstra-udstyr ?
>http://kiamotors.dk/bestilling/model_eksudstyr.php?27
>Den er sgu' en US bil værdig

Jow, jow - men de penge er jo i princippet mere eller mindre "væk"
"dagen efter..."

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Fly Christensen

Dato : 09-05-04 19:42

>Mon ikke - har du set listen på muligt ekstra-udstyr ?
>
>http://kiamotors.dk/bestilling/model_eksudstyr.php?27

He. Det minder om "sammensæt selv din pizza". Grundformen er ost og
tomatsovs, resten koster ekstra.

Fly

Fra : Kim Jespersen

Dato : 09-05-04 19:10

> Hvem er vi ?

Columbianske kaffebønder med rejsningsproblemer !!!
Hvis du nu havde læst mit indlæg i stedet for at prøve på at læse det,
ville du vide at vi eksplicit betyder danskerne alias personer som er
skeptiske overfor stort set alting nyt.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-05-04 20:24

Kim Jespersen <kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> skrev :

>Columbianske kaffebønder med rejsningsproblemer !!!

Det lyder sgu mere som om du selv lider af et rejsningsproblem.

>Hvis du nu havde læst mit indlæg i stedet for at prøve på at læse det

Er du ude på en mission impossible - siden du antyder jeg ikke har
læst dit indlæg ? I så fald er du dælme kommet på noget af en
vildmand

>ville du vide at vi eksplicit betyder danskerne alias personer som er
>skeptiske overfor stort set alting nyt.

Mit forslag til dig, er at du nøjes med at udtale dig på egne vegne,
og med det samme undlader at tale for andre end dig selv.

Det er en pokkers dårlig ide, at tro at dine ord, får større
betydning, bare fordi du af egen drift leger talerør for en masse
mennesker.

Jeg har læst dit indlæg, besvaret det, og stillet dig et ganske
simpelt spørgsmål , som du åbenbart ikke evner at besvare.

Om igen makker - og læg arrogancen på hylden, den klæ'r dig ikke !

Fra : Kim Jespersen

Dato : 09-05-04 22:32

> Om igen makker - og læg arrogancen på hylden, den klæ'r dig ikke !

Nu tror jeg virkeligt ikke du har læst mit indlæg. Hvad er det lige du
svarer på?

Fra : Kim Jespersen

Dato : 09-05-04 22:33

pørgsmål , som du åbenbart ikke evner at besvare.

> Om igen makker - og læg arrogancen på hylden, den klæ'r dig ikke !

Og hvor kom arrogance ind? Jeg kunne måske grine vildere end jeg gør nu,
men kan ikke finde grunden til det

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-05-04 06:56

Kim Jespersen <kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> skrev :

>Og hvor kom arrogance ind? Jeg kunne måske grine vildere end jeg gør nu,
>men kan ikke finde grunden til det

Det undrer mig da ikke - du har stadigt ikke svaret på det relativt
simple spørgsmål du blev stillet : Hvem er Vi

Hvis du kan forklare hvorfor du selv mener at have fået en skepsis
overfor koreanerbiler, er det fint.

At du beder andre forklare dig, altså "vi" - hvor den skepsis stammer
fra, det ligger vist udenfor denne gruppes fundtats - men bør nok
diskuteres i dk.jeg.ser.lygtemænd.

Hvor arrogancen kommer ind i billedet ? Tjaehhh, det leverer du da
på bedste vis forklaringen på - citat:

"Hvis du nu havde læst mit indlæg i stedet for at prøve på at læse
det"

det var den første bid

"ville du vide at vi eksplicit betyder danskerne alias personer som er
skeptiske overfor stort set alting nyt"

Det var den næste !

Jeg finder det temmeligt arrogant, at du antyder, at jeg ikke har læst
dit indlæg, når jeg svarer på nogle af de ting du bringer frem, og
tilmed deler det op, så det selv for dig, må være ganske let, at
forholde dig til enkeltdelene i mit svar.

Fra : Kim Jespersen

Dato : 10-05-04 11:06

jan@stevns.net wrote:

> Det undrer mig da ikke - du har stadigt ikke svaret på det relativt
> simple spørgsmål du blev stillet : Hvem er Vi

Det svarede jeg på for lidt over 3 indlæg siden :

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-05-04 18:09

Kim Jespersen <kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> skrev :

>Det svarede jeg på for lidt over 3 indlæg siden :

Nej - du skrev noget om nogle ukendte mennesker, uden at beskrive
hvem de er.

Igen - hvad får dig til at lege selvbestaltet talerør for nogen du
ikke kender, eller kan definere hvem er ?

At du tror andre end dig selv, er pessimister, er ikke en anvendbar
forklaring.

Du mener du kan stille krav til andre (Tom) der besvarer et indlæg, så
derfor et krav herfra : forklar lige hvem "Vi" er

Hvis en sådan forklaring ikke kan gives, er debatten jo omsonst, da
det er komplet umuligt at gisne om hvilke forudsætninger "vi" er
pessimister. Det eneste du vil få ud af en række svar på nogle
formodninger, kan jo ikke være andet end gisninger

Er du journalist ?

Fra : alexbo

Dato : 09-05-04 19:40

"Kim Jespersen" skrev

> Fortæl mig lige igen hvorfor en Koreaner ikke er en seriøs konkurrent
> til de noget dyrere mærker?

De koreanske biler konkurrerer med de japanske om de samme kunder, og en
Toyotaejer er svær at flytte.

Folk der vil have tyske eller franske biler overvejer ikke en riskoger, og
slet ikke en koreaner.
Men de sælger da ikke så ringe endda,
Hyundai Getz er nummer 5 på topsælgerlisten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Jespersen

Dato : 09-05-04 19:56

alexbo wrote:

> [...]
> slet ikke en koreaner.
> Men de sælger da ikke så ringe endda,
> Hyundai Getz er nummer 5 på topsælgerlisten.

Jeg køber den med præferencerne, når man en gang har ejet et mærke. Jeg
er selv Fiat fan som bare fa....
Men er det så ikke fordi vi er blevet indsnævret, så vi ikke kan se at
der faktisk er visse fordele ved Koreanerne?
Dette giver jo uberettigede problemer for nye produkter, som
Koreanerbiler, på det danske marked.

Jeg har bare stadig svært ved at få konkrete bud på, hvorfor jeg ikke
skal købe en Koreaner.

Måske er det bare mig, men jeg er åben for nye tiltag og nye produkter.

Fra : alexbo

Dato : 09-05-04 20:54

"Kim Jespersen"

> Dette giver jo uberettigede problemer for nye produkter, som
> Koreanerbiler, på det danske marked.

Det er altid svært med nye produkter, og så er Danmark endda et af de
nemmeste lande med hensyn til nye bilmærker.
Vi har ikke en egenproduktion, og mærkeloyaliteten er ikke så stor, at det
gør det helt umuligt.

> Jeg har bare stadig svært ved at få konkrete bud på, hvorfor jeg ikke
> skal købe en Koreaner.

Som KASO skriver er koreanerne lidt bagefter med det nyeste, men til gengæld
er det gennemprøvede konstruktioner.
Jeg ville ikke have noget imod at køre en koreansk bil.

mvh
Alex Christensen

Fra : KASO

Dato : 09-05-04 20:07

> [...]
>
> http://www.kia-cerato.com/
>
> Ja, jeg syntes den er fin. Hvis jeg skal have spritny bil, så har den

Koreanske biler er typisk "aflagte" Mazda-, Opel og Mitsubishi-modeller -
dvs. ældre konstruktioner med hvad deraf følger. Typiske problemer er en
mildest talt elendig sikkerhed, "svømmende" køreegenskaber og ringe
rustbeskyttelse. Driftsikkerheden derimod plejer at være fornuftig -
specielt Hyundai er begyndt at nærme sig japansk standard på det punkt.

Se mere til sikkerheden på www.euroncap.com

Fra : Kim Jespersen

Dato : 10-05-04 11:19

> [...]
> rustbeskyttelse. Driftsikkerheden derimod plejer at være fornuftig -
> specielt Hyundai er begyndt at nærme sig japansk standard på det punkt.

Min skepsis har også altid været den med rustbeskyttelsen. Koreanske
biler, i mine øjne, skulle være produceret på et andet kontinent med et
andet klima og derfor skulle de ikke være optimale til det danske.
Spørgsmålet er om den skepsis er berettiget, for fx Hyundai skal jo
produceres i Slovakiet og dermed kunne man vel håbe at de ville prøve at
skabe bilerne til de strengere forhold, men jeg ved det ikke.

Det med de aflagte modeller kan jeg leve med. Cerato er videreudviklet
på en gammel GM platform, men der skulle angiveligt være ofret 220 mio.
Euro i udviklingen af den. Spørgsmålet er så om den med aflagte modeller
også holder i længden.

mvh
Kim

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-05-04 21:19

Kim Jespersen wrote:

> Er det prestige ved, at betale for meget for en bil i forhold til
> alternativet eller hvad?

Du kan ikke nøjes med at kigge på kontantprisen, med mindre du har
tænkt dig at beholde bilen indtil den er skrotningsmoden.

En del af Kia's problem er at de markedsfører sig som billige
biler. Det betyder at når du ønsker at sælge din tre år gamle Kia
igen, så ved folk at det er "en billig bil" og når den er brugt så
må den være _rigtigt billig_. Skoda havde samme problem engang,
men nu har de fået vendt deres image til at være "en kvalitetsbil
med tysk grundighed" og som følge deraf holder de høje
brugtbilpriser.

Det kan derfor sagtens tænkes at hvis dit valg står mellem en Kia
til 170.000 eller en Skoda til 200.000, så kan værditabet over fx.
tre år vise sig at være så meget større for Kia'en ("folk vil have
en billig bil billigt") end på Skoda'en ("folk vil gerne betale
for tysk kvalitet selv om det er brugt") at det reelt viser sig at
det er Kia'en der har været det dyreste bekendtskab.. Du kan kalde
det tillid, folk tror mere på at en Skoda kan klare sig
problemfrit gennem alderen fra 3 til 6 år end de tror på at en
billig koreaner kan, det afspejler sig i prisen.

Om "folk" har ret skal jeg ikke kunne sige, men overtro eller ej,
så er det det der styrer priserne..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kim Jespersen

Dato : 10-05-04 11:22

> [...]
> billig koreaner kan, det afspejler sig i prisen.
>
> Om "folk" har ret skal jeg ikke kunne sige, men overtro eller ej,

Jeg ved godt at værditabet er større, men spørgsmålet er, køber man bil
for at sælge den igen? For hvis det er værditabet der er skræmmende, så
skal man aldrig købe nyt.
Så skal man købe en bil der er 2 år gammel, hvor værditabet er størst og
så beholde den de år man ønsker.

mvh
Kim

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-05-04 07:06

Kim Jespersen wrote:

> Fortæl mig lige igen hvorfor en Koreaner ikke er en seriøs konkurrent
> til de noget dyrere mærker?

http://www.motormagasinet.dk/nyheter/artikel/73427
Måske dette kan hjælpe lidt til at rette op på det
Det handler godt nok ikke om KIA men derimod Hyundai, som lige har scoret
topkarakterer i en kvalitets undersøgelse i Guds eget land.
Selv Toyota ligger under Hyundai på listen

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-05-04 07:13

Per Beer Hansen wrote:

> http://www.motormagasinet.dk/nyheter/artikel/73427

Hovsa, det var sq da det forkerte link
Her er det rigtige:
http://www.motormagasinet.dk/nyheter/artikel/73426

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-04 07:17

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.motormagasinet.dk/nyheter/artikel/73427
> Måske dette kan hjælpe lidt til at rette op på det

Ja det kan da kun være et "+" hvis de klipper forbindelsen til Mercedes. .
Det er jo ikke ligefrem kvalitet de er kendt for på det seneste )).

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-05-04 07:18

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Ja det kan da kun være et "+" hvis de klipper forbindelsen til
> Mercedes. . Det er jo ikke ligefrem kvalitet de er kendt for på det
> seneste )).

He he, nu var det liiige et forkert link, jeg havde fået sat ind, det
rigtige kan ses her:

Fra : Kim Jespersen

Dato : 10-05-04 11:10

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> topkarakterer i en kvalitets undersøgelse i Guds eget land.
> Selv Toyota ligger under Hyundai på listen

Nu var det bare fordi jeg fandt Cerato temmeligt interessant, men
egentligt er det generelt om Koreanerne, så det link er jo med til at
støtte mig i, hvorfor vi (og fordi Jan ikke ved at "vi" er danskerne, så
understreges det lige) er så skeptiske.
Fx er Hyundai jo verdens største motorproducent og nu viser den artikel
at Hyundai også har meget få fejl i forhold til konkurrenterne. :)

mvh
Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-05-04 17:00

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> skrev i en meddelelse

Hyundai, som lige har scoret

Nu ligger den ikke helt i top, men den ligger bestemt godt:

Resultatet af J.D. Power IQS 2004:

Lexus 87, Cadillac 93, Jaguar 98,Honda 99, Buick 100, Mercury 100. Hyundai
102, Infiniti 104, Toyota 104
, Benz 106, Audi 109, BMW 109, Oldsmobile 110, Volvo 113, Acura 117,
Chevrolet 119, Gennemsnit 119, Chrysler 120, Dodge 121, Lincoln 121, Pontiac
122, Subaru 123, GMC 127, Ford 130, Mitsubishi 130, Saab 133, Jeep 136, MINI
142, Land Rover 148, Saturn 149, Suzuki 149, Kia 153, Nissan 154, Mazda 157,
Scion 158, Porsche 159, Volkswagen 164, Hummer 173.

> Fx er Hyundai jo verdens største motorproducent
>
> mvh
> Kim

Det sidste var nyt for mig men derfor kan det jo godt passe, hvor har du set
det?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Jespersen

Dato : 10-05-04 17:29

> Det sidste var nyt for mig men derfor kan det jo godt passe, hvor har du set
> det?

Det er faktisk mange år siden jeg fandt ud af det. Der var en artikel om
Hyundais motorfabrik i et blad. Om det var bilmagasinet er ganske
sandsynligt da jeg har haft abonnement siden 1995, men jeg aner det
faktisk ikke.
Jeg sejlede for ØK for mange år siden, det kan også være derfra.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-05-04 18:13

> [...]
> faktisk ikke.
> Jeg sejlede for ØK for mange år siden, det kan også være derfra.

Grunden til at jeg er lidt overrasket er at Honda i en del år (husker ikke
hvor mange) er blevet udråbt til at være den største motorproducent i
verdenen.

Det her er klippet fra et indlæg på www.autoteket.dk fra 20/6-2003:

" Honda Motor Company, verdens største motorproducent med 15 millioner
enheder om året, lancerer inden længe sin første dieselmotor til
personbiler."

Og fra den tyske www.honda.de:

" Mit einer Jahresproduktion von 15,3 Millionen Motoren in seinen drei
Produktbereichen ist Honda der grösste Motorenhersteller der Welt."

Er du sikker på at der ikke stod Koreas største motorproducent?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-05-04 18:43

Kim Kristensen wrote:

> Er du sikker på at der ikke stod Koreas største motorproducent?

Jeg har også læst et sted at Hyundai er verdens største producent.
Jeg tror at de 15 mill fra Honda "kun" dækker personbils motorer, hvorimod
Hyundai jo også er meget andet (entrepenør maskiner osv).

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-05-04 18:47

On Tue, 11 May 2004 19:43:07 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Jeg har også læst et sted at Hyundai er verdens største producent.

"verdens største er jo et vidt begreb:
www.google.dk/search?q=verdens+st%C3%B8rste+motorproducent&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&meta=

"Inden længe lanceres Hondas første dieselmotor. Verdens største
motorproducent har sat sig høje mål: det bedste brændstofforbrug, de
bedste køreegenskaber, den bedste effekt og det bedste
drejningsmoment. Målene er nået med en firecylindret turbodieselmotor
på 2,2 l helt i aluminium...."

"Iveco Aifo er Italiens største motorproducent, og samtidlig verdens
største producent af dieselmotorer over 75 Hk..."

>Jeg tror at de 15 mill fra Honda "kun" dækker personbils motorer, hvorimod
>Hyundai jo også er meget andet (entrepenør maskiner osv).

www.tima.dk/motor/intro.asp
"Honda er verdens førende producent af benzinmotorer. På fabrikker i
Japan, USA, Asien og Europa produceres årligt 15 mio. benzin- og
dieselmotorer..."

Verdens førende - men ikke verdens største

/Mogens

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-05-04 19:17

> [...]
> bedste køreegenskaber, den bedste effekt og det bedste
> drejningsmoment. Målene er nået med en firecylindret turbodieselmotor

Ja der står jo også verdens største.

> "Iveco Aifo er Italiens største motorproducent, og samtidlig verdens
> største producent af dieselmotorer over 75 Hk..."

Nu er Italien jo ikke hele verden, det var da en tysktalende fætter ved navn
Adolf der havde den slags tanker.

> [...]
> Japan, USA, Asien og Europa produceres årligt 15 mio. benzin- og
> dieselmotorer..."
>
> Verdens førende - men ikke verdens største

Hvis man som Honda skriver at man er verdens største motorproducent på "
egne" hjemmesider, så skal man være sikker på at det er rigtigt. Det er
muligt at de er verdens største producent af benzinmotorer, men så bør de
måske lige tilføje at der er benzinmotorer. Jeg har netop set at Caterpillar
er verdens største motorproducent
http://www.enmaco.dk/Pressemeddelelser/CL%20jubil%C3%A6um%20-%20interview.pdf
måske der er forvirring omkring begrebet hos de folk der skal tælle det op.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-05-04 18:47

Per Beer Hansen wrote:

> Jeg tror at de 15 mill fra Honda "kun" dækker personbils motorer,

Og så måske lige en enkelt MC maskine eller 2

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-05-04 19:19

> Og så måske lige en enkelt MC maskine eller 2
>
> --
> Mvh
> Per
> www.perbeer.ninja.dk
> masser af F1 video's samt meget andet motorsport

Ja de spytter også et par MC'er ud.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-05-04 19:05

> [...]
> Per
> www.perbeer.ninja.dk
> masser af F1 video's samt meget andet motorsport

Jo da men Honda laver også motorer til andet end biler og motorcykler, også
bådmotorer, plæneklippere, pumper, nødstrømsanlæg osv. osv. selv jetmotorer
til fly (ja hele luftbanditten såmænd)
http://www.bilbasen.dk/nyheder/bilnyheder/show_article.asp?id=2245

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Jespersen

Dato : 19-05-04 17:47

> [...]
> Produktbereichen ist Honda der grösste Motorenhersteller der Welt."
>
> Er du sikker på at der ikke stod Koreas største motorproducent?

Ja det er jeg sikker på og Honda er ganske enkelt langt fra.
Honda kan være verdens største producent af motorer til biler og MC, men
ikke verdens største producent af motorer, da Hyundai nu er en af de få
der producerer skibsmotorer og motorer til entreprenørmaskiner

mvh
Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-05-04 11:43

"Re: Hvorfor er vi pessimistiske overfor Koreanerne?"

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.91.2.10)