/ Forside / Interesser / Dyr / Hunde / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hunde
#NavnPoint
Birgitta 19198
Nordsted1 6865
bevi54 6505
Jernladyen 4457
dova 4371
qfha 3911
knh15 3385
k.j.k 3376
ans 3077
10  vaxen 2670
fin statistik
Fra : Battlefield´s


Dato : 09-05-04 16:33

Hej
Jeg har lige været inde på DRK´s hvalpeliste (kun Labradors) og lave lidt
statistik:
Der er 30 kuld, samtlige forældre er HD-fri (såvel han som tæve), 1 han og
10 tæver er ikke fotograferet på albuerne. Ingen står angivet til at have
albuedysplasi. Samtlige er testet fri for PRA og Cataract.
Jeg må sige at jeg synes det er en flot statistik!
Tilsyneladende har flere af de større racer problemer med avl på hunde med
HD (f.eks.New Foundlænder og Skt. Bernhard), de har selvfølgelig heller ikke
så stort et avlsmateriale, som vi har hos Labradors, men alligevel synes jeg
godt vi kan være stolte af at have en race, hvor opdrætterne gør så meget
for at lave sunde hunde.
Igen et bevis på at det kan betale sig at købe en hund med DKK stambog, hvor
sundhed prioriteres højt.
Hilsen Vibeke (der ikke er opdrætter, kun ejer af to Labradors)






---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.679 / Virus Database: 441 - Release Date: 07-05-2004



 
 
Charlotte Eglin (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Charlotte Eglin


Dato : 10-05-04 17:25

Ja, statistikker kan jo tolkes som man vil, men det er da godt at
retrieverfolkene ikke avler på HD. Men bliver de eksteriørmæssigt
avlsgodkendt på udstillinger ?? Såvidt jeg ved er rigtig mange labradorer af
Formel-1 typen. Det kan godt være at de er sunde og raske, men de ligner
ærlig talt "røv og nøgler". Dét ser man ikke i statistikken. Jeg ville selv
være ked af at følges med en "ægte hund med stambog" og folk ikke kan se
hvad race det er.

At samtlige er frilyst for arvelige øjensygdomme er ikke særlig flot - det
er jo et krav for overhovedet at avle! Ergo tæller det ikke som "flot" i en
statistik.
Det samme gælder for min egen race (spaniels), og at det er et krav er helt
ok med mig - det manglede da bare.

Mvh
Charlotte Eglin




Battlefield´s (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Battlefield´s


Dato : 10-05-04 17:58


"Charlotte Eglin" <mail@candour.dk> skrev i en meddelelse
news:409facc3$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Ja, statistikker kan jo tolkes som man vil, men det er da godt at
> retrieverfolkene ikke avler på HD. Men bliver de eksteriørmæssigt
> avlsgodkendt på udstillinger ?? Såvidt jeg ved er rigtig mange labradorer
af
> Formel-1 typen. Det kan godt være at de er sunde og raske, men de ligner
> ærlig talt "røv og nøgler". Dét ser man ikke i statistikken. Jeg ville
selv
> være ked af at følges med en "ægte hund med stambog" og folk ikke kan se
> hvad race det er.
>
> At samtlige er frilyst for arvelige øjensygdomme er ikke særlig flot - det
> er jo et krav for overhovedet at avle! Ergo tæller det ikke som "flot" i
en
> statistik.
> Det samme gælder for min egen race (spaniels), og at det er et krav er
helt
> ok med mig - det manglede da bare.
>
> Mvh
> Charlotte Eglin
>
Hej
Du har ret i at øjenlysning er et krav, heldigvis!
Stadigvæk synes jeg det er dejligt at se, at der (næsten) ikke avles på
hunde med skavanker som f.eks. HD eller AA. For ca. 2½ år siden skulle vi ud
at købe en Labrador, det viste sig at være ret så vanskeligt at finde en
hvalp, der levede op til vore krav bl.a. sundhedsmæssigt. Så der er sket en
klar forbedring, og den skal opdrætterne da roses for.
Nej, der er ikke krav om eksteriørbedømmelse hos Labbere, på den anden side
er der heller ikke krav om nogen form for markprøve. Om man kan lide den ene
type frem for den anden er en smagssag (ligesom det er med Spaniels). For
mig er det meget trist, at se at en race som Labradoren efterhånden er delt
op i to, og ingen af dem ligner den oprindelige Labradortype, som jeg
startede med i 1960´erne. Men det er en helt anden snak, jeg synes blot det
er dejligt, at der altså findes racer, hvor der bliver gjort et stykke
avlsarbejde for sundheden og at det virker.
Hilsen Vibeke, lykkelig ejer af to sunde Labbere.



---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.680 / Virus Database: 442 - Release Date: 09-05-2004



Charlotte Eglin (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Charlotte Eglin


Dato : 12-05-04 12:56

Hej Vibeke

Ja, vist er det godt at opdrætterne går op i sundhed, men jeg synes stadig
at det er synd at mange ikke aner at der er to typer. Det ved man trods alt
med spaniels - de skal nemlig eksteriørgodkendes på udstilling også.

Jeg er glad for at vi i Spaniel Klubben for nogle år siden indførte det
krav - vi slap af med Field Trial typerne, som absolut ikke ligner spaniels,
og heller ikke er det mentalt. De er de rene jagtrobotter som slet ikke
hører til i en almindelig familie.

Også jeg har haft en labrador af den "gammeldags" type - det var tilbage i
1980, og jeg har kun meget få gange mødt en labrador som ser "ordentlig" ud.
Jeg bliver stadig blød om hjertet når jeg ser en rigtig labrador, men valgte
altså cockeren som "min" race - en mere handy hund med et dejligt
"labrador-sind". Til gengæld for den mere handy størrelse, må man så tage en
del pelspleje med i købet, men det er jo en helt anden historie.

Hilsen Charlotte - lykkelig ejer af 3 cocker spaniels og snart også en
springer spaniel




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste