Sjovt at sprænge løg
Fra : Bo Warming

Dato : 09-05-04 06:05

Forårsløg - hvad skal man med alt det grønne - og et kilo forårsløg koster
mer end to kilo store løg.

Mit livs første hundrede masochistiske grædeture ved løgsnitning er resten
af mit liv for kort til, så nu tager jeg en hammer eller hopper på løgene -
og smider dem derefter i solen (eller et knap så godt tørringssted).

Efter et par dage rusker jeg de tynde brune hinder af overfladen og krænger
de store løglag, så den lækre forårsløgagtigekerne hvide kernecylinder
kommer frem og kan bruges.(nu er de molekyler, man græder af, dampet væk).

Helt tørre løgflager (hvor man til sidst har klippet rodstykket fra) kan
holde sig uendeligt udenfor køleskab og kan æltes sammen med hakket kød og
krydderier (chili, salt, spidskommen, koriander) og så vil kødet blive
sprængt ( a la "sprængt" svinekød , altså saltet til lækkerhed) af sig selv
efter nogle timers henstand, og man behøver ikke opvarmning, men man kan
proppe klumper af "karrybøf med løg" i sig any time.
Os ramboer syns det er godt med noget at tygge - lissom senede bøffer er
bedre end dem der kan spises med sugerør.

Køleskab behøves heller ikke - det er til drikkevarer - er man sulten, skal
maden ikke være kold.

--
Bo Warming - DOVENSKAB ER ÆDEL SPORT
Bjelkes Alle 46, 2200 København N