Stiftelse af firma
Fra : Kasper Tidemann

Dato : 08-05-04 18:01

Att.: dk.videnskab.jura
-
Godaften.

Jeg har nogle spørgsmål ang. stiftelse af et interessentskab (følger i
tilfældig rækkefølge):

1) Hvornår bør man stifte firmaet? Når man har solgt eller omsat for mindst
50.000 kr. på et år? Eller SKAL der stiftes og momsregistreres, før der
sælges/købes/omsættes i og af firmaet?

2) Givet at selskabets økonomi bliver sammenhæftet med ejerens, stiger
trækprocenten så og hvilke ændringer finder man på selvangivelsen, hvis
nogen?

Jeg håber, I bærer over mig. Jeg er helt grøn på det juridiske område, men
vil meget gerne lære mere.

Med venlig hilsen
Kasper Tidemann
post@zuljin.dk

Fra : Kasper Christensen

Dato : 08-05-04 18:57

"> 1) Hvornår bør man stifte firmaet? Når man har solgt eller omsat for
mindst
> 50.000 kr. på et år? Eller SKAL der stiftes og momsregistreres, før der
> sælges/købes/omsættes i og af firmaet?

Det er når man FORVENTER at sælge for mere end 50.000 Kr.

> 2) Givet at selskabets økonomi bliver sammenhæftet med ejerens, stiger
> trækprocenten så og hvilke ændringer finder man på selvangivelsen, hvis
> nogen?

Du vil få en udvidet selvangivelse og om trækprocenten bliver højere er ikke
sikkert, men det kan skattekontoret oplyse dig om. Min gjorde ikke.

Kasper Christensen
Multimediedesigner
http://www.kasperc.dk

Fra : Allan Soerensen

Dato : 08-05-04 23:55

"Kasper Christensen" <no@email123321.com> skrev i en meddelelse
> "> 1) Hvornår bør man stifte firmaet? Når man har solgt eller omsat for
> mindst
>
> Det er når man FORVENTER at sælge for mere end 50.000 Kr.

Nej, man skal moms-registreres når man omsætter for mere end 50.000 Kr.
Man er et "firma" lige så snart man begynder at sælge noget erhvervsmæssigt.

Fra : Ralph

Dato : 08-05-04 19:45

"Kasper Tidemann" <post@zuljin.dk> skrev i en meddelelse
> 1) Hvornår bør man stifte firmaet? Når man har solgt eller omsat for
mindst
> 50.000 kr. på et år? Eller SKAL der stiftes og momsregistreres, før der
> sælges/købes/omsættes i og af firmaet?

SKAL og skal, uanset hvor meget du omsætter så skal du betale skat af
fortjenesten - så hvis du vil have glæde af fradrag i en opstartsfase, så
synes jeg da at det gælder om at blive momsregistreret så hurtigt som muligt

> 2) Givet at selskabets økonomi bliver sammenhæftet med ejerens, stiger
> trækprocenten så og hvilke ændringer finder man på selvangivelsen, hvis
> nogen?

Selskab eller enkeltmandsfa. det er ikke helt ligemeget, men den løn du
trækker ud af fa. bliver beskattet som alm. løn, et overskud der forbliver i
fa. bliver beskattet lavere.
Hvad angår selvangivelse, så skal du have en udvidet hvis du har eget fa.
momsregistreret eller ej.

> Jeg håber, I bærer over mig. Jeg er helt grøn på det juridiske område, men
> vil meget gerne lære mere.

Sørg for at have styr på alle udgifter og indtægter, især hvis du - som jeg
lidt fornemmer - vil klare det hele selv uden revisor, så kan du være næsten
100% sikker på at komme til torskegilde de første par år.
Men ellers ring og spørg enten hos Told og Skat, eller på dit lokale
rodekontor, de er såmænd meget flinke.

--
venligst
Ralph

Fra : Kasper Tidemann

Dato : 09-05-04 11:22

> [...]
> fortjenesten - så hvis du vil have glæde af fradrag i en opstartsfase, så
> synes jeg da at det gælder om at blive momsregistreret så hurtigt som

Okay, det vil jeg skrive mig bag øret.

> [...]
> fa. bliver beskattet lavere.
> Hvad angår selvangivelse, så skal du have en udvidet hvis du har eget fa.

Skal jeg forstå det sådan, at hvis jeg har X Selskab, som tjener 1.000 kr.,
så bliver de 1.000 kr. først beskattet som et enestående overskud - og når
dét så er gjort og jeg vil bruge den beskattede sum til løn, så bliver
summen beskattet igen?

> [...]
> 100% sikker på at komme til torskegilde de første par år.
> Men ellers ring og spørg enten hos Told og Skat, eller på dit lokale

Jeg noterer mig alt jeg overhovedet laver og indsætter det i et stort
budget, så det har jeg styr på. En revisor har jeg slet, slet ikke råd til
endnu - men tak for tippet alligevel, det vil jeg også huske på.

- Kasper

Fra : David T. Metz

Dato : 09-05-04 12:52

Kasper Tidemann wrote:

> [...]
> overskud - og når dét så er gjort og jeg vil bruge den beskattede sum
> til løn, så bliver summen beskattet igen?

Nej. I et interessentskab/enkeltmandsfa. vil det bare blive beskattet som
indtægt for dig personligt - medmindre du anvender virksomhedsordningen, men
det er der næppe fidus i, da det er noget mere krævende administrativt.

Hvorfor tænker du egentlig i interessentskab? Er I flere? Hvis der kun er
dig er der slet ingen pointe i at stifte et I/S så vidt jeg kan se. Det gør
ingen forskel skattemæssigt eller ansvarsmæssigt.

David

Fra : Kasper Tidemann

Dato : 09-05-04 12:57

> [...]
gør
> ingen forskel skattemæssigt eller ansvarsmæssigt.

Det er et rigtig godt spørgsmål. Jeg har fået den forståelse af det, at jeg
skal stifte et selskab, før jeg kan blive momsregistreret - men det er vel
ikke korrekt, så? Det eneste, jeg i første omgang vil have på plads, er det
skattemæssige, for jeg er ikke interesseret i at snyde Told & Skat for en
krone. Men jeg behøver altså KUN at blive momsregistreret i mit eget navn og
ikke andet?

- Kasper

Fra : Kasper Christensen

Dato : 09-05-04 14:27

i at snyde Told & Skat for en
> krone. Men jeg behøver altså KUN at blive momsregistreret i mit eget navn
og
> ikke andet?

Hmm. Du skal momsreg. dig, med et firmanavn.

Kasper Christensen
Multimediedesigner
http://www.kasperc.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-05-04 14:34

Kasper Christensen wrote:

> i at snyde Told & Skat for en
> og
>
> Hmm. Du skal momsreg. dig, med et firmanavn.

Kan du henvise til en lov, hvor det står?
Der har været en række forkerte eller ikke-fyldestgørende svar i denne
tråd, jeg vil anbefale Kasper Tidemann at henvende sig til sin lokale
Told Skat og få de rette svar. Brug evt. nogle at udsagnene i tråden til
at stille de rette spørgsmål til Told Skat.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kasper Christensen

Dato : 09-05-04 14:59

> [...]
> Told Skat og få de rette svar. Brug evt. nogle at udsagnene i tråden til
> at stille de rette spørgsmål til Told Skat.

Lov og lov. Man momsreg. sig fordi man vil til at drive erhverv og dermed
skal man også finde på et firmanavn. Hvis det er et enkeltsmandsfirma kommer
det til at hedde: Firmanavn v/ Kasper Tidemann.

Brug. evt denne http://registreringsguiden.toldskat.dk/

De svar jeg er kommet med er de som jeg fik fra Told og Skat, da jeg reg.
mig i marts måned.

Mvh

Kasper

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-05-04 15:07

Kasper Christensen wrote:

> Lov og lov. Man momsreg. sig fordi man vil til at drive erhverv og dermed
> skal man også finde på et firmanavn. Hvis det er et enkeltsmandsfirma kommer
> det til at hedde: Firmanavn v/ Kasper Tidemann.

Man behøver ikke opfinde et firmanavn, man kan sagtens bruge sit eget
navn. Og så vil der i dette tilfælde stå følgende på
registreringsbeviset fra Told Skat: Firma Kasper Tidemann.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-05-04 15:02

> i at snyde Told & Skat for en
> og
>
> Hmm. Du skal momsreg. dig, med et firmanavn.

Når der er tale om en enkeltmandsvirksomhed bliver man bare moms-registreret
som "firmanavn/V fornavn efternavn" på den måde kan man se at der er tale om
en enkeltmandsvirksomhed og hvem der er juridisk ansvarlig.

Fra : Ralph

Dato : 09-05-04 15:22

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> en enkeltmandsvirksomhed og hvem der er juridisk ansvarlig.

Det kan jeg kun tilslutte mig, var faktisk temmelig sikker på at det ikke
var nødvendigt, men har lige chekket sidste momsangivelse.
Ralph
v/ Ralph Vang Rasmussen

--
venligst
Ralph

Fra : Ralph

Dato : 09-05-04 15:18

"Kasper Christensen" <no@email123321.com> skrev i en meddelelse
> Hmm. Du skal momsreg. dig, med et firmanavn.

Ja, men det firmanavn kan udmærket være Kaspers eget navn.

Personligt har jeg et fa. det hedder Ralph

--
venligst
Ralph

Fra : Kasper Tidemann

Dato : 09-05-04 16:17

> Ja, men det firmanavn kan udmærket være Kaspers eget navn.
>
> Personligt har jeg et fa. det hedder Ralph

Okay. Hvordan fungerer det så, hvis jeg finder på et andet navn end mit
eget? Får jeg så automatisk ophavsrettigheden til det navn eller hvad?

I øvrigt skal I have mange tak for jeres svar, det har været en stor hjælp.

- Kasper

Fra : Kasper Christensen

Dato : 09-05-04 16:47

> Okay. Hvordan fungerer det så, hvis jeg finder på et andet navn end mit
> eget? Får jeg så automatisk ophavsrettigheden til det navn eller hvad?

Ja, du får brugsrettighederne til det. Men du skal sikre dig at det ikke
bruges andre steder. Søg efter det på google.com og i cvr.dk. Endvidere bør
du tjekke domæner og se om der er et der.

Man kan også betale, tror det er patentkontoret, 3000 Kr for at undersøge
det.

Hvis du finder et navn, som ikke er i brug, så tager du det i brug og kan
dermed dokumentere at du er "ejer".

Kasper Christensen
Multimediedesigner
http://www.kasperc.dk

Fra : Knud Berggreen

Dato : 09-05-04 19:23

Telefonbogen (www.dgs.dk) må vel være et must når der er tale om at
tjekke firmanavne.

/Knud

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-05-04 20:33

Knud Berggreen <knud@berggreen-dk.invalid> skrev :

>Telefonbogen (www.dgs.dk) må vel være et must når der er tale om at
>tjekke firmanavne.

Nøehhh - den finder ikke alle ....

Fra : Knud Berggreen

Dato : 09-05-04 22:30

On Sun, 09 May 2004 21:33:07 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Nøehhh - den finder ikke alle ....

Det er korrekt, men derfor bør den tjekkes alligevel - og www.krak.dk
bør også idet men også her kan få eventuelle varemærker med samme
navn. - ok nej, der er heller ikke alle, men hvis lige det navn man
søger alligevel kommer frem...

Det er umuligt at gardere sig 100%

/Knud

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-05-04 15:00

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
gør
> ingen forskel skattemæssigt eller ansvarsmæssigt.

Det kan slet ikke komme på tale med et interessentskab, hvis der ikke er
flere ejere.
En personlig ejet virksomhed med flere ejere kaldes et interessentskab. En
personlig ejet virksomhed med kun en ejer hedder Enkeltmandsvirksomhed. Det
er ikke noge man selv vælger.
En personlig ejet virksomhed skal ikke "stiftes" som et ApS eller A/S.