differensomsætning
Fra : KD

Dato : 08-05-04 14:22

Hej
Jeg har et enkelt lille spørgsmål, hvad er ligningen for differensomsætning?

mvh
Duus

Fra : alexbo

Dato : 08-05-04 16:58

"KD" skrev

> Jeg har et enkelt lille spørgsmål, hvad er ligningen for
differensomsætning?

f.eks. a-b =c
Hvad er det egentlig du spørger om, brugtmoms ?

mvh
Alex Christensen

Fra : KD

Dato : 08-05-04 18:02

Jeg har fået en opgave hvor jeg skal angive ligningen for bla. omsætning,
faste omkostninger, differensomkostninger og differensomsætning. Jeg kan dog
ikke finde noget om differensomsætning i lærebogen eller andre stedder.
Håber det hjælper lidt.

mvh
Duus

Fra : alexbo

Dato : 08-05-04 23:04

"KD" skrev

> Håber det hjælper lidt.

Næh, ikke meget, jeg forstår ikke spørgsmålet, og søgning på Google har ikke
gjort mig klogere, jeg ville have henvist til dk.videnskab.oekonomi, men der
er du jo allerede.

Differens betyder jo forskel, så differensomsætning kunne være den del af
omsætningen der ligger mellem købs og salgspris.
Og ved brugtmoms opkræver man kun moms af forskellen mellem indkøbspris og
salgspris.
Det var det der fik mig til at tænke på brugtmoms i den forbindelse.

Men ifølge Google er det mere avanceret

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-05-04 23:10

alexbo wrote:

> "KD" skrev

> differensomsætning?
>
> f.eks. a-b =c
> Hvad er det egentlig du spørger om, brugtmoms ?

Næh, han spørger egentligt om det han skriver han gerne vil vide: Hvad er
ligningen for differensomsætning? Og det kan jeg da godt hjælpe med:

DOMS = (forskellen i omsætning / forskellen i afsætning)

Det er vist nogenlunde det samme som grænseomsætningen, bortset fra at når
man regner med differensomkostning, så regner man i intervaller - og
tager /differensen/ mellem intervallerne. For grænseomsætning kan man sige:
Hvad kommer der ind i omsætning pr. stk. ekstra solgt vare?

På samme måde kan DOMK : Differensomkostningerne findes... Og hvis vi nu
er /rigtig/ smarte.... Så kigger vi udfra en grænsebetragtning og regner ud
hvor mange styks, der er det optimale at sælge... Hvert solgt produkt giver
forøget DB, indtil DOMK bliver større end DOMS... Så ligningen hedder: DOMK
= DOMS. Hvad er det optimale styk-antal? Det er ihvertfald sådan noget jeg
lærte om i regnskab og virksomhedsøkonomi...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jørgen Ellgaard

Dato : 09-05-04 11:41

"KD" <DETTESKALFJERNESk_d@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> mvh
> Duus
>
> Formlerne "Grænseomsætning" og "Grænseomkostning" hænger sammen.
Det samme gør "Differensomsætning" og "Differensomkostning".

Forskellen på de 2 sæt formler er, at "Grænseformlerne" bruges når ændringen
er 1 stk, hvorimod "Differensformlerne" bruges når ændringen er mere end 1
stk.

Betingelsen for at bruge dem er, at man befinder sig på et marked under
fuldkommen konkurrence, dvs at:
1. sælger er meget lille i forhold til det samlede marked
2. der er ingen præference over for sælger
3. det der sælges er en standardvare som også kan fås ved alle de andre
udbydere (fx hvede, kartofler, tændstikker, benzin, grise, kyllinger, salt,
sukker osv.)

Uanset hvor lidt eller meget sælger udbyder, vil han altså altid få
markedsprisen.

Hvis sælger nu øger sin afsætning med 500 kg og får 1000 kr for de her 500
kg, så er hans differensomsætning:
1000 : 500 = 2 kr

Lad os forudsætte at hans normale omkostning ved at producere varen er 1 kr
per kg. Nu får han så muligheden for at sælge 500 kg yderligere og de giver
2 kr/kg. Hans faste omkostninger per styk vil sandsynligvis falde, men det
kan godt være hans variable omkostninger per styk vil stige så meget at den
øgede afsætning på 500 kg vil koste ham 1000 kr at producere. I så fald
bliver hans differensomkostning jo også 2 kr og så er der ingen forretning i
det. Hvis differensomkostningen er under 2 kr så kan det svare sig at
producere.

Hvis vi forudsætter at en yderligere øgning på 500 kg vil koste 2000 kr at
producere (hans variable omkostninger stiger nu pga af overarbejde,
reparation på maskiner osv) så vil hans differensomkostninger nu være på
2000 : 500 = 4 kr. Det vil altså være direkte tabsgivende at producere.

Når du bruger de her formler, skal du altså bruge 3 oplysninger:
markedsprisen, de faste omkostninger per enhed i de respektive intervaller
og de variable omkostninger per enhed ligeledes i de respektive intervaller.

Håber det skabte lidt klarhed.

Jørgen Ellgaard

Fra : KD

Dato : 09-05-04 19:20

Det lyder meget fornuftigt, jeg takker mange gange for svarene.

mvh
Duus