Spg. om CVR-registrering
Fra : Ukendt

Dato : 08-05-04 12:19

Hej,

jeg har kigget på T&S hjemmeside samt en anbefalet side her fra gruppen, der
hedder startguiden,, men fandt ikke de ultimative svar, der helt fjerner
mine spørgsmålstegn og tvivl, hvorfor jeg spørger her:

Koster det noget økonomisk at blive CVR-registreret
Kræver det en minimumsaktivitet / omsætning?
Hvornår går grænsen for, hovrnår man skal registreres?
Hvor meget administrativt er der i at blive registreret (såvel ved selve
registreringen som løbende)
Giver en registrering fordele / ulemper?

Samt hvis der er andre relevante ting i forbindelse med en evt.
registrering.

Bemærk, der er ikke tale om moms-registrering, men CVR-registrering.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-04 14:01

On Sat, 8 May 2004 13:19:12 +0200, "Vint" <ingen> wrote:

> [...]
>mine spørgsmålstegn og tvivl, hvorfor jeg spørger her:
>
>Koster det noget økonomisk at blive CVR-registreret

0,00 kr

>Kræver det en minimumsaktivitet / omsætning?

Nix

>Hvornår går grænsen for, hovrnår man skal registreres?

Omsætning på over 50.000,- kr, så skal du registrere dig.

>Hvor meget administrativt er der i at blive registreret (såvel ved selve
>registreringen som løbende)

Det er vel relativt. Du skal oplyse de ting der er på skemaet og
indsende det.

>Giver en registrering fordele / ulemper?

Fordele mjah, uemper njah. Det er dog et krav at du momsangiver dig
selv hvert kvartal. Det kan gøres på t&s hjemmeside og betales over
netbank og så er den pot uden. Du skal momsangive dig selv uanset om
det har en omsætning eller ej. Hvis du gør det hele elektronisk
belønnes du endda med 25,- som du kan trække fra i momsangivelsen.

>Bemærk, der er ikke tale om moms-registrering, men CVR-registrering.

Er det ikke det samme ? Eller er det mig som har misforstået et eller
andet ?

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-04 14:44

> Er det ikke det samme ? Eller er det mig som har misforstået et eller
> andet ?

Jeg ved, at det ikke er det samme, men meget mere end det, ved jeg så ikke.

Grunden er, at jeg ved, at man godt kan være momsregistreret uden at have
CVR-nummer og omvendt kan man godt have et CVR-nummer udne at være
momsregistreret

(Eks2. en bekendt har en mindre udlejningsvirksomhed, hvor han fratrækker
moms, men han har ikke noget cvr-nummer)

Eks2: jeg mener at have hørt om en, kan ikke huske, om det var herinde, der
var CVR-registreret med en lav omsætning og derfor ikke havde valgt at være
momsregistreret)

Dog vil jeg lige tilføje, at jeg ikke er så 100% sikker, at jeg vil lægge
hovedet på blokken og skal da være hurtig til at give dig ret, hvis det er
mig der i sidste ende tager fejl om ovenstående.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 08-05-04 15:23

On Sat, 8 May 2004 13:19:12 +0200, "Vint" <ingen> wrote:

>Koster det noget økonomisk at blive CVR-registreret
Nej

>Kræver det en minimumsaktivitet / omsætning?
Nej

>Hvornår går grænsen for, hovrnår man skal registreres?
Momsregistrering: Ca 50.000 årlig omsætning
Udbetaling af løn: Straks

>Hvor meget administrativt er der i at blive registreret (såvel ved selve
>registreringen som løbende)
Registreringen sker på en enkelt blanket.
Løbende indberetning er:
Moms: Det første år normalt hvert kvartalet. Senere kan det nedsættes
til halvårligt hvis der er tale om en virksomhed med mindre omsætning.
Nogle virksomhedstyper skal dog indberette månedsvis.
A-skat (hvis man har ansatte): Hver måned.

>Giver en registrering fordele / ulemper?
Moms?
Ja, det er lettere at sælge til andre erhvervsdrivende. Desuden kan du
få moms tilbage for andet en blot varer såfremt det indgår i
virksomheden.

>Samt hvis der er andre relevante ting i forbindelse med en evt.
>registrering.

>Bemærk, der er ikke tale om moms-registrering, men CVR-registrering.
Nå for søreren... Hvad er det du vil registrere? En virksomhed eller
en forening?
Og hvorfor skal den registreres hvis ikke der er tale om
momsregistrering og/eller a-skatteindeholdelse?

/Knud

--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-04 16:03

> [...]
> en forening?
> Og hvorfor skal den registreres hvis ikke der er tale om
> momsregistrering og/eller a-skatteindeholdelse?

Der er tale om registrering med CVR-nummer, hvilket efter mine oplysninger
ikke er det samme som momsregistrering. Man kan godt have et CVR-nummer uden
at være momsregistreret.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-05-04 16:07

"Vint" <ingen> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> ikke er det samme som momsregistrering. Man kan godt have et CVR-nummer

Det har eks. min genbo.

Han er tandlæge.

Hans kone har også et CVR-nummer og heller ikke momsregistreret.

Hr. Bjørn

Fra : H.S.

Dato : 11-05-04 13:41

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
> uden
>
> Det har eks. min genbo.
>
> Han er tandlæge.

Der er visse brancher som er momsfritaget, så de bliver vel CVR registreret,
men uden moms ?

Fra : Knud Berggreen

Dato : 09-05-04 19:04

On Sat, 8 May 2004 17:03:19 +0200, "Vint" <ingen> wrote:

>Der er tale om registrering med CVR-nummer, hvilket efter mine oplysninger
>ikke er det samme som momsregistrering. Man kan godt have et CVR-nummer uden
>at være momsregistreret.

Ja, f.eks. hvis man indeholder a-skat.
Men hvad skal du ellers bruge det til?

/Knud

Fra : Ole Pedersen

Dato : 08-05-04 16:08

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Nå for søreren... Hvad er det du vil registrere? En virksomhed eller
> en forening?
> Og hvorfor skal den registreres hvis ikke der er tale om
> momsregistrering og/eller a-skatteindeholdelse?

HUSK når du CVR-registrere dig går automatisk "en besked" videre til "skattefar" der
sender dig B-Skattekort på 10.000 kr

men hvis du bare skal have CVR-nr for at bruge til import af varer fra udlandet for at
slippe for at betale moms, så bliver
det også kontrolleret - så lad være, hvis det er for sjov

vh OP

Fra : Michael Sørensen

Dato : 08-05-04 17:22

> HUSK når du CVR-registrere dig går automatisk "en besked" videre til
"skattefar" der
> sender dig B-Skattekort på 10.000 kr

Når man registrerer sig, bliver man bedt om at ændre sin
forskudsregistrering, ved at T&S sender en ny forskudsskema ud til dig. Med
andre ord kommer du automatisk ikke til at skulle afregne kr. 10.000 i
B-skat, men alt efter hvordan du forskudsregistrerer dig (og om T&S
godkender denne vurdering)

Fra : Jens Jakob Andersen

Dato : 12-05-04 11:57

Dette er en meget interessant tråd, så jeg kobler mig på.
Jeg vil oprette et enkeltmansfirma, for at få et momsnummer - så jeg
kan få et Metrokort og købe billigere ind (og også gerne et Inco
kort).

Som jeg læser denne tråd - er der ikke nogen større pitfalls?

Så det er vel bare "Just do it" - eller hur?

/JJ

Fra : Zacho

Dato : 12-05-04 14:51

"Jens Jakob Andersen" <jj92@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil oprette et enkeltmansfirma, for at få et momsnummer - så jeg
> kan få et Metrokort og købe billigere ind (og også gerne et Inco

Jeg bruger næsten aldrig mit Metrokort.
Generelt synes jeg ikke de er billigere end andre lavpris-varehuse...

-

Fra : Allan Soerensen

Dato : 12-05-04 15:02

> [...]
> Jeg vil oprette et enkeltmansfirma, for at få et momsnummer - så jeg
> kan få et Metrokort og købe billigere ind (og også gerne et Inco

Hvis det er det eneste formål med at blive moms-registreret, så drop det.
Det har intet med at drive firma at gøre, og du får før eller siden bøvl med
Told & Skat.

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-04 17:01

> men hvis du bare skal have CVR-nr for at bruge til import af varer fra
udlandet for at
> slippe for at betale moms, så bliver
> det også kontrolleret - så lad være, hvis det er for sjov

Grunden til mit oprindelige spørgsmål var, at jeg - hvis jeg får startet -
ikke får en omsætning på over 50.000 kr. (i mine budgetter) og derfor ikke
ønsker at blive momsregistreret, da det ikke vil være en fordel for mig.

Der var det så jeg tænkte, om andre ikke kunne se mig officielt som en
erhvervsdrivende, hvis jeg ikke havde et CVR-nummer og jeg ønsker at gøre
det rigtigt for ikke at komme i vanskeligheder. Derfor stillede jeg
spørgsmålet. Men har stadig ikke fået det endegyldige svar.