Netto kontant
Fra : Kevin Christensen

Dato : 08-05-04 12:12

En håndværker, der netop har udført noget arbejde for mig, kræver betaling i
kontanter (altså klingende mønt), da "det er det nemmeste". Han sagde godt
nok da vi indgik aftalen, at der var tale om "netto kontant", men det var
ikke lige det jeg forestillede mig.

Mit spørgsmål er så: Kan der være nogen fornuftig grund til at kræve
kontanter, udover på en eller anden måde at gøre det sort i hans regnskab
(jeg får regning/kvittering på det) og skal jeg uden videre acceptere det?

Mvh
Kevin Christensen

Fra : Karl Viggo

Dato : 08-05-04 12:29

"Kevin Christensen" <kchristen@koncon.nl> skrev i en meddelelse
> der var tale om "netto kontant", men det var
> ikke lige det jeg forestillede mig.

Hvad dælen troede du så han tænkte på ???

> Mit spørgsmål er så: Kan der være nogen fornuftig grund til at kræve
> kontanter, udover på en eller anden måde at gøre det sort i hans regnskab
> (jeg får regning/kvittering på det) og skal jeg uden videre acceptere det?

Hvorfor skulle det være så forfærdeligt at betale regningen med kontanter ?
(Jeg er godt klar over at håndværkeren nok ikke fortæller noget til
Skattevæsenet)
Du kan vel bare gå ned og hæve de fornødne penge - det kan da ikke være den
store ulejligehd for dig.

Viggo

---

Fra : Knud Berggreen

Dato : 08-05-04 15:16

On Sat, 8 May 2004 13:28:57 +0200, "Karl Viggo"
<karl__viggo@hotmail.com> wrote:

>"Kevin Christensen" <kchristen@koncon.nl> skrev i en meddelelse
>
>Hvad dælen troede du så han tænkte på ???

Netto kontant betyder som regel blot at der skal betales med det samme
i modsætning til f.eks. netto 30 dage.

/Knud

--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Ralph

Dato : 08-05-04 12:56

> [...]
> Mit spørgsmål er så: Kan der være nogen fornuftig grund til at kræve
> kontanter, udover på en eller anden måde at gøre det sort i hans regnskab

1) Almindelig overtro: "æ ska aldri´ ha´ såen et plastickort, næ kontanter
det ved man hvad er" Tja, det er sådan nogen der ikke erstattes hvis de
bliver stjålet.

2) mistillid til kunderne: Betaler de til tiden, gummicheck.

3) mistillid til Girobank, 5-6 bankdage før penge går ind på konto

4) overtræk på hans bankkonto, og egen bank er eneste sted man kan veksle
crosset check.

5) dominerende kone, kræver ingen forklaring

> (jeg får regning/kvittering på det) og skal jeg uden videre acceptere det?

Det er i hvert tilfælde ikke dit job (går jeg ud fra) at spotte evt.
skattesnydere udfra egne fordomme

--
venligst
Ralph

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-05-04 13:00

KLIP

> Det er i hvert tilfælde ikke dit job (går jeg ud fra) at spotte evt.
> skattesnydere udfra egne fordomme

Hvad jeg slet ikke forstår .... der udstedes en regning/faktura (sikkert
nummereret) ... så et det sgú bare at slippe slanterne.

Intet mere ... intet mindre.

Hr. Bjørn

Fra : Zacho

Dato : 08-05-04 13:06

> [...]
> (jeg får regning/kvittering på det) og skal jeg uden videre acceptere det?

Det kan jo også være, at han lige står og mangler penge eller simpelthen
bare ikke
finder dig kreditværdig. Mange kræver også kontant betaling for at undgå alt
det
bøvl med at folk "glemmer" at betale". Det er da ikke unormalt med "netto
kontant".
At på forhånd stemple han som skattesnyder, er lige lidt hårdt!

Da du selv har accepteret betalingsbetingelserne må du ned i banken og hæve
pengene. Alternativt kan du jo bare give ham en check, hvis du er bange for
at
han stikker moms- og skattekroner lige i lommen...

-

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-05-04 13:26

"Zacho" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
for
> at
> han stikker moms- og skattekroner lige i lommen...

Vil det sige at samtlige næringsdrivende, der forlanger kontant betaling, er
moms- og skattesnydere...?

Vil det sige at de mennesker, der ikke har et plastickort eller checkhæfte
er medvirkende/årsag til moms- og skattesnyd..?

Hr. Bjørn

Fra : Zacho

Dato : 08-05-04 16:08

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> KLIP
>
> Vil det sige at samtlige næringsdrivende, der forlanger kontant betaling,

Nej

> Vil det sige at de mennesker, der ikke har et plastickort eller checkhæfte
> er medvirkende/årsag til moms- og skattesnyd..?

Nej. Læs venligst mit svar igen. Denne gang laaangsomt, Hr. Bjørn.

-

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-05-04 23:25

"Zacho" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej. Læs venligst mit svar igen. Denne gang laaangsomt, Hr. Bjørn.

Sorry ... kunne opfattes som møntet på dig. Det var det ikke.

Det var blot en naturlig forlængelse af dit svar.

Hr. Bjørn

Fra : Per Thomsen

Dato : 10-05-04 14:07

> Vil det sige at de mennesker, der ikke har et plastickort eller checkhæfte
> er medvirkende/årsag til moms- og skattesnyd..?

Så bliver vi da mange skattesnydere, når gebyret på Dan-kort bliver indført.
:)

Per

Fra : Knud Berggreen

Dato : 08-05-04 15:18

On Sat, 8 May 2004 13:11:55 +0200, "Kevin Christensen"
<kchristen@koncon.nl> wrote:

>Mit spørgsmål er så: Kan der være nogen fornuftig grund til at kræve
>kontanter, udover på en eller anden måde at gøre det sort i hans regnskab
>(jeg får regning/kvittering på det) og skal jeg uden videre acceptere det?

Du er faktisk nød til at acceptere det. Ifølge loven er
Nationalbankens betalingsmidler de eneste som man kan kræve at en
betalingsmodtager skal acceptere. Alt andet - checks, kort, veksler og
ligende kan altid afvises.

/Knud