Frivilligt afkald/udskydelse af arveret ?
Fra : Bakke

Dato : 08-05-04 11:36

Vi er et ældre par, som for nyligt er blevet gift.
Vi har begge særbørn fra tidligere forhold, som jo ville kunne kræve skifte
når den første af os dør.
Alle vore 3 børn, som er voksne og myndige, er indstillet på ikke at kræve
skifte ved første dødsfald.
Men vi vil jo gerne have det skriftligt, og børnene er indstillet på at
skrive bindende under på en sådan aftale.
Spørgsmåler er derfor hvilke formkrav der er til sådan et dokument ?
Jeg tænker på ordlyd, bevidning af underskrifternes ægthed og
underskrivernes myndighed, dateringens rigtighed osv.

Umiddelbart finder jeg ikke at der skulle være grund til at tinglyse
dokumentet hvis det er udformet juridisk uangribeligt. Bare den
længstlevende kan huske hvor det ligger.
Og hvis det ikke er tilfældet er det så nok mindre vigtigt !!!

Eller har jeg overset noget ?

Mvh

Bo

Fra : Ole Pedersen

Dato : 08-05-04 15:53

"Bakke" <No@spam.tk> skrev i en meddelelse news:KK2nc.594$u83.5@news.get2net.dk...

> [...]
> længstlevende kan huske hvor det ligger.
> Og hvis det ikke er tilfældet er det så nok mindre vigtigt !!!

Det er sådan set meget nemt, du laver et Notartestamente, går hen til din retsbygning og
får det indskrevet i
"Testemente-registret" som cpr-nr pris 300 kr.
Jeg gjorde det selv, derved bliver søstre og brødre gjort arveløs

TESTATOR: Navn (er "navn" på den person der opretter)

Adresse

Postnr. By

Cpr nr

NOTARTESTAMENTE

§1.

Herved bestemmer ovenstående testator, der ikke tidligere har oprettet testamente, at

§2.

Dette testamente har først gyldighed, når X, er afgået ved døden.

(§ 3 - 4 - 5 må du selv udfylde)

§6.

Dette testamente underskrives for notaren i to ligelydende eksemplarer og det betyder, at
hvis mit eksemplar bortkommer, skal mit dødsbo fordeles på baggrund af en afskrift eller
fotokopi af den genpart, der opbevares hos notarialvæsenet.

X-by den ........

jeres underskrifter

vh OP

Fra : Bakke

Dato : 08-05-04 16:28

> [...]
> "Testemente-registret" som cpr-nr pris 300 kr.
> Jeg gjorde det selv, derved bliver søstre og brødre gjort arveløs

Jo, men nu var der jo altså ikke tale om søstre og brødre, men derimod om
særbørn, der _under alle omstændigheder_ har et retskrav på at få boet
skiftet ved ( egne ) forældres død.
Det er jo netop for at få fastslået juridisk at de ganske frivilligt giver
afkald på denne ret, så de ikke senere på grund af et eller andet ville
kunne skifte mening.
Det konkrete forhold er, at længstlevende ikke ville kunne forblive i den
fælles bolig hvis der skal udredes arv ifølge arveloven. Som man _ikke_ bare
kan testamentere sig ud af !
Men det er tilladt at på forhånd give afkald på/udskyde sin arveret -
problemet er altså hvordan man får slået det juridisk gyldigt fast.
Og som jeg skrev, er samtlige "børn" indstillet på at gøre det.
Så jeg kan ikke lige se at dit forslag til en løsning kunne være brugbart
for mig ?

Mvh

Bo

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-05-04 21:02

> [...]
> Og som jeg skrev, er samtlige "børn" indstillet på at gøre det.
> Så jeg kan ikke lige se at dit forslag til en løsning kunne være brugbart

Vi gik op til advokaten og forklarede sagen (som var noget mere rodet end
din). Han lavede så et testamente, som vi måtte læse igennem 4 gange inden
vi var sikre på hvad der stod, og at det stemte med vores ønsker - til
gengæld er det juridisk uangribeligt, og det kostede omkring 3000,-

Mvh Maria