Blot en tanke
Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 08-05-04 11:16

Hej NG

Jeg fik lige en tanke, jeg dels ville dele men også ville have lidt feedback
på. Dette skal IKKE være en tråd til negativitet eller pegen fingre ad
hinanden... Lad os behandle dette emne neutralt, og lad os få en god
diskussion/debat om formålet med denne gruppe...

*******************************

Vi har fornylig oplevet nogle der har vendt deres livssyn på større eller
mindre områder (hvor stort afhænger vel af ens eget udgangspunkt). Jeg har
flere gange bemærket hvorledes vi i gruppen synes at mæske os i indlæg og
formuleringer der, om noget, i hvert fald slet ikke minder om den kristendom
der er at finde imellem Matthæus og Åbenbaringsbogen, og så var det jeg fik
tanken / tankerne:

Vil vi også hakke på muslimer der evt. omvendte sig til kristendommen?

Hvilke signaler sender vi til dem "udenfor" kristendommen, når vi driver
kampagner og bataljer i stil med dk.snak.mudderkastning?

Er der noget lys, der skinner?

Hvor stolte behøver vi egentlig i grunden at være over at have vores eget
dk.-hierarki på news/usenet, når vi ikke adskiller os fra f.eks. de grupper
der sløvt (men sikkert) uddør i alt.-hierarkiet?

Tak fordi du lyttede til denne tanke. Håber vi allesammen kan få mere ud af
lige at kigge lidt på FORMÅLET med gruppen.

God weekend til alle.

Henrik, Slagelse

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 08-05-04 13:24

I news:409cb379$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Henrik Vestergaard følgende:

[ ... ]
> Tak fordi du lyttede til denne tanke. Håber vi allesammen kan få
> mere ud af lige at kigge lidt på FORMÅLET med gruppen.

Tak for et godt og tankevækkende indlæg!
Det ramte plet, kunne jeg mærke.

> God weekend til alle.

Tak og i lige måde.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-05-04 14:15

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]
> fald slet ikke minder om den kristendom der er at finde imellem
> Matthæus og Åbenbaringsbogen, og så var det jeg fik tanken / tankerne:

Nu er dette jo for det første ikke et trossamfund, men derimod et åbent
forum mennesker af alle mulige overbevisninger, der diskuterer
Kristendomsrelevante emner.

Vi er så naturligvis en del gruppedeltagere af forskellige kristne
denominationer, men det er jo heller ikke meningen at vi skal være totalt
konforme herinde.

> Vil vi også hakke på muslimer der evt. omvendte sig til kristendommen?

Nej, dèt tror jeg ikke.

Derimod tror jeg altså at du - måske lige som visse andre skribenter
herinde - forveksler religiøs diskussion med religiøs forfølgelse. Man BURDE
sagtens kunne være civiliseret uenige på en frugtbar måde, også selv om
der - indrømmet! - er mange gange, hvor uenigheder munder ud i deciderede
personkonflikter, hvor folk desværre ter sig som pattebørn.

> Hvilke signaler sender vi til dem "udenfor" kristendommen, når vi
> driver kampagner og bataljer i stil med dk.snak.mudderkastning?

Hvad er alternativet? At vi hykler og spiller enige uden at være det?

> Er der noget lys, der skinner?

Det handler jo netop om at "komme til lyset", altså fremlægge sine
synspunkter.

> [...]
>
> Tak fordi du lyttede til denne tanke. Håber vi allesammen kan få mere
> ud af lige at kigge lidt på FORMÅLET med gruppen.

Javel.

Desværre er der bare to tendenser på spil herinde: Dem, der opfatter gruppen
som et specifikt KRISTENT forum (hvilket oprindeligt er helt i tråd med
fundatsen, så vidt jeg forstår den, men ikke selve hovedformålet, som er
åben diskussion af kristne livssyn) og dem, der af samme årsag bruger
gruppen til at afreagere for deres antipatier imod Kristendommen.

På den ene side kan man forundres over at visse personer overhovedet gider
at skrive herinde, hvis de i dèn grad ringeagter Kristendommen, men på den
anden side kan det nok også tages som en slags konstruktiv udfordring at få
helt andre synspunkter end specifikt kristne med i debatten.

Der har desværre tidligere været en del "støj" i gruppen og vi overvejede en
kort overgang at moderere den, men problemet er så bare at det meget hurtigt
kunne nærme sig en slags sekterisk censur, hvilket helt sikkert heller ikke
hører hjemme i en offentlig nyhedsgruppe.

> God weekend til alle.

I lige måde.

Anders Peter Johnsen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 08-05-04 17:06

Hej Anders Peter Johnsen

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:409cdd45$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nu er dette jo for det første ikke et trossamfund, men derimod et åbent
> forum mennesker af alle mulige overbevisninger, der diskuterer
> Kristendomsrelevante emner.

Helt enig.

> Vi er så naturligvis en del gruppedeltagere af forskellige kristne
> denominationer, men det er jo heller ikke meningen at vi skal være totalt
> konforme herinde.

Nej, konformitet er ikke målet. Der vil altid være nuancer i forståelsen,
uenighed om enkelte doktrinære punkter, hvis man kommer helt ud i detaljen i
flere emner...

> [...]
> der - indrømmet! - er mange gange, hvor uenigheder munder ud i deciderede
> personkonflikter, hvor folk desværre ter sig som pattebørn.

Netop!

Det BURDE bare være sådan, at man tænkte over den "reklameværdi" for/imod
kristendommen man viser ved at lade sig rive med på det absolutte overdrev
(børnehave-tendensen)...

> Hvad er alternativet? At vi hykler og spiller enige uden at være det?

Nej. Alternativet mener jeg du også er inde på: at man bliver enige om at
holde en "god tone", hvor uenighed kan MØDES fremfor at SLÅS...

> Det handler jo netop om at "komme til lyset", altså fremlægge sine
> synspunkter.

Jo. Man kommer "til lyset".... Men der er jo også Matthæus 5:13-16, som
siger:

v13 I er jordens salt. Men hvis saltet mister sin kraft, hvad skal det så
saltes med? Det duer ikke til andet end at smides ud og trampes ned af
mennesker.
v14 I er verdens lys. En by, der ligger på et bjerg, kan ikke skjules.
v15 Man tænder heller ikke et lys og sætter det under en skæppe, men i en
stage, så det lyser for alle i huset.
v16 Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode
gerninger og priser jeres fader, som er i himlene.

Det var her, jeg mente at kristendommen havde en vis næstekærlig dimension i
at kunne vende det blinde øje mod fornærmelser, og blot nøjes med
diskussionen om *emnet*, vel vidende at den Kristus, der ytrede disse ord i
Bjergprædikenen måtte lide langt *større* fornærmelser UDEN at Han bed
igen...

> [...]
> åben diskussion af kristne livssyn) og dem, der af samme årsag bruger
> gruppen til at afreagere for deres antipatier imod Kristendommen.

Helt sikkert.

> [...]
> anden side kan det nok også tages som en slags konstruktiv udfordring at

> helt andre synspunkter end specifikt kristne med i debatten.

Helt klart. Det burde være en god øvelse at blive konfronteret med en
teologi der er "lidt anderledes" i forhold til det man er vant til at
høre... Det kan jo altid sætte hjernen igang med at spekulere i nye baner...

> [...]
ikke
> hører hjemme i en offentlig nyhedsgruppe.

Det var noget jeg ikke lige havde tænkt på -- men, indrømmet, det kunne
opfattes sekterisk. Tak for det. Det er nok bedst at lade gruppen være
offentlig og Umodereret -- så må man "tåle" støjen...

> I lige måde.

Tak.

Henrik, Slagelse

Fra : Britt Malka

Dato : 09-05-04 11:06

Goddag Henrik

On Sat, 8 May 2004 18:05:31 +0200, "Henrik Vestergaard"
<vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

>Nej. Alternativet mener jeg du også er inde på: at man bliver enige om at
>holde en "god tone", hvor uenighed kan MØDES fremfor at SLÅS...

Det ville afgjort være dejligt.

> [...]
>Bjergprædikenen måtte lide langt *større* fornærmelser UDEN at Han bed

Hmm... Det gjorde han jo, hvis man skal tro på NT.

Stort set hele Matt. 23.
Luk 11,37-52.
Bare lige for at nævne nogen, hvor han bestemt ikke viser sig at være
mundlam eller vende den anden kind til.

>gruppen
>
>Helt sikkert.

Jeg ser det lidt anderledes:

En gruppe, der består af folk, der ikke ønsker at blive rystet i deres
tro, men som kun ønsker bekræftelse.

En gruppe, som ønsker at diskutere kristendommen, uanset om de er
kristne eller ej.

Nogle få kristne løsgængere, der kan holde en god diskussion i et
sobert sprog. Lige nu kan jeg kun komme i tanker om dig og Christina i
den kategori.

Eftersom førstnævnte gruppe ikke ønsker det, anden grupper ønsker,
reagerer førstnævnte gruppe med had, fordomme og angreb.

>Helt klart. Det burde være en god øvelse at blive konfronteret med en
>teologi der er "lidt anderledes" i forhold til det man er vant til at
>høre... Det kan jo altid sætte hjernen igang med at spekulere i nye baner...

Lige præcis.

"We should study; Judaism has always insisted that knowledge has the
power not only to make people smart but to make them good...

- Rabbi Harold Kushner"

Dog tror jeg, at jo spinklere et grundlag, ens tro ligger på, desto
sværere har man det med at takle anderledes tænkning.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 09-05-04 23:29

Hej Britt

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
> Det ville afgjort være dejligt.

Enig.

> [...]
> Stort set hele Matt. 23.
> Luk 11,37-52.
> Bare lige for at nævne nogen, hvor han bestemt ikke viser sig at være

Nej, men der er jo også en forskel for os kristne at se. Som Guds Søn
påpegede Han nogle fejl hos profeterne og ypperstepræsterne, præsteskabet
generelt m.v., hvor de gerne lod sig hylde af folket, hvorimod kristendommen
opmuntrer til at det "nye" præsteskab skal lede ved at være eksempler --
tjene folket, ganske som Kristus tjente Sine medmennesker i stedet for at
lade sig hylde...

> [...]
> Eftersom førstnævnte gruppe ikke ønsker det, anden grupper ønsker,
> reagerer førstnævnte gruppe med had, fordomme og angreb.

Uden tvivl... ;-(

Men det vigtige er så stadig at bevare den positive ånd, og reagere på
argumenterne i stedet for at begynde at sparke *personen*...

> Lige præcis.
> "We should study; Judaism has always insisted that knowledge has the
> power not only to make people smart but to make them good...
> - Rabbi Harold Kushner"

Og faktisk tror jeg netop det er hér mange står af for tidligt.... Der er
mange, der har forsøgt at gøre Det Nye Testamente til en lovløshedens
religion, mens det modsatte er tilfældet -- se bl.a. Jakobsbrevet og
Hebræerbrevet...
Kristendommen -- i Bibelsk forstand -- har *langt mere* til fælles med
Jødedommen end de fleste vil være bekendt at indrømme...

> Dog tror jeg, at jo spinklere et grundlag, ens tro ligger på, desto
> sværere har man det med at takle anderledes tænkning.

Lige præcis.

Man bør kunne acceptere anderledes tænkende individer selvom man ikke
nødvendigvis er enige med dem. Ganske som I har en holdning, har jeg en
anden -- men jeg skal ikke være *dommer* over hvorvidt I har ret..... Som
sagt, jeg er her kun for at fremføre min holdning, så kan vi komme "videre",
ligesom I sikkert også har samme holdning....

Henrik, Slagelse

Fra : Britt Malka

Dato : 10-05-04 00:36

Hej Henrik

On Mon, 10 May 2004 00:29:01 +0200, "Henrik Vestergaard"

>Nej, men der er jo også en forskel for os kristne at se. Som Guds Søn
>påpegede Han nogle fejl hos profeterne og ypperstepræsterne, præsteskabet
>generelt m.v., hvor de gerne lod sig hylde af folket,

Aha, ligesom paven for eksempel

>hvorimod kristendommen
>opmuntrer til at det "nye" præsteskab skal lede ved at være eksempler --

Tjah, og se, hvordan det er endt. Halvdelen af de danske præster beder
fx ikke dagligt. Biskoppen håner andre for at bede bordbøn. Der er
krig og splittelse over homoseksuelle bryllupper, parkeringspladser
m.m.

>tjene folket, ganske som Kristus tjente Sine medmennesker i stedet for at
>lade sig hylde...

Jamen, Jesus nød jo selv at lade sig hylde.

>Men det vigtige er så stadig at bevare den positive ånd, og reagere på
>argumenterne i stedet for at begynde at sparke *personen*...

Ja, problemet er, at når der ikke kommer nogen argumenter, men kun
spark, så er der for mig at se kun killfilteret som udvej.

>Og faktisk tror jeg netop det er hér mange står af for tidligt.... Der er
>mange, der har forsøgt at gøre Det Nye Testamente til en lovløshedens
>religion,

Rigtigt.

>mens det modsatte er tilfældet -- se bl.a. Jakobsbrevet og
>Hebræerbrevet...

Ja, sidstnævnte er fx ikke skrevet af Paulus, men hans ord er
alligevel lov.

>Kristendommen -- i Bibelsk forstand -- har *langt mere* til fælles med
>Jødedommen end de fleste vil være bekendt at indrømme...

Jo mere jeg lærer om Kristendommen og NT set uden skyklapper, og jo
mere jeg lærer om jødedommen, jo mindre synes jeg, at teksterne har
til fælles.

Det kunne jeg skrive meget om, men det hører nok hjemme i en helt ny
tråd.

>Man bør kunne acceptere anderledes tænkende individer selvom man ikke
>nødvendigvis er enige med dem.

Ja. Man bør i det hele taget kunne acceptere tænkende individer.

> [...]
>sagt, jeg er her kun for at fremføre min holdning, så kan vi komme "videre",
>ligesom I sikkert også har samme holdning....

Ja, lige præcis.

Det er gennem drøftelser som disse, at man selv får stillet sig nogle
spørgsmål og bliver tvunget til at søge efter svar. Det er sundt for
ens udvikling.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 10-05-04 02:35

Hej Britt

> Aha, ligesom paven for eksempel

Et eksempel, ja...

> [...]
> fx ikke dagligt. Biskoppen håner andre for at bede bordbøn. Der er
> krig og splittelse over homoseksuelle bryllupper, parkeringspladser

Bemærk venligst at jeg hele tiden har adskilt "såkaldte kristne" fra
"bibelske kristne"...

> Jamen, Jesus nød jo selv at lade sig hylde.

Han ofrede det største der kunne ofres, sit eget liv. Lad os starte derfra,
medmindre du har et direkte skriftsted, der fortæller at Han "nød at lade
sig hylde"...

> Ja, problemet er, at når der ikke kommer nogen argumenter, men kun
> spark, så er der for mig at se kun killfilteret som udvej.

Muligvis. Men GT foreskrev tilgivelse 7 gange, hvor Kristus løftede dette
til 70*7, ikke sandt?

> Ja, sidstnævnte er fx ikke skrevet af Paulus, men hans ord er
> alligevel lov.

Desuagtet hvem der skrev Hebræerbrevet, så er det nok stadig det sted, hvor
man tydeligst ser at f.eks. protestantismen kommer til kort...

> Jo mere jeg lærer om Kristendommen og NT set uden skyklapper, og jo
> mere jeg lærer om jødedommen, jo mindre synes jeg, at teksterne har
> til fælles.

Javel. Det kan vi jo så blive enige om at være uenige om...

> Ja. Man bør i det hele taget kunne acceptere tænkende individer.

;-D

> Ja, lige præcis.
> Det er gennem drøftelser som disse, at man selv får stillet sig nogle
> spørgsmål og bliver tvunget til at søge efter svar. Det er sundt for
> ens udvikling.

Helt enig. Kristendommen kan sagtens overleve spørgsmål -- hvis man hele
tiden går tilbage til teksten. Helt enig.

Henrik, Slagelse

Fra : Britt Malka

Dato : 10-05-04 10:06

Hej Henrik

On Mon, 10 May 2004 03:34:45 +0200, "Henrik Vestergaard"

>Bemærk venligst at jeg hele tiden har adskilt "såkaldte kristne" fra
>"bibelske kristne"...

De "såkaldte kristne" mener, at de er lige så kristne, hvis ikke mere,
end alle andre.

Men her er det jo præstestanden, som vi taler om. Dem, der skal lede
ved at være eksempler. Vi har fx Danmarks mest populære præst
nogensinde, Johannes Møllehave, som levede i et åbent ægteskab, hvor
begge parter havde både faste og skiftende elskere/elskerinder.

Samme Johannes Møllehave får det efter eget udsagn dårligt, fordi en
biskop driller ham med, at han beder bordbøn, og i årevis derefter
havde han det dårligt med bordbønnen.

Fint eksempel?

Hvor kan man placere skillelinjen - hvilke præster er gode eksempler?

>Han ofrede det største der kunne ofres, sit eget liv. Lad os starte derfra,
>medmindre du har et direkte skriftsted, der fortæller at Han "nød at lade
>sig hylde"...

Matt. 21 fx, hvor han iscenesætter en "opfyldelse" af en profeti.

Det sted, hvor han spørger disciplene, hvem "folk" siger han er, og
hvad de siger, han er.

Lukas 7,36-50.

Matt 26,6-13.

>Muligvis. Men GT foreskrev tilgivelse 7 gange,

Gjorde det?

Hvor står det henne?

>hvor Kristus løftede dette til 70*7, ikke sandt?

Det hævder han, da Peter kommer og spørger, om han skal tilgive sin
bror syv gange.

Lige så vel som han hævdede, at de havde hørt, at det var blevet sagt,
at man skal elske sin næste og hade sin fjende. Det med at hade sine
fjender står heller ikke i de hebraiske skrifter.

I øvrigt - har du set de "såkaldte kristne" tilgive 70*7 gange?

Fra : Kall, Mogens

Dato : 12-05-04 15:55

"Britt Malka" skrev

[ ... ]

> [...]
> nogensinde, Johannes Møllehave, som levede i et åbent ægteskab, hvor
> begge parter havde både faste og skiftende elskere/elskerinder.

Matt.7,15-20 (Du må IKKE bedrive hor, bryde ægteskabet, 2.Mos.20,14).

File-number:
2094

Fra : Kall, Mogens

Dato : 12-05-04 15:55

"Henrik Vestergaard" skrev

[ ... ]
> [...]
> Kristendommen -- i Bibelsk forstand -- har *langt mere* til fælles med
> Jødedommen end de fleste vil være bekendt at indrømme...

Amen.

> Lige præcis.

Og det er også forklaringen på den megen terror, som hærger jorder som
"pest" i disse år.
(galskaben smitter)

2093

Fra : Harald Mossige

Dato : 08-05-04 19:36

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in message
> [...]
af
> lige at kigge lidt på FORMÅLET med gruppen.

Du dåre.
Du har oppdaget news, og du misliker det du ser. Straks går du ut for å
"forandre værden".

En mer kunstruktiv handlemåte burde være å benytte deg av de verktøy du
besitter:
Excel, cut & paste, kurver og statistikk, ikke for å misjonere, men for å
skjønne hva som virkelig foregår.

Hvilke tema er det som "setter sinnene i kok"?, og hvem er det som mister
besinnelsen"?

Er det "ikke kristne" som utfordrer trosgrunlaget eller dobbeltmoralen?
Er det en kristen borgerkrig som foregår?
Erdet ropet "kongen går splitter naken" som er for vanskelig å høre?
Eller er det generellt vanskelige "logiske problemstillinger" som er
ubehagelige å høre.

Med litt "livserfaring" burde vi skjønne at personangrep egentelig er
uttrykk for dyp forlegenhet.

Egentelig burde "kristendommen" være svært glad for alle "innvendinger"
utenfra. Det gir mulighet til selvkritikk (utopisk?), men det gir også
mulighet til å utarbeide strategier for den pålagde misjoneringen. Jeg tror
ikke at slagord som "svovel og helvetet" eller "jorden er flat" er holdbare
nå til dags. Det synes for meg som at "kristenheten" ikke har mestret
overgangene til masseutdannelse og internett med toveiskomunikasjon.

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 09-05-04 04:25

Hej Harald

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse
> Du dåre.
> Du har oppdaget news, og du misliker det du ser. Straks går du ut for å
> "forandre værden".

Allerede efter det oprindelige indlæg er din indblanding -- som sædvanlig --
nedladende og dømmende. Du viser sandelig kulør lige fra starten af, hvilket
jo er tankevækkende, idet du også her til morgen skriver til Lyrik:

==== citat ====

Jeg forutsetter at du klipper bort de deler som du synes ikke tåler en tåler
noen diskusjon. Det er også en opplysning.

Jeg på min side ser ingen hensikt i å diskutere langs de retningslinjer du
legger opp til.

HM
==== citat slut ====

Du vil altså gerne fastsætte, dels at man skal svare på hele indlæg -- og at
tonen skal være tilpas bitter og negativ for at den kan passe ind i dit
kram. Jeg ved ikke om det er fordi du kommer fra Norge, at du ikke forstår
["skjönner på"? ] det som skrives. Men jeg håber vi lige kan finde
tilbage til kammertonen. Ang. at kalde folk "dårer", "fjols" m.v., så er
Bibelteksten klar -- se venligst Matthæus 5:21-22. Endvidere synes følgende
også relevant omkring visdom: Ordsp 13:16; 14:16; 17:10, 28; 20:3; 26:12;
29:11 og 29:20...

På forhånd tak.

> En mer kunstruktiv handlemåte burde være å benytte deg av de verktøy du
> besitter:
> Excel, cut & paste, kurver og statistikk, ikke for å misjonere, men for å
> skjønne hva som virkelig foregår.

Jeg foretrækker nu Word til tekstbehandling...

> [...]
> Erdet ropet "kongen går splitter naken" som er for vanskelig å høre?
> Eller er det generellt vanskelige "logiske problemstillinger" som er

Jeg forsøger blot at opmuntre folk til en mere korrekt tone her i gruppen,
så man går efter bolden i stedet for efter manden -- men det er rigtigt, at
der er mange forskellige ting, der kan sætte "sindene i kog"...

> Med litt "livserfaring" burde vi skjønne at personangrep egentelig er
> uttrykk for dyp forlegenhet.

Måske. Men så er det vel også fornuftigt ikke at tage del i denne
forlegenhed ved at fortsætte i samme stil, ikke sandt?

> [...]
> nå til dags. Det synes for meg som at "kristenheten" ikke har mestret
> overgangene til masseutdannelse og internett med toveiskomunikasjon.

Ingen tvivl om at kommunikationen har været svær for mange. Det er nok også
fordi indlæg pludselig ses af måske 1000 mennesker (blot et eksempel)
indenfor en time fra "trykning" på f.eks. NG... Det giver mange øjne med
mange forskellige synsvinkler.

Men tak for deltagelsen i debatten.

Henrik, Slagelse

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-05-04 05:20

> [...]

at
> tonen skal være tilpas bitter og negativ for at den kan passe ind i dit

Jeg sybes du bår nøye deg med å lese det som blir skrevet. Jeg aksepterer at
der klippes, men der er intet forbud mot å komentere klippingen.

> Jeg ved ikke om det er fordi du kommer fra Norge, at du ikke forstår
> ["skjönner på"? ] det som skrives.

Kjen debattform det der; litt forsiktig "personangrep". Hersketeknikk kalles
det på fagspråket.

> Men jeg håber vi lige kan finde
> tilbage til kammertonen.

> Ang. at kalde folk "dårer", "fjols" m.v.,

Begrepet "dåre" har annen mening nå i dag en den opprindelige meningen.

> [...]
følgende
> også relevant omkring visdom: Ordsp 13:16; 14:16; 17:10, 28; 20:3; 26:12;

Den måten å argumentere på, blir i mine kretser kallet "å slå mennesker i
hode med bibelen". (I dialekten min er uttrykket så absolutt mer
kraftfullt.)

> På forhånd tak.

Skal det oppfattes som ein ordre?

> Jeg foretrækker nu Word til tekstbehandling...

Greit. Men det ville være fornuftig å gå dypere inn i hvilke emner (og
personer?) som genererer diskusjoner på sandkassenivå.

> [...]
>
> Måske. Men så er det vel også fornuftigt ikke at tage del i denne
> forlegenhed ved at fortsætte i samme stil, ikke sandt?

Både ja og nei. Noen (få) ganger er det berettiget å gi klar beskjed.

> [...]
> fordi indlæg pludselig ses af måske 1000 mennesker (blot et eksempel)
> indenfor en time fra "trykning" på f.eks. NG... Det giver mange øjne med

Innenfor ein tidshorisont på over tusen år, er det første gang at
"presteskapene" blir motsagt ved bruk av "kunskapsrike" argument.
"Presteskapene" mangler, stort sett, tradisjon for å takle slike
situasjoner, og da er personangrep altfor lett å ty til.

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 09-05-04 06:06

Hej Harald

> Jeg sybes du bår nøye deg med å lese det som blir skrevet. Jeg aksepterer
at
> der klippes, men der er intet forbud mot å komentere klippingen.

Er der nogen måde vi udenforstående så kan "lære" at se på enten din
tegnsætning eller ortografering hvornår du kommenterer og hvornår du
accepterer og/eller protesterer?

> Kjen debattform det der; litt forsiktig "personangrep". Hersketeknikk
kalles
> det på fagspråket.

Det er NETOP ikke personangreb, der er tale om -- det er faktisk det tråden
blev oprettet for at diskutere hvordan man kunne undgå noget sådant...

> Begrepet "dåre" har annen mening nå i dag en den opprindelige meningen.

Lad mig i så fald høre hvad din mening er i dag med ordet...

> følgende
> Den måten å argumentere på, blir i mine kretser kallet "å slå mennesker i
> hode med bibelen". (I dialekten min er uttrykket så absolutt mer
> kraftfullt.)

Gud skabte Bibelen som et tveægget sværd, der adskiller sandhed fra løgn --
det er der ingen mennesker der kan lave om på vel?

> Skal det oppfattes som ein ordre?

Plejer ordrer at være efterfulgt af en smiley?

.....Nej, vel?

> Greit. Men det ville være fornuftig å gå dypere inn i hvilke emner (og
> personer?) som genererer diskusjoner på sandkassenivå.

Det er jeg enig i.... Hvilke statistikker har du, nu hvor du selv henviser
til fordybelsen?

> Både ja og nei. Noen (få) ganger er det berettiget å gi klar beskjed.

Men den klare besked fjerner vel ikke behovet for at undgå "sandkasse"
dilemmaerne, vel?

> [...]
> "Presteskapene" mangler, stort sett, tradisjon for å takle slike
> situasjoner, og da er personangrep altfor lett å ty til.

Netop... Så er vi alligevel enige på nogle områder.

Henrik, Slagelse

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-05-04 12:26

> [...]
>
> Er der nogen måde vi udenforstående så kan "lære" at se på enten din
> tegnsætning eller ortografering hvornår du kommenterer og hvornår du

Det har jeg ikke tenkt over. Jeg anbefaler å spørre i tvilstilfeller.

> kalles
>
> Det er NETOP ikke personangreb, der er tale om -- det er faktisk det
tråden
> blev oprettet for at diskutere hvordan man kunne undgå noget sådant...

For enkelte er komentaren min grei: "Der intet er å hente, har selv keiseren
tapt sin rett". Andre er så "anspente" av å "forsvare troen sin" at
reagsjonen blir som ved bom (ikke treffe) på spikerhodet.

Jeg tror det i mange tilfeller handler det også om språkforståelse. Norsk og
dansk er farlig like språk. Mange like ord har forskjellig betydning. Jeg
har forsøkt å dra igang litt debatt om "stammespråk", uten å lykkes Jeg
reiner med at, for mange, reiser busten seg bare de ser navnet mitt, og da
bør vi ikke vente "balansert språkbruk" tilbake. Personlig tror jeg at
åpenhet overfor "anderledes tenkende" er nøkkelen. Jeg tror at alle kommer
galt ut om formålet er å "misjonere" for egne meninger. Ved ærlige forsøk på
å skjønne motparten tror jeg at personangrep reduseres til akseptabelt nivå.

Alikevel, fristelsen blir for stor når jeg (vi) oppdager korte lunter.

> Lad mig i så fald høre hvad din mening er i dag med ordet...

Bruk av "kraftuttrykk" og kryddring av språket er kulturbetinget. Nord i
Norge er språket rett og slett "frodigt". Tenestemenn fra syd i landet har
gått til retssak mot språkbruken i nord, og tapt, med begrunnelsen at
tenestemenn må akseptere den lokale språkbruken.

Fraser som:
Din idiot, din tosk, ditt fehode, din dåre, di gås, er alle uttrykk som i
praksis betyr noe som "lite gjennomtenkt", - - med varierande undertone!

> 26:12;
>
> Gud skabte Bibelen som et tveægget sværd, der adskiller sandhed fra
løgn --
> det er der ingen mennesker der kan lave om på vel?

Like fullt, det er ein offentelig hemelighet at innholdet er "noe
modifisert". ( Kongen går splitter naken!)

> [...]
> for

> Det er jeg enig i.... Hvilke statistikker har du, nu hvor du selv henviser

Det sier jeg ikke bort

> Men den klare besked fjerner vel ikke behovet for at undgå "sandkasse"
> dilemmaerne, vel?

("Dilemmaerne", ukjent ord.)
Nei, men misforståelser bør "forebygges".

> Netop... Så er vi alligevel enige på nogle områder.

Ved vellvilje og forsøk på å verifisere forståelsen, er det utrolig hvor mye
enighet der tross alt finnes.

HM

Fra : jørgen

Dato : 08-05-04 21:30

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilke signaler sender vi til dem "udenfor" kristendommen, når vi driver
> kampagner og bataljer i stil med dk.snak.mudderkastning?

Nu består gruppen jo af enkeltindivider som hver især må tage deres eget
ansvar for hvad de vikler sig ind i af skænderier og hvor langt de vil gå i
forsøget for at få ret.

Det er altså den enkelte som må stå til ansvar over for Gud for den måde
han/hun behandler andre.

Jakob siger noget meget konkret om tungens (her vel tastaturets) synder i
kapitel 3 som slutter med et afsnit om den sande visdoms karakter :

"Hvem af jer er vís og forstandig? Han skal vise det i gerning ved et
ordentligt liv med den vises sagtmodighed. Men hvis jeres hjerte rummer
bitter misundelse og selvhævdelse, så lad være med at prale og lyve
sandheden noget på. Den visdom kommer ikke fra oven, den er jordisk,
sjælelig og dæmonisk. For hvor der er misundelse og selvhævdelse, dér
hersker der uorden og alt muligt ondt. Men visdommen fra oven er først og
fremmest ren, og desuden er den fredselskende, mild, omgængelig, fuld af
barmhjertighed og gode frugter, upartisk og oprigtig. Retfærdighed er en
frugt af det, der sås i fred, og den tilfalder dem, der stifter fred." Jak
3,13-18

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 08-05-04 23:05

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> forsøget for at få ret.
>
> Det er altså den enkelte som må stå til ansvar over for Gud for den måde

Problemet er at vi her på jorden ikke vet hvordan gud dømmer, om han ikke
gjør det ved å kaste "tintus" på mennesker.

> [...]
>
> "Hvem af jer er vís og forstandig? Han skal vise det i gerning ved et
> ordentligt liv med den vises sagtmodighed.

Kristen kobling mellom liv og lære?

> [...]
> frugt af det, der sås i fred, og den tilfalder dem, der stifter fred." Jak

Problemet ved å bruke bibelen som "sanhetsbevis" er at det som regel er
mulig å finne andre bibelsitat som forteller det motsatte, og så er krigen
igang.

Jeg tror at gud har gitt oss intelekt et fordi vi skal bruke det.

HM

Fra : Lyrik

Dato : 09-05-04 00:02

> Jeg tror at gud har gitt oss intelekt et fordi vi skal bruke det.
>
> HM
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Godt udgangspunkt Harald!
Du tror på Gud og du erkender dit intellekt, samt pligten til at anvende
denne gave.
Vi ser jo at når vi nu har raset ud med alle vore manifesatationer af vort
intellekt, så har vi erkendt vor afmagt. Vi formår ikke at fremlægge en
facitliste.
Vi har brug for at "stikke hovederne sammen(vores)", for de ting vi skal
undersøge ligger uden for vor menneskelige erkendelse.
Vel står det til hvor mange giver råd.(GT)
Vi står med "Bibelen" menneskets eget bud på en komplet samling af
Gudsmanifestationer.
I den finder vi øjenvidneudsagn, andenhåndsforklaringer, historie,
profetiske udtalelser, sagn og myter.
I dette morads vil vi gerne forstå ikke alene vejen til Gud, men også
verdensaltets historie og menneskets historie. Ja lige foruden dyrenes
historie og fiskenes historie. Og så lige også planternes-.))
Var det nu meningen at bogen skulle handle om alle disse ting....?

Hilsen
Jens

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 09-05-04 00:07

I news:c7jorv$2v3l$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

[ ... ]
> Var det nu meningen at bogen skulle handle om alle disse ting....?

Ja, ellers gjorde den vel ikke det!

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-05-04 03:34

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 09-05-04 04:34

Hej Harald

> [...]
> noen diskusjon. Det er også en opplysning.
> Jeg på min side ser ingen hensikt i å diskutere langs de retningslinjer du

Som besvaret i en anden gren i denne tråd, så er der vel intet forkert i at
man kun besvarer en del af et indlæg, eller hur?

Det må trods alt være bedre, at man nøjes med at besvare det man har
kommentarer til, end at citere det hele, og alligevel kun besvare en del af
indlægget...... Men sådan er der jo så mange, der gerne vil have DERES EGEN
VILJE.

Lad vores egne viljer underkaste Guds virksomme inspiration.

Det var derfor Kristus sagde: "Lad DIN vilje ske!"

Henrik, Slagelse

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-05-04 05:49

> [...]
at
> man kun besvarer en del af et indlæg, eller hur?

Nei, men det er heller ikke galt å bemerke det.

> Det må trods alt være bedre, at man nøjes med at besvare det man har
> kommentarer til, end at citere det hele, og alligevel kun besvare en del
af
> indlægget......

Akkurat den problemstillingen er diskutert mye i andre grupper. Eit argument
er:
"Ved å "googel" er det bra om vi finner det vesentlige i tråden uten å nøste
for langt"

Et annet argument:
"En ny leser i tråden må ha mulighet til å skjønne hvilke spørsmål som
besvares."

> Men sådan er der jo så mange, der gerne vil have DERES EGEN
> VILJE.
>
> Lad vores egne viljer underkaste Guds virksomme inspiration.

Fromt ønske, men hele gruppen demonstrerer med all tydelighet at der er
liten enighet om hva som er "guds vilje." Er det ikke akkurat det denne
gruppen diskuterer?

> Det var derfor Kristus sagde: "Lad DIN vilje ske!"

Nåja, et vellplassert bibelsitat "øker" vel attids argumentasjonsverdien?

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 09-05-04 04:31

Hej Harald

> [...]
krigen
> igang.
> Jeg tror at gud har gitt oss intelekt et fordi vi skal bruke det.

Det er et godt udgangspunkt, at benytte sit intellekt -- for ingen tvivl om
at mange dumheder undgås ved at man kritisk reviderer sin forståelse af det
der skrives ved nogle gange at læse teksten to gange, og i hvert fald
benytter sin intelligens (givet af Gud ved skabelsen) til at gennemskue det
som skrives....

Imidlertid er jeg lidt uenig i at man "som regel...kan finde andre
bibelcitater som siger [forteller] det modsatte".... Det er jo problemet for
mange der møder Bibelen første gang. De sætter sig med en bog med påståede
modsigelser, og synes pludselig der er masser af modsigelser, men forstået
rigtigt, er Bibelen jo et mesterværk af SAND forståelse. Læst rigtigt, og
med den rigtige åndelige forståelse (som Helligånden giver), kommer
forståelsen jo pludselig af et UNIFORMT hele, som stemmer ganske godt
overens. Det er i hvert fald mit indtryk...

Henrik, Slagelse

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-05-04 06:11

> [...]
> forståelsen jo pludselig af et UNIFORMT hele, som stemmer ganske godt
> overens. Det er i hvert fald mit indtryk...

Ha meg unskylt, men denne delen av diskusjonen avstår eg fra; eg har eit
annet syn på "bibelens absolutte sannhet", og eg øyner ingen fruktbar
"meiningsutveksling".

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 09-05-04 23:44

Hej Harald

> Ha meg unskylt, men denne delen av diskusjonen avstår eg fra; eg har eit
> annet syn på "bibelens absolutte sannhet", og eg øyner ingen fruktbar
> "meiningsutveksling".
> HM

Nej, det siger jo i sig selv noget om din deltagelse i tråden.... Hvis du
ikke mener Bibelen er sand, så er du i gruppen af enten nysgerrighed [så lyt
mere! ] eller af provokation [og så er det *dig* der falder udenfor ]

Henrik, Slagelse

Fra : Harald Mossige

Dato : 10-05-04 00:34

> [...]
lyt
> mere! ] eller af provokation [og så er det *dig* der falder udenfor

Nå synes jeg "du tar munnen for full". Der er mange kristne som ikke tror på
"Adam og Eva" eller storflommen (syndeflommen) og lignende ting. Jeg synes
du bør være forsiktig med å felle dom over andre.

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 10-05-04 00:43

On 10 May 2004 01:33:41 +0200, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

>Nå synes jeg "du tar munnen for full". Der er mange kristne som ikke tror på
>"Adam og Eva" eller storflommen (syndeflommen) og lignende ting.

Ja, men de fleste sluger råt, alt det der står i NT.

Jeg har tit lagt mærke til, at når kristne skriver "Bibelen", så mener
de kun "NT". Senest til Påske, hvor jeg faldt over en hjemmeside, hvor
man kunne læse, hvad "Bibelen" skrev om Påsken.

Ikke et ord om Moses, Egyptens plager, de førstefødtes død, usyrede
brød eller andet. Og påskeæggene stammer endda fra den jødiske
tradition

Fra : Harald Mossige

Dato : 10-05-04 01:23

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message

> Ja, men de fleste sluger råt, alt det der står i NT.

Jeg synes det korthuset er pent.

> Jeg har tit lagt mærke til, at når kristne skriver "Bibelen", så mener
> de kun "NT".

Nei, GT brukes flittig når der er snakk "straffedom og hevn". Hvært til sitt
bruk, skjønner du.

> [...]
> brød eller andet.

> Og påskeæggene stammer endda fra den jødiske

Nok det også, men egg til vårfesten er nok adskillige tusen år eldre. Etter
det jeg husker, brukte også sumererene "påskeegg".

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 10-05-04 02:13

On 10 May 2004 02:22:49 +0200, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

>Nei, GT brukes flittig når der er snakk "straffedom og hevn". Hvært til sitt
>bruk, skjønner du.

Åh, ja, det har du nok ret i.

>Nok det også, men egg til vårfesten er nok adskillige tusen år eldre.

Lyder logisk.

>Etter det jeg husker, brukte også sumererene "påskeegg".

Så lang tilbage kan jeg desværre ikke huske

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 10-05-04 02:37

Hej Harald

> [...]

> "Adam og Eva" eller storflommen (syndeflommen) og lignende ting. Jeg synes
> du bør være forsiktig med å felle dom over andre.

Tomme tønder buldrer mest! Især når du i alle tråde aldrig tøver med at
dømme.

Den tager vi lige på engelsk, så den ikke kan misforstås:

"Empty words! Especially given the fact that you never hesitate to make a
judgment in all threads"

Henrik, Slagelse

Fra : Harald Mossige

Dato : 10-05-04 05:22

> [...]
> på
>
> Tomme tønder buldrer mest! Især når du i alle tråde aldrig tøver med at

Dette er altså akseptabelt personangrep når de saklige argumentene blir
vanskelige å finne.

Tanken "når andre kan, så kan jeg" er altså god kristen praktisering respekt
for andres meninger.

Jeg skjønner, kristen teori er lettere en å praktisere. Det er greitt for
meg; den kristne praksisen intereserer meg egentelig mer en teoriene.

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 10-05-04 11:36

Hej Harald

> "Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in message

> Dette er altså akseptabelt personangrep når de saklige argumentene blir
> vanskelige å finne.

Du danser rundt i Nyhedsgrupperne som en elefant i en glasbutik, og selv i
en tråd som denne, der var startet for at skabe positiv dialog, er du igen
fortsat med *dine* krav og *dine* ønsker og *din* vilje. Når tingene ikke
har passet dig, er det dig, der har forsøgt at standse diskussionen....

Og det er faktum for enhver der kan klippe og klistre, at det er dig, der er
dømmesyg, og at du indtil flere gange har taget fejl ene og alene på grund
af sproglige misforståelser -- så *prøv* dog i det mindste at samarbejde,
eller er det for meget forlangt?

Henrik, Slagelse

Fra : Harald Mossige

Dato : 11-05-04 13:03

> [...]
>
> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> Du danser rundt i Nyhedsgrupperne som en elefant i en glasbutik,

Eller som Jesus i tempelet?

> og selv i
> en tråd som denne, der var startet for at skabe positiv dialog, er du igen
> fortsat med *dine* krav

Jeg stiller ikke krav, nen jeg bruker retten min.
> og *dine* ønsker

Det er sundt, og gratis! å ha ønsker, der er heller ikke forbun mot å
fremlegge ønsker offentelig, heller ikke i denne gruppen.

> og *din* vilje.

Jeg har aldrig forsøkt å tvinge min vilje på andre mennesker.

> Når tingene ikke
> har passet dig, er det dig, der har forsøgt at standse diskussionen....

Jeg har ikkje forsøkt å stansa noen diskusjon.

Jeg skjønner at du trur på bibelen. Jeg skjønner også at du oppfatter deg
selv som (den eneste?) ekspert på (for)tolkingen av bibelen. Men jeg synes
du oppfører deg som om du sitter, i den store stolen, ved guds venstre side
og underviser hva andre skal tro.

Når jeg har det inntrykket av deg, så synes jeg at det er mest hederlig å
avstå å debatere "bibelens ufeilbarlighet", på samme måte som også du velger
hva du ønsker å diskutere.

> Og det er faktum for enhver der kan klippe og klistre,

Snakk for deg selv, deg er ikke gitt myndighet til å uttale deg på andres
vegne.

> at det er dig, der er
> dømmesyg, og at du indtil flere gange

> har taget fejl ene og alene på grund
> af sproglige misforståelser --

Det er interesant, ver da så snill og påvs der det er tilfelle, slik at jeg
kan gjøre mitt for å skvære opp.

> så *prøv* dog i det mindste at samarbejde,
> eller er det for meget forlangt?

Samarbeid krever gjensidig respekt. Det vil også være en stor fordel å bli
enige om hensikten med samarbeidet; å verifisere om der finnes felles
målsetting.

Det er ikke respektløst å gi uttrykk for uenighet. I tillegg bør det anses
som en fordel å begrunne uenigheten.

HM

Fra : Vidal

Dato : 11-05-04 13:12

Harald Mossige wrote:

> Jeg skjønner også at du oppfatter deg
> selv som (den eneste?) ekspert på (for)tolkingen av bibelen.

Det er nok et problem for alle (os) kristne her i gruppen,
måske for troende i det hele taget.

Og selvfølgeligt er det da netop lige den *rette* tro,
jeg har, ellers ville jeg da finde en anden.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Britt Malka

Dato : 11-05-04 14:16

On 11 May 2004 14:02:58 +0200, "Harald Mossige"
> [...]

>avstå å debatere "bibelens ufeilbarlighet", på samme måte som også du velger

Jeg tror, at du tager helt fejl af Henrik og en anden debattør, som
slår på "sandheden i bibelen (læs = NT)".

Det er i hvert fald bestemt ikke mit indtryk, at Henrik har den
indstilling.

Fra : Britt Malka

Dato : 09-05-04 11:07

On 9 May 2004 00:05:00 +0200, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

>Jeg tror at gud har gitt oss intelekt et fordi vi skal bruke det.

Enig!

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 09-05-04 04:27

Hej Jørgen

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsøget for at få ret.
> Det er altså den enkelte som må stå til ansvar over for Gud for den måde

Helt enig.

> [...]
> frugt af det, der sås i fred, og den tilfalder dem, der stifter fred." Jak

Tak. Godt skriftsted. Tak for referencen.

Henrik, Slagelse

Fra : Cyril Malka

Dato : 09-05-04 09:44

Goddag jørgen

Den Sat, 8 May 2004 22:29:37 +0200 skrev jørgen om Re: Blot en tanke :

J> Nu består gruppen jo af enkeltindivider som hver især må tage deres
J> eget ansvar for hvad de vikler sig ind i af skænderier og hvor langt
J> de vil gå i forsøget for at få ret.

Det er på frugterne, man ser, hvad træet er værd:

Sådan bærer ethvert godt træ gode frugter, og det dårlige træ dårlige
frugter. Et godt træ kan ikke bære dårlige frugter, og et dårligt
træ kan ikke bære gode frugter. Ethvert træ, som ikke bærer god
frugt, hugges om og kastes i ilden. I kan altså kende dem på deres
frugter. (Matt. 7:17-20)

Hvordan synes du selv frugtkurven dk.livssyn.kristendom ser ud?

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Cyril Malka

Dato : 09-05-04 11:15

Goddag Britt

Den Sun, 09 May 2004 12:05:36 +0200 skrev Britt Malka om Re: Blot en
tanke :

BM> Luk 11,37-52.

Ja. Man kan ikke ligefrem sige at Jesus er en gædt, der opfører sig
pænt.

Han følger ikke værtens skikke og han endda sviner ham til. Så siger man
til ham: Du krænker os ved din opførsel, og så sviner han endnu mere
til...

Havde jeg været farisæeren så var den gæst kommet hurtigere ud end han
var kommet ind med en velrettet spark! Mage til frækhed...

Fra : Britt Malka

Dato : 09-05-04 11:37

On Sun, 9 May 2004 12:15:28 +0200, Cyril Malka <news@nytestamente.org>
wrote:

>Havde jeg været farisæeren så var den gæst kommet hurtigere ud end han
>var kommet ind med en velrettet spark! Mage til frækhed...

Ja, han tager det imponerende pænt. Meget rolig og velafbalanceret
mand, åbenbart.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 09-05-04 23:39

Hej Britt

> Ja, han tager det imponerende pænt. Meget rolig og velafbalanceret
> mand, åbenbart.

Jamen, igen synes jeg det taler farisæeren til fordel, at han lytter til det
der bliver sagt i stedet for at fare i flint straks, for han har uden tvivl
vist hvem han skulle bryde brød med...

Henrik, Slagelse

Fra : Britt Malka

Dato : 10-05-04 00:40

Hej Henrik

On Mon, 10 May 2004 00:39:24 +0200, "Henrik Vestergaard"
<vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

>Jamen, igen synes jeg det taler farisæeren til fordel, at han lytter til det
>der bliver sagt i stedet for at fare i flint straks,

Ja, afgjort. Jeg er fuld af beundring.

>for han har uden tvivl
>vist hvem han skulle bryde brød med...

Adv! Jeg ville selv gøre det i hvert fald og ikke lade en mand med
uvaskede hænder røre brødet.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 10-05-04 02:27

Hej Britt

> Adv! Jeg ville selv gøre det i hvert fald og ikke lade en mand med
> uvaskede hænder røre brødet.

Så bliver det ganske vanskeligt at gå på restaurant, for *ingen* ved hvordan
der ser ud bag døren til køkkenet...

Henrik, Slagelse

Fra : Britt Malka

Dato : 10-05-04 09:21

Hej Henrik

On Mon, 10 May 2004 03:26:54 +0200, "Henrik Vestergaard"

>Så bliver det ganske vanskeligt at gå på restaurant, for *ingen* ved hvordan
>der ser ud bag døren til køkkenet...

Jo, i hvert fald her i landet, hvor der er kontrol af den slags. I
hvert fald af og til.

Ellers kan du bare gå en tur på toilettet - det kan give et meget godt
indtryk af hygiejnen på stedet.

Men okay, det er da endnu en god grund til at spise kosher.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 10-05-04 10:18

Hej Britt

> Jo, i hvert fald her i landet, hvor der er kontrol af den slags. I
> hvert fald af og til.

Her i landet er der bare det problem, at hvis Levnedsmiddelkontrollen giver
en advarsel på et eller flere områder, har butikken/restauranten 14 dage
(eller 3 uger) til at udbedre forholdene UDEN det bliver offentliggjort. Kun
i *meget* alvorlige tilfælde er flere pizzariaer blevet lukket f.eks. -- så
madstandard er i Danmark et "russisk roulette" spil.... ;-(

> Ellers kan du bare gå en tur på toilettet - det kan give et meget godt
> indtryk af hygiejnen på stedet.

Det lærte jeg også af min mor -- og det passer som regel....

> Men okay, det er da endnu en god grund til at spise kosher.

Helt enig... Så er man i hvert fald sikker på en god standard...

Henrik, Slagelse

Fra : Lyrik

Dato : 11-05-04 14:47

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
> Adv! Jeg ville selv gøre det i hvert fald og ikke lade en mand med
> uvaskede hænder røre brødet.
++++++++++++++++++++++++++++++++
Jøderne laver en rituel håndvask før de rører ved fødemidlet: "brød".
Nogle farisæere og skriftlærde ankom fra Jerusalem for at få en samtale med
Jesus. 2»Hvorfor følger dine disciple ikke de gamle jødiske traditioner?«
begyndte de. »De vasker for eksempel ikke hænder, før de spiser!«
3Jesus svarede: »Hvad med jer selv? Hvorfor følger I ikke Guds lov? I sætter
jo jeres egne traditioner højere. 4Guds lov siger:
'Du skal respektere din far og din mor!'
og:
'Den, der krænker sine forældre, skal dø!'
5 6Men I siger: 'Den gave, som jeres forældre skulle have haft, kan I roligt
give til Herrens hus i stedet!' På den måde sætter I med jeres hjemmelavede
regler Guds bud ud af kraft. Budet siger nemlig: 'Du skal respektere din far
og din mor.' 7Hyklere! Esajas gav en rammende beskrivelse af jer, da han
profeterede: 8'Dette folk dyrker mig med munden, men deres hjerte er
milevidt fra mig, 9og deres tilbedelse er tom. Det, de lærer, er kun
menneskebud!'«

Amen
Jens

Fra : Kall, Mogens

Dato : 12-05-04 15:55

"Lyrik" skrev

> [...]
> profeterede: 8'Dette folk dyrker mig med munden, men deres hjerte er
> milevidt fra mig, 9og deres tilbedelse er tom. Det, de lærer, er kun

Matt.15,1-9; Markus 7,1-23

File-number:
2092

Fra : Cyril Malka

Dato : 09-05-04 11:23

Goddag Britt

Den Sun, 09 May 2004 12:05:36 +0200 skrev Britt Malka om Re: Blot en
tanke :

BM> Luk 11,37-52.

Ja. Man kan ikke ligefrem sige at Jesus er en gæst, der opfører sig

Fra : Cyril Malka

Dato : 09-05-04 13:29

Goddag Britt

Den Sun, 09 May 2004 14:25:39 +0200 skrev Britt Malka om Re: Blot en
tanke :

BM> Cyril og jeg læste - på hver vores skærm - og nåede samtidig til din
BM> linje her - og skreg af grin begge samtidig.

Ja, det mindste man kan sige var, at det var hyldemorsomt.

Man læse de samme personer ævle om kærlighed et øjeblik efter og så
kalder de *os* for hyklere

ROTFLASTC

(for dem der ikke er kendte med akronymer: Rolling On The Floor Laughing
And Scaring The Cat)

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-05-04 09:10

Goddag Henrik

Den Mon, 10 May 2004 00:29:01 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Blot
en tanke :

> [...]
HV> lede ved at være eksempler -- tjene folket, ganske som Kristus
HV> tjente Sine medmennesker i stedet for at lade sig hylde...

Jamen det gjorde han, forudsat hans indgang i Jerusalem er sand.

Jeg synes ikke at se nogen præsteskab er et eksempel til efterfølgelse.
enkelte præster (læs: enkelte personer) kan være det, men ingen
præsteskab er et særligt godt eksempel.

Lige så vel som nogle farisæer har nok været nogle uheldige eksempler,
synes jeg den generalisering er meget uheldig.

Vigtigst er det nok at sætte det tilbage i sit historisk sammenhæng:
Evangelierne er skrevet to, tre generationer efter Jesus død og til den
tid var farisæerne de eneste jøder der var tilbage (efter templets fald)
og ved at putte disse ord i Jesus mund fik man så slået fast at
"kristendommen var rigtig og jødedommen forkert".

Farisæere var nemlig meget menneskelige og ikke så selvglade som der
står i NT. Her igen synes jeg ikke, man skal stole på NT for at finde ud
af hvordan jødedommen og jøderne var, da det er tydeligt at forfatterne
ikke anede mange af de ting, de talte om.

> [...]
HV> Kristendommen -- i Bibelsk forstand -- har *langt mere* til fælles
HV> med Jødedommen end de fleste vil være bekendt at indrømme...

For mig at se er det to vidt, meget vidt forskellige religioner.
Kristendommen har været nødt til at hvile sig på de hebraiske skrifter
for ikke at blive betragtet som en overtro af romerne og for at kunne
blive religio licita. Derfor var det vigtigt for dem at lade romerne tro
at de var en gren af jødedommen, men ikke så slem en gren af jødedom så
de kunne true Romeriget.

Religiøsmæssigt, tror vi ikke på de samme skrifter, vi tror ikke på
samme Gud, vi forstår ikke bibelen på samme måde, vi studerer ikke på
samme måde, vi beder ikke på samme måde, gudstjenesten er to vidt
forskellige ting og vi andre forfølger ikke de kristne og har aldrig
gjort det. Det gør kristne stadig væk uanset om man ser rundt omkring i
verden eller her på gruppen (eller bedre: dk.snak.mudderkastning)

To forskellige kulturer, to forskellige tro, som nok kan eksistere side
om side, men kristendommen skulle søreme være meget forskellig hvis man
skulle kunne sige, den byggede på jødedommen.

Enig.

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-05-04 09:25

Goddag Henrik

Den Mon, 10 May 2004 00:32:28 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Blot
en tanke :

HV> Muligvis...
HV> Men kunne jeg så fremføre argumentet, at værten *kendte* Jesus, og
HV> forsøgte at vise venlighed med bagtanken at fange Ham i en forkert
HV> gerning?

Hvorfor skulle du tro ondt om værten? Hvad i teksten kunne pege på det?

Jesus sprudler af rimelige hadske budskaber. Intet berettiger ham til at
svine folk til som han gør langs evengeliet.

HV> Man kan nemt forestille sig situationen, hvor man inviteres for at
HV> blive*testet*, og derfor finder anledning til at give et vidnesbyrd

Selv om han bliver inviteret til at blive testet (hvilket intet tyder på
i teeksten), så skal han da følge reglerne og skik og brug. det er da
almen høflighed. Derudover var det ganske almindeligt (lige som det er i
dag) at vaske hænder før man spiste.

HV> -- jeg er ikke et sekund i tvivl om at Kristus VAR blevet sparket
HV> ud, hvis de skriftkloge havde kunne placere en direkte fejl på
HV> Ham... Så derfor stikker der mere under, ikke sandt?

Ja:

- Enten er det, der skete (for næste scene finder ham på gaden igen)
- Eller har de droppet det og ladet ham spise med beskidte hænder
- Eller også er den scene blevet føjet til senere.

3. mulighed er det mest logiske fordi: Hvis vi antog at ovennævnte
hændelse var sket, så havde de første kristne haft noget at holde på og
man ville da ikke have behøvet at have al den snak i Apostlenes
Gerninger om renhed og ikke rent og alt det her med hvilken mad var ren
og ikke rent, vel?

Så følger vi en logisk slutning:

De første kristne (som så ikke hed kristne endnu, men tillad mig at
kalde dem det alligevel) bestod af jøder og af ikke jøder. På mange
områder betød det ikke noget, men på andre blev det et problem. for så
kunne de jo ikke sidde og spise sammen, nogle spiste cosher, andre
gjorde ikke. Man kunne ikke tvinge en jøde til at spise ikke cosher mad
og hedningerne der kom til ønskede ikke at blive jøder.

Dermed, efter snak i Jerusalems koncil (også ordet 'koncil' er faktisk
forkert, men lad os droppe det) fandt man ud på, at blot man holdt sig
fra blod osv. osv.

Først derefter blev et par forskellige hændelser føjet til evangelierne
for at give Paulus en myndighed, han egentligt ikke havde.

For her igen, havde Jesus virkelig sagt og gjort det, så var der absolut
ingen grund til at diskutere det i konciler bagefter (og så ville det
være pudsigt at pågældende hændelse ikke dukker op i argumentation for
og imod).

På samme måde med akseplukning i sabbaten: Paulus fornægter loven,
derefter bliver der føjet til at Jesus sagde det om loven.

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-05-04 09:27

Goddag Henrik

Den Mon, 10 May 2004 00:45:09 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Blot
en tanke :

HV> Truer words have not been spoken for quite some time!

... af en person som bagtaler flittigt og forsøger flittigt at smadre
andre

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-05-04 09:31

Goddag Britt

Den Mon, 10 May 2004 03:12:36 +0200 skrev Britt Malka om Re: Blot en
tanke :

BM> Åh, ja, det har du nok ret i.

Og som oftest misbrugt til at få jøder til at fremstå som nogle der
følger dumt deres skrifter uden at spekulere videre over det.

Det kommer lidt an på hvad der passer bedst i argumentationen: enten
det, eller også er vi helt væk fra det og følger andre love...

Ak, uvidenhed er i sandhed en plage.

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-05-04 09:33

Goddag Henrik

Den Mon, 10 May 2004 03:25:01 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Blot
en tanke :

HV> Men vi skal jo så igen huske på at Bibelteksten ville blive *meget*
HV> lang hvis alle detaljer skulle med -- også i GT...

De hebraiske skrifter er sandelig store: Talmuden giver en forståelse,
mange, mange bind bearbejdet i over 40 generationer.

Dér har man vendt og endevendt loven, skrifterne (torahen) for at finde
ud af hvad der menes og ikke menes. Det er jødens pligt at stille tvivl
til Torahen og spørge, endevende og undersøge.

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-05-04 09:34

Goddag Henrik

Den Mon, 10 May 2004 03:26:54 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Blot
en tanke :

HV> Så bliver det ganske vanskeligt at gå på restaurant, for *ingen* ved
HV> hvordan der ser ud bag døren til køkkenet...

I Frankrig kan du bede om at se køkkenet. Ingen restaurant må nægte dig
det.

Jeg har et andet triks, (fra min mormor): Gå på deres WC og checke deres
WC ud. Sådan som deres WC'er er, er deres køkken.

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-05-04 10:01

Goddag Henrik

Den Mon, 10 May 2004 10:51:28 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Blot
en tanke :

HV> Fuld respekt for det. Jeg er bestemt ikke i tvivl om det spændende i
HV> disse studier. Man kan lære meget af jøderne som kristen...

Det ved jeg så ikke , jeg syntes den katolske kirke havde
lidt af samme ånd om at undersøge, checke, diskutere og forsøge at
gensætte teksterne i deres sammenhæng, m.m.

HV> Naturligvis. Det gentages også i 1. Thess. 5:21 - "Prøv alt, hold
HV> fast ved det gode"

Jeps.

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-05-04 10:02

Goddag Henrik

Den Mon, 10 May 2004 10:52:26 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Blot
en tanke :

HV> Jeg skal lige finde referencen, før jeg kan kommentere den...

Der er ingen.

Evangelierne er påfaldene stille om den sag...

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-05-04 10:37

Goddag Britt

Den Mon, 10 May 2004 11:05:42 +0200 skrev Britt Malka om Re: Blot en
tanke :

BM> Gjorde det?
BM> Hvor står det henne?

Ingen steder.

Nej, for den findes ikke.

I jødedommen er det gældende at:

De synder man har gjort mod Gud, kan kun Gud tilgive (på Yom Kippur).
Men gud kan ikke tilgive en det, man har gjort mod andre mennesker. Kun
de kan gøre det.

Der har altid været et system med erstatning i loven. Det er ikke nok at
sige undskyld. Man har pligt på at repare, erstatte m.m. jeg vil ikke gå
mere i detaljer med det, da det jo er en hel lov og system.

Men det er ikke nok, erstatning uden anger er intet værd. Man skal
også bede den anden om at undskylde sig for den fejl, man har lavet.

Den anden kan nægte at undskylde op til tre gange. Hvis man nægter at
undskylde den anden tredje gang så er man fritaget for at bede videre om
undskyldning. Dette fordi man er *tvunget* til at tage imod
undskyldningen og undskylde den anden.

Med undtagelse af bagtalelse og løgne. Man er ikke tvunget til at
undskylde folk der bagtaler, lyver om en eller forsøger at blacke ens
ry. Dette fordi det er for alvorlig en sag og i øvrigt brud på en af de
ti bud.

I det tilfælde frarådes der endda at man tilgiver andre. Dette kan blive
en lektion for bagtaleren, hvis ikke ved at det sker en gang, men måske
flere gange er der håb for at han/hun lærer ved det.

Men der er intet med 7 eller 70 gange eller andet.

To muligheder her: Enten fandt Jesus på det, eller også fordi både Peter
og Jesus vil udtrykke noget andet: 7 for det hellige tal, som 70 og 7*70
(man har jo i de hebraiske skrifter 7 * 7 år = 49 år + 1 til at blive
jubilæum).

Og at man skal tilgive menneskene som gud tilgiver menneskene.

Det er en mulighed.

Fra : Britt Malka

Dato : 10-05-04 12:38

On Mon, 10 May 2004 11:36:35 +0200, Cyril Malka
> [...]

>undskylde folk der bagtaler, lyver om en eller forsøger at blacke ens
>ry. Dette fordi det er for alvorlig en sag og i øvrigt brud på en af de

Det er rart at vide. Især fordi jeg indtil videre ikke har set disse
type ændre sig, så det ville da være en håbløs opgave at skulle
tilgive dem hele tiden.

>I det tilfælde frarådes der endda at man tilgiver andre. Dette kan blive
>en lektion for bagtaleren, hvis ikke ved at det sker en gang, men måske
>flere gange er der håb for at han/hun lærer ved det.

Håb, måske.

Men mon ikke, at vigtigheden af dette punkt også blev afskaffet af
Jesus?

Hvis vi skal dømme efter den mængde bagtalelse og løgne, der florer
blandt denne gruppes "såkaldte kristne" deltagere, så må han have
gjort det.

Jakob Munck, der spreder løgne om, at vores ægteskab ikke skulle være
godkendt af den katolske kirke.

Vidal, der lyver om, hvad jeg har skrevet, vores IQ er blevet målt til
og efter hvilken test (gad I øvrigt godt vide, hvorfor den slags er
vigtigt for Vidal. Det var det også for Jakob Munck sjovt nok.)

>Men der er intet med 7 eller 70 gange eller andet.

Næh, jeg kunne heller ikke hverken mindes det eller finde noget, men
det skal nok passe, at når det er slået fast i NT, så tror man bare på
det uden at tjekke.

> [...]
>og Jesus vil udtrykke noget andet: 7 for det hellige tal, som 70 og 7*70
>(man har jo i de hebraiske skrifter 7 * 7 år = 49 år + 1 til at blive

Det er mere sandsynligt.

>Og at man skal tilgive menneskene som gud tilgiver menneskene.
>Det er en mulighed.

Ja.

Fra : Vidal

Dato : 10-05-04 17:12

Britt Malka wrote:

> Vidal, der lyver om, hvad jeg har skrevet

Hvad, helt nøjagtigt?

> , vores IQ er blevet målt til
> og efter hvilken test (gad I øvrigt godt vide, hvorfor den slags er
> vigtigt for Vidal.

Jeg har vist ikke beskæftiget mig med jeres intelligenstest,
i det hele taget ser jeg ikke hvilken relevans, det har.

Intelligens gør vel ikke mennesker hverken bedre eller ringere?

Eller gør det, efter din mening?

Venlig hilsen,

Villy dalsgaard

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-05-04 10:57

Goddag Henrik

Den Mon, 10 May 2004 11:14:12 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Blot
en tanke :

HV> Flere andre steder i NT står der jo, som bekendt, at de lærde og
HV> skriftkloge muggede og diskuterede iblandt sig selv for at finde
HV> fejl på Jesus, f.eks. Lukas 19:7 m.v.

Hvorfor i alverden skulle de da gøre det? Det vrimlede med Messias'er og
ud fra den lille følge Jesus havde, var der ingen grund til det.

Jeg sætter, om lidt, en tekst op som klargør det.

HV> Der er ingen grund til at slås for "retfærdighed" når "tilgivelse"
HV> også er en del af offersystemet i den Første Pagt.

Gud har kun lavet én pagt. Loven *er ikke* blevet ændret. Paulus synes
noget andet, ja, men kun Gud kan løse os fra loven, og det har Han ikke
gjort.

Den dag, hvor loven ikke skulle gælde længere skal vi nok få det at vide
uden at nogen af os er i tvivl. I øvrigt kan jeg ikke se
hvorfor den ikke skulle gælde længer, for det vil betyde at Gud var
ufuldkommen og havde lavet en forkert lov?

HV> Skulle jeg yppe kiv, ville jeg gerne høre om jødiske kilder til de
HV> 30 sølvpenge, så jeg kunne lære sagen fra den "anden side" -- eller
HV> om gravstedet der blev overvåget, eller da separationen mellem The
HV> Holy of Holies og resten af Templet blev delt ved Jesu død...

Altså, det med gravlægning er et problem, for ingen og intet kan
understøtte det, at han blev rent faktisk lagt i et grav.

http://www.nytestamente.org/content/view/8/2/

Bemærk at når vi tager disse punkter op, så dukker der oftest kun hån og
anklager, men ingen seriøs argument... så jeg tager det gerne op på et
seriøs plan, som altid

HV> Vi bør måske fokusere mere på enighed, og hvilke elementer "Bibelske
HV> kristne" i dag overholder i samme ånd som Jøderne. Det vil fjerne
HV> megen anti-semitisme, og det er i hvert fald mit håb...

Problemet er at de kristne syn på jøder kommer fra de kristne skrifter,
hvilket ikke ligefrem kan siges at være en troværdig kilde.

Før man kan se på lighedspunkterne så er der to problemer:

- Man skal lære og forstå de hebraiske skrifter set fra et jødisk
synspunkt, ikke kristent og

- Definere hvad du mener med "bibelske kristne", for langt de fleste
kristne skrifter er unøjagtige, forskellige og ændret meget. De blev
tydeligvis skrevet for datidens kristne, ikke nutidens.

Så hvad ville "bibelske kristne" være? Hvordan ved vi hvad disse er?
Nogle af dem der bagtaler mest og håner mest påstår at være "bibeltro"
og "kristne".

Hvad er "bibeltro" i forhold til de kristne skrifter?

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-05-04 12:44

Goddag Henrik

Den Mon, 10 May 2004 12:30:39 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Blot
en tanke :

HV> Det gør nogle der kalder sig kristne. Ja.... ;-(

Jamen alle, der tror på Jesus og er døbt er kristne. Den eneste
kristen forbrydelse, kunne man sige, er "ikke at tro". Hele resten, blot
man finder et passende skriftsted, kan man slippe afsted med.

HV> Men *igen* må jeg opmuntre til at klassifikationen er forkert i
HV> forhold til Det Nye Testamente. Vi kristne opmuntres til endog at
HV> elske vore fjender. Læs blot Bjergprædikenen i Matthæus kapitel 5
HV> til 7 -- teksten er den jeg forholder mig til.

Jesus selv overholdte ikke det med at elske sine fjender.

"Jeg siger jer: Enhver, som har, til ham skal der gives, men den, der
ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har. Men mine
fjender dér, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen og hug dem
ned for mine øjne.«" (luk. 19:26,27)

HV> Påstande om at NT er falsk, skrevet efter dette eller hint
HV> tidspunkt er mig flintrende ligegyldig.

Faktisk ikke helt. For en del anklager mod jøderne er blevet føjet til
senere. Derfor er det vigtigt at tage disse ting med i betragtning,
ellers bliver man nødt til at se de kristne skrifter som et antisemitisk
propaganda. En del anti-jøde budskaber er indeholdt i NT. Hvis man vil
tage afstand fra det, så er man nødt til at se på hvornår og hvorfor dit
og da tekst er skrevet.

Hvis ikke, så medtager man antisemitismen og så falder resten af
budskabet til jorden. For Jesus var jo jøde.

Så de kristne kommer i en situation hvor man enten skal bringe teksterne
til revision, eller sin tro til revision. Man kommer ikke uden om
tolkninger pga. de modsigelser i NT.

HV> Jeg *ved*/*tror* på NT som autentisk Bibeltekst, og ville aldrig
HV> forfølge jøder, lige så vel som jeg ikke forfølger andre
HV> religioner....

Nu synes jeg også at der er en modsætning i at være antisemit samtidigt
som man forguder en jøde, men okay

Men okay, jeg synes bestemt der er noget positiv i dit udsagn om ikke at
forfølge andre trosretning... Også hvis disse ikke nødvendigvis vil
blive omvendt? Også hvis de, ved deres spørgsmål og tvivl bringer dig
måske i en situation, hvor det kan opfattes som 'farlig'?

Voltaire, vist.

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-05-04 12:57

Goddag Henrik

Den Mon, 10 May 2004 12:37:12 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Blot
en tanke :

HV> Det må være Vidal du taler om, eller...?

Ja, deriblandt. Har fået at vide, fra anden side da jeg ikke er på
dk.snak.mudderksastning, at hvis Vidal (og enkelte andre stykker) brugte
halv så mange kræfter til at være kristen, som de bruger til at nedgøre
andre eller til partout at prøve at miskreditere og ødelægge en andens
liv, så var verden (og news) tæt på himmelsk tilstand...

Nu skal der (heldigvis) mere til for at knuse os, især fordi vi har
været på banen i nogle år, men var jeg nystartet eller i en mere akavet
situation, så ja, den slags kunne have smadret min foretning,
vores familieliv, m.m. Bagtale kan være en farlig ting også selv om det
er løgn (især når det er løgn).

Så afgjort afføder denne opførsel visse tanker, for de selvsamme
mennesker som gør den slags, ser ikke hvad de selv gør. eller også mener
de, at de er berettiget til det (og de kan som regel finde berettigelse
i de skrifter, der passer dem).

Og så er det nok for dem at få Guds tilgivelse, at få sig en tår vin og
brød til og så kan de fortsætte dér, hvor de slap...

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-05-04 13:05

Goddag Henrik

Den Mon, 10 May 2004 12:42:50 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Blot
en tanke :

HV> Rydningen af Tempelpladsen er bl.a. at finde i Matthæus 21:12-17,
HV> men det var måske et andet skriftsted Britt tænkte på ?

Nej, det hun mener det er hvordan han kom fra tempelpladsen og til
Getsemane.

Tempelrydningen er ikke særlig beskrevet. Templet var jo et område på 14
hektar med både tempelsoldater, romerske legioner m.m. Har han lavet så
meget ballade så han kunne blive arresteret, så er der sket mere end
lige at vælte et par borde...

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-05-04 13:19

Goddag Henrik

Den Mon, 10 May 2004 13:04:12 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Blot
en tanke :

HV> Jeg får "siden kan ikke findes".... Måske bare mig...

Ja, det må det være, har lige afprøvet den igen

HV> Jeg ville aldrig håne nogen...

Det har du heller ikke gjort hidtil, så der er grunde til at tro på det

HV> Ja. Men det er *ikke* ensbetydende med at vi allesammen behøver tage
HV> del i"deres" syn og deres hån eller for den sags skyld deres
HV> bagtalelser...

Det er korrekt, men talen er ens fra alle kristne:

- Det er de andre kristne, der ikke er rigtige kristne, fordi...
(katolikker/protestanter/indre mission... udskift selv) opfører sig
grimt, har opført sig grimt, så er det fordi de ikke er kristne. Vi
(jehovas vidner, syvende dags adventister, mormoner, katolikker,
folkekirke... udskift selv) er tro mod ... (bibelen/Jesus/kristendommen)

Så hopper man på det og det er kun for at se at kærlighed er "for
members only". Det går så langt at ikke engang anstændigt opførsel kan
man forvente af disse.

Den kristne historie er fyldt af sådanne magtkampe, bagtaleri, intriger,
mord m.m. og det gælder ikke kun fortiden, men sandelig også nutiden i
større eller mindre grad.

Det gør det svært at stole på folk, der identificere sig selv som
kristne. Det bliver en varebetegnelse man tager med en gran salt.

Okay, vores bedste venner, Plynk, Per B. og Philippe H. er kristne, skal
der dertil siges, men i alle tre tilfælde er kristendommen *ikke* det vi
mødte først og de er mere diskrete med det.

Derudover ville jeg holde på, at de er sådan fordi de *er* sådan, ikke
fordi de er kristne. De er til at stole på, retfærdige og gode *på trods
af kristendommen*, hvis man skal sige det på den måde.

HV> Folk der tror på Bibelen *uden* ekstra skrifter, liturgi eller andet
HV> skrevet af mennesker, for mit eget vedkommende...

Det er en umulighed. For om ikke andet, er man nødt til at have
sideskrifter til at kunne forstå det, der står. De kristne skrifter er
skrevet på græsk, og blot man oversætter, fortolker man.

Og hvordan kan man leve det ud uden en form for liturgi eller symbolik?

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-05-04 13:21

Goddag Henrik

Den Mon, 10 May 2004 13:35:15 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Blot
en tanke :

HV> 613 er tallet nogle tæller reglerne til -- der er vist lidt forskel
HV> i hvor meget mitzvot deles op i...

613 mitsvoth, og Jesus kunne ikke gå mod Talmud, da Talmud ikke
eksisterede dengang.

Mitsvotene *er i Bibelen* og *er* derfor "det oprindelige".

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-05-04 13:50

Goddag Henrik

Den Mon, 10 May 2004 14:04:26 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Blot
en tanke :

HV> Gå til 1. Mosebog kaptel 7, og læs hvad der står:

Korrekt!

Deraf noahide loven, de 7 mitsvot som betragtes som mindstemålet og som
gør en til "gudsfrygtig" og evt. til tsadig.

Les bnei noah (sønner af Noah) lever i gudsfrygt og respekt af Gud. hvor
jøder skal adlyde 613 mitsvot (hvilket ikke er korrekt for nogle af dem
gælder kun for præster, andre gjaldt kun dengang der var templet osv.)
kan Bnei Noah nøjes med syv mitsvot:

- Forbud mod afgudsdyrkelse (avoda zara)
- Forbud mod mord eller skænke blod (shefikut damim)
- Forbud mod at stjæle (gezel)
- Forbud mod gudsbespottelse og pligt til at velsigne Gud (birkat
hashem)
- Forbud mod incest (giluje arajot)
- Forbud mod at spise kødet af legemer af et levende dyr (som østers)
(ever min ha haj)
- Pligt til at have en retfærdighedssystem (dinim)

Forskel kom med Abraham, for da Noah gik *med* Gud, gik Abraham *foran*
Gud.

Det vil sige at den ene (Noah) nøjedes med at følge ordre og ikke
udviklede noget selv, i det religiøse plan. Hvor Abraham selv udviklede
sig og var selvstændig, heraf forskellen mellem en Ben Noah og en jøde.
Den ene følger den anden er medskaber. Også derfor er der flere
forpligtelser m.m.

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-05-04 17:40

Goddag Henrik

Den Mon, 10 May 2004 17:59:26 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Blot
en tanke :

HV> Vi kan lære meget om baggrunden for Loven, forståelsen af Loven -
HV> baggrunden for pagtens folk, og tage ved lære af det i dag...

Må jeg høre, for det undrer mig lidt: Hvilken interesse vil en kristen
have i at lære loven eftersom I ikke overholder den?

Fra : Cyril Malka

Dato : 11-05-04 09:11

Goddag Henrik

Den Mon, 10 May 2004 21:36:37 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Blot
en tanke :

HV> Nu er det jo sådan, at jeg gentagne gange har *forsøgt* at gøre det
HV> klart at vi er nogle kristne, der fortsat mener at Bibelen har
HV> øverste autoritet -- hverken den katolske eller protestantiske
HV> kirke...

Det kan jeg altså ikke forstå. For mener du at hele bibelen har
autoritet, de hebraiske skrifter og de kristne, så kommer da ged i det.

Jødisk set så har kun én del absolut autoritet: Torahen (de fem første
mosebøger), resten er tolkninger og omend disse har en vis autoritet så
er de ikke Guds ord på samme måde og har ikke samme vægt.

Hvordan placerer du de kristne skrifter i denne forbindelse. fordi
ifølge kristendommen så smækker man egentligt Paulus på samme højde som
Gud idet han fortæller det med at loven ikke gælder længere, "lovens
trældom" m.m.

HV> Derfor er De Ti Bud -- inkl. det fjerde, Sabbaten -- fortsat
HV> gyldige...

Ifølge evangelisterne så har Jesus påstået at være "herre over
sabbaten", og den er så droppet (medmindre man mener den del blev
tilføjet senere ifm. Paulus ændringer).

HV> Helligdagene har også deres relevans m.v. Så selvom du
HV> måske tidligere kun har mødt kristne, som har været lovbrydere, så
HV> er vi nogle der ser en åndelig årsag til fortsat at overholde Loven,
HV> fordi Jakobsbrevet jo bl.a. taler om at tro uden gerninger er "død
HV> tro"...

Jo men hvad så når loven er i konflikt med det Paulus siger?

Fra : Cyril Malka

Dato : 11-05-04 09:13

Goddag Henrik

Den Mon, 10 May 2004 21:38:09 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Blot
en tanke :

HV> Lyrik ved også bedre.... Han er sikkert også bekendt med JV'ernes
HV> svigt overfor jøderne under 2. verdenskrig, så jeg tror blot han
HV> kaster et røgslør...

Jeps.

http://www.sekter.org/vto/hitler.html

Fra : Cyril Malka

Dato : 11-05-04 13:36

Goddag Henrik

Den Tue, 11 May 2004 14:12:08 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Blot
en tanke :

HV> Ikke her på domicilet... GT kom først, NT kom bagefter -- og det
HV> hele hænger fint sammen, når jeg læser det...

Okay.

Det synes jeg så ikke det gør, men pyt

HV> Profeterne (både de store og små) indeholder bestemt også vigtige
HV> lektioner...

Afgjort, men alle har ikke lige stor autoritet.

HV> Her på domicilet er Paulus en apostel, indrømmet -- men den eneste
HV> som er lig Gud er Kristus.

Og dér står vi andre af. Ingen menneske kan være lige Gud. Messias skal
være en profet, der er ikke snak om halvgud, gud eller andet mirakel.
Kun gud kan udtale sig og ændre torahen. Hverken en profet, en apostel
eller andre har myndighed nok til at ændre loven og Gud har på ingen
tidspunkt ladet os mene at loven skulle ændres.

HV> Johannes 1:1-3 og vers 14 forklarer hvorfor Kristus er Herre over
HV> Sabbaten -- alt blev skabt gennem Ham, inklusiv hviledagen. Den er
HV> ALDRIG blevet nedrevet eller droppet, men er evigtgyldig....

Han brød selv sabbaten og ud fra den måde han behandlede sin mor, kan
man ej heller sige, at han ærede sin far og mor.

Nu har jeg det skidt med at noget som helst belv skabt "gennem Jesus",
for det hebraiske bibel er klar og tydelig: Gud har sakbt det selv,
ikke gennem en anden. Dette er afgudsdyrkelse set med jødiske øjne.

HV> Der er flere niveauer af lov. Den fysiske lov med ceremonier m.v.
HV> Det er den lov som blev fuldbyrdet i det ultimative offer, som
HV> Kristus gav.

Loven blev ikke "fuldbyrdet", loven skal fuldbyrdes af enhver jøde og
leves af enhver jøde. Det er ikke en konkurrence om at den dag, nogen
kan leve op til det, så gælder den ikke længere. Mange jøder adlyder og
udfylder loven hver dag uden af den grund at kunne kaldes Messias.

I øvrigt i det Jesus både brød sabbat brød det med at ære sin far
og mor har han da brudt loven, derfor kan han da ikke siges at have
opfyldt den. Det er ikke godt nok at sige "- ja, men jeg bestemmer
alligevel selv over hvad er loven". Sådan leger vi ikke. Gud har givet
os loven og Gud skal nok fortælle når den ikke skal gælde længere.

HV> Men Paulus er ikke en lovbryder, men forklarer blot et
HV> nyt perspektiv på loven.

Han fortæller da om "lovens trældom" og nedgør loven og dem, der adlyder
den. desuden ser han ud som en person der tog en del farve efter dem,
han var iblandt. Nu har jeg aldrig brudt mig om ham. Han virker alt for
uærlig.

HV> Skal nok finde en tekst at smække op på NG, som gør det langt
HV> tydeligere... Tid -- mangler altid tid til at skrive dybere og
HV> tungere indlæg med alle de skriftsteder som skal til...

Ja, det er jo det, man skal granske her og der og finde sammensætninger
og alt

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 11-05-04 23:03

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:409cb379$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Vil vi også hakke på muslimer der evt. omvendte sig til
kristendommen?
<> Det kommer vel an på hvem vi er .. men skal vi tage udgangspunkt
i Jesus og handle som Han gjorde da han hang på korset og sagde til
den ene røver " fra nu er du med mig i Himmeriget .. ja så bør vi al
fald helt sikkert tage godt i mod de muslimere der bliver kristne ..

> Hvilke signaler sender vi til dem "udenfor" kristendommen, når vi
driver
> kampagner og bataljer i stil med dk.snak.mudderkastning?

Nu har jeg ikke fulgt med i gruppen i laaaanng tid og bliver her kun
max et par dage .. men kristendommen er for mig ikke noget der skal
prædikes men leves .. og det skulle vel så være svar på dit
ovenstående spørgsmål .. Hvis vi som kristne dunker hinanden i
hovedet sender vi i al fald ikke signaler til de ikke kristne der
evt. kunne få dem til at overveje at lære Jesus at kende.

> Er der noget lys, der skinner?
<>Tja som kristne skulle vi vel gerne alle være et lys .. for
hinanden og for ikke kristne ...

Hejhils fra Ami

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 12-05-04 07:13

"Anne-Marie Prange" <ampm@ribe.bynet.dk> mælte sligt:

>Nu har jeg ikke fulgt med i gruppen i laaaanng tid og bliver her kun
>max et par dage ..

Hej Anne-Marie

Godt at høre fra dig igen :) Jeg håber, at du har det godt.

>men kristendommen er for mig ikke noget der skal
>prædikes men leves ..

Det er en meget sympatisk holdning. Det er også essensen af et af mine
yndlingscitater, nemlig følgende:

"Præk evangeliet til alle tider. Brug om nødvendigt ord."
- Sankt Frans af Assisi

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"But what is Evil anyway? Is there reason to the rhyme?
Without Evil there can be no Good,