/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Oliefyr
Fra : Thomas Forsberg


Dato : 07-05-04 19:59

Regner med at ryge på en Peugeot 2,0 hdi inden for de nærmeste dage den er
monteret med webasto oliefyr - jeg er lidt grøn inden for området ud over
at dette oliefyr kan holde kabinen dejlig varm når man skal ud og køre bilen
er der så andre fordele ved et sådant varmer det også motoren op dette må
vel så betyde bedre kørselsregnskab ??? eller bruger fyret megen energi på
at varme bilen op så dette alligevel er spildt mine biler holder i lukket
garage anlæg hvor temp. sjældent kommer under 9 graders varme vil det så
tjene noget formål for mig ??

MVH
T.F.



 
 
Leonard (07-05-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-05-04 20:20

"Thomas Forsberg" <darksaintREMOVE@bredband.net> wrote:

>mine biler holder i lukket
>garage anlæg hvor temp. sjældent kommer under 9 graders varme vil det så
>tjene noget formål for mig ??

Du må ikke køre med fyret i en lukket garage.
Det svarer til at lade motoren gå i tomgang i samme lukkede rum, og så
bliver der hurtigt mangel på ilt og alt for meget kulilte ...
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

Thomas Forsberg (07-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Forsberg


Dato : 07-05-04 20:29

Klart klart - havde jeg næsten regnet ud så må man jo bare bruge det når man
skal hjem fra arbejde her holder bilen i det fri landskab :)

MVH
T.F.

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message
news:m8on90hmk9af1fe6act0tbglualtva45n1@4ax.com...
> "Thomas Forsberg" <darksaintREMOVE@bredband.net> wrote:
>
> >mine biler holder i lukket
> >garage anlæg hvor temp. sjældent kommer under 9 graders varme vil det så
> >tjene noget formål for mig ??
>
> Du må ikke køre med fyret i en lukket garage.
> Det svarer til at lade motoren gå i tomgang i samme lukkede rum, og så
> bliver der hurtigt mangel på ilt og alt for meget kulilte ...
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angles can fly :::



Jens (07-05-2004)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 07-05-04 21:10

Thomas Forsberg <darksaintREMOVE@bredband.net> wrote:

> Regner med at ryge på en Peugeot 2,0 hdi inden for de nærmeste dage den er
> monteret med webasto oliefyr

Er det monteret som parkeringsvarmer (så den kan varme under stilstand)
- eller er det en tilskudsvarmer (som mange HDI/TDI har monteret som en
del af en vinterpakke)?

> jeg er lidt grøn inden for området ud over
> at dette oliefyr kan holde kabinen dejlig varm når man skal ud og køre bilen
> er der så andre fordele ved et sådant varmer det også motoren op dette må
> vel så betyde bedre kørselsregnskab ??? eller bruger fyret megen energi på
> at varme bilen op så dette alligevel er spildt mine biler holder i lukket
> garage anlæg hvor temp. sjældent kommer under 9 graders varme vil det så
> tjene noget formål for mig ??

Grunden til at fabrikanterne monterer tilskudsvarmere er, at spildvarmen
fra de moderne dieselmotorer er så beskeden, at motoren ville køre for
koldt i lang tid efter start - og dermed forringe brændstoføkonomi og
levetid. Opvarmning inden start giver - udover den åbenlyse
komfortforbedring - mindre slid på motoren og bedre brændstoføkonomi.

--
/ Jens (Xantia Weekend HDI - med tilskudsvarmer)

J & P (07-05-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 07-05-04 21:49

> Grunden til at fabrikanterne monterer tilskudsvarmere er, at spildvarmen
> fra de moderne dieselmotorer er så beskeden, at motoren ville køre for
> koldt i lang tid efter start - og dermed forringe brændstoføkonomi og
> levetid.

For at spare på brændstoffet er den trimmet så meget, at den næsten ikke
laver nogen overskudsvarme til kabinen og til sig selv.
Derfor har man installeret et fyr, der bruger brændstof til at opvarme
motoren og kabinen. Hvor er brændstofbesparelsen så henne?


--
Hilsen Jakob



Thomas Forsberg (07-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Forsberg


Dato : 07-05-04 22:16

Hvor meget krudt bruger sådan et fyr egenligt???
Og kan det bruges mens at bilen kører ???

MVH
T.F.
"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> wrote in message
news:409bf663$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Grunden til at fabrikanterne monterer tilskudsvarmere er, at spildvarmen
> > fra de moderne dieselmotorer er så beskeden, at motoren ville køre for
> > koldt i lang tid efter start - og dermed forringe brændstoføkonomi og
> > levetid.
>
> For at spare på brændstoffet er den trimmet så meget, at den næsten ikke
> laver nogen overskudsvarme til kabinen og til sig selv.
> Derfor har man installeret et fyr, der bruger brændstof til at opvarme
> motoren og kabinen. Hvor er brændstofbesparelsen så henne?
>
>
> --
> Hilsen Jakob
>
>



Jens (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 08-05-04 07:38

Thomas Forsberg <darksaintREMOVE@bredband.net> wrote:

> Hvor meget krudt bruger sådan et fyr egenligt???
> Og kan det bruges mens at bilen kører ???
>

Ca 0,3 - 0,5 liter/time (3,3kW hhv. 4kW).

Den tilskudsvarmer der er fabriksmonteret i min Xantia kører _kun_, når
motoren/bilen kører. Med tilbygning af bl.a. en cirkulationspumpe kan
den også køre mens bilen er parkeret.

Automatikken tænder den ved udetemperatur under 10 gr.C og kølevandstemp
under 70 gr.C, hvilket en frostklar vintermorgen giver ca. 15 min. drift
i forbindelse med en koldstart.
--

/ Jens

PS: Svar venligst under det du svarer på.
Se evt. http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Brian M (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian M


Dato : 08-05-04 14:29

"Thomas Forsberg" <darksaintREMOVE@bredband.net> wrote in message news:<409bfcaf$0$3051$14726298@news.sunsite.dk>...
> Hvor meget krudt bruger sådan et fyr egenligt???
> Og kan det bruges mens at bilen kører ???
>
> MVH
> T.F.


o.5L i timer ved fuld knald. Men så længde er det ikke om at varme
vandet op. Når kølevandet er opppe på driftstemperatur slukker fyret
og tænder igen når vandet er nået ned på en hvis temperatur. Lige som
oliefyret i huset. Om bilen køre eller ikke er uden betydning, hvis
fyret er tændt kører det hvis vandet er under en forudbestemt
temperatur.

Thomas Forsberg (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Forsberg


Dato : 08-05-04 15:16

Findes der ikke nogle kloge ord/guide for hvornår man bør bruge sådan en
fætter her tænker jeg ikke på den indvendige varme men for at opnå optimel
forbrænding i motoren eks. hvor koldt skal det være før men begynder at
anvende fyret???
Det jeg ved er at det er en webasto Thermo top model E eller model C ikke
helt sikker men er dette oliefyr det samme som en motorvarmer eller tjener
fyret kun til varme i kabinen eller er det begge dele ???

Undskylder alle de dumme spørgsmål men syntes ikke det virker helt nemt

MVH
T.F.

"Thomas Forsberg" <darksaintREMOVE@bredband.net> wrote in message
news:409bdc7e$0$3054$14726298@news.sunsite.dk...
> Regner med at ryge på en Peugeot 2,0 hdi inden for de nærmeste dage den er
> monteret med webasto oliefyr - jeg er lidt grøn inden for området ud over
> at dette oliefyr kan holde kabinen dejlig varm når man skal ud og køre
bilen
> er der så andre fordele ved et sådant varmer det også motoren op dette må
> vel så betyde bedre kørselsregnskab ??? eller bruger fyret megen energi på
> at varme bilen op så dette alligevel er spildt mine biler holder i lukket
> garage anlæg hvor temp. sjældent kommer under 9 graders varme vil det så
> tjene noget formål for mig ??
>
> MVH
> T.F.
>
>



J & P (08-05-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 08-05-04 17:42
J & P (08-05-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 08-05-04 22:03

> Findes der ikke nogle kloge ord/guide for hvornår man bør bruge sådan en
> fætter her tænker jeg ikke på den indvendige varme men for at opnå optimel
> forbrænding i motoren eks. hvor koldt skal det være før men begynder at
> anvende fyret???

Jeg bruger mit oliefyr når det begynder at blive koldt. Det er jo et vidt
begreb, men når jeg synes det er koldt, sætter jeg timeren på fyret til når
jeg skal afsted.
Egentlig burde man vel kunne anvende det hele året, for motoren er jo aldrig
driftsvarm, når man starter den - heller ikke om sommeren, men jeg kan altså
ikke få mig selv til at starte fyret når der er 27 grader og blå himmel...



> Det jeg ved er at det er en webasto Thermo top model E eller model C ikke
> helt sikker men er dette oliefyr det samme som en motorvarmer eller tjener
> fyret kun til varme i kabinen eller er det begge dele ???

Det ser ud til at det er et regulært oliefyr, altså til at FORvarme motoren
INDEN du starter den. Se linket på mit andet svar.
Selvfølgelig kan du bare lade fyret køre indtil motoren er driftsvarm (tror
jeg, mit fyr er ikke et Webasto).
Hvis det er korrekt installeret kan det både forvarme motor og kabine, idet
det selv starter for bilens ventilation, når kølevandet har nået en vis
temperatur.
Så har du både en varm motor og en varm kabine med - forhåbentlig - isfri
ruder. Dejligt...!
Jeg vil ihvertfald ikke undvære mit fyr længere.


> Undskylder alle de dumme spørgsmål men syntes ikke det virker helt nemt


Der findes ingen dumme spørgsmål!


--
Hilsen Jakob






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste