Opel Frontera som campingtrækker?
Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 07-05-04 08:46

Vi overvejer at skifte vores nuværende bil ud med en 4 hjulstrækker.
Den skal være mindst 1,8 m. bred, så vi kan købe en 2,5 m. bred campingvogn.

Lige nu ser vi på to muligheder.
Opel Frontera 2.2 DTi og Hyundai Santa Fe 2,0

Opel har 260 Nm og Hyundai 255 Nm i moment.
Opel må trække 2600 kg. Santa Fe 2000 kg.

Jeg har set på forskellige modeller i prislejet 150.000 - 160.000 kr.
Lige nu er jeg mest stemt for Frontera, men min værkstedsmand siger, at det
er et dårligt valg. Han har selv en Santa Fe.
Jeg har selv kørt Opel siden 1988, og er på godt og ondt tilfreds med
mærket.

Jeg har også set på Land Rover Freelander, der er lidt for dyr eller gammel
til prisen.
Og på Suzuki Grand Vitara, der desværre er 2 cm. for smal, og mangler lidt i
trækvægt.

Opel Frontera er bygget over en Izuzu, der jo også kommer fra General
Motors. Den får i øvrigt meget flotte anmeldelser og nævnes i flæng med
Toyota LandCrusier og RangeRover, hvilket jeg selv synes er lidt poppet, da
de ikke er lige store. Jeg har gennem mit arbejde bl.a. kørt Mercedes
Geländewagen, Toyota LandCruiser, Hyundai Santa Fe og Terracan, Mitsubishi
Pajero, Jeep, Land Rover. RangeRover, Opel Frontera, Suzuki Grand Vitara,
Nissan Terrano, så jeg føler at jeg er sikker på valget af de to mærke.

Nu har jeg opdaget, at den Frontera, jeg har set på, står til en bredde på
under 180 cm. i BilRevyen 2000.
Er der nogen der ejer en Frontera fra 2002, og som kan sige mig hvor bred
den reelt er?

Hvilke typiske fejl har den, udover at sliddelen selvfølgelig slides?

--
Mvh.

J-P. Rasmussen
sletmigførst-jpr@campingferie.dk

I NG udtaler jeg mig altid som privatperson.

Ting der undrer:
Vi levere i en elektronisk verden.
Alligevel har vi stadig både radio-, tv- og netaviser?
JPR

Fra : L

Dato : 09-05-04 19:21

Jeg så lige dette program idag, hans Santa Fe mistede flere gange
trækkraften.

Læs under "En uhyggelig oplevelse"
http://www.ungcamping.dk/s/artikler/bjergveje2003_04.asp

læs videre på dag 5..

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 10-05-04 22:16

"L" <ulund@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg så lige dette program idag, hans Santa Fe mistede flere gange
> [...]

Jeg kendte godt til "sagen" og hvad der var årsagen (side 5).
Når jeg ser på de to biler, så synes jeg Fronteraen har den bedste
"performance".
Men omvendt får man en noget nyere og på visse område lidt mere moderne bil
i Santa Fe'en end Fronteraen, der jo "blot" er en Isuzu.

Jeg har været ude og se på udbudet øst for storebælt.
Dén i Slagelse (2000, 71.000 km.150.000,- kr.) har en del lakskader og helt
nedslidte dæk, og hvad værre er, en fastmonteret friskluftsautomat på
instrumetbrædtet. Den ser til gengæld meget pæn ud i bagagerummet.

Dén i Vordingborg (1999, 140.000 km.130.000,- kr.) er meget flottere i
lakken og ser pæn ud i kabinen, men bagagerummet ser meget ridset ud.
Dækkene kan holde ca. 1 år, med mit kørselsbehov. Men undervognen er
"lyserød", så den har nok ikke fået ret meget rustbeskyttelse, hvilket har
været et must for alle de Opeler, jeg tidliger har haft. (Den første Kadett
1,6 D holdte 680.000 km. før rusten tog livet af den.)

Så har jeg været i Stenløse. hvor udbudet er stort ved to forhandlere, men
flest benziner og "de gamle diesel-motorer" (årgang 1995 - 1997). De er alle
i flot stand for årgangen, har alle nye dæk, de lange udgaver har stadig
sæderne monteret (taget hjem sydfra).

Udbudet er generelt noget skuffende, eller også stiller jeg for store krav.
Men min egen Vectra fra 98 vil jeg vurdere til være i væsentlig bedre stand,
end det jeg har set indtil nu. Så nu vil jeg se efter nogle Santa Fe'er.
Måske en fabriksny, der kan købes for 210.000,- inkl "det hele", men med
begrænsninger i ydelse i forhold til Frontera.

mvh
JPR