Hvad dækker "spoofet" over?
Fra : Peter

Dato : 07-05-04 00:07

Igennem et stykke tid har jeg modtaget post (spam) der ikke er adresseret
til mig.
Det har undret mig hvordan sådan en mail finder vej til min postkasse.
Jeg har spurgt udbyderen og fået forklaringen, at det skyldes spoofing.

- Faktisk gik jeg i den tro, at spoofing var en øvelse der kun slørede
afsenderen.

Mvh. Peter

Fra : Kasper Dupont

Dato : 07-05-04 05:28

Peter wrote:

> [...]
> Jeg har spurgt udbyderen og fået forklaringen, at det skyldes spoofing.
>
> - Faktisk gik jeg i den tro, at spoofing var en øvelse der kun slørede

Det har vi vist diskuteret før
http://www.google.com/groups?as_umsgid=4069608D.DF2E187B%40daimi.au.dk

For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : Peter

Dato : 07-05-04 09:51

> Det har vi vist diskuteret før
> http://www.google.com/groups?as_umsgid=4069608D.DF2E187B%40daimi.au.dk
>
> --
> Kasper Dupont -- der bruger for meget tid paa usenet.

- - - - - -

Tak for hen- (og tilrette-) visningen som jeg har studeret nærmere, uden dog
at føle mig
sikker på, at jeg har forstået det helt. Så måske jeg må ha' lov at spørge
igen.

Citat, Kasper i sit svar til Peter Weise:
"Det er fordi headere og modtager adresse er to
forskellige ting. SMTP tillader dig at skrive
hvad som helst i headerne, når du først har
angivet modtager adressen. Eksempel:"

Den angivelse af modtager-adressen, som Kasper nævner i sit svar til Peter
Weise,
er det en jeg kan se (kontrollere) som modtager?

Mvh. / Peter

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-05-04 10:04

"Peter" <lappa@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Weise,
>er det en jeg kan se (kontrollere) som modtager?

Spoofing dækker generelt over forfalskning. Jeg kan bedst forklare det
med et traditionelt brev hvor adressen både kan stå på kuverten og
inde i brevet. Det der står i brevet kan være falsk, hvorimod det der
står på kuverten er rigtigt, for ellers når brevet ikke frem.

I e-mail regi gælder det samme forhold. Forskellen er blot at du ikke
kan se de oplysninger der står på kuverten da det udvekslen mellem
mail-serverne. Du ser kun oplysningerne inde i brevet, og eftersom de
ikke bruges til at levere posten så kan uden problemer forfalskes.

Hvis det stadig ikke står klart for dig, så prøv at søge på nettet
efter SMTP envelope headers og message headers.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 07-05-04 15:44

Lars Kim Lund wrote:

> [...]
> mail-serverne. Du ser kun oplysningerne inde i brevet, og eftersom de
> ikke bruges til at levere posten så kan uden problemer forfalskes.

Modtager serveren bør indsætte en received header, som
angiver de pågældende oplsyninger. Men ikke alle servere
gør det. De fleste mail klienter viser som default kun
nogle få udvalgte headere. Prøv at bede din mail klient
om at vise alle headerne. Så vil du se en received
header for hver mail server, den har været igennem. Men
spam mails vil i øvrigt ofte også have nogle forfalskede
received headers, så den næste udfording er at finde ud
af, hvor mange af dem, der er hhv. ægte og falske. Du
kan dog altid gå ud fra, at de ægte står øvers, og de
falske står nederst.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-05-04 15:54

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>Modtager serveren bør indsætte en received header, som
>angiver de pågældende oplsyninger.

Hvor mange mailservere kender du der skriver smtp envelope headers i
received linien?

> [...]
>af, hvor mange af dem, der er hhv. ægte og falske. Du
>kan dog altid gå ud fra, at de ægte står øvers, og de

Nu gik spørgsmålet ikke så meget på received message headers men
hvorfor det er muligt at modtage mail der ikke synligt er adresseret
til en selv.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 07-05-04 19:49

Lars Kim Lund wrote:

> Hvor mange mailservere kender du der skriver smtp envelope headers i
> received linien?

Mig bekendt gør både sendmail og postfix. Og jeg ved
ikke noget om, hvorvidt andre mailservere gør det.

> Nu gik spørgsmålet ikke så meget på received message headers men
> hvorfor det er muligt at modtage mail der ikke synligt er adresseret
> til en selv.

Ja, det er da rigtigt nok. Men jeg korrigerede sådan set
bare din udtalelse om, at man ikke kan se oplysningerne.
Det kan jeg f.eks. godt på de fleste emails jeg modtager.
(Af en eller anden grund er mail serveren sat op så jeg
ikke må få at vide, hvilken af mine adresser en email
er sendt til, hvis andre brugere har fået en kopi af
samme email).

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-05-04 20:07

>Mig bekendt gør både sendmail og postfix. Og jeg ved
>ikke noget om, hvorvidt andre mailservere gør det.

Jeg kender ikke nogen der skriver både mail from: og rcpt to: fra
envelope ned i msg headeren. Jeg ved at nogle skriver rcpt feltet ned
(under visse forhold, f.eks. 1:1 posts), men jeg ser det så sjældent
at jeg regnede det for non-standard.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 07-05-04 21:01

Lars Kim Lund wrote:

> Jeg kender ikke nogen der skriver både mail from: og rcpt to: fra
> envelope ned i msg headeren.

Nu var det rpct to, som tråden drejede sig om, og den
bliver skrevet i received headeren af mange mail
servere. Mail from bliver ikke skrevet i received
headerne, men den bliver skrevet i From linien, når
mailen i sidste ende bliver lagt i brugerens spool.
Det vil sige, at jeg kan se mail from adressen på
alle de mails jeg modtager. Det virker dog ikke, hvis
jeg henter dem med pop fordi der af en eller anden
grund bliver lavet en ny From linie i det tilfælde.

> Jeg ved at nogle skriver rcpt feltet ned
> (under visse forhold, f.eks. 1:1 posts), men jeg ser det så sjældent
> at jeg regnede det for non-standard.

Ser du sjældent emails med kun en modtager?

Fra : Peter

Dato : 07-05-04 21:57

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Må jeg ha' lov at sige tak til de herrer Kasper og Lars Kim.
Lars Kim's forklaring med kuverten er ren pædagogik.

Mange hilsener / Peter

PS. Gad vide hvad formålet kan være med at "lægge breve til andre ind i
kuverten adresseret til mig"?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 08-05-04 00:47

Peter skrev:

> PS. Gad vide hvad formålet kan være med at "lægge breve til andre
> ind i kuverten adresseret til mig"?

Et af formålene kan være at "forgifte" spam-services som "lever" af at
brugere raporterer spam til en fælles central server. Hvis brugerne af
spam-servicen oplever at miste emails på grund af spam-servicen vil de
stoppe med at anvende den.

Fra : Peter

Dato : 08-05-04 15:53

"Peder Vendelbo Mikkelsen" skrev

> [...]
> brugere raporterer spam til en fælles central server. Hvis brugerne af
> spam-servicen oplever at miste emails på grund af spam-servicen vil de

Ej hvor snedigt, - plumret verden den. Tak for svaret / Peter

Fra : Kasper Dupont

Dato : 08-05-04 17:27

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> [...]
> brugere raporterer spam til en fælles central server. Hvis brugerne af
> spam-servicen oplever at miste emails på grund af spam-servicen vil de

Hvilke filtre tillægger afsender og modtager adresse nogen
væsentlig værdi i deres vurdering af, om en email er spam?

Det vil selvfølgelig give mening at smide den væk, hvis en
af adresserne er åbenlyst forget, men ellers?

Fra : Michael Knudsen

Dato : 07-05-04 22:31

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-05-04 22:44

Michael Knudsen <ether@cs.auc.dk> wrote:

>Ganske god forklaring. Jeg snupper nok en kopi, retter lidt til og smider
>i OSS'ens i naeste revision, hvis det er i orden med dig.

Naturligvis.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/