/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hastighed på motorvej og skiltning
Fra : Martin Sand.


Dato : 06-05-04 22:38

Hejsa

Hastigheden på alle danske motorveje sat op til 130 km/t - pånær de steder
hvor der er skiltet med 110. Når man kører ned på en vilkårlig dansk
motorvej uden yderligere skiltning end det grøn/hvide motorvejsskilt, må der
derfor gælde 130 km/t-grænse. Korrekt?

Men skiltningen er da helt gal mange steder i trekantområdet
(Kolding-Fredericia- Vejle). Ofte møder man kun det grøn/hvide
motorvejsskilt på nedkørselsrampen, og måske efter 6-700 meter kommer der er
110 km/t-skilt. Dvs. at man må køre 130 fra nedkørslen og frem til det
første skilt man møder? Også selvom jeg tilfældigvis ved, at der gælder 110
km/t i hele trekantsområdet...

Ved den dansk-tyske motorvejsgrænse ved Sæd eller Padborg (eller hvad
overgangen dernede hedder), står der stadig 110 km/t på skiltet med
"Velkommen til Danmark"-oplysningerne. Det betyder at udlændinge tror, at
der gælder 110 km/t på alle danske motorveje! Er skiltningen så misvisende
og dårlig alle andre steder i landet også?

--
MVH Martin

Ved henv. på mail, udskift "privacy.net" med "stofanet.dk"



 
 
Henning (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 06-05-04 22:53

On Thu, 6 May 2004 23:38:29 +0200, "Martin Sand." <my@privacy.net>
wrote:

>Hejsa
>
>Hastigheden på alle danske motorveje sat op til 130 km/t - pånær de steder
>hvor der er skiltet med 110. Når man kører ned på en vilkårlig dansk
>motorvej uden yderligere skiltning end det grøn/hvide motorvejsskilt, må der
>derfor gælde 130 km/t-grænse. Korrekt?

Læs lige et par dage tilbage i gruppen, samme emne er lige blevet
diskuteret, konklussionen var vist, at der ikke kunne påvises konkrete
tilfælde med dine "600-700 meter", skiltene kommer umiddelbart efter
tilkørselsrampen.




Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Bjørn Jørvad (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 06-05-04 23:15


"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:urcl901tltik4sls13ijfat9kc04sbk8pb@4ax.com...

KLIP

> Læs lige et par dage tilbage i gruppen, samme emne er lige blevet
> diskuteret, konklussionen var vist, at der ikke kunne påvises konkrete
> tilfælde med dine "600-700 meter", skiltene kommer umiddelbart efter
> tilkørselsrampen.

Hvis man regner fra starten af rampen og helt ud til indfletningsbanen
slutter, kan man måske med lidt god vilje finde de 600 til 700 meter.

Det finder jeg blot ikke realistisk, da ingen starter på toppen af ramper og
hamrer speederen i bund. Gør de det, finder jeg det groft uforsvarligt, da
de således på ingen måde har orienteret sig om den øvrige trafiks
beskaffenhed.

De ramper, jeg beskuede i Vejle, så udmærkede ud mht. skiltning.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Jakob Houkjær (07-05-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Houkjær


Dato : 07-05-04 00:12


"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:409ab890$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det finder jeg blot ikke realistisk, da ingen starter på toppen af ramper
og
> hamrer speederen i bund. Gør de det, finder jeg det groft uforsvarligt, da
> de således på ingen måde har orienteret sig om den øvrige trafiks
> beskaffenhed.

Man bør da accelere så tilpas voldsomt at man kan flette ind på motorvejen
med lige så høj hastighed som de i forvejen på motorvejen kørende bilister,
og dette kræver da meget ofte en voldsom acc., især på de ældre
tilkørselsramper der ofte er ret korte.
-------
mvh Jakob Houkjær



Kasper Hansen [8270] (07-05-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 07-05-04 08:24

> Det finder jeg blot ikke realistisk, da ingen starter på toppen af ramper
og
> hamrer speederen i bund. Gør de det, finder jeg det groft uforsvarligt, da
> de således på ingen måde har orienteret sig om den øvrige trafiks
> beskaffenhed.

Det var ellers det jeg lærte på køreskolen - som Jakob også skriver, skal
man jo gerne have samme hastighed som resten af trafikken når man når til
sammenfletningen, og det kan godt være svært på en kort rampe når man kun
har 70 hk under sig. Jeg er godt klar over, at hvis du gjorde det i din bil,
ville du ramme ca 220kmt ved sammenfletningen...

/Kasper Hansen



anders majland (07-05-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 07-05-04 23:23

>> Det finder jeg blot ikke realistisk, da ingen starter på toppen af
>> ramper og hamrer speederen i bund. Gør de det, finder jeg det groft
>> uforsvarligt, da de således på ingen måde har orienteret sig om den
>> øvrige trafiks beskaffenhed.


Jeg oplever stor forskel på om det går op eller ned til motorvejen.

Jeg finder det også uforsvarligt at "liste" op ad tilkørselsrampen med
60-70km/t og først begynde at accelere bare en smule når man er helt
oppe hvor tilkørselsbanen er stort set parallel med motorvejen. I min
bog bør man accelerere op nåt man passerer motorvejsskiltet. Når man så
kommer op til motorvejen og skal flette ind kan man jo altid justere
hastigheden lidt hvis nu de 110 (130) ikke passer til at flette ind med.

F.eks rampen ved Randers - hvor man kommer ud nordgående lige nord for
Vestas (neg micon). Der er ret ringe oversigt inden man kommer op og
rampen er åbenbart så stejl at det kniber for nogen at få vognen i fart.
Jeg har været vidne til nogen "sjove" episoder hvor bilister med <70km/t
skal flette ud i en række lastbiler med ~89km/t.

Ved de fleste nedkørsler er der tilgængæld væsenligt bedre overblik

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Per Beer Hansen (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 08-05-04 21:17

anders majland wrote:
>
> F.eks rampen ved Randers - hvor man kommer ud nordgående lige nord for
> Vestas (neg micon). Der er ret ringe oversigt inden man kommer op og
> rampen er åbenbart så stejl at det kniber for nogen at få vognen i
> fart.

Lyder lidt ligesom den vi har ved Fløng/Hedehusene på Holbækmotorvejen:
http://makeashorterlink.com/?A3A751F38
Det er den der hedder "Svinget" på billedet, og den har mange fejl.
1: Den er alt for kort.
2: Det går op ad bakke.
3: I trekanten, mellem tilkørslen og rampen, er der plantet træer, så
hverken dem på motorvejen eller dem der skal op på motorvejen, kan se
hinanden, førend det næsten er "for sent".
Jeg har ofte set farlige situationer på stedet samt en del uheld

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Henrik B. (07-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 07-05-04 11:40


"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:409ab890$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvis man regner fra starten af rampen og helt ud til indfletningsbanen
> slutter, kan man måske med lidt god vilje finde de 600 til 700 meter.
>
> Det finder jeg blot ikke realistisk, da ingen starter på toppen af ramper
og
> hamrer speederen i bund. Gør de det, finder jeg det groft uforsvarligt, da
> de således på ingen måde har orienteret sig om den øvrige trafiks
> beskaffenhed.

Det gør jeg da ellers.......når jeg kommer med mine 48 tons.

M.v.h.



Bjørn Jørvad (07-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 07-05-04 12:10


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:409b6783$0$303$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> Det gør jeg da ellers.......når jeg kommer med mine 48 tons.

Jeg kan fornemme på alle 3 indlæggere at accelerationsevnen er noget
svingende i forhold til min egen potte..

Så jeg må bøje mig. Det kan i mange tilfælde være nødvendigt at banke
klampen i bund for at flette ind med trafikken på en motorvej.

PS: Så er de tidligere nævnte 600 til 700 meter vel også rigeligt for de
fleste. De kan jo dårligt nå op på mere end 110 km/t...

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Thunderbird [7100] (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 08-05-04 01:17

On Fri, 7 May 2004 00:14:58 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>
>"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
>news:urcl901tltik4sls13ijfat9kc04sbk8pb@4ax.com...
>
>KLIP
>
>> Læs lige et par dage tilbage i gruppen, samme emne er lige blevet
>> diskuteret, konklussionen var vist, at der ikke kunne påvises konkrete
>> tilfælde med dine "600-700 meter", skiltene kommer umiddelbart efter
>> tilkørselsrampen.
>
>Hvis man regner fra starten af rampen og helt ud til indfletningsbanen
>slutter, kan man måske med lidt god vilje finde de 600 til 700 meter.
>
>Det finder jeg blot ikke realistisk, da ingen starter på toppen af ramper og
>hamrer speederen i bund. Gør de det, finder jeg det groft uforsvarligt, da
>de således på ingen måde har orienteret sig om den øvrige trafiks
>beskaffenhed.

Kan faktisk blive nødvendigt på nogle ramper. Altså at give den fuld kål
for at nå 110-130 Km/t før at man kommer ud på motorvejen.

men når at jeg endelig gør det holder jeg skam øje med trafikken på
motorvejen og sørger for at afpasse hastigheden så at jeg kan flette ind
uden problemer.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Martin Sand. (09-05-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 09-05-04 11:19

Henning wrote:
> Læs lige et par dage tilbage i gruppen, samme emne er lige blevet
> diskuteret, konklussionen var vist, at der ikke kunne påvises konkrete
> tilfælde med dine "600-700 meter", skiltene kommer umiddelbart efter
> tilkørselsrampen.

Tilkørsel 63 ved Kolding har jeg lige målt til 1000 meter! Dvs. trafikken på
motorvejen har max. 110 km/t, hvorimod trafik fra tilkørsel 63 har 130 km/t
i en strækning på 1 km. Det er da useriøst.

MVH Martin



phk (06-05-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 06-05-04 22:58


"Martin Sand." <my@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:2fvpioF300b5U1@uni-berlin.de...
> Hejsa

> Ved den dansk-tyske motorvejsgrænse ved Sæd eller Padborg (eller hvad
> overgangen dernede hedder), står der stadig 110 km/t på skiltet med
> "Velkommen til Danmark"-oplysningerne. Det betyder at udlændinge tror, at
> der gælder 110 km/t på alle danske motorveje! Er skiltningen så misvisende
> og dårlig alle andre steder i landet også?

Sæd eller Padborg ligger så langt fra hinanden som det overhovedet næsten er
muligt at anbringe byerne uden at indbyggerne får våde fødder hvis de
bevæger sig ud af huset.

Hvor mener du det er?


--
Per, Esbjerg



Frank Hansen (07-05-2004)
Kommentar
Fra : Frank Hansen


Dato : 07-05-04 01:08

> "Martin Sand." <my@privacy.net> skrev i en meddelelse
> news:2fvpioF300b5U1@uni-berlin.de...
> > Ved den dansk-tyske motorvejsgrænse ved Sæd eller Padborg (eller hvad
> > overgangen dernede hedder), ...

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:409abbfd$2$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Sæd eller Padborg ligger så langt fra hinanden som det overhovedet næsten
er
> muligt at anbringe byerne uden at indbyggerne får våde fødder hvis de
> bevæger sig ud af huset.

hmm, tag f.eks. Emmerlev og Rinkenæs... De ligger væsentlig længere fra
hinanden, og man kan sagtens gå udenfor uden svømmedragt.

> Hvor mener du det er?

Da han skriver _motorvejs_grænsen, er det nok den i Padborg han mener. Og
som det fremgår af parantesen, er det nok næppe den præcise lokation han er
ude efter, men mere princippet i skiltningen af de nye
hastighedsbegrænsninger.

Bortset fra det, lagde jeg mærke til at de fjernede de gamle skilte et par
uger inden de nye hastighedsbegrænsninger trådte i kraft. Om de har fået de
nye skilte op efterfølgende tør jeg ikke sige noget om, men jeg tvivler på
at man møder nogle af de gamle.

Frank.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste