underlig kæde
Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-05-04 22:13

Hej

Da kæden på min dames puch knækkede, besluttede jeg mig for at det var tid
til at skifte kæde kit. Da kæde skulle prøve køres, blev den skiftevis stram
og slap. Det er sikker der for den gamle kæde er knækket. Alle tandhjul er
lige og sidder som de skal. Hvad søren kan der være galt?

--

Hilsen / Best Regards

Mikkel Lund

www.control.auc.dk/~mmlu03

Fra : Gilbert{5750}

Dato : 06-05-04 22:39

"Mikkel Lund" <mmlu03(fjern.spam)@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og slap. Det er sikker der for den gamle kæde er knækket. Alle tandhjul er
> lige og sidder som de skal. Hvad søren kan der være galt?

og du mener 100 at tandhjulene ikke er ovale ??
hilsen Gilbert

Fra : Brian A.

Dato : 07-05-04 09:25

> "Mikkel Lund" <mmlu03(fjern.spam)@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> og du mener 100 at tandhjulene ikke er ovale ??
> hilsen Gilbert

Plejer man ikke at sige "krogede" eller sådan noget. De kommer efter min
erfaring til at ligne små kroge, og så er det for længst tid til at skifte
:) Nogle vælger bare at vender tandhjulet den anden vej, så slides den anden
side :) Men det holder ikke, så hellere købe ny tandhjul.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 07-05-04 16:59

"Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
anden
> side :) Men det holder ikke, så hellere købe ny tandhjul.

Kitet er helt nyt og fejler ikke noget. Hvad andet kan det være?

--

Hilsen / Best Regards

Mikkel Lund

www.control.auc.dk/~mmlu03

Fra : RpR

Dato : 07-05-04 17:43

> Kitet er helt nyt og fejler ikke noget. Hvad andet kan det være?

En skæv aksel ved forreste tandhjul måske.
Men jeg har ikke set den kæde trukne 2-hjuler hvor det var 100% snor lige og
uden at være strammere ét sted end et andet.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Henning Lund

Dato : 08-05-04 16:08

Mikkel Lund skrev:

> [...]
> skiftevis stram og slap. Det er sikker der for den gamle kæde er
> knækket. Alle tandhjul er lige og sidder som de skal. Hvad søren kan

Jeg har set mange lavpriskædehjul bla. fra THansen som slet ikke er
runde, der skal ikke mange mm til inden kæden kører som du beskriver,
tjek lige de 2 kædehjul igen og smid så skidtet ud da du risikerer at
smadre tandhjulsakslen, lejer mm.
Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : bossy

Dato : 19-05-04 00:50

alle kæder på alle knallerter (med kæde self.) gør det nævnte ,en kæde vil
altid være stammere på et bestemt punkt ,på en "omdrejning"...og det er på
dette punkt man skal indstille hvor stram den skal være.

så det er der ikke noget mærkeligt i

Fra : GK

Dato : 19-05-04 16:31

og hvorfor gør de så det med at skiftevis at blive stram og slap ... ved i
det ????????????

Fra : Brian A.

Dato : 20-05-04 17:36

"GK" <GK@nospam-post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> og hvorfor gør de så det med at skiftevis at blive stram og slap ... ved i
> det ????????????

En kæde er altid stram på øverste del når motoren trækker. Ved
motorbremsning er kæden stram på nederste del. Hvis den opfører sig på andre
måder, så er akslen eller tandhjulene sikkert skæve.

Fra : GK

Dato : 20-05-04 23:22

ja stram når den trækker og omvendt ,, det der er galt´er hvis man har fået
nyt kæde-kit og kæden op føer sig på den måde .. som beskrevet i første
tråd så er det nøgagtidheden tolerancen på kæde og tand hjulene den er gal
med .. og jo størrer tandhjul jo værre bliver fænomenet ..
hvis man måler på en kæde og man måler fra center til center på et led på
kæden så er der Eks lad os sige 12.00 mm ,, og man tager og lægger ledet på
tandhjulet så det ligger helt precist så skal center afstanden også være
12.00 mm i mellem de to tænder .. lad os så sige at kæden er 12,00 mm
precis
mellem hvert led og afstanden mellem centrum på hver tand på tandhjulet er
12,02 mm ja to hundrededele lyder jo ikke af meget .. men ganger man det
med eks 52 tænder så bliver det til 1,04 mm .. er det 0,1 mm altså en
tiendedel så bliver det til 5,2 mm og 0,2 mm bliver så til 10,4 mm
tandhjulet er for lang i forhold til kæden ,,,hvis man nu rettede tænderne
ud så de lå på en lige række .. d.v.s at for hver gang du har en tand så
ligger den e.k.s 0,1 mm forlangt henne i forhold til centret på kæden som
jo er 12,00 mm ... og det vil medføre at kæden vil begynde at kravle op
på tænderne og til sidst vil rullen på kæden stå oppe på spidsen af en tand
og der efter vil den begynde at falde på plads igen .. og da sådan nogle
tandhjul meget tit er standset ud på en maskine så kan det let give
unøgatighedder .. der er jo også den mulighed at hullerne til at spænde
tandhjulet fast med ikke sidder precist i midten i forhold til tænderne så
det kører excentrisk .. i forhold til tænderne så vil det fenomen også
opstå med at kæden bliver stram og slap ... ... så drenge og piger .. skift
altid både fortandhjul /bagtandhjul /og kæden .. samtidig .. for en kæde
bliver også slidt og strækker sig med tiden .. .. skifter man eks kun
tandhjul og man har en kæde der er lidt slidt og har strukket sig ,, så har
man snart to ødelagte tandhjul
og omvendt .. det var så den simple version og det skulle være til at
forstå meningen .. skal vi til og ind på hvordan man beregner og
konstruere tandhjul .. så skal vi have fat i den store lommeregner og det er
der vist ingen grund til for det er ret kompliceret

mvh GK